ترک خوردگی نماد تهران
ترک خوردگی نماد تهران

شهریاریها :فریاد برج آزادی تهران در روزهای آذرماه 91 وقتی بلند شد که یکی از مسئولان نمایشگاه در برج آزادی به خبرنگار مهر اعلام کرد آب از شیارها و ترکهای برج به داخل نفوذ می کند. به گزارش خبرنگار مهر، نفوذ آب از شیارهای برج آزادی، بی توجهی به مرمتهای این برج تاریخی و ثبت […]

A0041184شهریاریها :فریاد برج آزادی تهران در روزهای آذرماه 91 وقتی بلند شد که یکی از مسئولان نمایشگاه در برج آزادی به خبرنگار مهر اعلام کرد آب از شیارها و ترکهای برج به داخل نفوذ می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نفوذ آب از شیارهای برج آزادی، بی توجهی به مرمتهای این برج تاریخی و ثبت شده ملی، تا جایی پیش رفت که صدای دوستداران میراث فرهنگی را نیز بلند کرد و متولیان میراث فرهنگی را وادار کرد تا نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

مدیر برج آزادی با اعلام اینکه ترمیم اولیه برج برای رفع خطر بارش‌های زمستانی آغاز شده از لازم بودن بیش از 5 میلیارد تومان برای ترمیم کامل این اثر ملی خبر داد.

غلامحسین شاه‌علی مدیر برج آزادی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد روند ترمیم برج آزادی گفت: خوشبختانه بعد از درج گزارشی در خبرگزاری مهر در مورد تخریب هر روزه برج آزادی، دستگاههایی که قبلا خیلی خوب وارد گود نمی‌شدند به صورت جدی به مسئله نگاه کردند.

وی افزود: شهرداری تهران و شهرداری منطقه، میراث فرهنگی و وزارت ارشاد وضعیت برج آزادی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دادند. همه این مطالبی که ما مطرح کردیم به دلیل نگرانی از درست انجام شدن کارها است زیرا این برج متعلق به من نیست بلکه متعلق به همه است.

روابط عمومی این برج اعلام کرد که از زمان نفوذ آب به سطح زیرین، مراتب به صورت مکتوب و مصور به سازمانهای ذی ربط از جمله شرکت پیمانکار سازمان زیباسازی، شهرداری تهران، سازمان میراث فرهنگی استان تهران، کمیسیون فرهنگی مجلس و شورای اسلامی تهران منعکس شده است و طبق آخرین مذاکراتی که با میراث فرهنگی استان تهران داشته‌ایم و بازدید کارشناس ارشد آن سازمان، مرمت اضطراری نقاط آسیب‌ دیده در دستور کار قرار گرفته است که البته نجات این بنای ارزشمند از آسیب بیشتر، عزم، همدلی و همکاری جدی سازمانهای فوق را می‌طلبد.

هر چند که متولیان میراث فرهنگی اعلام کردند این موضوع نگران کننده نیست اما آنها توافق کردند که مسئولان برج یک سازه خیمه‌ای را پس از تائید کارشناسان روی گنبد بالای برج نصب کرده تا از نفوذ بیشتر آب جلوگیری شود و در همین زمان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران بررسی‌های کارشناسانه خود را به پایان رسانده و بازسازی و ترمیم برج را آغاز کنند تا هر چه سریعتر از افزایش مشکلات جلوگیری شده و نیز قسمتهای آسیب‌دیده بازسازی شوند.