چگونه سود نقدی سهام خود را دریافت کنیم؟
چگونه سود نقدی سهام خود را دریافت کنیم؟
شهریاریها ، ممکن است شرکتی با توجه به عملکرد مناسب خود طی یک سال مالی، بخشی از سود کسب شده را به صورت نقدی بین سهامداران تقسیم کند.

مجله شهریاریها ، بنابراین اطلاع از میزان سود تقسیمی یک سهم و چگونگی پرداخت آن به سهامداران، یکی از موضوعاتی است که همه فعالین بازار سرمایه باید از آن اطلاع داشته باشند.

به چه کسانی سود نقدی تعلق می‌گیرد؟

به کلیه افرادی که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه -که در آن پرداخت نقدی سود تصویب شده است- سهامدار شرکت باشند، سود نقدی تعلق می‌گیرد و مدت زمان سهامداری قبل از مجمع یا فروش سهم بلافاصله بعد از مجمع، تاثیری در آن ندارد.

شرکت‌ها چگونه سود نقدی را به سهامداران پرداخت می‌کنند؟
در حالت کلی دو رویکرد برای پرداخت سود نقدی به سهامداران در زمان‌بندی تعیین شده وجود دارد:

از طریق سجام: در این روش، سود نقدی سهامدارانی که احراز هویت سجام را انجام داده‌اند، به شماره حسابی که به سجام معرفی کرده‌اند واریز می‌شود.

با مراجعه به بانک: در این روش، سهامداران باید ضمن دانستن کد بورسی و همراه با مدارک هویتی خود به بانک معرفی شده توسط شرکت مراجعه کرده و سود نقدی خود را دریافت کنند.

تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی پرداخت سود نقدی، در مجمع سهم انجام می‌شود و کارگزاری‌ها هیچ نقشی در فرآیند پرداخت سود نقدی شرکت‌ها ندارند. با مراجعه به سایت کدال و مطالعه اطلاعیه‌های مربوطه، می‌توانید از جزئیاتی مانند مبلغ سود به ازای هر سهم، زمان‌بندی و نحوه پرداخت سود سهام یک شرکت باخبر شوید.

مروری بر مفهوم سود تقسیمی هر سهم
شرکت‌ها، لزوماً همه سودی را که در پایان سال مالی به دست می‌آورند، بین سهامداران توزیع نمی‌کنند و بخشی از آن را برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای شرکت نگه می‌دارند. میزان سودی که به ازای هر سهم، بین سهامداران توزیع می‌شود، سود تقسیمی هر سهم (Dividend Per Share) یا اصطلاحاً DPS گفته می‌شود. اگر یک شرکت به ازای هر سهم، ۵۰ تومان از ۱۰۰تومان سود را توزیع کند، DPS شرکت ۵۰تومان خواهد بود.

صمیم‌گیری در خصوص میزان تقسیم سود، در مجمع عادی سالیانه و با رأی‌گیری از سهامداران انجام می‌شود. پس از تصویب این مبلغ، شرکت موظف است حداکثر ظرف مدت هشت ماه، این مبلغ را به سهامداران بپردازد. البته معمولاً شرکت‌ها سود سهامداران خرد را زودتر از این موعد پرداخت می‌کنند. منظور از سهامداران خرد، سهامدارانی هستند که در مقایسه با سهامداران عمده، تعداد کمی از سهام شرکت را در اختیار دارند. این سود به افرادی تعلق می‌گیرد که در زمان برگزاری مجمع شرکت، سهام آن شرکت را در اختیار داشته باشند.

فرمول محاسبه درصد سود‌ تقسیمی هر سهم

این مفهوم از تقسیم «سود نقدی هر سهم»، به «سود هر سهم» به دست می‌آید:

فرمول محاسبه نسبت سود تقسیمی

نحوه پرداخت سود تقسیمی به سهامداران

پرداخت سود نقدی به سهامداران شرکت معمولاً به روش‌های زیر انجام می‌شود:

الف) مراجعه سهامداران در زمان تعیین‌شده به بانک تعیین‌شده و ارائه مدارک هویتی و دریافت سود نقدی

ب) واریز سود نقدی سهامدارانی که احراز هویت سجام را انجام داده‌اند، به همان شماره‌حسابی که سهامداران در سامانه سجام معرفی کرده‌اند

تصمیم‌گیری در خصوص اینکه پرداخت سود دقیقاً به چه روشی انجام شود، در مجمع انجام می‌شود. ممکن است مجمع یک شرکت، تنها روش الف را انتخاب کند و مجمع شرکتی دیگر، برای سهامدارانی که احراز هویت سجام انجام داده‌اند، روش ب را انتخاب کند و برای سهامدارانی که احراز هویت سجام را انجام نداده‌اند، روش الف را انتخاب کند. برای اطلاع از جزئیات چگونگی پرداخت سود تقسیمی یک شرکت می‌توانید اطلاعیه‌های کدال مربوط به آن شرکت را بخوانید.

  • منبع خبر : مفید