چرا شبکه آب تهران دچار افت فشار شد
چرا شبکه آب تهران دچار افت فشار شد
شهریاریها - پس از سیلاب اخیر، پدیده‌ای موسوم به زمین لغزش در ارتفاعات جاده چالوس، سبب ریزش صخره‌ها به بستر رودخانه کرج و مسدودی رودخانه حدفاصل سد امیرکبیر تا سامانه‌های آبرسانی شد، اما با بکارگیری انوع ماشین‌آلات و تجهیزات در مسیرهای صعب‌العبور، مسیر رودخانه باز شد.

به گزارش شهریاریها ،زمین لغزش ارتفاعات مشرف به جاده کرج-چالوس در استان البرز و در کیلومتر 24 این جاده حدفاصل تونل 2 الف و 2 ب در روزهای اخیر و ریزش صخره و سنگلاخ به بستر رودخانه کرج، زمینه انسداد این رودخانه را مهیا کرد.

بر اساس اطلاعات میدانی از محل حادثه توده سنگلاخ و صخره با بولدر (قطعات سنگ) به ابعاد یک خودروی سواری در حجمی به طول 300 متر، عرض 200 متر از ارتفاعات مسافتی حدود 500 تا 600 متر را طی کرده و در بستر رودخانه در عمق‌های متفاوت از 2 متر تا 50 متر بستر رودخانه کرج را مسدود کرده بود.

بر اساس اطلاعات ثبت شده، این ریزش پس از بارش‌های سیل‌آسا در استان البرز اتفاق افتاده و ایستگاه‌های هواشناسی نزدیک به منطقه بارندگی  47 میلی‌متر در کمتر از 2 ساعت را در این منطقه ثبت کرده‌اند.

*مخاطراتی که می‌تواند زندگی مردم را فلج کند

در همین راستا، حسین سالاری‌راد، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس ضمن واکنش به چنین زمین لغزشِ اتفاق افتاده در بستر رودخانه کرج، عنوان کرد: زمین لغزش اتفاق بسیار نادری است و شکل‌گیری چنین مخاطرات زمین‌شناسی در هرجای دنیا می‌تواند زمینه فلج کردن زندگی مردم را مهیا کند.

* زمین لغزشی که در پرو 100 واحد مسکونی را بلعید

بررسی سابقه ثبت شده پدیده زمین لغزش در سازندِ در برگیرنده این اتفاق در استان‌های البرز، تهران و مازندران مشخص می‌کند‌ این پدیده با چنین ابعادی بی‌سابقه بوده است و با وجودی که این سازند به دلایل زمین‌شناسی مستعد این پدیده است اما تاکنون زمین‌لغزشی با این ابعاد از ارتفاعات جاده چالوس مخابره نشده است.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان اعتقاد دارند، شکل‌گیری پدیده خزش در سست شدن سنگ دربرگیرنده سازه نگهبان جاده چالوس در اثر فروسودگی می‌تواند یکی از دلایل شکل‌گیری این پدیده باشد.

این پدیده زمین شناسی مختص ایران نیست و در سایر مناطق دنیا نیز خسارات بسیاری را به همراه داشته است، در این راستا، زمین لغزش اتفاق افتاده در پرو در سال 2018، بیشتر از 100 واحد مسکونی را بلعید و خسارات گسترده‌ای را وارد کرد.

* زمین‌لغزش شبکه آب تهران را تحت تاثیر قرار داد

بر اساس اطلاعات رسیده از آب منطقه‌ای تهران، زمین لغزش گسترده در بستر سد کرج سبب شد‌ اتصال سد امیرکبیر به عنوان بزرکترین منبع آب شرب تهران به سامانه‌های آبرسانی قطع شود.

هم اکنون این انسداد با تلاش نیروهای عملیاتی رفع شده و آب سد کرج، تصفیه‌خانه‌های آب شرب تهران را تغذیه می‌کند.