هجوم ملخ‌ها به حاشیه تهران/ جهاد کشاورزی: ملخ‌ها بی‌خطر هستند
هجوم ملخ‌ها به حاشیه تهران/ جهاد کشاورزی: ملخ‌ها بی‌خطر هستند
چند روزی است پدیده آفات و ملخ‌ها در استان تهران موجب نگرانی مردم شده در حالی که این حشرات به گفته مسؤولان بی‌خطر بوده و دارای عمر کوتاه هستند و تاکنون موردی از آسیب رسانی گزارش نشده است.

به گزارش شهریاریها ، همه ساله با گرم شدن تدریجی هوا و تغییر شرایط آب‌وهوایی شاهد هجوم آفت‌ها به مراتع، زمین‌های کشاورزی و حتی مناطق مسکونی شهرها و روستاها هستیم که میزان شدت هجوم این آفات و حشرات بسته به تغییرات اقلیمی متفاوت است. در این میان امسال بدلیل بارندگی‌های مطلوبی که در استان تهران داشته‌ایم شاهد هجوم آفاتی از قبیل ملخ، سوسک و حشره به شهرها و مراتع برخی شهرستان‌های استان تهران هستیم. 

طی روزهای اخیر جمعیت برخی حشرات از جمله ملخ ها در شهرستان های مختلف استان تهران که بیشتر در جوار اراضی کشاورزی قرار دارند، افزایش یافته و موجب اضطراب و نگرانی شهروندان شده‌ است، لذا به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مردم با متولیان امر در رابطه با اقدامات پیشگیرانه و برخورد با این حشرات گفت‌وگو کردیم.

خسارتی نداشتیم/ عملیات مقابله تا رفع خطر ادامه می‌دهیم

عباسعلی عامری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از قبل صورت داده بودیم از حدود یک ماه پیش همکاران ما فعالیت خود را به منظور دیده‌بانی برای آفات و مقابله با آن‌ها شروع کرده‌اند و در این خصوص نیز پیمانکارانی برای مقابله با این آفت‌ها تعیین شد.

وی ادامه داد: در طی این مدت به محض آنکه شبکه‌های دیده‌بانی ما اعلام می‌کردند که تراکم آفات به حدی شده است که باید با آن‌ها مقابله صورت گیرد، دست به کار می‌شدند و به پاک سازی نقطه مورد نظر در منطقه می‌پرداختند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به این نکته که این ملخ‌ها بومی بوده و مهاجر نیستند، گفت: امروز اگرچه به صورت لکه‌ای در بعضی از مناطق با این ملخ‌ها روبه رو هستیم ولی پیش‌بینی می‌کنم با ادامه این روند دیگر مشکل خاصی در این نقاط نخواهیم داشت.

عامری با بیان اینکه کشاورزان از آفت ملخ خسارتی ندیده‌اند، عنوان کرد: هنوز این ملخ‌ها به عرصه‌های کشاورزی وارد نشده‌اند که خساراتی داشته باشیم به همین منظور بحث آفت زدایی را تا انتهای پاکسازی این ملخ‌ها ادامه می‌دهیم.

وی در ادامه ابراز داشت: این نوع ملخ‌ها جزو آفت به حساب نمی‌آیند و تعداد زیادشان نیز بخاطر شرایط آب وهوایی و بارندگی‌های اخیر در سطح منطقه است.

ملخ‌های شهرستان ری بی‌خطر بوده و در روزهای آینده از بین می‌رود

داود تورانی مسؤول ستاد مدیریت بحران شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: باتوجه به بارش‌های فراوانی که داشتیم جمعیت این حشرات افزایش پیدا کرده است و عمر مفید این ملخ‌ها ۲۰روز است که جای نگرانی ندارد و با توجه به اقدامات صورت گرفته و مدت عمر آن‌ها در روزهای آینده از بین می‌روند.

وی اضافه کرد: خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری در پارک‌ها و بوستان‌ها از اقداماتی است که قرار شد شهرداری‌ها انجام دهند زیرا باتوجه به اینکه ملخ‌ها جذب نور می‌شوند، روشنایی پروژکتورهای میادین و بوستان‌ها این حشرات را به سمت شهر می‌کشاند.

مسؤول ستاد مدیریت بحران شهرستان ری ادامه داد: با توجه به اینکه سم‌های مبارزه با ملخ‌ها برای شهروندان مسمومیت ایجاد می‌کند و نمی‌توان داخل شهر را سمپاشی کرد لذا اگر نور چراغ‌ها کم شود ملخ‌ها از اراضی و مراتع به سمت شهر نمی‌آیند و از طریق سمپاشی در اراضی و مراتع از بین می‌روند.

سمپاشی اراضی و مراتع فشافویه و کهریزک انجام شده است

محمد عباسی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: به منظور مبارزه با ملخ‌ها ۳هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان را پایش و دیده‌بانی کردیم و کانون‌های اصلی شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه سمپاشی در اراضی و مراتع بخش‌های فشافویه و کهریزک انجام شده است، افزود: سمپاشی در محل سکونت مردم به دلیل ایجاد مسمومیت‌ها امکان پذیر نیست لذا شهرداری‌ها باید با استفاده از یک سری اقدامات بازدارنده با ملخ‌هایی که وارد شهر شده‌اند مبارزه کنند و می‌توانند در فضاهای باز که مردم تردد ندارند سمپاشی نیز انجام دهند. 

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ری در پایان با اینکه این ملخ‌ها بومی بوده و خطری ندارند، یادآور شد: افزایش جمعیت ملخ‌ها برخاسته از بارش‌های مطلوب سال جاری بوده است و از آنجایی که حشرات جذب نور و روشنایی می‌شوند شهرداری‌ها می‌توانند با خاموش کردن چراغ‌های اضافی به خصوص نورافکن‌ها در حل این مشکل و جمع نشدن ملخ‌ها کمک و همراهی کنند.

مبارزه با حشرات در پرند ادامه دارد

علیرضا عرب شهردار پرند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد هجوم سوسک‌هایی با نام سیاه گندم به این شهر اظهار کرد: بنده تا این لحظه چیزی از هجوم این نوع از حشرات و سوسک‌ها به شهر چیزی نشنیده‌ام و گزارشی نیز به ما نرسیده است.

وی ادامه داد: البته بخاطر هشدارهایی که از قبل در خصوص احتمال هجوم ملخ‌ها به مراتع و زمین‌های کشاورزی شهر پرند داده شده بود همکاران ما در معاونت خدمات شهری و نیز جهاد کشاورزی اقدام به فعالیت‌های پیشگیرانه از جمله سمپاشی کرده بودند.

فریبا مرادپور رئیس شورای شهر پرند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با ذکر این نکته که محیط زیست اعلام کرده است خطری از جانب این سوسک‌ها مردم را تهدید نمی‌کند، ابراز کرد: از هفته گذشته همکاران ما عملیات سم‌پاشی را در فازهای یک و دو شروع کرده‌اند اما از آنجا که در سطح شهر و این مناطق بارندگی موجب خیسی و رطوبت زمین شده بود، ادامه عملیات را به روزهای بعد موکول کردیم.

وی اضافه کرد: هرساله از آنجایی که با معضل هجوم حشره و پشه‌هایی که از رودخانه شور پرند سرچشمه می‌گیرند هستیم، سم‌پاشی کامل این رودخانه نیز انجام شد تا همانطور که بساط سوسک‌های مزاحم برچیده می‌شود بساط این حشرات که همه ساله در این فصل از سال به شهر هجوم می‌آورند نیز برچیده شود.

علی قسمتی مدیر روابط عمومی مسکن مهر شرکت عمران پرند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با ذکر این نکته که این سوسک‌ها و ملخ‌ها بی‌خطر هستند اظهار داشت: در موضوع مقابله با معضل سوسک‌ها و ملخ‌ها، همانطور که در کانال‌های اطلاع رسانی شرکت عمران در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردیم از عملیات سم‌پاشی را در کلیه فازهای در اختیار شرکت عمران پرند یعنی فازهای سه، چهار، پنج و شش آغاز کردیم.

ملخ‌های موجود در شهرستان اسلامشهر خطری برای مردم ندارند

محمد بحیرایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلامشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: ملخ‌های موجود در سطح شهرستان اسلامشهر، بومی بوده و هیچگونه خطری برای شهروندان و مزارع کشاورزی ندارند.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای مبارزه با این نوع ملخ ها انجام شده، افزود: در پی بارش فراوان نزولات جوی و تغییرات آب وهوایی که روزهای اخیر در سطح منطقه داشتیم، شرایط مناسب برای زاد و ولد ملخ‌ها که در طی یکی دو سال گذشته تخم ریزی داشته‌اند، فراهم شده وبا رشد تخم‌ها، جمعیت این حشرات افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلامشهر با اشاره به اینکه عمر مفید این حشرات کوتاه است، بیان کرد: با توجه به اینکه این گونه ملخ‌ها نوردوست هستند و به سمت نور جذب می‌شوند، شب‌ها از سمت مزارع و اراضی کشاورزی به طرف نور چراغ‌های روشن بلوارها، خیابان‌ها و ساختمان‌های شهری کشیده می‌شوند و به صورت مقطعی در سطح شهر پراکنده هستند.

بحیرایی تأکید کرد: تاکنون هیچ نوع آسیب و خسارت از سوی این ملخ‌ها به مزارع کشاورزی منطقه گزارش و مشاهده  نشده و باتوجه به اینکه کانون اصلی این ملخ‌ها در سطح ۵هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان رباط‌کریم شناسایی شده و در حال حاضر بالغ بر یک‌هزار هکتار از این اراضی سمپاشی شده‌اند، در سطح شهرستان اسلامشهر هم تعداد اندکی  از این نوع حشرات نسبت به سایر شهرستان‌های اطراف وجود دارد.

وی با تأکید بر این که این گونه ملخ‌ها هیچ گونه خطری برای مردم، محیط زیست و مزارع کشاورزی ندارند، خاطرنشان کرد: با توجه به این که عمر مفید این ملخ‌ها حداکثر ۲۰روز است، مردم نگرانی و استرسی در این مورد نداشته باشند و باحفظ خونسردی خود، در حد امکان با خاموش کردن چراغ‌های اضافی سر در منازل و ساختمان‌ها و معابر، مانع از جذب این نوع حشرات شوند.

ملخ‌های دشت ورامین بومی بوده و خطری ندارند

علی‌محمد حسینی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قرچک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص ملخ‌ها در مزارع و فضاهای سبز در دشت ورامین، اظهار داشت:  با توجه به وضعیت مناسب جوی و سرسبز بودن مزارع، مراتع و فضاهای سبز شهری و بارش‌های خوب  فصلی باعث زادوولد ملخ‌ها دریکی دو سال گذشته شده است.

وی بیان داشت: موضوع حضور ملخ‌ها را در جلسه مبارزه با آفات مطرح کردیم و اقدامات اولیه در حال انجام است و این اطمینان را به کشاورزان دشت ورامین می‌دهیم که مشکل خاصی در خصوص حضور ملخ‌ها در مزارع نخواهیم داشت.

علی‌اصغر سپهوند مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های ورامین و قرچک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص حضور ملخ‌ها در مراتع دشت ورامین، گفت: ملخ‌های موجود در منطقه بومی هستند و خطری برای کشاورزان ندارند و در مراتع  نیز در خصوص افزایش بی‌رویه گزارش خاصی نشده است.

وی اضافه کرد: جمعیت موجود ملخ‌ها در مراتع عادی است و اگر افزایشی از حضور ملخ‌ها گزارش شود حتماً پیگیری و مبارزه با ملخ‌های شروع می‌شود.

ملخ‌های بومی دماوند آفت جدی محسوب نمی‌شوند

حسین اردلانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند اظهار داشت: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دماوند طبق سنوات گذشته به منظور پیشگیری از بروز خسارت به باغات و مزارع کشاورزی، عملیات دیدبانی و ردیابی ملخ را از اسفندماه سال ۹۸ آغاز و تاکنون ۳۸۰۰هکتار از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی دیدبانی و ۵۳۰ هکتار مبارزه شیمیایی در کانون تجمع ملخ‌ها انجام داده و هجوم ملخ‌های خسارت‌زا کنترل شده است.

وی افزود: همچنین با توجه به اخبار روزهای اخیر مبنی بر وجود ملخ در برخی مناطق شهری و روستاها به اطلاع مردم شریف شهرستان می‌رساند، ملخ مشاهده‌ شده در مناطق شهری، نوعی ملخ پروازی به نام اسفگنتوس یا بومی بوده و جزو آفات عمومی نیستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: ورود این گونه ملخ به مناطق شهری به دلیل وجود نور شدید به خصوص نور پروژکتورها بویژه در پارک‌ها، زمین‌های بازی و معابر است.

آماده باش رباط‌‌کریم در برابر موج هجوم ملخ‌ها

منصور سالکی سرپرست فرمانداری شهرستان رباط کریم نیز در خصوص هجوم ملخ ها به شهرستان اظهار کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و اقدامات انجام شده، تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر هجوم ملخ‌ها به مراتع شهرستان گزارش نشده است. 

وی در ادامه با تأکید بر این که نباید اجازه دهیم حوادث ناخوشایند هجوم ملخ ها به شهرستان در سال گذشته دوباره در اذهان تداعی شود، افزود: از دو ماه پیش، دیده بانی زمان هجوم ملخ‌ها در شهرستان آغاز شده و از ۱۰ روز گذشته برای پیشگیری از ورود ملخ‌ها با همکاری حوزه جهاد کشاورزی و شهرداری‌ها به صورت روزانه و مستمر از ساعت ۷ صبح تا ۱۵ عصر، تمامی مراتع و بیابان‌های حوالی فرودگاه امام خمینی(ره)، شهرهای رباط کریم و پرند درحال سم پاشی هستند.

سرپرست فرمانداری شهرستان رباط کریم با بیان این که کارشناسان و دست ‌اندرکاران ادارات متبوع با تجهیز، فعالیت پی در پی و آمادگی ۱۰۰درصدی در حال پایش، رصد و مراقبت از هجوم ملخ‌ها هستند، ادامه داد: طی هشدار سازمان فائو در خصوص هشدار مهاجرت ملخ‌ها، تمهیدات لازم انجام و سم مورد نیاز برای مبارزه اولیه با ملخ صحرایی در سطح شهرستان فراهم شد و تاکنون ۵۰۰هکتار از مراتع اطراف شهرستان آفت کشی شده است.

وی به اشاره به این که سم پاشی‌ها ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به این که از حیث تأمین سم دغدغه‌ای نداریم، تا اواسط تیرماه سم پاشی‌ها به صورت مداوم ادامه خواهد داشت و تمام تلاش‌مان را انجام خواهیم داد که از سد بحران ناخواسته دیگری عبور کنیم.

بهداشت روانی شهروندان فراموش نشود

آنچه مسلم است این ملخ‌ها بی‌خطر بوده و آسیبی به شهروندان و یا مزارع کشاورزی وارد نکرده‌اند و دستگاه‌های مسؤول نیز در راستای مبارزه با این حشرات اقداماتی را انجام داده‌ و یا برنامه‌ریزی کرده‌اند هرچند می‌توانستند با اختصاص سم کافی این ملخ‌ها را در همان مزارع از بین ببرند و نگذارند راهی شهر شوند و حالا پیشنهاد خاموشی را بدهند که تبعات خاص خود را دارد و عملاً ممکن نیست اما نکته مهم در این رابطه لزوم توجه به بهداشت روان شهروندان و حتی کشاورزان است که در شرایط کنونی و پس از بحران کرونا از هجوم این حشرات و آفات به محل زندگی و کار خود دچار ترس و نگرانی شده‌اند که همین امر ‌می‌طلبد مسؤولان امر تمهیداتی را به منظور تدوین یک پیوست بهداشت روانی برای شهروندان اندیشه کنند.