منزوی: دل شکسته‌ام؛ این سیستم آدم‌ خراب می‌کند!
منزوی: دل شکسته‌ام؛ این سیستم آدم‌ خراب می‌کند!
کامران منزوی می‌گوید این آخرین حرف‌هایش به‌عنوان عضو هیئت مدیره استقلال بوده و با ادامه شرایط بهبود اوضاع دو باشگاه بزرگ ایران و... را چیزی شبیه خواب و رویا تعبیر می‌کند.

به گزارش شهریاریها ،کامران منزوی عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال که پیش از ورود به جلسه هیئت مدیره در جمع خبرنگاران حرف هایی جنجالی زده بود و خبر از استعفا داده بود، پس از پایان جلسه هم به درخواست خبرنگاران برای پاسخ به سوالاتشان جواب داد و حرف های مهمی در رابطه با راهکار موفقیت فوتبال ایران داد که باید مسئولان وزارت ورزش و سایر مقامات بلند مرتبه توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

در ادامه حرف ها و گلایه های پر از نا امیدی عضو مستعفی هیئت مدیره استقلال را بخوانید.

سعادتمند همت کرده و ۴۰ درصد به پایه ها داده !

شروع صحبت های منزوی که امروز به شدت از شرایط حاکم بر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و در واقع سیستم مدیریتی فوتبال ایران ناراحت بود و شکایت داشت، اینطور با حمایت از مدیران قبلی دو باشگاه و به خصوص استقلال بود: « از دید من مدیران قبلی هم از نظر من گناه ندارند. چون مجبور بودند روزشان را بگذارنند. ایشان (سعادتمند) تازه همت کرده و پول داده به فوتبال پایه. ۴۰ درصد.»

ساندویچ فروش آزادی بیشتر از استقلال درآمد دارد

او در ادامه به مشکل درآمدزایی باشگاه اشاره کرد و ادامه داد:« حقیقت ماجرا را باید در نظر داشت. الان اینطوری شده که هر کس می خواهد با فرد دیگر تسویه حساب کند و او را خراب کند! هر روز راز منتشر می شود ! اینطوری نیست. پیچیدگی ندارد؛ دخل و خرج فوتبال به هم نمی خورد. ساندویچ فروش آزادی درآمدش از باشگاه استقلال بیشتر است. استقلال از فوتبال چیزی درنمی آورد.

بله استقلال ۲۰۵ پرونده بدهی دارد، چون مدیر زیر فشار است

از منزوی در رابطه با گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی و ۲۰۸ مورد بدهکاری در باشگاه پرسیده شد که ضمن تایید این موضوع گفت:« بله هست و همه هم واقعی است. همه گرفته اند و خرج باشگاه کرده اند. یعنی مدیری که آمده، پول را خرج باشگاه کرده. مثلا قبلا شاه ماهی تیام بوده و کلی پول گرفته. جپاروف رفته و ۸۰ هزار طلب دارد و باید سعادتمند بدهد. چرا؟ چون تحت فشار تصمیم گرفته می شود.»

مردم بدانند؛ این باشگاه را مدیران خراب نکرده اند !

او ادامه داد:« من یک روز می خواستم بنشینم و با مردم صحبت کنم، چون دیگر نمی خواهم حرف بزنم. می خواهم به مردم بگویم اینطور نیست که باشگاه را خراب کرده باشند. این باشگاه فقط نام دارد و هوادرانش را.»

با کدام بازیکن قرارداد سنگین بسته ام؟ بودجه نداشته باشید، بدبختید

از منزوی در رابطه با عقد قرارداد سنگین با برخی بازیکنان استقلال پرسیدند که او گفت: « چه کسی؟ اول اینکه فقط دو بازیکن پیش من آمدند و آنها هم مصوبه هیئت مدیره بود و رقم ریالی را با آقای فتحی تمام کرده بودند و امضا با آقای فتحی انجام شد. یکی از آنها طلب داشت و آقای خلیل زاده زحمت کشید. همان بازیکن طلبکار را در ابتدای فصل گفته اند که پول گرفته است ولی بعدها مشخص شد که حق با بازیکن است و پولش را نگرفته است. وقتی تراز شفاف نیست، نمی توانید بودجه ببندید و وقتی بودجه نمی بندید، گرفتار می شوید.»

دل شکسته ام؛ با این سیستم فقط آدم‌های جدید خراب می شوند

سوال بعدی از منزوی در رابطه با ادامه همکاری اش با استقلال بود و او تاکید کرد: « من نمی خواهم بمانم. من دل شکسته ام. من استقلال را دوست دارم و سرپرست این تیم بوده ام. من با این تیم قهرمان ایران و نائب قهرمان آسیا شده ام. دیگر برای این تیم از دست کامران منزوی کاری ساخته نیست. باید جا باز شود، کسی بیاید؛ شاید کاری کند. هر چند معتقدم با این سیستم، فقط آدم های جدید می آیند و خراب می شوند.»

رک و پوست کنده؛ استقلال و پرسپولیس دولتی اند یا نه ؟!

سوال بعدی از منزوی در رابطه با راهکار خروج از بحران بود که او گفت: « عرض کرده ام. راهکار رک و پوست کننده این است. این باشگاه دولتی هست یا نیست؟ نمی شود براساس این با مدیرانش به عنوان یک شرکت دولتی عمل کرد ولی دیونش را بلامحل تلقی کرد. ما وقتی وجهی داریم به خزانه می رود و درصدی را بابت سود از ما کم می کنند؛ با سند و مدرک؛ می توانید بروید و بپرسید.»

دخل و خرج فوتبال به هم نمی خورد

او سپس با انتقاد از شرایط موجود اضافه کرد: « این باشگاه اگر دولتی هست، اول باید کار اساسی کرد. دولت هم راست می گوید و نمی تواند به ورزش قهرمانی طبق قانون کمک کند ولی این قطار مدام به جلو می رود و بدهی به جا می گذارد. ما همین امسال تازه پول پارسال را تسویه کردیم. از بازیکنان بپرسید. دخل و خرج فوتبال به هم نمی خورد.»

فدراسیون فوتبال باید وارد عمل شود

خبرنگاری از منزوی در مورد فروش اللهیار صیادمنش و درآمد او پرسید که او اینطور واکنش نشان داد: « اگر نفروخته بود که اوضاعش بدتر بود. پارسال مگر یادتان رفته که بازی با سپیدرود اعتصاب شد. برای حل این مشکل ابتدا باید فدراسیون فوتبال وارد شود. مگر در اروپا باشگاهی که حرفه ای نیست را به دسته پایین تر نمی فرستند؟! ما هر سال با یک ترفندی مجوز حرفه ای می دهیم. امسال هم می توانیم بگیریم؟! »

همه مشکل دارند؛ فقط استقلال و پرسپولیس دیده می شوند

خبرنگاری از منزوی در مورد محرومیت دو باشگاه از جذب بازیکنان خارجی پرسید و از این تصمیم به عنوان یک راهکار یاد کرد. عضو مستعفی هیئت مدیره استقلال گفت: « فقط این دو باشگاه نیستند که. مگر در فیفا فقط پرونده ها مربوط به استقلال است؟ بروید در کمیته تعیین وضعیت ایران و ببینید؛ آیا فقط پرونده ها مربوط به استقلال و پرسپولیس هستند؟ نه ولی چون توجه روی این دو تیم است، فقط این دو تیم دیده می شوند. تیم های دیگر هم پرونده دارند. در این ایام آیا بازیکنان تیم های دیگر مشکل مالی نداشتند؟ ولی فقط مشکلات مالی استقلال و پرسپولیس دیده می شود. مشکل ما این است.»

فوتبال ما مرکز هزینه است ولی درآمد ندارد !

او سپس ادامه داد: « ما ادبیات اقتصاد ورزشمان باید تغییر کند. ورزش ما اقتصادی نیست. اگر ورزش را می خواهیم باید تغییرش دهیم. باید برای ورزش خرج کنید و روی آن سوبسید بدهیم؛ ولی با حساب و کتاب. فوتبال ما درآمدزا نیست. مرکز صد در صد هزینه است. تادرآمدهایش و هزینه هایش مشخص نشود، درست نمی شود. راهکار این است.»

اقتصاد دانی بیاورید که بتواند این معادله را حل کند

منزوی حرف هایش را برای حل مشکلات فوتبال کشور ادامه داد و افزود:« به عنوان مثال باید گفته شود که شما نمی توانید بیشتر از ۵ تومن دربیاورید و به اندازه همین می توانید خرج کنید. خب حالا عرف چه می شود و هوادار چه می شود؟ هوادار دوست دارد بهترین بازیکنان را داشته باشد. من خودم از جنس آنها است. مدیر اینطوری می رود تحت فشار و خرج می کند ولی از کجا؟ خیلی واضح است. درآمدهای استقلال و پرسپولیس نامعلوم است ولی هزینه های قطعی. اگر اقتصاد دانی آوردید و این معادله را حل کرد، ورزش فوتبال نجات پیدا خواهد کرد. غیر از این نمی شود.»

فوتبال باید ادبیاتش مشخص شود؛ مخلص شما ….

سوال پایانی از منزوی در رابطه با فسخ قرارداد کارگزار قبلی بود و او اینکه آیا این امکان در قرارداد هست یا خیر. او به این سوال اینطور پاسخ داد و باز هم بر حرف های قبلی خود تاکید کر:« درست است. بند فسخ هم هست. همه قراردادها بند فسخ دارند. الان مشکل آقای سعادتمند، دست خالی است. زمین نباشد، مدیر به مشکل می خورد. آقای سعادتمند هم راه مدیران قبلی را می رود ولی با انرژی بیشتر. مشکلی اصلی همان است. فوتبال باید ادبیاتش درست شود. مخلص شما……..»