«رانندگان ناراضی» «مسافران نگران» «نظارت‌ها بی‌سرانجام»
«رانندگان ناراضی» «مسافران نگران» «نظارت‌ها بی‌سرانجام»
نارضایتی رانندگان، نگرانی مسافران و نظارت‌های بی‌نتیجه بر بازار و سیستم حمل‌ونقل عمومی درون و برون‌شهری در استان‌ها یک ماه بعد از اصلاح قیمت بنزین، منجر به آشفته‌بازار کرایه‌ها شده است.

شهریاریها ، یک ماه از اصلاح نرخ بنزین گذشت؛ طرحی که از سال گذشته کلید خورد و بعد از به قول دولتی‌ها یک تحلیل کارشناسی به‌یک‌باره با تصمیم سران قوا رأس ساعت ۲۴ شب ۲۵ آبان ماه ۹۸ خبر افزایش قیمت بنزین داده شد.

طبق اعلام وزیر نفت، از محل افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای، سالیانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال نیز از محل افزایش ۲ هزارتومانی قیمت آزاد و در کل ۳۱ هزار میلیارد تومان، افزایش درآمد عاید کشور می‌شود. از طرفی طبق اعلام دولت، تمامی وجوهی که از محل افزایش قیمت بنزین به دست می‌آید بین حدود ۶۰ میلیون نفر ایرانی توزیع می‌شود.

همچنین کارشناسان می‌گویند: در بازه ۴ ماهه ابتدایی پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، شاهد کاهش حدود ۸ تا ۱۰ درصدی مصرف بنزین خواهیم بود؛ اما با اجرای این طرح سخت اقتصادی، مردم از پس‌لرزه‌های احتمالی آن نگران هستند که تأثیرپذیری و افزایش قیمت سایر کالاها از مهم‌ترین آن‌هاست.

اما نظارت دائمی و مستمر بر عدم افزایش قیمت کالاها در بازار که همواره یکی از مطالبات مردم از دولتمردان است، با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، این خواسته مردم، رنگ و بوی بیشتری گرفته است.

مسئولان هرگونه افزایش نرخ کرایه تاکسی را با تغییر و سهمیه‌بندی بنزین ممنوع اعلام می‌کنند درحالی‌که بررسی میدانی خبرنگاران مهر نشان از افزایش خودسرانه قیمت کرایه در برخی مناطق شهری است.

نمونه یکی از صدها کالایی که قیمت آن افزایش‌یافته حمل‌ونقل است که در سبد زندگی مردم هم سهم تقریباً زیادی دارد و افراد روزانه هزینه زیادی را از این بابت متحمل می‌شوند که افزایش قیمت بنزین تأثیرات قابل‌توجهی بر زندگی آن‌ها دارد.

هرچند عموم رانندگان تاکسی وضعیت موجود بسیار گلایه‌مند بوده و اعلام می‌کنند با شرایط موجود دخلشان با خرجشان اصلاً همخوانی ندارد و در طول یک ماه از افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ها متناسب با کارکرد آن‌ها نیست.

برای تاکسی‌های شهری بر اساس تک‌سوخت یا دوگانه‌سوز به ترتیب ۴۰۰ و ۲۵۰ لیتر سهمیه در نظر گرفته شد؛ سهمیه‌ای که از همان دقایق ابتدایی اعلام سهمیه با انتقادات و واکنش‌های مختلفی از سوی مسئولان و همچنین رانندگان تاکسی مواجه شد برخی معتقدند که بر اساس نوع فعالیت تاکسی باید سهمیه داده شود و برخی نیز معتقدند حداقل بهتر بود زیرساخت‌ها را فراهم می‌کردند.


در این گزارش نگاهی به نرخ حمل‌ونقل عمومی بعد از افزایش قیمت بنزین در استان‌های مختلف داریم.


سهمیه‌بندی بنزین عامل افزایش کرایه‌ها / قیمت کالاها در تبریز سیر صعودی دارد

درحالی‌که دولتمردان به مردم گفته بودند نگران نباشند و چیزی گران نمی‌شود ولی این سهمیه‌بندی تأثیر بسزایی در قیمت‌ها داشته به‌طوری‌که مسیر مستقیم ۲ برابر و کرایه‌های درون‌شهری ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش را در شهر تبریز نشان می‌دهد.

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: بااینکه وعده داده بودند نظارت می‌کنیم و افزایش قیمت نخواهیم داشت ولی الآن میوه، حبوبات، کرایه‌ها، البسه و…..افزایش قیمت دارد.

وی با اشاره به سهمیه در نظر گرفته برای رانندگان خودروهای عمومی می‌افزاید: بااینکه سهمیه اضافی به تاکسی‌ها و وانت‌بارها دادند ولی متأسفانه ما شاهد افزایش قیمت در بحث حمل‌ونقل هستیم

محسن یکی از بازاریان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: پس از گران شدن بنزین، خریدهای جدید ما باقیمت‌های به‌روز انجام می‌گیرد و ما نیز چون گران می‌خریم مجبوریم گران هم بفروشیم.

اما بعد از سهمیه‌بندی بنزین، شاهد گرانی برخی انواع میوه‌ها بودیم، به‌ظاهر هنوز این گرانی ادامه دارد، برخی فعالان بازار میوه می‌گویند کرایه وانت‌باری که برای آن‌ها میوه می‌آورد ۲ برابر شده و مجبور به افزایش نرخ هستند.

معاون نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز داشت: از مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار این است که افزایش قیمت در تمامی زمینه‌های تولید و بخش خدمات ممنوع است و هیچ افزایش قیمتی اتفاق نخواهد افتاد و بازرسین اتاق اصناف نیز گروه‌بندی شدند و در سطح استان نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند.


اماواگرهای افزایش نرخ کرایه تاکسی در کرج / تخلف تاکسی‌های گردشی

افزایش نرخ کرایه تاکسی در کرج پس از اعلام اصلاح قیمت بنزین موضوعی بود که در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح شد؛ شهرداری مدعی است که تاکسی‌های گردشی تخلف می‌کنند.

دهم آذرماه بود که علی‌اکبر مختاری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز در جلسه ستاد تنظیم استان البرز ضمن انتقاد به بالا رفتن نرخ کرایه تاکسی در کرج گفته بود؛ در روزهای نخستِ پس از اصلاح قیمت بنزین، خطوط تاکسیرانی نرخ را بالا بردند که با نظارت‌های انجام‌شده برخی خطوط نرخ‌ها را به قبل بازگرداندند.

وی همچنین گفته بود؛ علیرغم گشت‌های تاکسیرانی و انجام بازرسی‌ها برخی خطوط تاکسیرانی هنوز افزایش نرخ تاکسی‌ها را اعمال می‌کنند، لازم است در خصوص کنترل نرخ تاکسی‌های شهری، تدابیر لازم از سوی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج صورت گیرد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج در خصوص اقداماتی که بعد از اصلاح قیمت بنزین برای حمایت از تاکسی‌داران در بحث سهمیه بنزین خودروی آن‌ها دنبال شده است، توضیح داد: بعد از اعلام نرخ جدید بنزین، سهمیه بنزین تاکسی‌های دوگانه‌سوز اصلاح‌شده و از ۲۰۰ لیتر به ۲۵۰ لیتر در ماه رسیده است، سهمیه ماهانه تاکسی‌های ون نیز از ۴۰۰ لیتر به ۶۰۰ لیتر رسیده است.

استاد کاظمی با توجه به این موضوع که برخی تاکسی‌ها به‌عنوان سرویس مدارس فعالیت دارند در مورد آخرین پیگیری‌ها برای اختصاص سهمیه بنزین به این قبیل تاکسی‌ها نیز گفت: برای سرویس‌های مدارس سهمیه‌ای منظور نشده بود اما اکنون سهمیه آن‌ها نیز برقرارشده و با ثبت‌نام در سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی (سپند) این سهمیه را دریافت خواهند کرد.


گلایه رانندگان تاکسی ارومیه از سهمیه‌بندی بنزین / نظارت‌ها افزایش یابد

هرچند طی اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که از لحظه افزایش قیمت بنزین در کشور مبنی بر عدم افزایش و قیمت‌ها در تمامی بخش‌ها انجام گرفت و اما در واقعیت بخش‌های زیادی ازجمله سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری با سردرگمی زیادی در زمینه عدم افزایش و تغییر قیمت‌ها مواجه شدند.

غلامعلی علیزاده یکی از رانندگان تاکسی ارومیه در خصوص افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن به خبرنگار مهر گفت: شما که خبرنگار هستید بنویسید تا به گوش مسئولان برسد با این تغییر قیمت شبانه بنزین معیشت ناچیز خیلی از مردم ازجمله رانندگان تاکسی به‌هم‌خورده و کسی تاکنون پاسخ مناسبی نداده است.

وی با بیان اینکه این سهمیه‌بندی‌های بنزین شاید بر اساس قانون و بررسی‌ها باشد اما در واقعیت مسئولان بدون نظرسنجی و واقعیت اقدام به این کارکرده‌اند چراکه سهمیه‌ها باید بر اساس کارکرد انجام می‌گرفت الآن سهمیه همه تاکسی‌ها چه فرسوده چه جدید و چه دوگانه‌سوز در کشور یکی است درحالی‌که درآمد برخی رانندگان فقط از طریق حمل‌ونقل مسافر بوده و سهمیه اختصاصی جوابگو نیست اما برخی رانندگان به‌عنوان شغل دوم این کار را انجام می‌دهند شاید سهمیه آن‌ها اضافه هم باشد.

علیزاده ادامه داد: درعین‌حال اجازه افزایش کرایه نیز نداریم با این سهمیه‌بندی نامناسب بنزین و پنج نفر از اعضای خانواده که چشمشان به درآمد من است کاش مسئولان بگویند چگونه گذران زندگی کنم الآن دخلمان با خرجمان یکی نیست.

رئیس سازمان حمل‌ونقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه در خصوص افزایش کرایه تاکسی‌ها در پی تغییر قیمت بنزین به خبرنگار مهر گفت: خردادماه امسال قبل از بحث افزایش قیمت بنزین کرایه تاکسی در ارومیه به‌طور متوسط ۲۰ درصد افزایش‌یافته و امسال افزایشی نداریم.


گلایه‌های رانندگان تاکسی در ایلام / کرایه‌ها تغییر نکرده است

بعد از اصلاح قیمت بنزین نرخ کرایه‌ها توسط حمل‌ونقل عمومی استان ایلام شامل درون‌شهری و برون‌شهری تغییری نکرده و همین عامل باعث گلایه‌های رانندگان شده است. در عوض نرخ کرایه‌های مسافرکش با خودروهای شخصی زیاد شده است و همین عامل باعث ایجاد دوگانگی در نرخ‌ها شده است.

یکی از رانندگان تاکسی در شهر ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه شاهد چند برابر شدن قیمت بنزین، قطعات یدکی و تعمیرات خودروها هستیم، ضمن اینکه تاکسی‌داران سالانه عوارض قانونی به شهرداری هم پرداخت می‌کنند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری ایلام نیز گفت: افزایش خودسرانه نرخ کرایه تاکسی تا پیش از ابلاغ غیرقانونی است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هیچ‌گونه افزایش قیمت در ایلام بین وسایل حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری انجام‌نشده است، گفت: با هرگونه افزایش خودسرانه قیمت در بین خودروهای عمومی برخورد می‌شود.

نورالله دلخواه افزود: برای مسافربرهای شخصی مسافرکش بین‌شهری نیز در حال رایزنی برای دریافت سهمیه برای اساس پیمایش هستیم.


تأثیر افزایش بهای بنزین بر حمل‌ونقل گیلان

مشاور کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر رشت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شوک روانی ناشی از قیمت بنزین صاحبان خودروهای شخصی را در چند روز اول به استفاده بیشتر از تاکسی‌ها مجاب می‌کند و برخی از تاکسی سوارها را اتوبوس سوار می‌کند، تصریح کرد: در این شرایط، حمل‌ونقل عمومی فرصت کوتاهی دارد تا با بهبود امکانات و تسهیلات، تازه‌واردها را در سیستم خود نگهداری کند اما وقتی حمل‌ونقل عمومی شهر توانی برای افزایش کیفیت ندارد، این افراد در حداقل زمان ممکن، دوباره به همان وضعیت قبل بازمی‌گردند..

این مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه درواقع وقتی افزایش قیمت تنها منحصر به خود بنزین نبوده و دولت که قیمت گذار اصلی کالاها و خدمات است، توان نظارت و کنترل قیمت‌ها را ندارد، تورم به‌سرعت خود را در تمام هزینه‌ها نشان می‌دهد و همان افرادی که تا حدودی تصمیم به عدم استفاده از خودروی شخصی گرفته بودند، مجدداً استفاده از خودروهای خود را اقتصادی‌تر و به‌صرفه‌تر می‌بینند، افزود: در شهرهای استان گیلان، کاهش معناداری در استفاده از خودروهای شخصی یا حتی تک‌سرنشین مشاهده نمی‌شود. با این اوصاف، افزایش قیمت بنزین تنها می‌تواند مشکلات بودجه‌ای دولت را کاهش دهد و نتیجه این خواهد شد که هیچ‌کدام از مزایای نزدیک شدن قیمت سوخت به واقعیت، در عمل رخ نخواهد داد و با پرداخت بهای ایجاد نارضایتی عمومی، نه ترافیک خیابان‌های شهر کاهش می‌یابد و نه اقتصاد عمومی نفعی می‌برد. بدین ترتیب بعد از گذشت یک ماه از افزایش بهای بنزین، نه‌تنها خیابان‌ها خلوت نشده بلکه پمپ‌بنزین‌ها شلوغ‌تر شده و مصرف کلی سوخت در کشور هم‌تغییر چندانی نکرده است.

دسترسی به حمل‌ونقل عمومی مناسب و ایمن یکی از انتظارات مردم از متولیان جامعه است و بی‌تردید هزینه این حمل‌ونقل از موارد موردتوجه مردم به شمار می‌آید. یک شهروند فومنی درباره تغییر قیمت حمل‌ونقل در این شهر پس از افزایش قیمت بنزین به خبرنگار مهر گفت: کرایه حدفاصل فومن تا رشت ۴ هزار تومان بود اما بعد از افزایش قیمت بنزین بعضی رانندگان ۵ هزار تومان بابت کرایه این مسافت از مسافران می‌گیرند.

در انزلی نیز شهروندی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نرخ کرایه‌های تاکسی‌های داخل شهری در انزلی افزایش نیافته اما بعضی از سرویس‌های مدارس از ادامه فعالیت خود انصراف داده‌اند، افزود: راننده سرویسی که حمل‌ونقل فرزندم به مدرسه را بر عهده داشت، چند روز پس از افزایش نرخ بنزین گفت درصورتی‌که بر مبلغ از قبل توافق شده، افزوده نشود، از ارائه خدمت معذور است.


رانندگان ناراضی؛ مسافران نگران / مصرف بنزین در قم ۲۴ درصد کاهش یافت

در استانی مانند قم در ابتدای امر مصرف بنزین ۱۶ درصد و اکنون بعد از یک ماه از اجرای آن ۲۴ درصد کاهش‌یافته است و میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی هم رشد یافته است

در قم هم جلساتی بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کمیته استانی حمل‌ونقل شهری که زیر نظر معاونت هماهنگی و عمرانی است برگزار و بر فعالیت حمل‌ونقل عمومی شهری و جاده‌ای و هم‌چنین نحوه دریافت سهمیه نظارت‌شده است؛ در استان قم با توجه به این‌که ۹۰ درصد تاکسی‌ها دوگانه‌سوز هستند تاکنون مشکلی در زمینه سهمیه بنزین گزارش نشده و نرخ کرایه تاکسی‌های حمل‌ونقل شهری و ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌صورت رسمی افزایش نیافته است.

حال اجرای طرح افزایش نرخ بنزین خوب و یا بد یک ماهی از اجرای آن می‌گذرد تنها نگرانی که مردم افزایش قیمت ارزاق و کالاهای اساسی است چراکه با توجه به جنگ اقتصادی و فشار و تحریم، مردم تحمل افزایش قیمت کالاهای اساسی را ندارند.

مسئولان اجرایی به‌ویژه اقتصادی قم از لحظات ابتدایی اجرای طرح تاکنون جلسات متعدد «تنظیم بازار» را تشکیل و نظارت‌ها را بر بازار قم افزایش داده‌اند.بازرسی‌ها هم در چند شیفت کاری صورت گرفته و تاکنون فضای روانی قم بعد از اصلاح نرخ بنزین فضای آرامی است اما مردم از زمان اجرا، نحوه اجرا وعدم اطلاع‌رسانی مناسب در اجرای این طرح اعتراض‌های دارند برخی هم انتظار تشدید نظارت و دقت بیشتر در این زمینه دارند.

۳۰ سال سن دارد و ۲ سالی است که به رانندگی اسنپ فعالیت دارد و درباره اجرای طرح سهمیه بنزین به خبرنگار مهر می‌گوید: این طرح باید اجرا می‌شد و اعتراضی به این طرح نیست ولی باید بیشتر آسیب‌شناسی می‌شد زمان اجرا مناسب نبود من اکنون ۲ سالی است راننده اسنپ هستم اگر قبل از این طرح تا ساعت ۴ بعدازظهر مشغول به کار بودم بعد از افزایش نرخ بنزین به دلیل این‌که بنزین آزاد باید بزنم باید چند ساعت دیگر اضافه‌کاری کنم.

سید محمدمهدی موسوی می‌افزاید: قرار بود سهمیه در اختیار رانندگان اسنپ قرار گیرد. این سهمیه به‌صورت مابه‌التفاوتی حساب می‌شود یعنی اگر من ۶۰ لیتر بنزین آزاد بزنم شرکت مابه‌التفاوت ۳۰ هزارتومانی به من پرداخت می‌کند ولی این سهمیه تنها یک‌بار به من پرداخت‌شده است.

وی می‌گوید: من هم برای اسنپ و هم تپسی کار می‌کنم. نکته‌ای که با آن مواجه شدم کاهش مسافر است بعضی وقت‌ها اگر هر دو سامانه را باز کنم تنها دو مسافر به تور من می‌خورد به دلیل این‌که اسنپ و تپسی قیمت‌ها را تغییر داده و مسافران کمتر شدند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری قم می‌گوید: با گذشت یک ماه بعد از اجرای اصلاح قیمت بنزین در قم هیچ افزایش نرخ کرایه تاکسی نداشتیم و نحوه فعالیت تاکسی‌ها به‌طور روزانه رصد و پایش می‌شود و تنها بعضی رانندگان ۱۰ درصد نرخ کرایه خود را افزایش داده‌اند که در این مورد ۱۰ شکایت به هیئت انضباطی ارائه و پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.


مسافرکشی در شهرکرد به‌صرفه نیست / سبقت هزینه‌ها از درآمدها

افزایش یک‌باره قیمت بنزین از یک ماه گذشته تاکنون اثر قابل‌توجهی در قیمت برخی کالاها و خدمات داشته است. باوجود افزایش قیمت در برخی کالاها و خدمات بسیاری از تاکسی‌ها و شبکه حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری که مصرف کنند بنزین هستند افزایش قیمت کرایه نداشته‌اند.

بسیاری از تاکسی‌های شهری استان چهارمحال و بختیاری بنزین سوز هستند و رانندگان این تاکسی‌ها در طول هفته بارها به جایگاه عرضه سوخت مراجعه می‌کنند و اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند.

یکی از رانندگان تاکسی سطح شهر شهرکرد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: افزایش قیمت بنزین موجب افزایش قیمت همه کالاها و انواع خدمات ازجمله هزینه‌های تعمیر خودرو شده است.

حسینی بیان کرد: قیمت کرایه‌های تاکسی تغییر نکرده است و هم‌اکنون هزینه‌های زیاد موجب شده است که میزان هزینه‌های این شغل از درآمد آن سبقت بگیرد.

سید مهدی قریشی یکی دیگر از رانندگان تاکسی در شهرکرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: اضافه کردن کرایه تاکسی در شرایط اقتصادی فعلی ظلمی در حق مردم است اما باید رانندگان تاکسی را نیز در نظر داشت.

وی افزود: در طول سال جاری شاهد افزایش نرخ بیمه رانندگان از ۱۸۰ هزار تومان به ۲۴۰ هزار تومان، افزایش نرخ بنزین و لوازم‌یدکی بودیم اما نرخ کرایه تاکسی ثابت بوده است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر درون‌شهری شهرکرد گفت: با افزایش قیمت بنزین هیچ‌گونه افزایش نرخ کرایه اتوبوس و تاکسی اعم از سرویس مدارس، بی‌سیم، هوشمند و گردشی در شهرکرد ایجاد نشده است و افزایشی نخواهیم داشت.


گلایه‌های رانندگان تاکسی در کردستان / دخل‌وخرج نمی‌خواند

درحالی‌که مسئولان هرروز و با برگزاری نشست‌های مختلف و به بهانه‌های متعدد از برخورد با افزایش نرخ کرایه مسافر از سوی تاکسی خبر می‌دهند که گلایه‌های این قشر در خصوص افزایش هزینه‌ها نیز هرروز جدی‌تر می‌شود.

استان کردستان به‌ویژه شهرستان سنندج به دلایل مختلف ازجمله شاخص‌های پایین اقتصادی، فعالیت بر روی تاکسی خیلی بیشتر از سایر نقاط کشور است و شاید به همین دلیل باشد که تنها در سنندج شهر ۴۰۰ هزارنفری، بیش از ۳۵۰۰ دستگاه تاکسی در حال فعالیت باشند.

یکی از رانندگان تاکسی در سطح شهر سنندج در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پایین آمدن درآمدهای حاصل از فعالیت رانندگی، گفت: متأسفانه مشکلات ما خیلی قبل‌تر از گران شدن بنزین آغاز شد.

وی که خود را علی عباس نژاد معرفی می‌کند، ادامه داد: از دو سال قبل و با رشد قیمت‌ها، در بخش‌های مختلف ازجمله خرید لاستیک، روغن، تعمیر وسیله نقلیه، خرید قطعات یدکی برای تعمیر خودرو و مسائلی ازاین‌دست با رشد قیمتی چند برابری مواجه شده‌اند و به همین دلیل بخش زیادی از درآمدهای ما را به خود اختصاص داده است.

حشمت‌الله صیدی شهردار سنندج نیز در آخرین اظهارنظر خود در خصوص وضعیت نرخ تاکسی در سنندج، گفت: رانندگان تاکسی درون‌شهری به‌رغم افزایش قیمت بنزین، به دلیل داشتن سهمیه، اجازه افزایش کرایه‌ها را ندارند و شهروندان می‌توانند تخلفات را به تاکسیرانی گزارش کنند.

درحالی‌که مسئولان با جدیت از برخورد با افزایش هرگونه قیمتی خبر می‌دهند که بنا به گزارش رسیده به خبرگزاری مهر کردستان در حال حاضر هم در کرایه‌های درون‌شهری و هم برون‌شهری از سوی خودروهای تاکسی و آژانس‌ها افزایش قیمت‌ها با شیب ملایمی آغازشده است.


بن‌بست نظارت دولتی‌ها در کنترل‌گرانی / آشفته‌بازار کرایه‌ها در کرمانشاه

خودروهای مسافربر شخصی و تاکسی‌ها در شهر کرمانشاه با افزایش نرخ بنزین به‌صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند که شهروندان از این موضوع گله‌مند هستند.

البته پیش‌تر مسئولان استان نسبت به افزایش قیمت‌ها هشدار داده بودند اما ظاهراً در عمل نتوانسته‌اند این موضوع را کنترل کنند که این وضعیت ایجادشده است.

سجاد سلیمانی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از افزایش قیمت بنزین کرمانشاه جز معدود شهرهایی بوده که افزایش کرایه تاکسی نداشته است، البته ممکن است شمار محدودی از رانندگان قانون‌مدار نباشند و مرتکب تخلف اضافه دریافت کرایه شوند.

البته تاکسی‌داران هم دغدغه‌های خود رادارند؛ خبرنگار مهر برای پیگیری این موضوع به سراغ آن‌ها هم رفت و پای صحبت تاکسی‌داران نشست.

یکی از رانندگان تاکسی گفت: ماشینم تک سوز است و سهمیه بنزین هم جوابگو نیست و مجبورم برای اینکه حداقل متضرر نشوم کرایه‌ها را افزایش دهم.

او افزایش قیمت سایر لوازم خودرو و خرج‌های دیگر را یکی از دلایل افزایش کرایه‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید که بعد از افزایش قیمت بنزین قیمت این اجناس هم افزایش پیداکرده است وقتی یک جفت لاستیک برای خودرو با افزایش قیمت دو برابری تهیه می‌کنیم انتظار نداشته باشید با قیمت‌ها قبلی کرایه‌ها را دریافت کنیم.


گلایه رانندگان اراکی از افزایش قیمت بنزین / فقط کرایه‌ها گران نشده است

به دنبال تعیین سهمیه بنزین برای رانندگان جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت در نرخ کرایه‌ها نیز اعلام شد، موضوعی که در کارگروه ستاد تنظیم بازار نیز توسط مسئولین استانی ازجمله استان مرکزی بارها مطرح‌شده است اما شواهد نشان می‌دهد که پس از گذشت یک ماه از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در سطح شهر اراک باوجود دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی و ۱۵۰ دستگاه اتوبوس و… با شیب بسیار ملایم افزایش کرایه‌ها مواجه هستیم و این مسئله در نرخ کرایه تاکسی‌های برون‌شهری نیز به چشم می‌خورد. خبرنگار مهر پیرامون این مسئله با چند تن از رانندگان و متولیان این حوزه به گفت‌وگو پرداخته است.

یکی از رانندگان تاکسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شرایط خیلی سخت شده است، قبلاً بنزین که لیتری هزار تومان بود، جابه‌جایی مسافر صرفه داشت و این‌قدر شاهد افزایش هزینه‌ها نبودیم.

علی کریمی بیان کرد: قیمت قطعات ماشین بالا رفته است، کافی است یک‌قسمتی از ماشین خراب بشود برای خریدن آن قطعه باید مبلغ زیادی پول بدهم و با این سهمیه، هم بعضی راننده‌ها مجبور می‌شوند که کرایه بیشتری بگیرند که البته کفاف نمی‌دهد.

در ادامه سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و ابلاغیه‌هایی که وجود دارد، هرگونه افزایش در نرخ کرایه‌های تاکسی ممنوع است.

در ادامه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تاکنون در هیچ‌یک از ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری تحت نظارت راهداری در استان هیچ‌گونه افزایش کرایه‌ای گزارش نشده است.


رانندگان تاکسی همدان در انتظار افزایش کرایه / تصمیمی اتخاذ نشده است

طی هفته گذشته نیز نزدیک به ۴۰۰ راننده ون در همدان در اعتراض به سهمیه بنزین در محل کار خود حاضر نشدند و تردد شهروندان همدانی با مشکل روبرو شد که البته در پی این اتفاق اقداماتی انجام و قول رفع مشکلات داده شد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سهمیه بنزین تاکسی‌ها ۴۰۰ لیتر و این سهمیه‌بندی برای کل کشور صورت گرفته است، گفت: تاکسی‌های دوگانه‌سوز ۲۵۰ لیتر و خودروهای ون نیز بر اساس مجوز وزارت کشور ۶۰۰ لیتر بنزین در ماه دریافت می‌کنند.

مدیر معاونت تاکسیرانی و حمل‌ونقل بار و کالا شهرداری همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کرایه تاکسی در ساعات شب در همدان ۵۰ درصد افزایش دارد، گفت: در کمیته نرخ‌گذاری تلاش شده برای سال آینده شاهد افزایش کرایه‌ها باشیم.

مسئول رسیدگی به شکایات معاونت تاکسیرانی و حمل‌ونقل بار و کالا شهرداری همدان نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه معمولان روزانه تا ۱۰ شکایت مردمی از رانندگان تاکسی گزارش می‌شود که معمولاً هم به خاطر همراه نداشتن پول خرد اتفاق می‌افتد، گفت: گاهی رانندگان پول خرد همراه ندارند و مابقی کرایه مسافران در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان را پرداخت نمی‌کنند که در این موارد به راننده تذکر داده می‌شود.


بنابراین گزارش وعده کنترل قیمت‌ها بازهم عملی نشد؛ بعد از گران شدن بنزین و احیای سهمیه‌بندی سوخت بود که مردم نگران تأثیر این اقدام بر قیمت سایر کالاها بودند و ناظران بازار قول دادند که اجازه این کار را نمی‌دهند.

شاید روزهای اول به دلیل هشدارهایی که از سوی مسئولان به متخلفین داده شد اوضاع تا حدودی در کنترل آن‌ها بود، اما پس از چند روز قیمت اغلب کالاها روند افزایشی خود را از سر گرفت و به تبعیت از قیمت بنزین قیمت سایر کالاها هم افزایش یافت.