بررسی طرح « تاسیس استان تهران غربی با مرکزیت شهریار » در وزارت کشور
بررسی طرح « تاسیس استان تهران غربی با مرکزیت شهریار » در وزارت کشور
شهریاریها - آخرین اخبار و جزئیات درباره تشکیل یک استان جدید در ایران، به نام استان تهران غربی اعلام شد.

به گزارش شهریاریها ،استان تهران غربی می‌تواند بار سنگینی را از نظر مالی از روی پایتخت بردارد و تخصیص اعتبارات به شهر‌هایی را که قرار است در استان تهران غربی قرار گیرند، بهبود ببخشد. تاسیس استان‌های جدید از تهران می‌تواند راهی برای تخصیص بهتر منابع و اعتبارات استانی باشد.

چند سالی است که حرف از تقسیم تهران زده می‌شود. یک‌بار حرف از انتزاع ری از تهران زده می‌شود سپس حرف از تاسیس استان تهران جنوبی با مرکزیت رباط کریم به میان می‌آید، یکبار حرف از تاسیس استان تهران شرقی به نام ۱۵ خرداد با مرکزیت ورامین زده می‌شود و حالا هم حرف از تاسیس استان تهران غربی با مرکزیت شهریار به گوش می‌رسد.

تشکیل استان البرز با مرکزیت کرج، یک تجربه موفق از طرح تقسیم استان تهران به حساب می‌آید چون توانست به افزایش درآمد‌های استان، استفاده بهتر از منابع استان، افزایش سرانه آموزشی و ورزشی، کاهش زمان برای صرف امور اداری و … منجر شود، اما اینکه در چند سال گذشته طرح‌های تشکیل استان‌های جدید در تهران به نتیجه نرسیده مثل استان‌های تهران جنوبی، شرقی و حالا غربی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف اینکه چون تشکیل استان البرز تجربه موفقی بوده این موارد هم موفق باشند.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: طرحی در وزارت کشور در حال بررسی است که بر اساس این طرح بناست تا استان تهران غربی با مرکزیت شهریار تاسیس شود.

او افزود: بنده در مجلس دهم طرحی را تحت عنوان طرح تاسیس و ایجاد استان تهران جنوبی تدوین و ارائه کردم، اما به مرحله تصویب در مجلس نرسید.

ماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح تاسیس و ایجاد استان تهران جنوبی که توسط من در مجلس قبل ارائه شد، شهر‌های اسلامشهر، حسن‌آباد، رباط کریم، بهارستان، پرند، ساوه و زرندیه با مرکزیت رباط کریم را شامل می‌شد.

نوروزی بیان کرد: در طرح وزارت کشور که تحت عنوان طرح ایجاد و تاسیس استان تهران غربی مطرح شده، بناست تا شهر‌های شهریار، شهرقدس، ملارد، رباط کریم، بهارستان و پرند با مرکزیت شهریار ایجاد شود.

تاسیس استان تهران غربی می‌تواند بار سنگینی را از نظر مالی از روی پایتخت بردارد و تخصیص اعتبارات به شهر‌هایی را که قرار است در استان تهران غربی قرار گیرند، بهبود ببخشد.

حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد استان حتما باید شاخصه‌های جمعیت و شاخصه‌های جغرافیایی را داشته باشد، اما اگر شائبه‌های سیاسی، حزبی و جناحی برای افزودن یک استان دیگر مطرح شود، چون مصادره به مطلوب یک عده می‌شود ذینفعان نفع آن را می‌برند و فقرا فقیرتر می‌شوند.

او ادامه داد: وقتی که اسم استان می‌آید قیمت‌های اجناس متحول می‌شود و قیمت زمین و واحد‌های مسکونی بالا می‌رود و افراد کم درآمد دچار آسیب می‌شوند، اما اگر شاخصه‌های استان شدن وجود داشته باشد نیاز به کمک ویژه، بودجه اختصاصی، محرومیت زدایی و رفع مشکل اشتغال جوانان اتفاق میمون و مبارکی خواهد بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: بعضی شهرستان‌های تهران به اندازه یک مرکز استان جمعیت دارند و در هر کدام از قسمت‌های تهران جا دارد که این اتفاق بیفتد، اما نگاه نباید سیاسی باشد.

او افزود: به نظر من برای نقاط دور از پایتخت و دور از کرج باید کار کارشناسی مناسبی انجام صورت گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: اگر غرض سیاسی باشد فسادزاست، اما اگر هدف حل مشکلات مردم باشد و بودجه اختصاصی برای محرومیت زدایی به آن تعلق بگیرد چه بسا با استان شدن یک منطقه چنین اتفاقی بیفتد.

حجت الاسلام ذاکر گفت: اینکه کشور به یک استان جدید نیاز داشته باشد یا خیر به بررسی دیگری نیاز دارد. برخی استان‌هایی که عریض و طویل هستند و استان‌هایی که محرومند و دلیل محرومیت آن کم توجهی دولت است اگر استان شوند استاندار به آنجا می‌رود و توجه هیئت دولت به آن بیشتر می‌شود.

طبق گفته زهرا احمدی، مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور برای هر استان جدید شش هزار پست سازمانی اختصاص می‌یابد و بودجه هر استان جدید ۹۰۰ میلیارد تومان و ۵۴۰۰ پست جدید برای هر استان جدید ایجاد می‌شود.

تاسیس استان‌های جدید از پایتخت می‌تواند راهی برای تخصیص بهتر منابع و اعتبارات استانی باشد لذا طرح تشکیل استانی جدید مثل تهران غربی نیازمند یک کار کارشناسی بلندمدت است تا با بررسی همه جوانب مشکلات مردم آن مناطق برطرف شود.