پرحاشیه‌ترین سریال ماه رمضان تلویزیون
پرحاشیه‌ترین سریال ماه رمضان تلویزیون
تهران- روزنامه خراسان نوشت: سریال «یاور» با تصویر غیرواقعی و عجیبی که از دانشگاه نشان داد انتقادهایی برانگیخت و « مثل ماه » پا جای پای «ماه عسل » و علیخانی گذاشت.

به گزارش شهریاریها ، تلویزیون ماه رمضان امسال نیز سریال‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای را به مناسبت این ماه روی آنتن برد، اما بنابر واکنش‌های مخاطبان و آمار میزان بینندگان سریال‌ها و برنامه‌ها، تلویزیون در جذب مخاطب، به توفیق ویژه‌ای دست نیافته است. سریال‌های ماه رمضان امسال تا نیمه ماه، کمتر از ۵۰ درصد بیننده داشته‌اند و برنامه‌های ویژه افطار و سحر نیز با کمتر از ۲۰ درصد مخاطب، با استقبال روبه‌رو نشدند.

ماه عسلی‌ترین

هرچند که اکثر برنامه‌های تلویزیون در لحظات پیش از افطار، با فرمول «ماه عسل» تولید می‌شوند و ایده‌های جدید زیادی وجود ندارد، اما عنوان «ماه عسلی‌ترین» برنامه را می‌توان به برنامه «مثل ماه» شبکه سه اختصاص داد. این برنامه در سبک روایت قصه مهمان، آیتم‌ها، دکور و سوژه‌هایی که دست روی آن‌ها می‌گذارد، کاملا مشابه «ماه عسل» عمل کرد و شباهتش با آن برنامه بیش از دیگر برنامه‌های ویژه افطار به چشم می‌آید.

بی‌حاشیه‌ترین

در میان برنامه‌های ویژه افطار، «زندگی پس از زندگی» با موضوع تجربه نزدیک به مرگ، عملکرد متفاوت و ساختار متفاوتی داشت، اما کمتر از دیگر برنامه‌ها دیده شد و تقریبا ۱۱ درصد مخاطب داشت. این برنامه در تلویزیون و فضای مجازی تبلیغات گسترده‌ای نداشت و در ماه رمضان بی‌سروصدا و بدون حاشیه پخش شد. البته پخش برنامه از شبکه چهار هم در این مسئله بی‌تاثیر نبود.

خلاقانه‌ترین دکور

معمولا در دکور برنامه‌های ویژه افطار و سحر، از المان‌هایی شبیه ماه استفاده و تصویر آسمان و حرم ائمه نیز در استودیو دیده می‌شود. یکی از ایده‌های جالب و خلاقانه مربوط به برنامه سحرگاهی «ماه من» است. دکور طوری طراحی شده که مجری و مهمان در وسط فضایی مانند یک حوض بزرگ می‌نشینند و اطراف‌شان از آب پر شده است. انعکاس تصاویر حرم ائمه، ماه و آسمان در آب، دکور را زیباتر کرده بود.

جدیدترین مجری

شبکه پنج تا به حال از حضور خوانندگان موسیقی پاپ استفاده کرده است و امسال نیز از حضور یک چهره جدید یعنی بابک افرا به عنوان یکی از مجریان ویژه برنامه «جشن رمضان» استفاده کرد. این خواننده که با قطعه «هیچی نمیشه» شناخته می‌شود، با این برنامه برای اولین بار اجرا را تجربه کرد. او در برنامه اجرای نسبتا خوب و قابل قبولی داشت و در کنار مجری اصلی برنامه به خوبی ظاهر شد.

پربیننده‌ترین

همان طور که از ابتدا انتظار می‌رفت مجموعه «احضار» به واسطه فضای ماورایی و متفاوتی که داشت، موفق شد بیشتر از سریال «یاور» و «بچه مهندس» مورد توجه قرار بگیرد و در صدر پربیننده‌ترین سریال‌ها قرار بگیرد. هرچند که ۴۳ درصد مخاطب رقم زیادی نیست، اما در مقایسه با دیگر مجموعه‌های تلویزیون بیشتر دیده شده است. سریال «احضار» پس از ماه رمضان هم ادامه دارد و به زودی به پایان می‌رسد.

کم‌بیننده‌ترین

فصل سوم «بچه مهندس» در مقطع مناسبی از زندگی «جواد» به پایان رسید و قصه این شخصیت ظرفیت زیادی برای ادامه پیدا کردن نداشت، اما فصل چهارم آن هم جلوی دوربین رفت و غیرقابل پیش‌بینی نبود که نتواند مخاطب زیادی جذب کند. داستان‌های فرعی فصل چهارم که موازی با ماجرای «جواد» پیش می‌رفت، جذاب نبود و کششی برای پیگیری قصه در مخاطب ایجاد نمی‌کرد. «بچه مهندس ۴» تنها ۳۷ درصد بیننده داشت.

پرحاشیه‌ترین

سریال «یاور»، مانند «ستایش» حاشیه‌های مختلفی داشت و قصه آن مورد انتقاد فراوان مخاطبان تلویزیون قرار گرفت، بنابراین می‌توان «یاور» را پرحاشیه‌ترین سریال رمضان ۱۴۰۰ دانست. تصویر غیرواقعی که از دانشگاه در سریال نمایش داده شد، اتفاقات غیرمنطقی داستان و پرداخت سریال به مسئله خیانت، موضوعاتی بود که انتقادات مخاطبان را برانگیخت. شباهت‌های مجموعه «یاور» به «ستایش» نیز تبدیل به یکی از نقاط ضعف این سریال شد.

تکراری‌ترین شخصیت

گذشته از شباهت‌هایی که قصه «یاور» به سریال «ستایش» دارد، مشخصا کاراکتر «یاور» با بازی داریوش ارجمند هم مشابه «حشمت فردوس» است. ادبیات، نصیحت‌ها، جدیت و اصول و مرام او در کار و زندگی، همه و همه یادآور شخصیت «حشمت» بود. بازی داریوش ارجمند هم مانند بازی او در سریال «ستایش» بود و تفاوت زیادی با حضورش در آن مجموعه نداشت، بنابراین می‌توان از «یاور» به عنوان تکراری‌ترین شخصیت یاد کرد.

ضعیف‌ترین بازی‌ها

در میان ۳ سریالی که ماه رمضان امسال پخش شد، شاهد بازی چشمگیر و متفاوتی نبودیم، بنابراین نمی‌توان از بازی چهره خاصی به عنوان بهترین بازی یاد کرد، اما سریال «احضار» از چند چهره جدید استفاده کرد که بازی خوبی در سریال نداشتند و بازی ضعیفی از خود به نمایش گذاشتند. چهره‌های جدید و جوان سریال «یاور» یعنی محمد رشنو و دریا مقبلی نیز حضور موفقی در این سریال نداشتند.