۲۰ عامل خطرناک در زندگی روزمره که ریسک ابتلا به سرطان را بالا می‌برد
۲۰ عامل خطرناک در زندگی روزمره که ریسک ابتلا به سرطان را بالا می‌برد
سرطان پس از بیماری‌های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ‌و‌میر در جهان به شمار می‌رود.

به گزارش شهریاریها ،تمامی سرطان‌ها نتیجه‌ پیدایش عیب یا جهش ژنتیک در سیستم دی‌ان‌ی سلولی ما هستند. سلول‌های سرطانی رشد می‌کنند و با تشکیل تومور همچون ارتشی مخرب بدن ما را از پا درمی‌آورند.

 

بعضی سرطان‌ها عامل ژنتیکی دارند و از این رو از کنترل ما خارج‌اند. با این حال بسیاری دیگر از سرطان‌ها به عوامل محیطی، نوع تغذیه و یا مصرف برخی مواد خاص برمی‌گردند. تحقیقات تا کنون ارتباط معنادار مصرف شماری از این مواد با بروز سرطان‌ در بدن انسان‌ها را اثبات کرده است.

در زیر نگاهی می‌اندازیم به شماری از این مواد:

شکر

دانشمندان در حال حاصر می‌دانند که مصرف بیش از حد شکر نه تنها می‌تواند عامل دیابت باشد، بلکه سلول‌ها را نیز تخریب می‌کند و ریسک سرطان را در فرد بالا می‌برد.

مطالعات جدید نشان می‌دهند شکر عامل رشد توده‌های سرطانی است، چرا که این توده‌ها از شکر به عنوان تغذیه برای بزرگ شدن استفاده می‌کنند.

 

یوهان تولین بیولوژیست مولوکولی در دانشگاه لوون بلژیک می‌گوید مصرف زیاد شکر چرخه بسته‌ای از تولید انرژی لازم برای رشد سلول‌های سرطانی را ایجاد می‌کند که بزرگ‌شدن توده‌ها‌ در بدن را نتیجه می‌دهد.

غذاهای آماده و فرآوری شده

هر غذایی که داخل پلاستیک پیچیده شده باشد، در مقیاس صنعتی تولید شود، تاریخ مصرف طولانی داشته باشد یا به صورت ساندویچی برای رفع سریع گرسنگی آماده شده باشد احتمال ابتلای فرد به سرطان را بالاتر می‌برد.

محققان فرانسوی به تازگی نشان داده‌اند که میان افرادی که غذاهای آماده می‌خورند و کسانی که درگیر سرطان می‌شوند ارتباط وجود دارد.

چای داغ

نوشیدن مایعات داغ، به اندازه‌ای که باعث سوختن زبان شود، از عوامل موثر در افزایش احتمال ابتلا به سرطان به شمار می‌رود.

به تازگی یک تحقیق نشان داده است مردم شمال شرق ایران که روزانه دو فنجان چای داغ می‌نوشند ۹۰ درصد بیشتر نسبت به ایرانیانی که صبر می‌کنند تا چای‌شان سرد شود احتمال ابتلا به سرطان مری دارند.

نوشیدنی «ماته»، که به صورت داغ سرو می‌شود، نیز باعث افزایش ابتلا به سرطان مری در میان مردم آمریکای جنوبی شده است.

دانشمندان با این حال ریسک احتمال ابتلا به سرطان را در این موارد زیاد نمی‌دانند، اما توصیه می‌کنند که افراد قبل از نوشیدن مایعات داغ چند دقیقه صبر کنند.

دخانیات

هر چند شرکت‌های دخانیات برای سال‌ها کوشیده‌اند مضرات مصرف سیگار را کم نشان دهند، با این حال اکنون ثابت شده است که دود تنباکو شامل دستکم ۷۰ ماده‌ شیمیایی عامل سرطان است.

این خطر تنها مخصوص خود سیگاری‌ها نیست. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) پیشتر اعلام کرده بود کسانی که در محل کار یا خانه در معرض دود سیگار هستند،۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر احتمال دارد که مبتلا به سرطان ریه شوند.

کانوا
سیگار از مواردی است که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهدکانوا

این در حالی است که سیگارهای الکترونیکی نیز دست کمی از سیگارهای واقعی ندارند. مطالعات اولیه جدید نشان می‌دهد احتمال بروز سرطان در مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیک بالاست چرا که این سیگارها باعث به وجود آمدن تورم در دهان و ریه می‌شوند.

تابش مستقیم آفتاب به پوست

طبق آمار بنیاد سرطان پوست، افرادی که قبل از سن ۳۵ سالگی از صندلی‌های آفتاب‌گیر کنار ساحل استفاده می‌کنند خطر ابتلای خود به بیماری سرطان پوست را تا ۷۵ درصد بالا می‌برند.

تحقیقات همچنین نشان داده است حضور مرتب در زیر نور مستقیم آفتاب برای بیش از ۱۵ دقیقه از عوامل افزایش سرطان است.

کار پیوسته با مواد شیمیایی سرطان‌زا

کارگرانی که با آلومینیوم سرو کار دارند، نقاش‌های ساختمانی، آرایشگرها، افراد شاغل در سالن‌های کاشت ناخن و زیبایی نیز به دلیل سر و کار داشتن با مواد شیمیای سرطان‌زا مستعد ابتلا به سرطان هستند.

کار شبانه

مرکز بین‌المللی مطالعه سرطان می‌گوید کار شبانه احتمالا به دلیل برهم زدن نظم خواب بدن، ریسک ابتلا به سرطان را در فرد افزایش می‌دهد.

نوشیدن آب آلوده به آرسنیک

از آنجا که پوسته زمین حاوی ماده سمی آرسنیک است، بسیاری از آب‌های زیرزمینی به درجات کم یا زیاد آلوده به این ماده هستند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ۱۴۰ میلیون نفر در ۵۰ کشور جهان آب حاوی آرسنیک می‌نوشند، امری که ریسک ابتلا به سرطان را در افراد بالا می‌برد.

کانوا
محققان می‌گویند استنشاق دود حاصل از سوختن چربی احتمال سرطان را بالا می‌بردکانوا

گوشت کبابی باربی‌کیو

این درست است که درست کردن گوشت گوسفند، خوک یا مرغ و ماهی روی آتش مزه دلپذیری به آن‌ها می‌دهد، با این حال این روش پخت خطراتی را نیز دربر دارد.

بنابر اعلام نهاد ملی سرطان در آمریکا زمانی که این گوشت‌ها روی ذغال پخته می‌شوند، روغن و چربی خروجی از آن‌ها روی آتش می‌ریزد. تحقیقات نشان داده است که استنشاق دود و شعله حاصل از سوختن این روغن‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

دانشمندان اعتقاد ندارند که این مواد صددرصد عامل سرطان باشند، اما می‌گویند آن‌ها دی‌ان‌ای را به نحوی تغییر می‌دهند که ریسک ابتلا به سرطان بالا رود.

الکل

یک تحقیق روی ۶۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده الکل در ۱۹ کشور دنیا نشان داد نوشیدن الکل با ابتلا به انواع سرطان‌های دستگاه گوارشی ارتباط دارد.

دود اگزوز

بنابر اعلام آژانس بین‌المللی مطالعات سرطان در دود خروجی از اگزوز خودروها بیش از ۳۰ نوع ماده سرطان‌زا دیده می‌شود.

علاوه بر موارد بالا ماهی نمک سود (به دلیل میزان بالای نیترات و نیتریت و صدمه به بافت دی‌ان‌ای)، هات‌داگ، سوسیس‌ بیکن و گوشت‌های فرآوری شده (به دلیل نحوه تولید، نمک‌اندود یا دودی کردن)، آفت‌کش‌های مزارع (که کشاورزان برای زمین‌های زراعی استفاده می‌کنند)، گرد و خاک ذرات حاصل از برش چوب در کارگاه‌های نجاری (که باعث افزایش ابتلا به سرطان سینوس می‌شوند)، چاقی مفرط، قرص‌های ضدبارداری (که اگر برای طولانی مدت استفاده شوند ریسک سرطان پستان را افزایش می‌دهند)، ایمپلنت پستان (به جهت ورود شیء خارجی سیلیکونی به بدن) و آلودگی هوا (به دلیل استنشاق ذرات معلق سمی) از دیگر مواردی هستند که در زندگی روزمره ممکن است با آن‌ها پیوسته سر و کار داشته باشیم.