۱۵ نشانه استرس مزمن؛ از ریزش مو تا افزایش وزن
۱۵ نشانه استرس مزمن؛ از ریزش مو تا افزایش وزن
همه ما در طول زندگی خود گاهی اوقات و به دلایل مختلف که می‌توانند از مشکلات خانوادگی یا کاری تا تعهدات اجتماعی را شامل شوند، استرس را تجربه می‌کنیم. استرس می‌تواند به مشکلات پوستی مختلف از خشکی پوست تا موارد جدی‌تر مانند پروریتوس یا خارش مزمن پوست منجر شود.

به گزارش شهریاریها ، عصر ایران به نقل از اکتیوبیت نوشت: در شرایطی که استرس کوتاه‌مدت دلیلی برای نگرانی نیست، اما استرس مزمن و افزایش ترشح کورتیزول و هورمون‌های استرس دیگر در بدن می‌تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد. در ادامه با برخی نشانه‌های نامحسوس استرس مزمن بیشتر آشنا می‌شویم.

  • حساسیت فک

آیا در فک یا دهان خود با احساس سفتی مواجهید؟ ممکن است این شرایط با استرس و فشار دندان‌ها روی یکدیگر که به نام دندان‌قروچه نیز شناخته می‌شود، مرتبط باشد. افراد بسیاری در خواب دندان‌قروچه را تجربه می‌کنند.

بنابر پژوهش انجمن دندانپزشکی آمریکا، دندان‌قروچه معمولا از استرس ناشی می‌شود. اگر نتایج این شرایط را در فک خود احساس می‌کنید می‌توانید از یک گارد دهان برای محافظت از دندان‌ها و کاهش ناراحتی فک استفاده کنید.

  • جوش زدن

شما می‌توانید غذاهای چرب یا تند را دلیل ظاهر شدن جوش‌های روی پوست خود بدانید، اما استرس نیز می‌تواند به جوش زدن یا تشدید آن منجر شود. برخی پژوهش‌ها رابطه استرس مزمن و آکنه بزرگسالی را نشان داده‌اند. استرس و اضطراب موجب افزایش سطوح هورمون‌هایی به نام آندروژن در بدن می‌شود که می‌تواند در بروز آکنه نقش داشته باشد.

اگر استرس دارید و مستعد جوش زدن هستید، اقداماتی مانند ورزش و تکنیک‌های تنفس عمیق را به منظور مدیریت استرس مد نظر قرار دهید و همچنین از محصولات شست‌وشوی صورت حاوی بنزوئیل پراکسید استفاده کنید. پس از استفاده از آن، از یک محصول مرطوب‌کننده برای هیدراته نگه داشتن پوست استفاده کنید.

  • تحریک پوست

استرس می‌تواند به مشکلات پوستی مختلف از خشکی پوست تا موارد جدی‌تر مانند پروریتوس یا خارش مزمن پوست منجر شود. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که استرس می‌تواند احتمال تحریکات پوستی را دو برابر افزایش دهد.

استرس مداوم می‌تواند فیبرهای عصبی را تحریک کند و به مشکلات زمینه‌ای پوست از جمله سوریازیس درماتیت و حتی اگزما منجر شود.

  • علائم دردناک سندرم پیش از قاعدگی

علائم منتهی به دوره قاعدگی ماهانه می‌تواند نشانه‌ای از استرس بیش از حد در زنان باشد. به عنوان مثال، پژوهشگران دانشگاه هاروارد مدعی‌اند ظهور ناگهانی کرامپ‌های دردناک قاعدگی می‌تواند از افزایش هورمون‌های استرس ناشی شود.

افزایش هورمون‌های استرس مانند کورتیزول اغلب می‌تواند افزایش در واکنش سیستم عصبی سمپاتیک و کرامپ‌های دردناک پیش و حین قاعدگی را توضیح دهد.

  • رویاهای عجیب و غریب

رویاهای عجیب و غریب می‌توانند در خواب اختلال ایجاد کنند و بر خلق و خوی فرد طی روز بعد تاثیرگذار باشند. استرس بیش از حد و مزمن می‌تواند یکی از دلایل بروز این شرایط باشد.

مطالعات صورت‌گرفته پژوهشگران دانشگاه راش درباره رویاها نشان داده است که اختلالات خواب ناشی از سطح استرس احتمال تجربه رویاهای عجیب و غریب را هرچه بیشتر افزایش می‌دهد.

  • هوس خوراکی‌های شیرین

در شرایطی که کمبود خواب، سندرم پیش از قاعدگی و هورمون‌ها می‌توانند در شکل‌گیری هوس خوردن خوراکی‌های شیرین نقش داشته باشند، پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا به این نکته اشاره داشته‌اند استرس مزمن نیز می‌تواند موجب چنین نتیجه‌ای شود.

  • میگرن

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که از میگرن رنج می‌برند احتمال بیشتری دارد پس از دوره‌های استرس شدید، یک سردرد آزاردهنده را تجربه کنند. سردردهای استرسی معمولا از واکنش جنگ یا گریز در بدن انسان ناشی می‌شوند. مواد شیمیایی مانند آدرنالین و کورتیزول می‌توانند موجب تغییرات عروقی شوند و فرد یک سردرد تنشی یا میگرن را طی زمانی که استرس دارد یا پس از آن تجربه کند. استرس می‌تواند شدت درد یک میگرن را نیز افزایش دهد.

  • آفت دهان 

بیشتر افراد در طول زندگی خود با آفت‌های دهان مواجه می‌شوند. این زخم‌های دردناک در پوشش مخاطی دهان شکل می‌گیرند. در شرایطی که دلیل بروز آفت دهان همچنان تا حد زیادی نامشخص است، به نظر می‌رسد افرادی که با اضطراب و استرس مواجهند بیشتر آن را تجربه می‌کنند.

این زخم‌های دردناک که شرایطی آزاردهنده را برای فرد ایجاد می‌کنند، مسری نیستند و دلیلی برای نگرانی محسوب نمی‌شوند. شدت علائم آفت دهان طی چهار روز نخست در بالاترین سطح قرار دارد و معمولا بی‌نیاز از درمانی خاص خودبه‌خود بهبود می‌یابد. آفت دهان باید پس از گذشت یک هفته یا اندکی بیشتر بهبود یابد.

  • ریزش مو 

ریزش تا ۱۰۰ تار مو در روز شرایطی عادی در نظر گرفته می‌شود، اما استرس مزمن می‌تواند موجب افزایش التهاب در بدن شده و به ریزش مو بیشتر از حد عادی منجر شود. البته تجربه یک روز بد در محل کار به ریزش موی یک‌شبه منجر نمی‌شود. افرادی که استرس مزمن را تجربه می‌کنند احتمال بیشتری دارد با ریزش مو مواجه شوند.

ریزش مو به واسطه استرس چنان شایع است که اصطلاح تلوژن افلوویوم برای آن در نظر گرفته شده است. این شرایط به واسطه اختلال در چرخه طبیعی رشد و استراحت مو رخ می‌دهد. در زمان استرس مزمن، فولیکول‌ها عملکرد عادی خود را ارائه نمی‌کنند، از این رو به میزان کافی مو تولید نکرده که به ریزش مو منجر می‌شود. البته افرادی که تلوژن افلوویوم را تجربه می‌کنند از دست دادن کامل موی خود را تجربه نمی‌کنند و بیشتر نازک شدن تارهای مو در بخش‌هایی مشخص بیشتر در بالای سر را تجربه می‌کنند. همواره امکان معکوس کردن تلوژن افلوویوم وجود دارد.

  • شکنندگی ناخن‌ها

همانند دیگر قسمت‌های بدن، ناخن‌های انسان نیز می‌توانند اطلاعات بسیاری را درباره شرایط سلامت ارائه کنند. برخی افراد زمانی که دچار اضطراب یا استرس می‌شوند، دارای عادت بد جویدن ناخن‌ها هستند که موجب آسیب دیدن و فرسایش ناخن‌ها می‌شود. اما افرادی که ناخن‌های خود را نمی‌جوند نیز به واسطه استرس مزمن می‌توانند برخی علائم را تجربه کنند.

خطوط بیو ناخن شرایط مرتبط با استرس است که در آن شیارهای افقی و برجستگی‌هایی روی ناخن‌ها شکل می‌گیرد. این شرایط معمولا طی یک دوره استرس مزمن ظاهر می‌شود. این یکی از روش‌هایی است که بدن برای ارائه هشدار درباره استرس بیش از حد یا بروز مسئله‌ای جدی استفاده می‌کند. خطوط بیو ناخن می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به دیابت، سفلیس، بیماری عروقی یا کمبود روی باشد.

  • خستگی

افرادی که با استرس یا اضطراب مزمن مواجهند احتمال بیشتری دارد به طور مداوم احساس خستگی را حتی پس از خواب خوب شبانه تجربه کنند. زمانی که مغز استرس دارد، بی‌وقفه در حال فعالیت است و متوقف نمی‌شود.

ترشح هورمون‌های استرس در جریان خون ضربان قلب و نرخ تنفس را افزایش می‌دهد. همچنین سیستم عصبی سمپاتیک که مسئول واکنش جنگ یا گریز است، فعال می‌شود. تمام این موارد انرژی زیادی مصرف می‌کند و حتی بدون انجام فعالیتی شدید می‌تواند فرد را با احساس خستگی مواجه کند.

  • زنگ زدن گوش‌ها

این مورد شاید غیرعادی به نظر برسد، اما بسیاری از افرادی که با اضطراب و استرس مواجهند، زنگ زدن گوش خود را نیز تجربه می‌کنند. زنگ زدن موقت و گاه و بیگاه گوش دلیلی برای نگرانی نیست. افراد بسیاری زمانی که بیمار و با احتقان مواجهند یا پس از یک کنسرت شلوغ این شرایط را تجربه می‌کنند.

اضطراب و استرس به ندرت موجب زنگ زدن طولانی‌مدت گوش می‌شود. این شرایط برای مدت‌زمان کوتاهی رخ می‌دهد و سپس فروکش می‌کند. کارشناسان بر این باورند زنگ زدن گوش زمانی رخ می‌دهد که فشار بسیار زیادی در سر وجود دارد و فعالیت رگ‌های خونی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • پشت درد 

استرس و اضطراب مزمن می‌تواند دلیلی برای تشدید هرگونه احساس درد در پشت بدن یا درد مزمن باشد، زیرا به واسطه استرس بدن وارد حالت جنگ یا گریز می‌شود که تنش در عضلات و آمادگی برای ارائه واکنش را در پی دارد.

نتایج برخی مطالعات نشان داده‌اند افرادی که اضطراب و تفکر منفی را تجربه می‌کنند احتمال بیشتری دارد با احساس درد در پشت خود مواجه شوند و همچنین پیوندی بین خشم یا پریشانی ذهنی با احساس درد مداوم در پشت بدن مشاهده شده است.

  • فراموشی 

زمانی که استرس دارید ممکن است فراموشی را تجربه کنید، زیرا هورمون استرس کورتیزول در فعالیت مغز تداخل ایجاد می‌کند. طی استرس حاد، این هورمون در فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی که سلول‌های مغز از آنها برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند نیز اختلال ایجاد می‌کند. این می‌تواند فکر کردن یا یادآوری خاطرات را دشوار سازد.

استرس و اضطراب می‌توانند در تمرکز اختلال ایجاد کنند، زیرا مغز بیش از حد فعال شده و پریشان است. فردی که با استرس مزمن مواجه است در یادآوری خاطرات دچار مشکل می‌شود به ویژه اگر استرس با آسیب عاطفی مرتبط باشد.

  • افزایش وزن

تجربه استرس مزمن می‌تواند به کاهش یا افزایش وزن افراد منجر شود که افراد بسیاری مورد دوم را تجربه می‌کنند. عادات غذا خوردن ناسالم هنگام تجربه استرس یکی از دلایل افزایش وزن است. هورمون استرس کورتیزول نیز در این افزایش نقش دارد، زیرا موجب افزایش بافت چربی در بدن می‌شود. سطوح بالای هورمون کورتیزول یکی از دلایل شناخته‌شده افزایش چربی شکم است. اگر از جمله افرادی هستید که به واسطه استرس افزایش وزن خود را تجربه می‌کنند می‌توانید از ورزش به عنوان ابزاری برای تسکین استرس و مبارزه با چربی شکم استفاده کنید.