۱۰ زورخانه در تهران به قهوه‌خانه تبدیل شدند!
۱۰ زورخانه در تهران به قهوه‌خانه تبدیل شدند!
شهریاریها -رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای با بیان اینکه فقط در تهران۱۰ زورخانه بسته شده و به قهوه خانه و رستوران سنتی تبدیل شده‌اند، گفت: فرهنگ پهلوانی واقعا کمرنگ شده و باید حمایت همه جانبه صورت گیرد.

به گزارش شهریاریها ،نشست خبری مهرعلی باران چشمه رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی برگزار شد.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود گذشت ۲۰ ماه از سرپرستی وی در فدراسیون ورزش های زورخانه ای، چرا وضعیت وی تعیین تکلیف نمی شود، اظهار کرد: ورزشی که ۹۰۰ سال قدمت دارد آیا باید در کشور ما در چنین وضعیتی باشد که ۲۲۰ شهر ما در کشور زورخانه نداشته باشد؟ با توجه به جایگاه ملی و آیینی که این ورزش در کشور ما دارد، وضعیت جالبی ندارد.

وی افزود: دی ماه ۹۹ که آمدم ۸۰۰ میلیون بودجه دادند که چهل و ششمین فدراسیون بودیم. در سال ۱۴۰۰ وزرات ورزش و دولت کمک کردند و بودجه ما به ۵ یا ۶ میلیارد تومان رسید. یک ورزشی مثل ووشو که سال ۱۳۶۷ به کشور ما آمده در سایتشان ۱۰ برابر ما مخاطب دارد چرا که به آن توجه شده اما ورزش ملی و آیینی ما چنین وضعیتی دارد و فقط ۲۱ هزار مخاطب رسمی داریم. حال ورزش زورخانه ای خوب نیست و لازم است که بیشتر به آن توجه شود. ما می خواهیم به جای رتبه ۴۶ در میان فدراسیون ها به لحاظ بودجه جزو ۵ فدراسیون نخست قرار بگیریم. خداوکیلی حق این ورزش بیشتر از این هاست و باید به جایگاه شایسته اش برسد.

رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای خاطرنشان کرد: حدود ۴۴۳ شهرستان و ۱۱۳۲ شهر داریم. در مجموع ۹۳۰ زورخانه داریم. در شهری مثل کاشان ۳۰ زورخانه داریم اما در استان مازندران اصلا زورخانه نداریم. در این مدت به خیلی از استان ها رفتم و با امامان جمعه جلسه داشتم، شورای فرهنگ عمومی کشور یکی از وظایفش ترویج ورزش های زورخانه ای در کشور است و احیای این ورزش نیاز به همت همگانی دارد. فرهنگ پهلوانی که سال ها سینه به سینه منتقل شده واقعا کمرنگ شده و باید یک حمایت همه جانبه بشود. بخش های مختلف مثل وزارت ارشاد، شهرداری ها و… باید کمک کنند تا وضعیت این رشته متحول شود.

باران چشمه افزود: در همین تهران ۱۰ زورخانه بسته شده و به قهوه خانه و رستوران سنتی تبدیل شده اند. شهرداری ها باید تدبیری اتخاذ کنند تا زورخانه های قدیمی به آثار ملی تبدیل شود. در رشت زورخانه ای داریم که بیش از صد سال قدمت دارد و قصد دارند آن را تغییر کاربری بدهند. باید این ها ثبت ملی شوند تا نتوانند آن را تغییر کاربری بدهند. یا در بازار تبریز یک زورخانه قدیمی که ملک شخصی بود را ۲ سال پیش با مجوز شهرداری به قهوه خانه تبدیل کردند. شهرداری ها به داد زورخانه های قدیمی برسند و این رشته ملی و آیینی ما را احیا کنند.

وی با اشاره به همکاری خوب با وزارت آموزش و پرورش گفت: قرار شد مربیان ما در مدارس آموزش های ورزش زورخانه ای را انجام دهند و این کار در قم شروع شده است. کمیسیون تلفیق ۱۸ میلیارد برای ما تخصیص داد که تقریبا دو هفته قبل ۵ میلیارد به ما دادند که تشکر می کنم اما اگر می خواهیم این رشته را در سراسر کشور ترویج دهیم و به مدارس و دانشگاه ها ببریم با ۴ یا ۵ میلیارد تومان کار انجام نمی شود. نیاز است دولت به صورت جدی حمایت کند تا نونهالان و نوجوانان وارد این رشته شوند. الان افراد بالای ۴۰ سال جزو ۶۰ درصد آمار ورزشکاران ما هستند که باید زمینه حضور ورزشکاران نونهال و نوجوان برای حضور در این رشته را فراهم کنیم.

باران چشمه، با بیان اینکه کشتی پهلوانی ما هنوز احیا نشده است، گفت: هفته گذشته دکتر رشید لمیر رییس انجمن کشتی پهلوانی شد و با توجه به سابقه خوب او امیدواریم در این رشته تحول ایجاد شود. ما در چند استان هنوز مربی و داور کشتی پهلوانی نداریم و اگر می خواهیم در حوزه قهرمانی هم پیشرفت کنیم باید مربی، داور، مرشد و ورزشکار این رشته را پرورش دهیم. مرشدان، هنرمندان این رشته هستند و در صددیم مرشدان و ورزشکاران ما بیمه تکمیلی شوند و همچنین تسهیلاتی را برای ورزشکاران و قهرمانان این رشته ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مرکز علمی کاربردی ورزش زورخانه ای در ۶ رشته کارشناسی و ۴ رشته کاردانی در حال فعالیت است و حدود ۳۰۰ دانشجو دارد که حدود نیمی از آن ها بانوان هستند و هیچ مانعی هم برای تحصیل بانوان در ورزش زورخانه ای نیست.

باران چشمه در پاسخ به این سوال که با توجه به ممنوعیت فعالیت بانوان در این رشته، بانوان پس از فارغ التحصیلی در ورزش زورخانه ای چه کار می کنند، گفت: هنوز ترم اول را پشت سر می گذارند و فعلا برنامه ای برای این موضوع تدوین نشده است.

وی درباره علت عدم تغییر محسن مهرعلیزاده به عنوان رییس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای ، گفت:این را باید از خود او بپرسید.

ملکی دبیر فدراسیون ورزش های زورخانه ای نیز گفت: به راحتی فرصت حضور این رشته در بازی های کشورهای اسلامی از دست رفت و حتی یک نامه هم از سوی مسئولان ورزش به شورای المپیک آسیا در اینباره ارسال نشد.