یک فروند بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی حوالی شهریار سقوط کرد
یک فروند بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی حوالی شهریار سقوط کرد
صبح امروز یک فروند بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند. دو جعبه سیاه هواپیما پیدا شده است.

به گزارش شهریاریها ،

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی صبح امروز دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی (ره) در حوالی پرند سقوط کرد.

این گزارش خبری در حال تکمیل است …

۱۲:۵۴ / ‏‬ اسامی سرنشینان هواپیما منتشر شد

سازمان هواپیمایی کشوری اسامی سرنشینان هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین را منتشر کرد.

اسامی را اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

۱۲:۲۸ / ‏‬ جعبه سیاه دوم بیدا شد / هر دو جعبه سیاه سالم هستند

حسن رضایی فر، مدیرکل سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار مهر از پیدا شدن جعبه سیاه دوم هواپیمای اوکراینی خبر داد و گفت: فعلاً مشخص نیست جعبه‌های سیاه هواپیمای سقوط کرده برای بازخوانی به کدام کشور ارسال می‌شود.

وی درباره سالم بودن جعبه‌های سیاه این هواپیما افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد هر دو جعبه سیاه سالم هستند و محتوایات آنها قابل بازخوانی است.

۱۲:۱۰ / ‏‬ رئیس سازمان هواپیمایی: خلبان تماسی با برج مراقبت نداشت / ‏‬جعبه سیاه را به آمریکا نمی‌دهیم

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره اینکه جعبه سیاه هواپیماها برای بازخوانی به کشور تولیدکننده ارسال می‌شود آیا قرار است جعبه سیاه این بوئینگ در آمریکا بازخوانی شود، گفت: جعبه سیاه را به شرکت سازنده و آمریکایی‌ها نخواهیم داد. فعلاً معلوم نیست جعبه سیاه برای بازخوانی به کدام کشور می‌رود.

وی تاکید کرد: خلبان این هواپیما نیز تماسی با برج مراقبت یا اپروچ نداشته است.

مشروح سخنان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره سانحه امروز را اینجا بخوانید.

۱۲:۰۵ / ‏‬ خلبان هیچ مکالمه‌ای با برج مراقبت نداشته است

یک کارشناس کنترل فضای کشور که در شیفت کاری زمان سقوط هواپیمای اوکراینی در محل کار حضور داشته به خبرنگار مهر گفت: سقوط هواپیما بلافاصله پس از برخاست و به قدری سریع رخ داد که خلبان مجالی برای مکالمه با برج مراقبت پیدا نکرد و هیچ مکالمه‌ای بین خلبان و برج مراقبت ثبت نشده است.

۱۲:۰۰ / ‏‬ سفارت اوکراین در تهران: سقوط هواپیما تروریستی نبود / علت سقوط نقص موتور بود

سفارت اوکراین در تهران اخبار مبتنی بر اصابت موشک یا تروریستی بودن حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ایرلاین اوکراینی در تهران را تکذیب و تاکید کرد که این سانحه به علت نقص موتور هواپیما رخ داده است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، سفارت اوکراین در تهران در واکنش به انتشار برخی شایعات مبنی بر اصابت موشک یا تروریستی بودن حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین در حوالی تهران، این شایعات را رد و تاکید کرد: این سانحه صرفاً به علت نقص فنی موتور هواپیما رخ داده است.

۱۰:۵۹ / ‏‬ ۳۷ سرنشین هواپیما اتباع خارجی بوده اند

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از ۱۶۷ سرنشین هواپیما، ۳۷ نفر تبعه خارجی بوده اند که از این تعداد ۹ نفرشان کروی پروازی هستند. این ۳۷ نفر اتباع کشورهای کانادا، سوئد، اوکراین، انگلستان و افغانستان بوده اند. دو نفر از مسافران خارجی این پرواز نیز سوار هواپیما نشده بودند که با این حساب تعداد مسافران خارجی ۳۹ نفر بوده اما ۳۷ نفر سوار هواپیما شده اند.

۱۰:۵۵ / پرواز با یکساعت تأخیر انجام شد

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین قرار بود در ساعت ۵:۱۵ صبح به مقصد کیف (اوکراین) پرواز کند، اما با تأخیر یک ساعته در ساعت ۶:۱۲ پرواز کرده است.

مشخص نیست این تأخیر به علت نقص ایمنی بوده یا علل دیگری داشته است.

۱۰:۲۵ / ‏‬ یکی از جعبه سیاه‌ها پیدا شد

مدیرکل سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار مهر از پیدا شدن یکی از جعبه سیاه های هواپیمای سانحه دیده خبر داد.

حسن رضایی فر گفت: از دو جعبه سیاه بوئینگ ۷۳۷ سری ۸۰۰، یک جعبه سیاه پیدا شده و سالم است.

به گفته وی، جستجوها برای یافتن جعبه سیاه دوم ادامه دارد.

۱۰:۰۵ / ‏‬ سرنشینان شامل ۷۰ مرد، ۸۱ زن و ۱۵ بچه بودند

برخی منابع خبر دادند که سرنشینان هواپیما شامل ۷۰ مرد، ۸۱ زن و ۱۵ بچه بوده اند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سرنشینان هواپیما ۷۰ مرد، ۸۱ زن و ۱۵ بچه بوده اند.

البته براساس اعلام رسمی سازمان هواپیمایی کشوری، تعداد مسافران هواپیما که همگی جان باخته اند ۱۶۷ نفر بوده است.

۰۹:۵۰ / ‏‬ هیچ فرد زنده‌ای یافت نشده است

فتحی مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران دقایقی پیش در گفت‌وگو با شبکه خبر اعلام کرد: تمام نیروهای جمعیت هلال‌احمر استان تهران بلافاصله پس از سقوط هواپیما به محل اعزام شدند و تاکنون هیچ فرد زنده‌ای یافت نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وی افزود: ۱۴۵ امدادگر در حال جمع‌آوری اجساد هستند و نیروهای نظامی ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و اورژانس در حال کمک‌رسانی هستند تا اجسادی که پراکنده شده‌اند، جمع‌آوری شوند.

به گفته فتحی، اجساد تحویل مقامات قضائی خواهد شد.

وی محل دقیق حادثه را خلج‌آباد شاهدشهر شهریار عنوان کرد.

۰۹:۴۸ / ‏‬ اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری: بیشتر مسافران ایرانی بودند

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: بیشتر مسافران هواپیما، اتباع جمهوری اسلامی ایران بوده اند و مسافرانی با سایر ملیت‌ها نیز در این پرواز حضور داشتند.

در اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری آمده است: یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت VR-PSR که با شماره پرواز ۷۵۲ در ساعت ۶:۱۲ روز چهارشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کیف پرواز کرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶:۱۸ در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.

هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بوده و برسی‌های اولیه حاکی از جان باختن تمام سرنشینان هواپیماست.

گروه‌های تجسس و نجات به محل سانحه اعزام شده اند و گروه بررسی سانحه مطابق استانداردهای جهانی تشکیل شده و فرایند جمع آوری اطلاعات و بررسی سانحه آغاز شده است.

بیشتر مسافران هواپیما، اتباع جمهوری اسلامی ایران بوده اند و مسافرانی با سایر ملیت‌ها نیز در این پرواز حضور داشتند.

جزئیات بیشتر و نتایج بررسی‌ها پس از گزارش گروه بررسی سانحه، اطلاع رسانی خواهد شد.

۰۹:۴۵ / ‏‬ ۱۷۶ مسافر جان باختند

رضا جعفرزاده در گفت وگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه (کرو) پروازی در این هواپیما بوده اند که همه ۱۷۶ مسافر آن جان باختند.

۰۹:۳۰ / ‏‬ ۱۴۰ نفر از کشته‌ها، ایرانی هستند؟ / سازمان هواپیمایی: تأیید نمی‌کنیم

یک مقام آگاه از کشته شدن ۱۴۰ مسافر ایرانی در این پرواز خبر داده بود.

سازمان هواپیمایی کشوری نیز در بیانیه ای اعلام کرد بخش عمده ای از مسافران، ایرانی بوده اند اما اتباع سایر کشورهای نیز در این پرواز حضور داشته اند.

محمدسعید شرفی مدیرکل ایمنی پرواز سازمان هواپیمایی کشوری نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر، این تعداد کشته ایرانی را تأیید نکرد.

۹:۲۰/‏‬ یافته شدن جعبه سیاه تکذیب شد

مدیرکل سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: خبر یافته شدن جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی اشتباه بوده و تأیید نمی‌شود.

حسن رضایی فر در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره یافته شدن جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که صبح امروز ۵ دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی (ؤه) بلند شده بود، گفت: این خبر اشتباه است و من آن را تأیید نمی‌کنم.

وی افزود: هنوز جعبه سیاه این هواپیما پیدا نشده و پس از تأیید آن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، اطلاع رسانی خواهد شد.

گفتنی است جعبه سیاه هواپیما، باکسی است که تمام اتفاقات هواپیما اعم از رویدادهای الکترونیکی و مکالمات خلبان با برج مراقبت در آن ضبط می‌شود که به رنگ نارنجی است و نوع آلیاژ آن، از فولادی است که در هیچ شرایطی اجازه تخریب به محتویات آن را نمی‌دهد.

۸:۳۰/‏‬ شرکت بوئینگ‌: در حال بررسی شواهد درباره علت وقوع سانحه هستیم

شرکت هواپیماسازی بوئینگ دقایقی قبل پس از وقوع سانحه هواپیمای ۷۳۷ مکس اوکراینی، در حساب توئیتر رسمی خود اعلام کرد: در حال بررسی شواهد و مدارک درباره علت وقوع این سانحه هستیم.

۷:۰۵ / ‏‬ امکان نزدیک شدن به هواپیمای سانحه دیده نیست

پیرحسین کولیوند سخنگوی اورژانس از حضور نیروهای امدادی در محل حادثه خبر داد و گفت: به دلیل بالا بودن حجم آتش و زبانه کشیدن حریق امکان نزدیک شدن نیروهای امدادی به هواپیمای سانحه دیده نیست

وی افزود ۲۲ دستگاه آمبولانس و ۴ فروند بالگرد امدادی از سوی اورژانس در محل حادثه اعزام شدند.

به گفته کولیوند به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از مسافران جان باخته‌اند با این حال امکان نجات تعدادی از مسافران وجود دارد

۷:۰۷ / ‏‬ بعید است کسی زنده مانده باشد / ‏‬ مناطق مسکونی خسارت ندیده است

همچنین سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز اعلام کرد مدیریت بحران سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ۶:۳۲ به جمعیت هلال احمر اعلام وضعیت کرد.

وی افزود: بعید است کسی زنده مانده باشد. ۱۰ خودرو آمبولانس هلال احمر به محل اعزام شده است.

به گفته سلیمی سقوط هواپیما در داخل زمین چمن بوده است و به مناطق مسکو نی اطراف خساراتی وارد نکرده است.

۰۷:۰۷/‏‬ اعزام نیروهای امدادی به محل

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز لحظاتی پیش در گفتگو با شبکه خبر با اشاره به سقوط یک فروند هواپیمای اوکراینی حامل ۱۷۰ مسافر و خدمه در حد فاصل پرند و شهریار از اعزام کارشناسان ایمنی پرواز و اداره کل بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری به محل حادثه اعزام شد.

۰۷:۰۶ / ‏‬ همه پروازهای فرودگاه مهراباد و امام متوقف شد

به گزارش خبرنگار مهر، فعلاً تمام پروازهای فرودگاه مهرآباد و امام خمینی متوقف شده است.

۰۷:۰۵ / ‏‬ سقوط هواپیما تأیید شد

صبح امروز مدیرکل روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با تأیید این خبر گفت: این هواپیما از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کیف (پایتخت اوکراین) پرواز می‌کرد.

وی علت وقوع این حادثه را نقص فنی اعلام کرد.

کاشانی گفت: این هواپیما ۱۷۰ مسافر و خدمه داشته است. به گفته مدیر روابط عمومی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، هنوز آماری از تعداد جان‌باختگان وجود ندارد، اما نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

علاوه بر تصاویر زیر، گزارش کامل تصویری مهر از این سانحه را اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

کد