یازدهم دی در آینه تاریخ معاصر ایران
یازدهم دی در آینه تاریخ معاصر ایران

شهرباریها :امروز چهارشنبه برابر با یازدهم دی 1392هجری خورشیدی، بیست و نهم صفر 1435 هجری قمری و اول ژانویه 2014 میلادی است. 25 سال پیش در چنین روزی، امام خمینی(ره) در نامه ای به میخاییل گورباچف رهبر شوروی ، سقوط مارکسیسم و کمونیسم را حتمی دانستند و نسبت به فرو افتادن در دام نظام سرمایه […]

tarikhشهرباریها :امروز چهارشنبه برابر با یازدهم دی 1392هجری خورشیدی، بیست و نهم صفر 1435 هجری قمری و اول ژانویه 2014 میلادی است. 25 سال پیش در چنین روزی، امام خمینی(ره) در نامه ای به میخاییل گورباچف رهبر شوروی ، سقوط مارکسیسم و کمونیسم را حتمی دانستند و نسبت به فرو افتادن در دام نظام سرمایه داری غرب به وی هشدار دادند.

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

11 دی 1367

امام خمینی(ره) پیام مهم و تاریخی خود را به میخاییل گورباچف رهبر شوروی صادر کردند. این پیام، در قالب یک نامه در شرایطی نگاشته شد که تحلیلگران سیاسی نظاره گر تجدید نظر طلبی و آغاز تحولات دنیای کمونیسم بودند، ولی قادر به اظهار نظر در این باره نبودند.

11 دی 1359

جیمی کارتر رییس جمهوری آمریکا برای جلوگیری از تبعات انقلاب اسلامی ایران، نیروی واکنش سریع(RDF) را در خلیج فارس تشکیل داد.

11 دی 1357

امام خمینی(ره) بعد از روی کار آمدن شاپور بختیار به عنوان نخست وزیر فرمودند:ˈدولت بختیار مشروعیت ندارد و مردم باید به تظاهرات و مبارزه ادامه دهند… شاه شخصی فاسد است و هر کس با او همکاری کند، فاسد است…ˈ

11 دی 1357

سایروس ونس وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ˈدولت متبوعش از نظامیان ایران خواسته است تا از دولت غیرنظامی شاپور بختیار حمایت کرده و از کودتا بپرهیزندˈ.

11 دی 1356

جیمی کارتر و محمدرضا پهلوی توافقنامه انتقال 6 تا هشت رآکتور هسته ای آب سبک، از آمریکا به ایران را امضا کردند. این موافقنامه در جریان سفر کارتر به تهران امضا شد.

11 دی 1350

حکومت عراق حوزه علمیه نجف را تعطیل و عده ای از علما از جمله حاج شیخ محمد شاهرودی فیروزآبادی و محمد کلباسی را به ایران تبعید کرد.

11 دی 1348

امام خمینی(ره) در پیامی به انجمن های اسلامی دانشجویان فارسی زبان در اروپا، ضمن اشاره به خیانت استعمارگران در جدا سازی جوانان از تعالیم دینی فرمودند:ˈخداوند تعالی به شما طبقه تحصیل کرده توفیق دهد که در راه مقاصد اسلامی که یکی از آن قطع ایادی ظالمه و برانداختن ریشه استبداد و استعمار است کوشش کنید و قوانین آسمانی اسلام را که برای تمام شئون زندگی از مبدا وحی نازل شده و عملی تر و سودمندتر از تمام فریضه ها است، مطالعه کنید و تحت تاثیر تبلیغات مغرضانه اجانب واقع نشویدˈ.

11 دی 1337

قانون ایجاد سد لار و لتیان در مجلس شورای ملی تصویب شد.

11 دی 1326

آنتونی ایدن وزیر امور خارجه انگلیس وارد تهران شد. در این سفر ایدن، در ملاقات های خصوصی با محمدرضا پهلوی و زمامداران ایران، آنان را به حمایت از فکر تجدید نظر در قانون اساسی و افزایش اختیارات شاه در انحلال 2 مجلس و تشکیل مجلس سنا، دلگرم ساخته بود.

11 دی 1321

ایران به اعلامیه جامعه ملل که از جانب 26 کشور در حال جنگ با آلمان به امضا رسیده بود، پیوست.

11 دی 1316

یوسف اعتصامی پدر پروین اعتصامی ادیب و نویسنده برجسته درگذشت. او از نویسندگان و مترجمان برجسته ایران معاصر و سال ها رییس کتابخانه مجلس شورای ملی بود. از آثار وی می توان مجله های بهار و گنجینه فنون را نام برد.

11 دی 1303

مجلس شورای ملی لایحه بودجه را تصویب کرد، این لایحه در 16 ماده تنظیم شده است.

11 دی 1302

وزارت امور خارجه به وزارت جنگ اطلاع داد که 2 کشتی جنگی انگلیس در خارج کارون لنگر انداخته اند.

11 دی 1293

سپاه عثمانی به خاک ایران تجاوز کرد. بعد از شروع جنگ جهانی اول، دولت ایران برای بر کنار ماندن از آسیب‏های جنگ، اعلام بی‏طرفی کرد، اما این اقدام ایران از طرف کشورهای درگیر جنگ اول، رعایت نشد و آنها به خاک ایران حمله کردند.

برگرفته از: کتاب روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 3 و 4)