جام جم نوشت :به نظر می رسد حساسیت روی سیدجواد هاشمی از همان لحظه ای بیشتر شد که به نقش حاج آقا دستمالچی در سریال زخم کاری، تنی به آب زد. شاید اگر این سکانس، طور دیگری فیلمبرداری شده بود و سازندگان بدون اطلاع از عواقب این کار و این نقش، از خیر این صحنه […]

جام جم نوشت :به نظر می رسد حساسیت روی سیدجواد هاشمی از همان لحظه ای بیشتر شد که به نقش حاج آقا دستمالچی در سریال زخم کاری، تنی به آب زد. شاید اگر این سکانس، طور دیگری فیلمبرداری شده بود و سازندگان بدون اطلاع از عواقب این کار و این نقش، از خیر این صحنه ها می گذشتند و این شخصیت را در فضایی خارج از استخر به تصویر می کشیدند، حالا شهر گربه ها هم اینقدر ناامن جلوه نمی کرد و حرکات موزون چند گربه در یک فیلم کمدی و کودکانه و موزیکال اینقدر حاشیه ساز نمی شد. هرچقدر شهر موش ها در حدود ۳۰سال پیش و در قسمت اول و دوم، بلوایی در جامعه ایجاد نکرد، شهر گربه ها در همین اولین حضور، چالش هایی به وجود آورد که حواشی آن همچنان ادامه دارد. این در حالی است که سینمای کودک و نوجوان، معمولا غریب تر از این حرف هاست که اساسا مستعد حاشیه باشد و همواره گلایه هایی از بی اعتنایی اکران به فیلم های این گونه سینمایی مطرح می شود، اما حالا فیلمی که مدعی بود می خواهد بعد از مدت ها تماشاگران به خصوص بچه ها را با سینما آشتی دهد، با انتشار تیزری که حساسیت مخاطبان مذهبی را برانگیخته است، چالش برانگیز شده است. سازندگان فیلم می گویند بسیاری از این مخالفت ها، بدون تماشای فیلم بوده و قضاوت ها صرفا از روی تیزر منتشر شده است. این استدلال چندان قوی نیست، چرا که به هرحال این صحنه های حرکات موزون، تعبیرهایی که درباره ترویج مهاجرت و به خصوص بعضی اشاره های اروتیک فیلم، از دل اثر بیرون آمده است و استدلال هایی هم که درباره توجیه رقص می شود، چندان قابل قبول نیست. به هرحال فیلم سعی کرده است با استفاده از جذابیت هایی که قابل دفاع نیستند، به اعتقاد سازندگان، از ارزش ها هم دفاع کنند. کار اعتراض به فیلم حتی به مواردی چون پویش رسانه ای برای جمع آوری امضا علیه فیلم و اعتراض محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم رسید که خطاب به وزیر ارشاد گفت: این گربه رقصانی که در فیلم سینمایی شهر گربه ها اتفاق افتاده است متوقف شود، چرا که این موضوع احساسات متدینین و افراد مذهبی را جریحه دار کرده است. این که مجوز اکران چنین فیلم هایی داده می شود مخالف موازین نظام دینی است. درخواست می کنم وزیر در مقابل فشارهای وارده مقاومت کند و اکران این فیلم را به خاطر صیانت از خون شهدا تعطیل کند.سیدجواد هاشمی، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان شهر گربه ها، در این چند روز گذشته در گفت وگو با دو خبرگزاری، توضیحاتی درباره این واکنش ها و مخالفت ها داد و اعلام کرد به احترام مردم فیلم را اصلاح می کنم و نسخه جدید را به سالن های سینما می دهم. البته این احترام به سرعت، صورت عملی به خود نگرفت چرا که وقتی روز گذشته به سایت سینماتیکت مراجعه کردیم، متوجه شدیم همچنان همان نسخه قبلی و مورد اعتراض روی اکران است. بهترین گزینه برای توضیح در این زمینه و پاسخ کامل تر دادن به واکنش ها و اعتراضات اخیر خود سیدجواد هاشمی بود که مهربان و البته دلخور و گلایه مند از این هجمه ها پاسخگوی جام جم شد.
 نسخه فعلی شهر گربه ها همان نسخه ای است که باعث ایجاد این حاشیه ها و مخالفت ها شده؟

بله، فعلا همان نسخه است تا چهارشنبه که کی دی ام و دی سی پی ها تغییر می کند و نسخه های تازه به سراسر کشور فرستاده می شود. چون ما اصلاحات را که تعداد آنها۱۱ مورد بود، روز دوشنبه انجام دادیم.

 به لحاظ زمانی، فیلم چقدر کوتاه می شود؟

تا حدودی کوتاه شده، اما بیشتر در برخی نماها، جابه جایی صورت گرفته است. ما رقص ها را کم کردیم، هرچند هنوز برای من جای سوال است که چطور آقای نقدعلی در مجلس این همه مشکلات را رها کرده و بدون این که فیلم را نگاه کرده باشد، از روی تیزر و با رقص چند بازیگر مرد (در نقش گربه) تحریک می شود. اگر جرات دارید این جملات من را بنویسید.

 جایی گفتید برای احترام به مخاطبان و گروه معترضان، فیلم را اصلاح می کنید. می توانیم به جای احترام، این تصمیم را نوعی عقب نشینی بدانیم؟

نه، این عقب نشینی نیست. به نظرم این احترام است. من به مردم احترام گذاشته ام که این کار را کرده ام. البته این احترام من شامل آن نماینده مجلس نمی شود. آیا رقص بازیگران برای اولین بار در فیلم شهر گربه ها اتفاق افتاده است؟ تاریخ سینما و تلویزیون ایران، مملو از رقص بوده و حتی همین الان هم نمونه های این چنینی در فیلم ها هست. اگر ما از این صحنه ها در تیزر استفاده کردیم، به خاطر ایجاد جذابیت برای جلب مخاطب است. اما مشکل، بنده هستم. مشکل سیدجواد هاشمی است. سیدجواد هاشمی، هر کاری بکند خطاست.

 همین هم جای سوال دارد. مخاطب از شما که همیشه با اعتقادات و ارزش های مردم همدل و همراه بوده اید و با نقش ها و آثار ارزشمندی شناخته می شوید، توقع چنین فیلمی ندارد.

این هم به خاطر انتظارات عجیب جامعه از شخص سیدجواد هاشمی است که واقعا نمی دانم با آن چه کار کنم. به هرحال من فیلم کودک ساخته ام و همیشه سعی کرده ام، رعایت کنم. در مثال مشابه، هیچ وقت رقص دونفره فیلم هزارپا را فراموش نمی کنم که در همه تیزرها بود. اما اگر آن فیلم را من ساخته بودم، قطعا هزارپا هم با همین هجمه روبه رو می شد و این نکته عجیبی است. اگر رقص فقط در فیلم من حرام است که باید یک فکر اساسی برای خودم کنم. (می خندد) اگر من که همیشه در فیلم های دیگر مراقب حجاب بودم، در یکی از فیلم های خودم از یک شخصیت بی حجاب استفاده کنم، چه بلایی سرم می آورند؟! عین فیلم هایی که در سینمای ما ساخته می شود، اما می گویند چون بازیگر خارجی است، عیب ندارد. اگر من همین کار را کنم، چه اتفاقی می افتد؟ واقعا می خواهم این را بدانم. این چالشی است که خودم با خودم پیدا کرده ام.

مردم و حتی این گروه مخالفان، شما را دوست دارند و شاید چون همیشه شما را در نقش شهدا و افراد ارزشی دیده اند، این تغییرمسیرها را برنمی تابند و این طوری واکنش نشان می دهند. ضمن این که شما هم همیشه نشان داده اید به انتقادات منصفانه، توجه داشته اید.

نه، آن را به حساب همه مردم نمی گذارم. اما چرا یک خبرگزاری که کارش خبرگزاری است، باید علیه فیلم من امضا جمع کند؟ مگر مسوولان آن خبرگزاری نمی دانند رقص در همه فیلم ها هست؟ چرا برای من امضا جمع می کنند؟ این برخورد سلیقه ای همه جا صورت می گیرد.

مگر ما فقط ۱۵ یا ۲۰هزار مذهبی در مملکت داریم که آن نامه را امضا کرده اند؟ خاک بر سر من! بقیه مذهبی نیستند؟ آیا عواطف این تعداد در مقابل هشتاد و خرده ای میلیون نفر مهم است؟! اگر همین تعداد معترض، در همین چهار روز به تماشای شهر گربه ها رفته بودند، فیلم یک میلیارد فروش را رد می کرد، اما فقط کمی بیشتر از ۲۰۰ میلیون فروخته ایم که نشان می دهد نرفته اند فیلم را ببینند. برخی تا کی می خواهند قضاوت کنند؟ دیشب در یک حرم شریفی با هجوم چند خانم محجبه مواجه شدم. در جواب اعتراض آنها گفتم من این فیلم را برای شما نساخته ام، شما بهتر است فیلم هایی از دست «منصور» را ببینید که خودم هم در آن بازی کرده ام. من این فیلم را برای جماعتی ساخته ام که اتفاقا مذهبی نیستند.

من چطور باید آن جماعت را به سینما جذب کنم و بگویم شخصیتی مثل ترامپ به جامعه ضربه می زند؟ به آنها گفتم خوشبختانه شما که این چیزها را از بحر هستید، اما من باید جماعتی را به سینما بکشانم که در خانه شان بیشتر از اسم خدا، نعوذباا… اسم سگشان را می شنوند.  من باید این جماعت را به سینما بکشانم و حرف های خود شما را به آنها بزنم. چرا وقتی فیلم را ندیدید، آن را از روی تیزر و از رقص هایی قضاوت می کنید که مشابه آن در همه فیلم ها هست.  به نظرم آنها با حرف های من قانع شدند اما متاسفانه تریبونی برای من نیست که حرف بزنم و مورد فحش و تهمت قرار نگیرم. چون شما از روزنامه جام جم هستید این را می گویم. اگر تلویزیون میزگردی به صورت زنده در این مورد برگزار کند و من و دو کارشناس دیگر درباره این مسائل حرف بزنیم، خیلی خوب است.

 شاید برنامه هفت، گزینه خوبی در این زمینه باشد.

به نظرم جرات دعوت از من را پیدا نمی کنند که درباره این موضوع به صورت زنده حرف بزنیم. درحالی که من هیچ وقت در هیچ شرایطی حتی در برنامه های زنده تلویزیون، حرفی نزدم که خدای ناکرده منطق در آن نباشد.  برای همین هم تلویزیون همیشه این شرافت را داشته که برنامه های زنده را به من سپرده است، اما در این مورد خاص، احتمالا مسوولانی باشند که از طرح این موضوع واهمه دارند. به هرحال این یک معضل در جامعه ماست و نیاز به بحث و بررسی دارد. آیا مخالفان به فیلم من، نظرات مثبت موافقان فیلم را خوانده اند که برخی آنها اتفاقا مذهبی هم هستند؟ به نظرم دوره تندروی ها گذشته و ما باید فکر جواب دادن به سوالات و سوءتفاهم های جوان ها به ویژه درباره دین باشیم.