گفت‌وگوی تفصیلی با شاهمیری/ کمیته داوران AVC هدف بعدی فرهاد
گفت‌وگوی تفصیلی با شاهمیری/ کمیته داوران AVC هدف بعدی فرهاد
داور بین‌المللی والیبال ایران که در بازی‌های المپیک 2020 توکیو قضاوت خواهد کرد، عضویت در کمیته داوران کنفدراسیون والیبال آسیا را هدف دوران بازنشستگی خود دانست.

به گزارش شهریاریها ، فرهاد (محمد) شاهمیری که در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، سومین حضور خود در المپیک را تجربه خواهد کرد، درباره انتخابش از سوی فدارسیون جهانی والیبال (FIVB)، افزود: خدا را شکر می‌کنم که آخرین سال کاری من، به خوبی و خوشی و با المپیک تمام می‌شود. اعتماد فدراسیون جهانی اتفاق خوبی است که از فهرست ۴۸ داور که ۱۸ داور برای قضاوت در المپیک و ۴ داور برای ویدیو چک بودند، من به عنوان داور نخست ۱۸ نفر انتخاب شدم.
وی با تاکید بر این که یکی از دلایل انتخاب من حضور دکتر داورزنی در فدراسیون والیبال و ثبات مدیریتی در والیبال بود، گفت: سال ۲۰۱۹، سال بی‌ثباتی‌ها در فدراسیون والیبال بود. از این موضوع، من آسیب دیدم و جام‌جهانی و رقابت‌های بین‌قاره‌ای انتخابی المپیک را از دست دادم در صورتی که در فهرست داوران این مسابقات بودم.
شاهمیری یادآوری کرد که اگر روند سال ۲۰۱۹ ادامه داشت، ممکن بود من المپیک را هم از دست بدهم، اما با برگزاری انتخابات فدراسیون والیبال و بازگشت دکتر داورزنی، نخستین ایمیلی که به فدراسیون جهانی زده شد، درباره وضعیت داوران ایران بود. این اقدام خیلی تاثیر داشت که باید از رئیس فدراسیون والیبال تشکر ویژه‌ای داشته باشم.

داور بین‌المللی والیبال ایران در ادامه به وضعیت این رشته ورزشی کشورمان در قاره آسیا و جهان اشاره کرد و گفت: تیم ملی والیبال ایران قهرمان آسیاست و در بین هشت تیم برتر جهان قرار دارد. تیم جوانان ایران قهرمان جهان است و نوجوانان در سال ۲۰۱۷ قهرمان جهان شد. این‌ها همگی خوب است اما دلیل اصلی دعوت من به المپیک، ارتباطات صحیح و سالمی است که بین فدراسیون والیبال و فدراسیون جهانی وجود دارد.
شاهمیری که قضاوت در مسابقات والیبال بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن و ۲۰۱۶ ریو را در پرونده کاری خود دارد و برای قضاوت بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز دعوت شده است، درباره انتخاب نشدنش در المپیک ۲۰۱۲ لندن، گفت: اکثر داوران والیبالی که در المپیک ۲۰۰۸ پکن بودند، برای ۲۰۱۲ لندن نیز انتخاب شدند. تا آخرین لحظات هم در فهرست ۲۴ نفره داوران این بازی‌ها بودم، اما با توجه به این که در آن زمان رییس کمیته داوران فدراسیون جهانی والیبال یک اسراییلی بود، خیلی راحت اسم من را خط زد.

وی با بیان این که شاید من هم کمی بی‌تجربه بودم و حضور در المپیک ۲۰۱۲ لندن را به صورت جدی پیگیری نکردم، گفت: برای حضور در المپیک ۲۰۱۶ ریو با دقت بیش‌تری عمل کردم. سال ۲۰۱۴ خیلی خوب در مسابقات قهرمانی جهان حضور پیدا کردم و سال ۲۰۱۵ نیز در جام جهانی عملکرد خوبی داشتم و حتی دیدار فینال بین ایتالیا و آمریکا را نیز سوت زدم و در نهایت، برای المپیک ۲۰۱۶ ریو دعوت شدم.
شاهمیری درباره دیگر دلایل انتخابش برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ ریو نیز گفت: البته من نباید از خودم تعریف کنم، اما در بین داوران والیبال جهان پرونده کاری خوبی دارم. جزو معدود داورانی هستم که چهار بار در مسابقات قهرمانی مردان جهان قضاوت داشتم (۲۰۰۶، ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸) و حدود بیست سال مسابقات جهانی بودم. از سال ۲۰۰۱ تا حالا، سابقه خیلی خوبی دارم و این موضوع باعث شد که دوباره کمیته داوران فدراسیون جهانی به من اعتماد کند و برای قضاوت در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو دعوت شوم.
وی تاکید کرد: انتخاب داور برای رویدادهای مهم ورزشی جهان از جمله المپیک، کار خیلی سختی برای فدراسیون جهانی است چون همه کشورها دوست دارند نماینده‌ای در المپیک داشته باشند. همه کنفدراسیون‌ قاره‌ها رایزنی می‌کنند، اما با همه این مسایل این اتفاق خوب برای من افتاد.

 

هدف بعدی شاهمیری عضویت در کمیته داوران کنفدراسیون آسیا

فرهاد شاهمیری در ادامه با بیان این که امسال از نظر سنی برای قضاوت در میادین مهم جهانی و آسیایی بازنشسته می‌شوم، گفت: خودم هم دوست دارم که میدان را به جوان‌ترها بدهم، البته در FIVB شرایطی وجود دارد که می‌ کار خودم را به عنوان داور و داور ویدیو چک ادامه دهم.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایم برای آینده، انتخاب شدن برای عضویت در کمیته داوران کنفدراسیون والیبال آسیاست. این هدف برایم خیلی مهم است و رزومه‌ای که اکنون دارم، سکوی پرتابی برای من محسوب می‌شود. هیچ عضوی در کمیته داوران آسیا شرایط فعلی و رزومه من را ندارد.

شاهمیری با یادآوری این که ایران در گذشته هم در کمیته داوران فدراسیون جهانی عضو داشت و هم در آسیا گفت: شادروان استاد نعمتی در کمیته جهانی و امیدوار حاتمی در کمیته آسیایی عضو بودند که بر اساس یک کج‌سلیقگی حذف شدند، در صورتی که کمیته داوری یکی از مهم‌ترین کمیته‌های آسیاست.
وی تاکید کرد: والیبال ایران شرایط بسیار خوبی در جهان دارد و تیم نخست آسیاست. تعداد داوران بین المللی ایران نیز بسیار زیاد است ولی متاسفانه در کمیته داوران کنفدراسیون آسیا سهمی نداریم. برای این سمت، باید شخصی را در نظر بگیریم که دنبال حق و حقوق خودش نباشد و به دنبال حمایت از داوران ایرانی باشد. متاسفانه در چند سال اخیر نماینده‌ای نداشتیم و جای تاسف دارد که کشورهایی مانند عمان، بحرین و کویت که در والیبال آسیا جایگاهی ندارند، در کمیته داوری این قاره عضو هستند.

 

داور بین‌المللی والیبال ایران رمز موفقیت خود را در دو عامل داشتن برنامه و حمایت فدراسیون دانست و گفت: داشتن برنامه برای آینده، نقش بسیار مهمی در موفقیت یک فرد دارد و درخصوص من نیز نباید از حمایت فدراسیون والیبال غافل شویم. به عنوان مثال، این که فدراسیون تصمیم گرفت شاهمیری را همراه تیم ملی به مسابقات انتخابی المپیک در چین اعزام کند، اهمیت زیادی در انتخاب من برای بازی‌های المپیک داشت. در مسابقات انتخابی المپیک، هشت داور حضور داشتند که چهار نفر آنان برای المپیک انتخاب شدند. آن حمایت و اعزام، به انتخاب من برای المپیک خیلی کمک کرد اما تاثیر ۱۰۰ درصدی نداشت. در آینده هم باید این طور اقدام شود؛ یعنی بحث نوبتی برای هر تورنمنت مناسب نیست و باید ببینیم بهترین انتخاب برای  اعزام چه کسی است و از او حمایت شود.
وی ادامه داد: در انتخابی المپیک به رغم صعود تیم ایران به دیدار نهایی، من حذف نشدم و جزو چهار داور دیدار نهایی بودم که اصلا سابقه نداشته است. من در دیدار قینال، داور ویدیو چک بودم. ایران و چین در دیدار نهایی بودند و من با یک داور چینی، دو نفر داور ویدیو چک بودیم که نشان اعتماد فدراسیون جهانی به ما دو نفر بود.

شاهمیری در پایان از حمایت‌های چند ساله فدراسیون والیبال تشکر و قدردانی کرد.