گفتگوی خواندنی و جذاب با داور بین المللی والیبال از شهریار تا ریو !
گفتگوی خواندنی و جذاب با داور بین المللی والیبال از شهریار تا ریو !

شهریاریها به نقل از آریا ورزش مطمئنا در سال‌های اخیر که بلندقامتان والیبال ایران در عرصه‌های جهانی افتخارات بسیار را برای میهن کسب کرده‌اند در کنار این عزیزان که باعث سربلندی نام میهن عزیز اسلامی‌مان شده‌اند نام یک چهره دیگر هم به چشم می‌آید که بر بالای صندلی داوری و در کنار زمین نام این […]

فرهاد شاهمیریشهریاریها به نقل از آریا ورزش مطمئنا در سال‌های اخیر که بلندقامتان والیبال ایران در عرصه‌های جهانی افتخارات بسیار را برای میهن کسب کرده‌اند در کنار این عزیزان که باعث سربلندی نام میهن عزیز اسلامی‌مان شده‌اند نام یک چهره دیگر هم به چشم می‌آید که بر بالای صندلی داوری و در کنار زمین نام این سرزمین پرگهر را به تعالی رسانده است و این عزیز کسی نیست به غیر از استاد فرهاد شاهمیری، داور بین‌المللی کشورمان ومشاور ورزشی شهردار شهریار که با ۱۰‌ها سال سابقه در زمینه داوری یکی از بهترین‌ داورهای تاریخ والیبال جهان است. امروز در آریاورزش بر آن شدیم تا مصاحبه‌ای متفاوت با این مرد بزرگ والیبال کشورمان داشته باشیم و توجه شما عزیزان را به این مصاحبه خواندنی جلب می‌نماییم:

** چطور خودتون رو قبل از شروع مسابقات به آمادگی لازم می رسونید؟
ببینید مسابقات جهانی ۲-۳ آیتم آمادگی داره، یکی آیتم عملی هست که بتونی خوب سوت بزنی و آیتم دوم آمادگی جسمانی. ما برای مسابقات جهانی که میریم تست وزن، قد، BMI، فشار خون و بینایی داریم و همه اینها در یک کلینیک پزشکی در روز اول مسابقات انجام میشه. آیتم سوم، آمادگی در قوانین و مقررات به زبان انگلیسی هست. ما قبل از اعزام شدنمون یک تست به صورت آنلاین میدیم که امسال در AVC هم وارد شد به نام E-learning که ۳۰ سوال در ۳۰ دقیقه باید پاسخ داده بشه، بعد از اون وارد مسابقات میشیم. در روز اول در یک کنفرانس شرکت میکنیم و روی اون سوالات صحبت میشه. خدارو شکر برای سوت زدن در ۵-۴ سال اخیر از من تست عملی گرفته نشده ، چون من رو قبول دارند، لیگمون رو قبول دارند.
یکی از ورزش های اصلی که من انجام میدم دوچرخه سواریه، چون پاهام باید قوی باشن. من همین جا به همه داورهامون توصیه میکنم که باید پاهای قوی داشته باشند، چهار سرای قوی داشته باشند. شما وقتی میخوای ۲ ساعت سر پا بایستی اگر پاهات ضعیف باشه خسته میشی و خستگی به بدن و بعد از اون به مغزت، چشمت، فکرت اثر میذاره و در نهایت این میشه که تمرکزت رو از دست میدی. به خاطر همین من صبح ها همیشه دوچرخه سواری میکنم و در حال حاضر بعد از ظهرها هم با تیم ملی تمرین میکنم.
دومین تمرین برای کسب آمادگیم این هست که به سالن والیبال میرم و به تماشای بازی ها میشینم. توپ رو نگاه میکنم و در ذهنم قضاوت میکنم یا اگر شرایطی فراهم بشه سوت هم میزنم.با توجه به والیبال ایران خیلی کم، شانس این رو داشتم که داور دوم باشم و چون این امر خیلی برام مهمه، ده روز قبل از اعزام به مسابقات تو شهر خودم شهریار که والیبال خوبی داره و قطب سازندگی والیبال هم هست به عنوان داور دوم سوت میزنم تا آمادگی کامل برای مسابقات داشته باشم. پیش میاد که تو روزهای اول و دوم بعضی از داورها آماده نیستند و آسیب میبینند ولی وقتی شما روز اول و دوم رو پاس کنی، دیگه میری و نمیترسی، و اینکه درست نیست بعد از ۱۶-۱۵ سال سابقه قضاوت در سوت زدن، خطا داشته باشیم. به همین دلیل من سعی میکنم خودم حرفه ای فکر کنم. برای بازی هایی که پیش رو دارم شاید باورتون نشه از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تغذیه ام رو رعایت میکنم. چون در حین مسابقات باید همه چیز رو رعایت کنیم، تا ساعت خوابیدنم رو هم رعایت میکنم. همه این مسائل برای آماده بودن بدن یک داور بسیار مهم هستند.

** در حال حاضر آمادگی خودتون رو چقدر میبینید؟
از لحاظ قضاوت ما لیگ خوبی داشتیم و از لحاظ قضاوتی آمادم. ولی در همین ده روز تعطیلات عید که کنار بودم روز اول که اومدم اردوی تیم ملی حس کردم یه مقدار تا اون آمادگی لازم باید بیشتر تلاش کنم.

  ** چرا اردوی تیم ملی رو برای تمرین و کسب آمادگیتون انتخاب کردید؟
دو دلیل داشتم، اول اینکه بچه ها سطح بازیشون بالاست، تکنیکشون بالاست و به جهانی نزدیک هستند و اینکه سیستم بازیشون با سیستم والیبالی که باشگاهی بازی میشه متفاوته. بازی های باشگاهی خوب بودن ولی حواشی شما رو مجبور میکرد یه مقدار داور باشی یه مقدار در نقش پلیس ظاهر بشی. در اردوی تیم ملی دیگه اون حواشی وجود نداره و فقط و فقط به عنوان داور حضور دارم.