گرفتار بتخانه های علمی شده ایم
گرفتار بتخانه های علمی شده ایم

گروه علمی شهریاریها: حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در نشست شب علوم انسانی که شامگاه روز گذشته با حضور پروفسور پیر دورتیگیه، فیلسوف متأله فرانسوی و غرب شناس، کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شهریار زرشناس، عضو هیئت […]

IMG08432644

گروه علمی شهریاریها: حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رییس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در نشست شب علوم انسانی که شامگاه روز گذشته با حضور پروفسور پیر دورتیگیه، فیلسوف متأله فرانسوی و غرب شناس، کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و جمعی از اساتید دانشگاه و دانشجویان و اصحاب رسانه در خانه علوم اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، با اشاره به بحران علوم انسانی در غرب اظهار کرد: در اینجا می خواهم در راستای صحبت های آقای مجتهدی چند سوال را مطرح کنم.

وی با طرح این سوال که علوم انسانی غربی و جدید چه دستاوردی برای بشر و جوامع بشری تاکنون داشته و تا چه اندازه گره های انسان و نیازها و سوالات اساسی او را حول زندگی، فرجام، مرگ و زندگی پس از مرگ می تواند پاسخ دهد، گفت: باید دید تا چه اندازه این علوم توانسته انسان را به حقیقت نزدیک کند و آیا در قرون اخیر روز به روز با تنزل دادن حقیقت و رساندن جایگاه آن از حقیقت دور شده است؟ و آیا بشر بیش از گذشته در پوچی و بیهودگی به سر نمی برد و با مرگ دست و پنجه نرم نمی کند و تحمل از دست نمی دهد؟

وی با تاکید بر اینکه علوم انسانی غربی در شرایطی که آمده بود با استبدادزدایی از علم، آزاداندیشی را رواج دهد، خود استبداد سرسخت شده است، افزود: امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم این علوم بشر را از آزاداندیشی دور کرده و ما نیازمند تخریب بتخانه های علمی و فراهم شدن زمینه آزاداندیشی هستیم؛ بسیاری از اموری که امروز در جهان مسلم شمرده شده اگر کسی آنها را مورد نقد قرار دهد، به بی سوادی و علم ستیزی متهم می شود.

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه باید بشر را از این حس گرایی و محرومیت از متافیزیک و عقل نجات دهیم تا تصمیم بهتری برای زندگی خود اتخاذ کند، عنوان کرد: به نظر من توجه به سوالات یاد شده می تواند نتیجه بهتری را برای ما رقم زده و ثبات قدم در راستای تحول علوم انسانی بیافریند.

بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست یحیی یثربی، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه، اینکه دایم بگوییم غرب بد و نامطلوب و ناپسند است مشکلی از ما حل نمی شود، گفت: متاسفانه ما وقت خود را با گفتن اینگونه سخنان و بد و بیراه گفتن به غرب می گذرانیم و کمتر به فکر تحول علوم انسانی هستیم.

وی ادامه داد: در حقیقت چراغ روشن غرب به ادعای تاریخ نویسان غربی با ابن سینا و ابن رشد روشن شد، الان ما باید چیزی ارایه دهیم تا خرابه ها را آباد کنیم و جایگزینی برای علوم انسانی موجود داشته باشیم در غیر این صورت مشکلی از ما حل نمی شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: علم دستوری پیش نمی رود و در هیچ کجای دنیا در طول تاریخ علم با فرمایش و دستور علم رشد نکرده است، بنابراین ما نیز مقصریم و تا در این زمینه کار نکنیم جامعه به طرفی خواهد رفت که دیگران می خواهند.

وی اذعان کرد: در این برهه از زمان دیگر باید لب از سرزنش غرب فرو بست و به ارایه نظریه پرداخت و باید بگوییم تحولی که می خواهیم انجام دهیم منظور از آن چیست و چه تعریفی برای آن داریم.

وی تصریح کرد: جهان سوم مشکل دارد و نمی توانیم تنها با سخن گفتن مشکلات را حل کنیم متاسفانه ما تفنگ را به سمت یکدیگر گرفته و به هم شلیک می کنیم.

یثربی با بیان اینکه غرب در اغلب ابعاد زندگی ما رخنه کرده است، اذعان کرد: ما باید با قطع نظر از بدبختی جهان سوم، برای خوشبختی خود و دیگران دانش ایجاد کنیم و با فحش دادن و بد و بیراه گفتن به غرب و لولو خرخره دانستن آن، نمی توان به تولید دانش دست یافت.

این استاد فلسفه در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه قرآن بهترین منبع برای تحول علوم انسانی است، خاطرنشان کرد: به شرط آنکه به خوبی این منبع اصیل را بفهمیم و اگر کسی هم به خوبی آن را فهمید مقابل او نایستیم، گرچه در طول تاریخ منوال بر همین رویکرد بوده اما باید ببینیم آیا براستی دنبال نظریه پردازی هستیم یا خیر؟