کلید قفل خط تولید الیاف شهریار در دستان بنیاد مستضعفان
کلید قفل خط تولید الیاف شهریار در دستان بنیاد مستضعفان
اخبار شهرستان شهریار - شرکت بزرگ الیاف متعلق به بنیاد مستضعفان پس از نیم قرن فعالیت در صنعت نساجی به خاطره‌های این صنعت پیوسته است و چند سالی است که این کارخانه با بیش از ۱۰۰۰ نیرو از مدار تولید خارج شده است.

به گزارش شهریاریها به نقل خبرگزاری فارس ، موضوع تولید داخلی و توسعه اقتصادی طی سالیان اخیر مسئله نخست کشور قلمداد می‌شود و بیش از ۱۰ سال است که موضوعات اقتصادی، حمایت از تولید و کالای ایرانی پای ثابت نامگذاری شعار سال توسط رهبر انقلاب است.

دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی خود حجت را بار دیگر بر مسئولان تمام کردند و به منفعت‌طلبانی که به هر شکلی کارخانه‌ها را به تعطیلی می‌کشانند، هشدار دادند که مسیر خیانت به کشور را طی می‌کنید.

رهبری معظم انقلاب با اشاره به مسئله مهم تولید، اشتغال و کار فرمودند: من یک هشداری باید بدهم به کسانی که منجر به تعطیلی کارخانه‌ها شدند. متأسفانه کارخانه‌های زیادی به تطیلی کشیده شده‌اند. کسانی که به خاطر منافع خودشان کارخانه را به شکلی می‌گیرند و برای اینکه از زمین آن استفاده کنند کارگر را اخراج و بعد زمین را نگه می‌دارند تا در فرصت مناسبتی تبدیل به ساختمان کنند تا ازش افزوده باطل و حرامی را برای خود ایجاد کنند. چه بدانند چه نه، خیانت است. برخی قصد خیانت ندارند امّا این خیانت به کشور و کارگران و تولید است.

استان تهران با توجه به موقعیت ویژه و به عنوان مرکز حوزه‌های مختلف از جمله تولیدی، صنعتی و خدماتی جایگاه منحصر به فردی در توسعه اقتصادی کشور دارد و شهرک‌ها و لکه‌های صنعتی در گوشه گوشه این استان خود شاهدی دیگر بر این موضوع است.

صنعت نساجی نیز یکی از مهم‌ترین صنایع تولیدی در حوزه خودکفایی و اشتغالزایی است که با توجه به عدم نیاز به سرمایه اولیه زیاد و بازگشت سرمایه سریع بسیاری از کشورها به صورت جدی در این حوزه برنامه‌ریزی کرده‌اند که در داخل کشور نیز با اندک نگاه و توجه می‌تواند ضمن جلوگیری از خروج ارز برای واردات محصولات نساجی موجبات خلق ارزش افزوده قابل توجه و صادرات را فراهم کند.

حال چراغ سوخته‌ یک واحد بزرگ نساجی در ۱۰ کیلومتری غرب شهر تهران و ابتدای محور فتح- شهریار سالیانی است که نیاز به تعویض و جان دوباره‌ای برای نواختن آهنگ خوش تولید و اشتغال را دارد.

شرکت سهامی الیاف، واحدی با نام تجاری نیران که در سال ۱۳۴۵ با سرمایه‌گذاری مشترک طرف ایرانی و آمریکایی تاسیس شد و در سه فاز تا سال ۱۳۵۵ به ظرفیت نهایی و بهره‌برداری کامل رسید.

در سال ۱۳۴۹، شرکت آمریکایی سهم ۵۰ درصدی خود را به کمپانی بایر آلمان واگذار کرد که این کمپانی نیز سهم خود را در سال ۱۳۶۶ به بنیاد مستضعفان واگذار کرد و از آن پس تا به امروز این بنیاد به عنوان سهامدار عمده، فرآیندهای اداره شرکت را عهده‌دار است.

این شرکت اولین واحد تولید کننده «چیپس» و «نخ فیلامنت نایلون-۶» در ایران است و دارای خط‌های متنوع ریسندگی، نخ‌ریسی، پارچه‌بافی و غیره بوده و این شرکت تولید «نخ یکسره پلی آمید استرچ» و «فیلامنت» را از افتخارات خود اعلام کرده است.

این شرکت 30 هکتاری که در ابتدای محور فتح – باغستان واقع شده و دارای فضاها و سالن‌های متعد تولیدی و حتی کمپ ورزشی است، چندین سال است که به دلیل داشتن بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی، نداشتن کارت بازرگانی، چندین پرونده حقوقی و اعلام عدم صرفه و توجیه اقتصادی برای تولید از مدار تولید با بیش از ۱۰۰۰ نیرو خارج شده است.

در حال حاضر شرکت الیاف با توجه به شیوع بیماری کرونا صرفا با تعداد محدودی نیروی کار به تولید ماسک‌های بهداشتی رو آورده و در واقع خطوط تولید و دستگاه‌های این شرکت در خوابی عمیق فرورفته‌اند.

طی چند سال اخیر جلسات متعددی در خصوص بررسی مسائل و مشکلات این شرکت با حضور مسؤولان شهرستانی و استانی برگزار شده است و در سال ۹۹ نیز در ۲ مورد معاون اقتصادی وزیر کشور و معاون قضایی دادستان کل کشور از این واحد بازدید کرده‌اند.

سقوط آزاد «الیاف» از 1200 نیروی کار فعال به 6 نیرو!

بابک دین پرست معاون اقتصادی وزارت کشور مرداد ماه سال ۹۹ در جریان بازدید از شرکت الیاف اظهار داشت: کارخانه‌ای که زمانی هزار و ۲۰۰ نیرو در بخش‌های مختلف را در استخدام خود داشت، هم‌اکنون فقط ۶ نیروی مشغول به کار دارد و ۱۵۰ نفر کارگر باقیمانده در زمینه‌های خارج از اهداف اولیه مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان می‌تواند با ارائه طرح احیا این مجموعه عظیم را به چرخه تولید باز گرداند و هر گونه مساعدت در روند اجرایی این مجموعه منوط به ارایه طرح احیا ظرف یکماه آینده از سوی بنیاد مستضعفان خواهد بود.

انتقاد معاون دادستان کشور از تعطیلی کارخانه الیاف/ بنیاد توجه خاصی به این واحد نداشته است‌

سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور هم آذر ماه ۹۹ از این شرکت بازدید کرد. وی در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهریار در خصوص مشکلات شرکت بزرگ نساجی الیاف شهریار اظهار کرد: پرونده‌های حقوقی شرکت بایستی پیگیری شود چراکه بدهی‌های مالی مانع دریافت کارت بازرگانی و سایر فعالیت‌‌های تجاری شده است اما با نیم نگاه بنیاد مستضعفان این مسائل به راحتی قابل حل است.

معاون دادستان کل کشور افزود: بنده قطعا گزارش بازدید از شرکت بزرگ نساجی الیاف را به صورت انتقادی برای ریاست بنیاد مستضعفان خواهم نوشت چراکه توجه خاصی به این واحد نشده است و می‌توانند بدون سختی مشکلات این واحد تولیدی را مرتفع کنند.

تولید ماسک در شأن شرکت الیاف نیست!

رضا مصلحی رئیس اداره صمت شهرستان شهریار هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شرکت الیاف دارای ۶ سالن خط تولید و تمامی شئون نساجی اعم از بافندگی، ریسندگی و قالیبافی بوده و ظرفیت بسیار عظیمی را در دل خود جای داده است.

رئیس اداره صمت شهرستان شهریار بیان داشت: این شرکت دارای ۳ خط تولید چیپس پلی آمید در کشور بوده که زیرساخت ۴۰۰ صنعت در کشور است که در حال حاضر این محصول به کشور وارد می‌شود این در حالی است که با تزریق سرمایه‌ای در حدود ۳۰ یا ۴۰ میلیارد تومانی، این واحد امکان تامین محصول چیپس پلی آمید برای بازار داخلی را دارد.

مصلحی گفت: در سال گذشته این شرکت اقدام به راه اندازی خط تولید ماسک بهداشتی کرد که شأن شرکت الیاف با توجه به سابقه فعالیت ۵۰ ساله و پتانسیل بالای موجود در این مبحث خلاصه نمی‌شود.

رئیس اداره صمت شهریار خاطرنشان کرد: این شرکت زمانی دارای حدود ۱۲۰۰ نفر نیرو بود که در حال حاضر به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است و ۶ خط ریسندگی، بافندگی، پارچه‌بافی و نخ‌بافی این شرکت با توجه به وجود مواد اولیه در کشور آماده فعالیت است و شرکت‌ها و مشتریان مختلف نیز آماده خرید و سفارش محصولات شرکت الیاف هستند.

وی اضافه کرد: با راه‌اندازی این شرکت بسیاری از صنایع وابسته فعال می‌شوند ولی متاسفانه گویا عزمی و برنامه‌ای از سوی مدیران و تصمیم گیران مربوطه برای راه‌اندازی و فعال سازی شرکت وجود ندارد.

مصلحی ادامه داد: برآورد ما بر این است که این شرکت با تزریق ۲ میلیارد تومان سرمایه می‌تواند ۶ خط خود را فعال کند و چیپس پلی آمید به عنوان خوراک این خطوط نیز که در حال حاضر وارد می‌شود در ۳ خط امکان تولید در این مجموعه دارد.

رئیس اداره صمت شهریار تصریح کرد: این شرکت با راه اندازی مجدد و ارائه محصولات خود امکان تولید محصولاتی همچون بورس مسواک، چراغ خودرو، کلید و پریز برق، انواع قطعات پلاستیکی خودرو، نخ دندان، لباس‌های مخصوص شنا، صنایع کیف و کفش، بافت پارچه، بافت پارچه‌های مقاوم نظامی، صنعت جوراب‌بافی، تور ماهیگیری را فراهم می‌کند که نشان از ظرفیت بالای این واحد است.

بنیاد خواب‌های دیگری برای «الیاف» دیده است!

نورالله طاهری فرماندار شهرستان شهریار نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهریار گفت: طی سال‌های اخیر جلسات و بازدیدهای متعددی با حضور مسؤولان مختلف به منظور حل مشکلات شرکت الیاف انجام شد اما عزمی برای راه‌اندازی این شرکت وجود ندارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که بنیاد مستضعفان درنظر دارد که در مجموعه الیاف  پس از تبدیل کردن آن به زمین، شروع به ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری کنند و با وجود تمامی پیگیری‌ها و مکاتبات حتی ذره‌ای عزم برای الیاف صورت نگرفت.

فرماندار شهریار ضمن گلایه از صحبت مدیران مربوطه مبنی بر عدم توجیح اقتصادی راه‌اندازی مجدد و استهلاک تجهیزات شرکت بیان داشت: داشته‌ها، زیربنا و تجهیزات این مجموعه این توانایی را دارد تا وضعیت موجود را تبدیل به وضعیت بهینه و مطلوب نماید.

طاهری گفت: این شرکت اگر با همین دستگاه‌های فعلی کار خود را آغاز کند بهتر از تعطیلی است و بلاتکلیفی واقعی در وضعیت این مجموعه مشهود بوده و متأسفانه سرمایه عظیمی از کشور در حال هدر رفت است.

وی ادامه داد: مدیران شرکت و بنیاد مستضعفان هیچ گونه طرح و برنامه‌ای برای راه‌اندازی و آغاز فعالیت در هر حوزه‌ای ارائه نکرده است در حالی که این شرکت در غرب استان منحصر به فرد بوده و در صورت راه‌اندازی مجدد ظرفیت اشتغالزایی ۲ هزار نفری را داراست.

تغییر کاربری زمین شرکت الیاف باید منتفی شود/ منتظر راه‌اندازی شرکت با اهتمام «فتاح» هستیم

در پیگیری مجدد خبرنگار فارس از معاون قضایی دادستان کل کشور در خصوص شرکت الیاف، سعید عمرانی اظهار داشت: از بنیاد مستضعفان به صورت کتبی درخواست کردیم که بایستی این شرکت مجدد راه‌اندازی شود و اینکه این تفکر وجود داشته باشد که با توجه موقعیت مطلوب این شرکت به دنبال تغییر کاربری باشند، با فرمایشات رهبر انقلاب منتفی است.

وی افزود: کارخانه بایستی کارخانه باقی بماند محصولات تولیدی شرکت الیاف مشتری بسیار در داخل و خارج کشور دارد و حتما آقای فتاح ریاست بنیاد با نامه اخیر ما به این موضوع اهتمام خواهند داشت و این واحد راه‌اندازی می‌شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور تصریح کرد: نهادهای وابسته به حکومت بایستی سردمدار تبیعت از فرمایشات رهبر انقلاب در حوزه تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها باشند.

وضعیت فعلی کارخانه الیاف با تمام مطالب و تفاسیری که ذکر شده نیازمند تصمیم و اقدام فوری از سوی ریاست و هلدینگ مربوطه بنیاد مستضعفان است تا در هر زمینه و حوزه‌ای که توجیه اقتصادی وجود دارد برای اشتغالزایی و بهره‌وری از ظرفیت این مجموعه استفاده شود.

به هر حال به نظر می‌رسد که امید آخر کارگران و این بخش از صنعت نساجی به حضور و دستور مستقیم ریاست قوه قضاییه برای این مجموعه است تا همانند موارد مشابه گره کور رفع موانع تولید این بار در غرب استان تهران نیز گره‌گشایی شود.