اخترشناسان بزرگترین انفجار موجود در فضا را که تاکنون مشاهده شده است، شناسایی کردند. این فوران گسترده در خوشهٔ کهکشانی مارافسای (Ophiuchus) رخ داده که نزدیک به ۳۹۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. هر یک از هزاران کهکشان موجود در آن ناحیه از فضا، با گ…

اخترشناسان بزرگترین انفجار موجود در فضا را که تاکنون مشاهده شده است، شناسایی کردند. این فوران گسترده در خوشهٔ کهکشانی مارافسای (Ophiuchus) رخ داده که نزدیک به ۳۹۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. هر یک از هزاران کهکشان موجود در آن ناحیه از فضا، با گاز داغ و مادهٔ تاریک در هم می‌آمیزند.

به گزارش ایتنا و به نقل از Technology Review، بنا بر مطالعهٔ جدیدی که در نشریهٔ آستروفیزیک به چاپ رسیده است، دانشمندان بر این باورند این انفجار توسط ابرسیاهچاله‌ای رخ داده که در کهکشان مرکزی خوشه واقع است. گفته می‌شود گاهی اوقات سیاهچاله‌ها مقادیر عظیمی از انرژی و ماده را به شکل دو جریان پرسرعت عمود بر هم به بیرون پرتاب می‌کنند. این رویداد خاص به حدی بزرگ بود که باعث فروریزی حفره‌ای بسیار بزرگ در گاز اطراف سیاهچاله شد. این حفره اکنون پر از امواج رادیویی است و توسط الکترون‌هایی ایجاد شده که جریان پرسرعت، آنچنان شتابی به آن بخشیده که تقریباً به سرعت نور رسیده است.

سیمونا جیاسینتوچی (مدیر آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی در واشنگتن)، می‌گوید برای تجسم بزرگی این حفرهٔ عجیب و غریب در فضا، کافی است بدانید که می‌توان ۱۵ کهکشان راه شیری را در کنار هم در آن جای داد. بنابر اطلاعات رادیویی دریافتی، این انفجار اکنون به پایان رسیده است.

 

این یافته به‌لطف ترکیبی از داده‌های پرتو ایکس از رصدخانهٔ پرتو ایکس چاندرا در ناسا، تلسکوپ فضایی XMM-Newton واقع در اروپا، تلسکوپ بزرگ Murchison Widefield Array در استرالیا و نیز تلسکوپ غول‌پیکر Metrewave در هند به‌دست آمد. پژوهشگران در سال ۲۰۱۶ با استفاده از داده‌های تلسکوپ چاندرا فعالیت‌های غیرمعمولی در خوشهٔ مارافسای مشاهده کردند، اما حفرهٔ مذکور آنقدر بزرگ بود و بروز چنین رویدادی به آنچنان انرژی زیادی احتیاج داشت که در ابتدا فکر نمی‌کردند چنین چیزی عملی باشد.