کدام پهپاد آمریکایی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند؟
کدام پهپاد آمریکایی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند؟
پهپادی که به خودروی حامل سردار حاج قاسم سلیمانی حمله کرد از نوع جنرال اتمیکس ام‌کیو-۹ ریپر (General Atomics MQ-۹ Reaper) بوده و متعلق به ارتش تروریستی آمریکا است.

به گزارش شهریاریها ، سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی در نخستین ساعت‌های بامداد جمعه ۱۳ دی ماه در حمله پهپادی نیروهای تروریستی ارتش آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به همراه ۹ نفر از نیروهای مقاومت به شهادت رسید.

پهپادی که به خودروی حامل سردار حاج قاسم سلیمانی حمله کرد از نوع جنرال اتمیکس ام‌کیو-۹ ریپر (General Atomics MQ-۹ Reaper) است. در واقع این پهپاد متعلق به ارتش تروریستی آمریکا به وسلیه شلیک موشک لیزری هلی فایر با سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت، سردار سلیمانی را به شهادت رساند، البته ضروری است که یادآوری شود؛ در سال ۹۷ یکی از این پهپادها توسط نیروی هوافضای سپاه به غنیمت گرفته شده بود.

پهپاد MQ-۹ ملقب به ریپر در حقیقت جانشین پهپاد معروف MQ-۱ پردیتور است که گاهی به‌عنوان «پریدتور بی» نیز شناخته می‌شود. پهپاد ریپر از یک موتور توربوپراپ ۹۰۰ اسب بخاری مدل TPE۳۳۱-۱۰ ساخت شرکت آمریکایی Honeywell استفاده می‌شود. قدرت موتور در پهپاد پردیتور ۱۱۵ اسب بخار بود و جالب این که وزن پهپاد پردیتور ۵۱۲ و پهپاد ریپر ۲۲۰۰ کیلو است.

در پهپاد ریپر امکان حمل محموله تا وزن نزدیک به یک تُن وجود دارد و در پردیتور این عدد به دو عدد موشک هلی‌فایر محدود می‌شود.

سامانه چندمنظوره هدف‌یابی AN/DAS-۱ MTS-B از شرکت ریتهون با قابلیت رصد و کشف اهداف در شب و روز یا هر شرایط آب و هوایی و همچنین علامت‌گذاری لیزری اهداف، سامانه رادار سار AN/APY-۸ Lynx II و در مدل جستجوی دریایی این پهپاد که به اسم Guardian شناخته می‌شود نیز از راداری به اسم SeaVue Marine بهره گرفته می‌شود.

بهای هر فروند آن در حدود ۱۷ میلیون دلار برای هر فروند (با محاسبه قیمت دلار، در حدود ۱۸۰ میلیارد تومان) اعلام و بیش از ۱۶۰ فروند از آن تا به امروز ساخته شده است. در حقیقت این پهپاد را می‌توان ستون فقرات عملیات اطلاعات و شناسایی آمریکا خصوصاً در مناطقی مثل منطقه خاورمیانه و آفریقا دانست.

طول ۱۱ متر، بلندی ۳,۸ متر، وزن ۲.۲ تُن، وزن برخاستن ۴.۷ تُن، میزان محموله ۱.۷ تُن، موتور توربوپراپ با قدرت ۹۰۰ اسب بخار، حداکثر سرعت ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت، بُرد رزمی هزار و ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت، مداومت پروازی ۱۴ ساعته و ارتفاع عملیاتی هفت هزار و ۵۰۰ متری و نیز حمل چهار موشک هلی‌فایر در کنار دو بمب لیزری یا ماهواره‌ای ۲۲۵ کیلوگرمی ازجمله مشخصات کلی این پهپاد آمریکایی به شمار می‌رود.