چین مدعی ساخت داروی کرونا پیش از کشف واکسن شد
چین مدعی ساخت داروی کرونا پیش از کشف واکسن شد
دانشمندان چینی مدعی شدند دارویی را تولید کرده‌اند که افزون بر کوتاه کردن دوره درمان ابتلا به بیماری کووید-۱۹ موجب افزایش ایمنی کوتاه مدت بدن در برابر ویروس کرونا می‌شود.

به گزارش شهریاریها ،سُنی شِی، مدیر مرکز نوآوری‌ ژنتیکی دانشگاه پکن با اعلام این خبر به خبرگزاری فرانسه گفت که نتایج آزمایش این دارو بر روی موش‌های آلوده به ویروس کرونا تنها پس از پنج روز مثبت بوده و برنامه‌ریزی برای کارآزمایی بالینی آن به سرعت در حال انجام است.

 

به گفته او این دارو بر پایه پادتنی (آنتی بادی) که از ۶۰ بیمار بهبودیافته تهیه شده بود، ساخته شده و نتایج اولیه آزمایش آن روز یک‌شنبه در نشریه علمی سِل (Cell) منتشر شده است.

استفاده از پادتن روش درمانی جدیدی نیست و پیش‌تر نیز در معالجه چندین ویروس دیگر از جمله اچ‌آی‌وی، ابولا و سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS) نتایج موفقیت‌آمیزی داشته است.

آقای شی ابراز امیدواری کرد که با توجه به طولانی‌تر بودن فرآیند ساخت و تولید واکسن، این دارو اواخر امسال آماده استفاده عموم باشد و به روشی سریع‌تر و کارآمدتر برای متوقف کردن شیوع ویروس کرونا بدل شود.

همزمان با تلاش برای داروی درمان بیماری کووید-۱۹، چین در حال آزمایش پنج واکسن پیشنهادی برای مقابله با ویروس کرونا بر روی انسان است. افزون بر چین، بیش از ۱۰۰ پروژه تولید واکسن کرونا نیز در سایر کشورهای جهان از جمله آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا در حال اجراست ولی مطابق تاکید سازمان جهانی بهداشت، ساخت واکسن به حداقل ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان نیاز خواهد داشت.