چگونه عمر باتری گوشی را افزایش دهیم؟
چگونه عمر باتری گوشی را افزایش دهیم؟
محمد شکوری کارشناس حوزه فناوری در خصوص نحوه شارژ کردن موبایل و رعایت نکات لازم برای افزایش طول عمر باتری به سؤالات پاسخ می‌دهد:

شهریاریها ، آیا عمر باتری به‌مرورزمان کاهش پیدا می‌کند؟
بله. باتری‌ها یک سیکل یا چرخه شارژی دارند که بعد از گذشت این سیکل عمر باتری به‌مرور کاهش می‌یابد یعنی شما اگر گوشی صفری بخرید که باتری‌اش صد در صد شارژ می‌شود، بعد از یکی دو سال عمر باتری کاهش پیدا می‌کند و مثلاً از ۱۰۰ درصد ۵۰ درصد از سیکل آن شارژ می‌شود.

آیا نحوه نگهداری ما از گوشی در عمر باتری تأثیرگذار است؟
بله. نحوه استفاده ما، به‌خصوص دمایی که برای باتری استفاده می‌شود، خیلی مهم است. درواقع یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش عمر باتری، نگهداری گوشی در دمای نامناسب است. باتری‌ها از دمای منفی ۲ درجه تا ۶۰ درجه دوام می‌آورند اما دمای مناسب این است که شما در باتری گوشی احساس داغی نکنید؛ بنابراین اگر در اثر استفاده زیاد از گوشی احساس کردید باتری در حال داغ شدن است، چند لحظه صبر کنید تا خنک شود. علاوه بر اینکه دمای بالا باعث آسیب به باتری گوشی می‌شود، دمای پایین هم می‌تواند عمر باتری را کاهش دهد؛ بنابراین در هوای خیلی سرد هم تا جایی که امکان دارد از گوشی خود استفاده نکنید. به‌عبارتی‌دیگر برای افزایش عمر باتری، گوشی خود را در دمای متعادل (دمایی که احساس کنید باتری نه خیلی داغ است و نه خیلی سرد) نگهداری کنید.

آیا گذاشتن گوشی در شارژ از شب تا صبح باعث خراب شدن باتری می‌شود؟
متأسفانه این‌یکی از باورهای غلط و رایج در بین مردم است؛ درحالی‌که باتری گوشی‌های جدید برخلاف گوشی‌های قدیمی از سلول‌هایی تشکیل‌شده که این سلول‌ها شروع به شارژ شدن می‌کنند؛ به همین دلیل عمرشان بیشتر است و اگر شب تا صبح داخل شارژ بمانند، مشکلی برای باتری پیش نمی‌آیید زیرا گوشی‌های جدید سنسوری دارند که وقتی گوشی صد در صد شارژ می‌شود خودبه‌خود جریان برق را قطع می‌کنند.

چه‌کار کنیم باتری گوشی زود تمام نشود؟
روش‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید میزان شارژ مصرفی‌تان را کاهش دهید:

صفحه‌نمایش بیشترین مصرف را در باتری گوشی دارد که قرار دادن نور صفحه‌نمایش در حالت خودکار، در کاهش مصرف باتری بسیار مؤثر است.

-جی‌پی‌اس به دلیل وصل شدن به ماهواره مصرف باتری بالایی دارد و در صورت عدم نیاز بهتر است آن را غیرفعال کنید.

-روشن بودن به‌روزرسانی برنامه‌ها اگرچه در طول روز تأثیر زیادی در زود تمام شدن باتری گوشی ندارد اما به‌هرحال مصرف باتری را کاهش می‌دهند؛ بنابراین اطلاعیه‌های ایمیل، توییتر، فیس‌بوک و…را غیرفعال کنید.

باتری گوشی برای اولین بار چند ساعت باید شارژ شود؟
باتری گوشی‌ها دو نوع است: باتری‌های نیکلی و لیتیومی. باتری‌های نیکلی همان نسل قبلی باتری‌ها هستند که برای اولین بار باید ۶ تا ۸ ساعت شارژ می‌شدند اما باتری‌ها لیتیومی، نسل جدید باتری‌ها هستند که از سال ۱۳۹۰ به بعد وارد بازار گوشی‌های هوشمند شدند. این باتری‌ها، اصلاً نیاز به شارژ اولیه ندارند و وقتی گوشی را می‌خرید ۵۰-۶۰ درصد شارژ دارند. از ویژگی‌های دیگر این باتری‌ها این است که اگر وسط شارژ کردن آنها را از برق بکشید یا شب تا صبح آنها را شارژ کنید، مشکلی برایشان پیش نمی‌آید.

آیا شارژ کردن گوشی با تبلت و لب تاپ اشتباه است؟
خیر، تنها مشکل شارژ کردن گوشی با تب لت و لب تاپ کم بودن سرعت شارژ است وگرنه مشکلی برای گوشی ایجاد نمی‌شود.

در صورت خراب شدن باتری گوشی آیا راهی برای شوک دادن و احیای آن وجود دارد؟
شوک دادن مثل مسکن عمل می‌کند و این‌گونه نیست که شما بتوانید باکارهایی مثل گذاشتن باتری در یخچال و شوک الکترونیکی و… باتری را مثل روز اولش احیا کنید. قاعدتاً با تمام شدن عمر باتری باید آن را تعویض کرد.

برای تعویض باتری گوشی، چگونه می‌توانیم باتری تقلبی را از اصل تشخیص دهیم؟
تشخیص این کار برای کاربران کمی سخت است؛ البته یکسری نوشته‌ها روی باتری‌ها وجود دارد که می‌توان با کمک آنها تقلبی را از اصل تشخیص داد مثل‌اینکه نوشته باتری‌های تقلبی معمولاً خیلی پررنگ یا خیلی کم‌رنگ است اما نوشته باتری‌های اصل کاملاً خوانا و با شدت رنگ نسبتاً بالایی حک‌شده‌اند؛ با این اوصاف برای اطمینان بیشتر بهتر است باتری‌ها را از مراکز معتبر و یا نمایندگی برند مربوطه خریداری کنید.

آیا همیشه وصل بودن شارژر به پریز برق موجب خرابی آن نمی‌شود؟
خیر مشکلی را برای شارژر ایجاد نمی‌کند اما تا زمانی که شارژر شما بدون وصل بودن به گوشی در پریز برق باشد، برق مصرف می‌شود و انرژی برق زیادی را در کشور هدر می‌دهد.

آیا نحوه شارژ و رعایت نکات لازم برای بالا بردن عمر باتری، در مورد تب لت و لب تاپ هم صدق می‌کند؟
در مورد تب لت صدق می‌کند اما در مورد لب تاپ نه؛ چون باتری لب تاپ‌ها فرق می‌کند و نظرات مختلفی در مورد بالا بردن عمر باتری لب تاپ وجود دارد؛ چنانچه عده‌ای معتقدند در صورت تمام شدن باتری باید آن را شارژ کرد، برخی می‌گویند لب تاپ‌ها همیشه باید به شارژ باشند و عده‌ای دیگر می‌گویند باید باتری را بعد از هر بار استفاده درآورد.