چگونه برای تعویض کارت پایان خدمت اقدام کنیم؟
چگونه برای تعویض کارت پایان خدمت اقدام کنیم؟

شهریاریها :بیش از یک است که طرح تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت از سوی سازمان نظام وظیفه به اجرا در آمده است و در جدیدترین مرحله از این طرح، کارت‌های پایان خدمت آن دسته از افراد که از سال 60 به بعد کارت خود را دریافت کرده‌اند، آغاز شده است. به گفته سردار ابراهیم […]

IMG12410562شهریاریها :بیش از یک است که طرح تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت از سوی سازمان نظام وظیفه به اجرا در آمده است و در جدیدترین مرحله از این طرح، کارت‌های پایان خدمت آن دسته از افراد که از سال 60 به بعد کارت خود را دریافت کرده‌اند، آغاز شده است.

به گفته سردار ابراهیم کریمی جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا، طرح تعویض کارت‌های پایان خدمت و معافیت قدیمی با کارت هوشمند، به منظور یکپارچه کردن کارت‌ها، ایجاد بانک اطلاعاتی و به روزرسانی اطلاعات افراد و همچنین تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به آنان در آینده طرح تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا به مرحله اجرا درآمده است.

سردار کریمی در خصوص اهمیت داشتن بانک اطلاعاتی از مشخصات افراد و به روزرسانی آن گفت: «با چنین دستاوردی سازمان‌ها و اداراتی که نیازمند استعلام آخرین وضعیت خدمتی افراد هستند، می‌توانند به صورت سیستمی از بانک اطلاعاتی سازمان وظیفه عمومی ناجا بهره‌مند شوند که به این ترتیب از مراجعات حضوری غیرضروری به این سازمان و سردرگمی افراد کاسته خواهد شد، همچنین با داشتن چنین بانک اطلاعاتی صدور کارت المثنی پایان خدمت و معافیت از خدمت نیز در کوتاه ترین زمان صورت خواهد گرفت.

مسئولان انتظامی و نیروهای مسلح بارها نسبت به تعویض کارت‌ها به شهروندان توصیه کرده‌اند و در مورد عدم تعویض کارت‌های قدیمی به آنها  هشدار دادند تا جایی‌که سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح گفت: پس از پایان مهلت تعویض کارت‌های قدیمی با کارت‌های هوشمند، با افرادی که نسبت به تعویض کارت‌های خود اقدام نکرده‌اند، همانند مشمولان غایب برخورد می‌شود.

وی برخی از اهداف این طرح را کاهش ضریب جعل، تجمیع اطلاعات سربازان، یکسان‌سازی شکل کارت‌ها و تسهیل در ارائه خدمات به افراد عنوان کرد.

تمامی کارت‌های قدیمی فاقد اعتبار می‌شوند

سردار کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح همچنین با تاکید بر اینکه کلیه کارت‌های قدیمی که در نزد مردم وجود دارد، از اعتبار ساقط می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از اتمام مهلت اعلام شده برای تعویض کارت‌های پایان خدمت، با این افراد همچون مشمولان غایب و فراری برخورد می‌شود و مجازات‌هایی که برای این دسته از افراد در نظر گرفته شده، برایشان اعمال می‌شود.

سردار کریمی، جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا با اعلام این مطلب که مهلت تعویض کارت های قدیمی پایان خدمت با کارت هوشمند تا پایان سال جاری است، افزود: افراد مذکور در صورتی‌که برای تعویض کارت‌های قدیمی خود تا پایان سال جاری، اقدام نکنند، کارت آنان فاقد هرگونه ارزش قانونی بوده و در این صورت دارندگان آن با محرومیت‌هایی نظیر ممنوعیت اخذ یا تمدید گذرنامه و همچنین اخذ گواهینامه رانندگی مواجه خواهند شد.

چگونه برای تعویض کارت پایان خدمت اقدام کنیم؟

تمامی متقاضیان تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت داخل کشور باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند و مشمولان خارج کشور نیز باید به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامتشان رجوع کنند.

برای تعویض کارت‌های قدیمی با کارت هوشمند به مدارک زیر نیاز است:

1- اصل و تصویر پشت و رو کارت ملی.

2- اصل شناسنامه عکسدار به همراه تصویر تمام صفحات.

3- دو (2) قطعه عکس 4×3 سیاه و سفید با زمینه روشن و تمام رخ، مطابق با شئونات اسلامی فاقد زیور آلات، کراوات یا هرگونه آرایش سر و صورت.

4- اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی مربوطه.

5- اصل کارت معافیت یا پایان خدمت قبلی که دارای مهر طلاکوب بوده، شماره سریال آن مشخص و با اطلاعات ارائه شده از سوی متقاضی مطابقت داشته باشد.

6- فیش بانکی پرداخت مبلغ 120000 ریال به شماره حساب 2171159017005 نزد بانک ملی

ضمن اینکه نرخ این خدمت در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مبلغ 140000 ریال (چهارده هزار تومان) است.

دارندگان کارت‌های جعلی به خدمت اعزام شدند

سردار کمالی با بیان اینکه با آغاز طرح تعویض کارت‌های قدیمی با کارت هوشمند، از برخی اقدامات غیرقانونی در حوزه صدور کارت پایان خدمت جلوگیری شده است، اظهار کرد: خوشبختانه با اعلام فراخوان تعویض کارت‌ها، عده‌ای از افراد که کارت‌های جعلی دریافت کرده‌ بودند، کارت‌های قبلی را دور انداخته و خود را برای اعزام به خدمت آماده کرده‌اند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در این فرآیند عده‌ای نیز برای تعویض کارت‌های خود مراجعه نکرده و برخی دیگر نیز با تصور اینکه سیستم متوجه جعلی بودن کارتشان نمی‌شود، برای هوشمندسازی مراجعه کرده بودند، گفت: افرادی که کارت‌های جعلی دریافت کرده بودند، شناسایی شدند. این افراد به خدمت سربازی اعزام شده و اقدامات قانونی در خصوص پرونده‌شان نیز انجام شد.