ناصر نامدار در سازندگی نوشت :  بیش از دو دهه برنامه ۹۰ با تهیه کنندگی و اجرای عادل فردوسی پور صدر نشین همیشگی نظرسنجی های صدا و سیما درباره پربیننده ترین برنامه تلویزیون بود. آن هم با اختلافی زیاد و معنادار. اجرای جذاب عادل، تهیه آیتم‌های متنوع، پرداختن به سوژه‌های جنجالی که از چشم دیگر […]

ناصر نامدار در سازندگی نوشت :

 بیش از دو دهه برنامه ۹۰ با تهیه کنندگی و اجرای عادل فردوسی پور صدر نشین همیشگی نظرسنجی های صدا و سیما درباره پربیننده ترین برنامه تلویزیون بود. آن هم با اختلافی زیاد و معنادار. اجرای جذاب عادل، تهیه آیتم‌های متنوع، پرداختن به سوژه‌های جنجالی که از چشم دیگر رسانه‌ها دور می‌ماند و در نهایت، احترام به ذائقه مخاطب باعث شده بود نود تبدیل به مهمترین محصول صدا و سیما شود. محصولی که تلویزیون در همه این سالها در تولید مشابه آن برای دیگر عرصه‌ها ناکام ماند. اجرای بی طرفانه و متهورانه فردوسی‌پور باعث شده بود علاقمندان به فوتبال به او اعتماد کنند. دوری او از منابع قدرت اما باعث شد دشمنانی هم برای او و برنامه‌اش تراشیده شود.
مخالفان عادل و برنامه‌اش بارها چه در خفا و چه به صورت علنی او را تهدید به تعطیلی نود کردند. اما عادل هرگز تن به خواسته‌های نامشروع و غیر قانونی نداد. در بزرگی او و برنامه‌اش همین بس که در۲۰ سال فعالیت برنامه نود هیچ کس نتوانست سندی مبنی بر تخلف یا فساد او پیدا کند. این اتفاق در حالی افتاد که فردوسی‌پور به واسه شهرت و محبوبیتی که به دست آورده بود در معرض پیشنهادات زیادی قرار گرفت. از پیشنهادهای غیر قانونی برای پیگیری نکردن برخی مسائل که بگذریم او پیشنهادهایی برای اجرای برنامه ها در فضاهای مختلف داشت که می‌توانست درآمدهای هنگفتی برایش داشته باشد. اما فردوسی پور به همه این موقعیت‌ها پشت کرد تا کاراکتری را که در این سال‌ها با زحمت و خون دل خوردن ساخته بود معامله نکند. این همان چیزی است که عزت الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما هم به آن اشاره کرد.
اما بعد از آمدن علی فروغی به شبکه سوم آرام آرام موقعیت برنامه نود تهدید شد. مشخص بود که قرار است که اتفاقی بیفتد. در نهایت یک روز که قرار بود برنامه نود پخش شود و همه آیتم‌هایش هم آماده بود خیلی ناگهانی دستور خروجش از کنداکتور صادر شد. هیچ کس فکر نمی‌کرد در آن روز زمستانی نسخه برنامه نود برای همیشه پیچیده شود اما علاقمندان به فوتبال از آن روز به بعد نه تنها دیگر برنامه نود را ندیدند بلکه از شنیدن صدای عادل در پخش زنده مسابقات هم محروم شدند. بعد از چند ماه و پیش از شروع لیگ نوزدهم برنامه‌ای با نام «فوتبال برتر» روی آنتن رفت که مشخصا قرار بود جای برنامه نود را بگیرد. چیزی که تهیه کنندگان برنامه منکرش بودند. اجرای این برنامه بر عهده محمد حسین میثاقی بود. اما همان اوایل کار مشخص شد که فوتبال برتر حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند تبدیل به برنامه‌ای مثل نود شود.
کمی که از پخش این برنامه گذشت و انتقادات بیشتر شد میثاقی در یکی از اجراهایش ادعایی کرد که مشخصا از حد و اندازه‌های او بیشتر بود. او گفت: «تو این سال‌ها عادت کردیم به حاشیه‌ها بپردازیم و هر وقت قرار بوده درباره بحث‌های کارشناسی و ساختاری حرفی بزنیم گفتیم حتما در یک برنامه کارشناسی ویژه به آن می‌پردازیم ولی هیچ وقت آن برنامه ویژه وقتش نرسید.» مشخص بود که این حرف میثاقی طعنه‌ای به عادل فردوسی‌پور و برنامه نود بوده. میثاقی در ادامه وعده داد که قرار است بحث‌های مهم و مفیدی در این برنامه انجام شود. حتی آیتمی به نام «کلاس فوتبال» با اجرای مجید جلالی تولید شد که در آن اصول اولیه مربیگری آموزش داده می‌شد. اما این آیتم چندان مورد استقبال قرار نگرفت و بعد از حضور جلالی در تیم گل گهر به محاق رفت! در این مدت اما فوتبال برتر به شکلی ویژه مورد عنایت مدیران شبکه ۳ قرار داشت و هر وقت که میثاقی اراده کرد به راحتی روی آنتن رفت. موهبتی که عادل همیشه از آن بی نصیب بود و بارها صدای خداحافظی عادل روی تیتراژ پایانی برنامه نود شنیده شد.
علیرغم همه این فرصت‌ها و موهبت‌ها، فوتبال برتر هرگز مورد توجه عامه فوتبالدوستان قرار نگرفت. نظرسنجی اخیر صدا و سیما نشان داد که برنامه فوتبال برتر در رده هشتم برنامه‌های پربیننده تلویزیون قرار دارد. جایی پایین‌تر از برنامه‌هایی مثل «کودک شو»، «مستند حیات وحش»، «ایرانگرد»، «به خانه برمی‌گردیم» و«ویتامین خ»! از اول هم مشخص بود این برنامه نمی‌تواند موفقیت‌های نود را تکرار کند اما سقوطی این چنین هم برایش پیش بینی نمی‌شد. آیتم‌هایی مثل «با هاشم» یا گپ زدن با بازیکنان در استودیو کار خودشان را کردند و فوتبال برتر به این روز افتاد. حالا شاید باید خوشحال باشیم که عادل فردوسی پور به همکاری با تلویزیون -به شکلی که مدیران آن می‌خواستند-  تن نداد. تن نداد و نماند تا در این سقوط سهمی نداشته باشد.

سازندگی