چند توصیه کلیدی به نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا
چند توصیه کلیدی به نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا
اخبار انتخاباتی شهرستان شهریار - نگراني اول عدم‌ توانايي نامزدهاي شايسته به بهره‌گيري از اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي برمي‌گردد.

شهریاریها ، به نسبت زمان زیادی از شروع تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذرد. چون در انتخابات ریاست‌جمهوری شیوه کمپین و پیام نامزدها گستره‌ای ملی دارد و اطلاع‌رسانی از حمایت رسانه‌های جمعی و صدا و سیما نیز برخوردار است، نگرانی و توصیه‌های مربوطه را به نیروها و اتاق فکرهای موجود در خود ستادها می‌سپاریم و با توجه به گسترگی نامتمرکز در این مقاله بر انتخابات شوراهای شهر و روستا تمرکز می‌کنیم.

  • توصیه نخست‌

از تبلیغات سنتی روی نگردانید. هرچند اینترنت فراگیر شده اما باتوجه به نگرانی‌هایی که در بالا ذکر شد، تکیه بر تبلیغات سنتی 2 مزیت دارد؛ نخست بخش مهمی از رأی دهندگان به‌خصوص در شهرهای کوچک و روستاها عادت به ارتباط و تعامل مستقیم با کاندیداها دارند، پس کاندیداها باید از تبلیغات محیطی و ستادهای ثابت و متحرک و سخنرانی‌ها بهره ببرند و مزیت دوم کاهش ریسک است. ریسک‌های ناشی از عدم‌شناخت تبلیغات در اینترنت با تکیه بر تبلیغات سنتی برطرف می‌شود، پس کاندیداها نباید تمام توان خود را معطوف به تبلیغات اینترنتی کنند اما از اینترنت نیز غافل نشوید و همزمان در تمام تبلیغات چاپی و محیطی خود آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی ستاد خود را معرفی کنید.

  • توصیه دوم‌

حتما وب‌سایت داشته باشید. یک سایت ساده بدون زرق و برق و استاندارد درست کنید زندگینامه، پیام‌ها، تصاویر، اخبار و ویدئوهای خود را در آن قرار دهید. این سایت مرجع رسمی اطلاع‌رسانی شما خواهد بود. در این سایت آدرس صفحات خود در سایر رسانه‌های اجتماعی و مشخصاتی برای تماس با خود را قرار دهید.

  • توصیه سوم‌

در متن و فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید، لحن و زبان ساده‌ای انتخاب کنید. خودتان باشید و سعی نکنید مثلا مانند کاندیداهای ریاست‌جمهوری حرف‌های سنگین و عمومی بزنید. حوزه کاری شما محدود به یک شهر یا روستاست، پس با زبان مردم همان منطقه از مسائل منطقه و راه‌حل‌ها و برنامه‌های خود بگویید. طوری حرف نزنید که مردم احساس غریبگی کنند یا پیام روشن و مشخصی از حرف‌هایتان دریافت نشود.

  • توصیه چهارم‌

از شکبه های مجازی بخصوص تلگرام به‌درستی بهره ببرید. نیروهای اصلی ستاد خود را در یک گروه خصوصی وارد کنید که برای هماهنگی و سازماندهی استفاده می‌کنید اما یک گروه عمومی و بزرگ درست کنید که 2 نقش اصلی دارد؛ مجرای اصلی اطلاع‌رسانی برنامه‌های شما باشد و محلی برای گفت‌وگوی مستقیم با شهروندان. کانال تلگرام رسانه‌ای یک‌سویه و عقب‌افتاده است در کانال مخاطبان امکان اظهارنظر ندارند و استفاده از کانال بستن فضای گفت‌وگوست. در گروه‌های بزرگ اما فضای گفت‌وگو و تعامل مستقیم فراهم است. برای گروه ضوابطی تعیین و به‌صورت شفاف آن را اعلام کنید و نگذارید گروه با پست‌های نامرتبط اشغال شود. اطمینان حاصل کنید در تمام ساعت شبانه‌روز افرادی از ستاد شما در گروه حاضر هستند تا محتوای نامناسب را پاک کنند. به سؤالات، مسائل و انتقادات شفاف و محترمانه پاسخ دهید و برای گفت‌وگو با مردم وقت بگذارید. چنانچه این گروه خوب مدیریت شود، پس از انتخاب شدن نیز ابزاری مفید برای تعامل با شهروندان در اختیار خواهید داشت.

  • توصیه پنجم‌

اینترنت فقط تلگرام نیست. سعی کنید در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز حضور داشته باشید؛ مثلا اینستاگرام می‌تواند ابزار مفیدی برای تبلیغات شما باشد. از عکس‌ها و تصاویر باکیفیت و توضیحات متین و کافی استفاده کنید. لازم نیست برای ساخت فیلم هزینه کنید. مردم فیلم‌های غیرتبلیغاتی که با یک گوشی گرفته شده‌ را نیز می‌پسندند. شما هم سعی کنید هر روز از فیلم‌های کوتاه برای برقراری ارتباط با مردم بهره ببرید.

  • توصیه ششم‌

دست آخر اینکه به یاد داشته باشید انجام تبلیغات مناسب و شفاف خودنمایی نیست. تبلیغات و اطلاع‌رسانی حقی است که باید در اختیار رأی‌دهندگان قرار بگیرد. مردم باید و حق دارند از برنامه‌های کاندیداها به‌خوبی اطلاع داشته باشند تا بتوانند بهتر انتخاب کنند. پس بدون تعارف برنامه‌های خود را منتشر کنید و در اختیار مخاطبان قرار دهید.