سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور بیان کرد: توزیع لاستیک با ارزهای ۴۲۰۰ تومانی، نیمایی و تولید داخلی موجب چند نرخی شدن و آشفتگی بازار شده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور در مورد علت چند نرخی شدن تایر در بازار، اظهار کرد: از اواخر سال 98 برای […]

سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور بیان کرد: توزیع لاستیک با ارزهای ۴۲۰۰ تومانی، نیمایی و تولید داخلی موجب چند نرخی شدن و آشفتگی بازار شده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور در مورد علت چند نرخی شدن تایر در بازار، اظهار کرد: از اواخر سال 98 برای واردات تایر توسط تولیدکنندگان به صنعت تایر کشور ارز تخصیص داده نشد و از اول سال 99 به صنعت تایر اعلام شد که به علت مشکلات ارزی، این کالا از اولویت ارزی خارج شده و دیگر ارز 4200 تومانی برای واردات آن تخصیص داده نمی‌شود و ارز نیمایی جای آن را می‌گیرد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور افزود: تا ابتدای خرداد سال 99 به صنعت تایر فرصت داده شد که اگر محموله‌ای با همان ارز 4200 تومانی دارد، از گمرک ترخیص کند و از آن زمان به بعد چنانچه کالایی وارد می‌شد باید ما به التفاوت ارزی (از ارز 4200 تومانی تا ارز نیمایی) برای ترخیص به گمرک پرداخت می‌شد.

وی ادامه داد: با این حال در بخش واردات به چند شرکت که هنوز ارز 4200 تومانی داشتند مهلت بیشتری داده شد تا بتوانند کالایی را که هنوز خریداری نکرده بودند خریداری کرده و وارد کنند، یعنی ارز به آن‌ها تخصیص داده شد، اما تایری وارد نکرده بودند و به آن‌ها تا اواخر سال 99 اجازه دادند تا بتوانند تایر وارد کشور کرده و بر مبنای دلار 4,200 تومانی به بازار عرضه کنند منتهی با این شرط که محموله وارداتی باید با ثبت در سامانه جامع تجارت و نظارت ستاد تنظیم بازار توزیع شود.

تنها با بیان اینکه در نهایت این شرکت‌ها تا اواخر سال گذشته اقدام به واردات و ترخیص تایر کردند و در سامانه هم ثبت شد، گفت: پس از ترخیص محموله‌های مذکور، تایرها بر اساس ارز 4200 تومانی در بازار توزیع شدند که در نهایت منجر به این شد که تایر در بازار چند نرخی شود.

سخنگوی انجمن صنعت تایر تصریح کرد: در واقع از یک طرف تایرهایی در بازار وجود دارد که با نرخ 4200 تومانی وارد شده و هنوز جذب بازار نشده و تمام آن‌ها به فروش نرفته اند و تعدادی تایر هم از سوی برخی از واردکنندگان با ارز نیمایی وارد شده که بر مبنای ارز نیمایی قیمت گذاری و در بازار عرضه می‌شود؛ این واردکنندگان قطعاً نمی‌توانند تایری که با ارز نیمایی که حدود 21 هزار تومان است وارد می‌کنند را با مبنای دلار 4200 تومانی در بازار عرضه کنند. همچنین تعدادی تایر هم جزو تولیدات داخلی است که مواد اولیه آن‌ها با ارز نیمایی وارد شده و با سبک و سیاقی که در داخل قیمت گذاری شده به فروش می‌رسد.

وی بیان کرد: به تدریج با جذب تایرهایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده‌اند، مشکل چند نرخی بودن تا حدودی برطرف می‌شود. البته ممکن است برطرف هم نشود، چرا که کالاهای وارداتی یک نرخ دارد و تایرهای تولید داخل نرخ دیگری دارد، اما ممکن است، چند نرخی بودن تایرهای باری اتوبوسی وضعیت بهتری یابد.

انتهای پیام \ منبع: مهر

ظرفیت لازم برای تامین نیاز بازار لاستیک در داخل وجود دارد | نظام توزیع لاستیک معیوب است

بازار مملو از تایر خودرو است

قیمت لاستیک داخلی در بازار + جدول

قیمت لاستیک داخلی در بازار + جدول

سیاست های متضاد با پیشتیبانی تولید داخلی گریبان گیر صنعت تایر