وقوع ۲۶ زمین لرزه در تهران طی ۷ روز/ شایعه شهر را می لرزاند
وقوع ۲۶ زمین لرزه در تهران طی ۷ روز/ شایعه شهر را می لرزاند

شهریاریها : یک هفته است که تهران می لرزد و در این مدت دو زمین لرزه بالای ۴ ریشتر در ملارد به وقوع پیوسته که طی آن به چند خانه روستایی خسارت وارد شده و ۲۳۵ مجروح و دو کشته داشته است. وحید محمدی یکتا: جذب عضو برای کانال های تلگرامی، شاید تنها مزیت زمین […]

شهریاریها : یک هفته است که تهران می لرزد و در این مدت دو زمین لرزه بالای ۴ ریشتر در ملارد به وقوع پیوسته که طی آن به چند خانه روستایی خسارت وارد شده و ۲۳۵ مجروح و دو کشته داشته است.

وحید محمدی یکتا: جذب عضو برای کانال های تلگرامی، شاید تنها مزیت زمین لرزه های ریز و درشتی است، که طی یک هفته اخیر  در استان تهران و البرز رخ داده است، از ۲۸ آذر ماه که زلزله ای به بزرگی ۵.۲ در مقیاس ریشتر حوالی شهرستان ملارد و مرز استان های البرز و تهران را لرزاند، تاکنون بیش از ۲۶ زمین لرزه ریز و درشت در این منطقه ثبت شده است.

این زلزله ها و نیز شایعات متعدد در خصوص لرزش ها سبب شده است، که ۱۶ میلیون نفر جمعیت استان های البرز و تهران هر لحظه زمین لرزه را لمس کنند.

رشد شایعات و نگرانی های مردم/لزوم حفظ آرامش و رعایت نکات ایمنی

زلزله طی ۷ روز اخیر به صورت متناوب استان تهران را تکان داده است و بخش اعظمی از سخنان رد و بدل شده بین مردم به زلزله و مخاطرات آن، احتمال تکرار آن و … سپری می شود، تا جایی که تعداد کثیری از مردم، در حال حاضر اطلاعات خوبی در خصوص گسل های موجود در استان تهران و دامنه خسارات احتمالی فعال شدن آن ها دارند، در این میان، بازار رفت و آمدهای محمد حسین مقیمی، استاندار تهران به شهرستان ملارد، نزدیک ترین شهرستان به محل زلزله های ۵.۲ و ۴.۲ ریشتری و پس لرزه های آن داغ است و وی در این هفته ۲ بار به ملارد سفر کرده است.

صحبت هایی از انتقال بیمارستان صحرایی برای ملارد و آموزش مردم برای مواجه با بحران شده است، اما این سخنان تا اجرا فاصله دارند، در حالی که زلزله نمی ایستد.

 

پس از زمین لرزه ۲۸ آذر ماه ملارد تهران، در مجموع حدود ۱۰۰ جلسه ستاد مدیریت بحران در سطح شهرستانی و استانی تشکیل شده است، که خروجی های فوری آن توزیع نقشه هایی برای تخلیه اضطراری خانه ها و راه های خروج و اسکان موقت مردم در محله ها و تعطیلی و یا عدم تعطیلی مدارس و ادارات بوده است.

زلزله های اخیر ملارد فعالیت گسل اشتهارد بوده است

در این بین ادعیه هایی برای در امان بودن از زلزله در فضای مجازی دست به دست می شود و مردم دعا می کنند، این لرزه ها پس لرزه باشد و به تدریج متوقف شود.

تهران ۷ گسل اصلی دارد و به گفته محققان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله از آخرین زمان زلزله بزرگ در این شهر ۱۸۷ سال می‌گذرد و به لحاظ آماری به طور تقریبی هر ۲۰۰ سال می‌توان انتظار یک زمین‌لرزه با بزرگای بیش از ۷ را در این پهنه‌ داشت.

کارشناسان معتقدند، زلزله های اخیر ملارد فعالیت گسل اشتهارد بوده است، به گفته مرادی، رییس مرکز لرزه نگاری کشور، گسل اشتهارد فعال شده و بهتر است مردم البرز و غرب تهران موارد ایمنی را رعایت کنند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال پس لرزه وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به شدت زلزله، نمی‌توان گفت پیش‌لرزه بوده یا پس لرزه؛ احتمال وقوع زلزله و پس‌لرزه‌ها وجود دارد.ملارد نزدیک ترین کانون زلزله خیز در زمین لرزه های اخیر است.

مرکز زلزله ۵.۲ ریشتری ۲۸ آذر ماه در نزدیکی جایی بود که پیش از این در آن در سال ۱۸۷۶در شرق آن یک زلزله ۵.۷ ریشتری و در شمال شرقی آن در سال ۱۹۶۷ یک زلزله ۷ ریشتری آمده بود.

 

وحشت مردم از زلزله بامداد امروز کمتر بود

همه این موارد نشان می دهد، که منطقه مذکور زلزله خیز است، استاندار تهران در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: هیچکس نمی تواند زلزله را به صورت قطعی پیش بینی کند، اما به هر حال باید بپذیریم که زندگی در کنار گسل ها شرایط خاص خود را دارد، باید ساختمان ها مقاوم سازی شود و به هیچ وجه به ساختمان های غیر مقاوم اجازه ساخت ندهیم، این امر نیز فرهنگ سازی و دقت نظر شهرداران را می طلبد.

محمد حسین مقیمی افزود: خوشبختانه سردرگمی و وحشت مردم پس از زلزله بامداد امروز به مراتب کم تر از زلزله ۲۸ آذر بود و مسیرهای تردد اشغال نشد، این امر اثر آموزش های ارائه شده به مردم است.

وی افزود: نباید آموزش و فرهنگ سازی در مواقع بحران کاهش یابد، تامین سوخت، امداد رسانی در مواقع بحران و برقراری نظم و امنیت از جمله موارد مهمی است، که باید مورد توجه باشد.

امکانات درمانی ملارد چیزی نزدیک به صفر است

نماینده مردم ملارد، شهریار و قدس در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بر مقاوم سازی خانه های مسکونی و اداری در شهرستان های غرب استان تهران تاکید کرد و افزود: علاوه بر این باید تمهیدات کوتاه مدت برای امدادرسانی در ملارد در نظر بگیریم، ما حتی یک تخت بیمارستانی در شهرستان ملارد نداریم و این که امکانات درمانی ملارد چیزی نزدیک به صفر است، پذیرفتنی نیست.

محمد محمودی شاه نشین، در تشریح نحوه عملکرد ستاد مدیریت بحران شهرستان ملارد در زلزله بامداد چهارشنبه اظهار کرد: مردم آرامش نسبی در شب گذشته داشتند، که قابل تقدیر است، چرا که حفظ خونسردی اولین اقدام در مواقع بحران است.