وزیر بهداشت: شرایط بهداشت و درمان حاشیه‌ تهران نامناسب است
وزیر بهداشت: شرایط بهداشت و درمان حاشیه‌ تهران نامناسب است

شهریاریها : سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی عصر امروز در حاشیه افتتاحیه بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی نور شهریار اظهار کرد: شرایط بهداشت و درمان در حاشیه کلانشهر تهران نامناسب است، البته رشد جمعیت در این منطقه نیز غیرقابل توصیف است به همین دلیل با مشکلات متعددی در این زمینه مواجه شده‌‌ایم. وی بیان کرد:‌ برای جمعیت […]

۱۳۹۲۰۷۰۷۰۰۰۲۶۹_PhotoAشهریاریها : سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی عصر امروز در حاشیه افتتاحیه بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی نور شهریار اظهار کرد: شرایط بهداشت و درمان در حاشیه کلانشهر تهران نامناسب است، البته رشد جمعیت در این منطقه نیز غیرقابل توصیف است به همین دلیل با مشکلات متعددی در این زمینه مواجه شده‌‌ایم.

وی بیان کرد:‌ برای جمعیت ۷۵۰ هزار نفری شهریار تنها ۱۰۰ تخته بیمارستانی تأمین اجتماعی وجود دارد در حالی که میزان جمعیت بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بسیار بالا است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در شهرستان‌های قدس و ملارد که بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارند هیچ تخت بیمارستانی وجود ندارد، در منطقه مهرشهر کرج که مجاور این محدوده است نیز هیچ تخت بیمارستانی وجود ندارد.

قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد:‌ در این شهرستان‌ها باید ۲ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی وجود داشته باشد اما در حال حاضر تنها ۲۰۰ تخت وجود دارد، این نقاط بسیار محروم هستند اما بخشی از اقتصاد کشور را بر دوش می‌کشند.

وی با اشاره به صحبت‌های خود درباره زایمان بر روی زمین در دولت قبلی گفت: من در کرج صحبت‌هایی در مورد وضعیت بهداشت و درمان در دولت قبل کردم اما صحبت‌های من را تغییر دادند که مردم بر روی زمین زایمان می‌کردند، البته این حرف درست است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در قالب طرح تحول سلامت یک هزار تخت بیمارستانی در کرج به بهره‌برداری رسید که با این امر سرانه تخت بیمارستانی در کرج به ۰٫۷ درصد به اعضای هر نفر رسید که برای رسیدن به میانگین کشوری، همین میزان تخت نیز باید به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار کرد: دو هفته گذشته سفری به شهرستان کرج داشتم، در این سفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرج عکس‌هایی به من نشان داد که گمان کردم با فتوشاپ دستکاری شده است، در این عکس‌ها در یک انکه باتور که محل نگهداری یک نوزاد است حدود هفت نوزاد نگهداری می‌شد.

قاضی‌زاده‌هاشمی بیان کرد: در ژاپن به ازای هر یک هزار نفر ۱۴ تخت بیمارستانی، در اروپا هشت تخت، در ازبکستان هفت تخت و در ترکیه در طول ۱۱ سال اقدامات مناسبی صورت گرفت و در این کشور ۲٫۷ تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم از لحاظ آمار تخت‌های بیمارستانی به وضعیت ترکیه برسیم به حداقل ۷۰ هزار تخت بیمارستانی جدید نیاز داریم، برای رسیدن به استانداردهای جهانی به ساخت حداقل ۱۰۰ هزار تخت جدید نیاز داریم؛ پیش از دولت یازدهم در سال حدود یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار تخت بیمارستانی ساخته می‌شد و اگر ایجاد این تعداد تخت بیمارستانی با آهنگ ساخت قبلی صورت می‌گرفت ۵۰ سال طول می‌کشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: دولت قول ساخت ۲۰ هزار تخت بیمارستانی را داده است که امیدواریم حداقل هر دو هفته یکبار، یک بیمارستان جدید را کنیم، با این وجود هنوز برای رسیدن به نرم استاندارد حدود ۸۰ هزار تخت بیمارستانی نیاز داریم.

وی گفت: راهی به جز حضور بخش خصوصی برای افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی وجود ندارد، البته حضور بخش خصوصی در حوزه سلامت به معنای خصوصی‌سازی نیست بلکه به منظور استفاده از سرمایه بخش خصوصی برای رفع مشکلات است.