وزیر ارشاد: فیس بوک باید برای همه قابل دسترسی باشد
وزیر ارشاد: فیس بوک باید برای همه قابل دسترسی باشد

شهریاریها :وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد دسترسی آزاد به شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک گفت: مگر در حال حاضر دسترسی راحت نیست؟ وی ادامه داد: به هر حال موضوع فیس بوک مربوط به کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ است که مستقیما زیر نظر وزارت ارشاد نیست و ما فقط یک نماینده در این […]

02ceشهریاریها :وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد دسترسی آزاد به شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک گفت: مگر در حال حاضر دسترسی راحت نیست؟

وی ادامه داد: به هر حال موضوع فیس بوک مربوط به کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ است که مستقیما زیر نظر وزارت ارشاد نیست و ما فقط یک نماینده در این کمیته داریم؛ اما با مجموعه دوستانی که در آن کمیته هستند باید صحبت شود تا نه تنها فیس بوک بلکه سایر شبکه های اجتماعی نیز قابل دسترسی شوند و قید غیرقانونی برای دسترسی به آنها برداشته شود و افراد راحت تر به این سایتها دسترسی داشته باشند.

جنتی در مورد نقش کم رنگ و منفعل وزارت ارشاد در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ گفت: من از گذشته دفاع نمی کنم اما آنچه که هم اکنون می توان در مورد آن اظهارنظر داشت نقش پررنگ نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کمیته است.

باید فیلتر سایتهای اینترنتی را به حداقل ممکن برسانیم

وی در پاسخ به سوال در مورد سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با وضعیت سامانه فیلترینگ کشور تاکید کرد: باید فیلترینگ سایتهای اینترنتی را به حداقل ممکن و در مواضع ضروری برسانیم.

جنتی با بیان اینکه برخی از فیلم ها و کلیپها که روی اینترنت و شبکه های اجتماعی قرار دارند برای افراد جامعه و به ویژه نسل جوان سم تلقی می شود، افزود: وظیفه دولت حمایت و صیانت از اخلاق دینی، فرهنگ ملی و آیین مردم است اما باید توجه داشت که بخش هایی از سایتهای اینترنتی نیازی به فیلتر کردن ندارند اما به دلیل برخی مشکلات فنی، دسترسی به آنها محدود شده و فیلتر می شوند. برای مثال سیستم فعلی فیلترینگ برخی واژه ها را مشخص و براساس آن سایتها را فیلتر می کند که این باید اصلاح شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مقاله های علمی که به دلیل به کار بردن برخی کلید واژه های سامانه فیلترینگ، فیلتر می شوند، گفت: من طی 3 سال اخیر که به امور تحقیقاتی مشغول بودم با این مشکلات مواجه شده ام که باید این موضوع رفع شود.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها یک عضو در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ دارد خاطرنشان کرد: باید تا جایی که می توانیم فیلترینگ سایتهای اینترنتی را به ضرورت برسانیم و تنها در حد ضرورت از این روش برای محدودیت دسترسی استفاده کنیم.

تصویب قانون برای حمایت از فعالان رسانه های دیجیتال

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سیاستهای حمایتی این وزارتخانه در حوزه رسانه های دیجیتال با بیان اینکه رسانه دیجیتال نوپا است و باید از آن حمایت کرد تا روی پای خودش بایستد، گفت: در طول سالیان گذشته بسیاری از فعالان این حوزه به دلیل آنکه مورد حمایت قرار نگرفتند ورشکسته شده و یا در آستانه ورشکستگی هستند.

وی با تاکید براینکه وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت قانونی از مجموعه فعالان این بخش است، ادامه داد: به این نحو که اشکالاتی که نیاز به مصوبه دولت دارد و نیز هماهنگی با سایر دستگاهها و وزارتخانه ها را در دولت رفع خواهیم کرد و احیانا برخی از مقررات و قوانین مانند معافیتهای مالیاتی که نیاز دارد به صورت لایحه به مجلس می فرستیم تا به صورت قانون تصویب شود.

جنتی در مورد حمایت از نشر دیجیتال نیز گفت: هم اکنون مشکلی که در این حوزه وجود دارد مربوط به عدم رعایت حقوق معنوی آثار دیجیتال است که در این زمینه برای آثاری که در داخل کشور است تلاش می کنیم جلوی کپی رایت و استفاده غیرقانونی از آثار دیجیتال گرفته شود اما آنچه که به آثار خارجی مربوط می شود چون ما به سازمان مالکیت معنوی جهانی نپیوسته ایم خیلی دستمان برای دفاع از آن باز نیست.