واکسن های مورد تایید کشورهای مختلف را بشناسید
واکسن های مورد تایید کشورهای مختلف را بشناسید
شهریاریها ؛ در طی دوسالی که از همه‌‎گیری ویروس کرونا گذشت، صنعت گردشگری دچار تحولات زیادی شد. بعد از تلفات مالی و جانی زیاد، بالاخره فشار کرونا روی سلامت مردم دارد کمتر می‌شود و حالا با واکسیناسیون عمومی این وضعیت بهتر هم می‌شود.

مجله شهریاریها ، حالا موضوع این است که اگر بخواهیم سفر کنیم، واکسن های مورد تایید کشورهای مختلف کدام است؟ آیا سینوفارم مورد تایید کشورهای اروپایی است؟

آیا حتما باید واکسن مورد تایید کشور مقصد را تزریق کنیم؟

جواب این سوال بیشتر به این برمی‌گردد که شما به چه قصدی سفر می‌کنید. کسانی که ویزای تحصیلی، ویزای کاری و یا ویزای اقامت داشته باشند ملزوم به واکسیانسیون نیستند و تنها با ارائه تست منفی کرونا می‌توانند وارد کشور مقصد شوند به شرط اینکه با ورود به کشور دوز اول واکسن را دریافت کنند و تا دریافت دوز دوم واکسن قرنطینه بمانند.

اما سفر برای افرادی که ویزای گردشگری دارند و قصد ورود به کشوری برای مدت کوتاهی دارند، حالا چه به قصد گذران تعطیلات چه دیدار اقوام و دوستان، به هرحال رویه‌ای متفاوت دارد. این قضیه وقتی شکلی جدی به خود گرفت که چند ماه پیش اتحادیه اروپا طی اطلاعیه‌ای خبر از منع ورود افرادی داد که نوع خاصی از واکسن (کووشیلد) را تزریق کرده بودند. ظاهرا این واکسن در فهرست واکسن های مورد تایید نبوده است.

این خبر که سروصدای زیادی ایجاد کرد باعث مناقشات بین‌المللی زیادی شد. سرانجام در اواخر ماه می 2021 بود که اتحادیه اروپا پس از بررسی‌های انجام گرفته سفرهای غیرضروری به حوزه شنگن را که واکسن های مورد تایید اتحادیه اروپا دریافت نکرده‌اند را به حالت تعویق درآورد.

بر اساس اعلام اتحادیه تمامی واکسن‌هایی که از آژانس دارویی اروپا مجوز لازم را گرفته باشند مورد تایید کشورهای حوزه شنگن خواهند بود و افرادی که این واکسن‌ها را دریافت کنند اجازه ورود خواهند داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا فهرست واکسن های مورد تایید کشورهای همسایه را تهیه کنیم. برای اینکه سفری راحت و بدون دغدغه داشته باشید توجه به این لیست واکسن خالی از لطف نیست.

واکسن های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی کدامند؟

با شروع واکسیناسیون در کشورها و تنوع واکسن‌های ساخته شده، امکان انتخاب نوع واکسنی که قصد تزریق آن را داریم تا حدودی چالش‌برانگیز شد. از خبرهای ضد و نقیض درباره عوارض جانبی این واکسن‌ها گرفته تا درصد ایمنی واکسن‌ها در برابر جهش‌های ویروس.

در این بین عده‌ای هم به دنبال اطمینان از تاثیرگذاری واکسن‌ها در روند گرفتن ویزا و تایید آن‌ها از جانب سازمان جهانی بهداشت هستند. طبق لیستی که اخیرا سازمان بهداشت جهانی منتشر کرد واکسن‌های زیر مورد تایید هستند (فهرست واکسن های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی)

آسترازنکا (AstraZaneca)
مدرنا (Moderna)
بیونتک فایزر(Pfizer/BionTech)
جانسون و جانسون (Johnson & Johnson)
نوواکس(Novavax)
سینواک (Sinovac)
بهارات بیوتک(Bharat Biotech)
البته واکسن سینوفارم هم در تاریخ 7 می 2021 برای استفاده ضروری از طرف WHO مجوز لازم را دریافت کرد و مورد قبول واقع شد اما هنوز بعضی از کشورها از ورود گردشگرانی که با سینوفارم واکسینه شده‌اند امتناع می‌کنند. همان‌طور که ایالات متحده تنها لیست اعلام‌شده خودش را قبول دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز پایبندی به گواهی سلامت در کشورهای مختلف متفاوت است و ممکن است هر کشور قوانین و پروتکل منحصربه‌فرد خود را اعلام کند. حتی در خود اروپا نیز بعضی از کشورها در پذیرش مسافر آن‌طور که اتحادیه اروپا بیان کرده عمل نمی‌کنند و به شیوه خودشان عمل می‌کنند. طوری که مسافران و کسانی که قصد مهاجرت دارند را حسابی گیج کرده است!

سینوفارم یا آسترازنکا؟ کدام کشورها سینوفارم را قبول دارند؟

تا الان آسترازنکا واکسن ساخت مشترک کشور سوئد و بریتانیا تنها واکسنی است که بین کشورهای متفاوت مشترک است و اکثر کشورها (حدود 119 کشور) آن را قبول دارند و بیشترین پذیرش بین‌المللی را دارد با اینکه تعداد واکسینه‌شدگان واکسن سینوفارم بیشتر است. در جایگاه دوم واکسن فایزر و مدرنا و پس از آنها جانسون اند جانسون و واکسن چینی سینوفارم قرار گرفته‌اند.

در بین واکسن‌های ساخته‌شده توسط دولت چین، واکسن سینوفارم تنها واکسنی است که از جانب کشورهای مختلف تایید شده است و واکسن‌های دیگری چون سینوبیو هم ساخته همین کشور است که مورد تایید کشورهای زیادی جز فلیپین، ژاپن و کره جنوبی قرار نگرفته‌اند.

آیا واکسن برکت در فهرست واکسن های مورد تایید جهانی است؟

با وجود طی کردن مراحل آزمایشی برای واکسن برکت و شروع تزریق عمومی، این واکسن هنوز موفق به دریافت تاییدیه سازمان جهانی بهداشت نشده است و فقط تاییدیه سازمان غذا و داروی ایران را دریافت کرده است. طبق اخبار منتشرشده از خبرگزاری ایرنا در مرداد ماه، دکتر عبدلی، یکی از اعضای هیئت علمی انستیتو پاستور اظهار کرد که مقاله اولی که در مورد فاز مطالعات پیش‌بالینی واکسن کووبرکت بوده است به زودی منتشر خواهد شد و فرایند ثبت جهانی واکسن آغاز خواهد شد.

آیا اسپوتنیک در فهرست واکسن های مورد تایید قرار دارد؟

یکی از اولین واکسن‌های خارجی که برای واکسیناسیون کادر درمان وارد ایران شد، اسپوتنیک بود که ساخت کشور روسیه بود. نتایج اثربخشی این واکسن درصد بالایی از ایمنی دربرابر جهش ویروسی را نشان می‌داد که خبری خوب بود، اما با این وجود گویا موفق به دریافت مجوز و کسب تایید کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا نشد، طوری که همچنان به کسانی که این واکسن را تزریق کرده‌اند به راحتی ویزا نمی‌دهند.

یکی از دلایل مطرح شده برای رد جواز این واکسن مقاومت کم اسپوتنیک در برابر جهش‌های کرونا از جمله جهش دلتا بود. با این حال همچنان کسانی که قصد دریافت ویزای دانشجویی یا اقامت را دارند می‌توانند با طی کردن قرنطینه و دریافت واکسن وارد کشور مورد نظر خود شوند.

واکسن های مورد تایید کشورهای مختلف

در این بخش می‌خواهیم ببینیم که برای سفر به هر کشور کدام واکسن را باید بزنیم.

واکسن های مورد تایید ترکیه

در بین کشورهایی که با ایران مرز خاکی دارند، کشور ترکیه یکی از پربازدیدترین کشورها از سوی ایرانیان است. همین مسئله باعث شده تا این کشور قوانین متفاوتی را در برخورد با نوع واکسن در نظر بگیرد.

طبق قوانین ترکیه هر فرد بالای 12 سالی که قصد سفر به ترکیه را دارد باید مدرکی مبتنی بر نتیجه منفی تست کرونا نشان دهد که 72 ساعت پیش از شروع سفر آزمایش شده باشد و یا آزمایش آنتی ژن یا آنتی بادی 48 ساعت قبل از سفر ارائه دهد.

مسافران و گردشگرانی که از کشورهای مبدا ایران، مصر، انگلیس و سنگاپور قصد ورود به ترکیه دارند باید حتما تست PCR انجام بدهند و جواب منفی آن را همراه خودشان داشته باشند. در ضمن یک گواهی پزشکی که دال بر عدم بیماری و یا بهبود بیماری در 6 ماه گذشته است برای این دسته از مسافران ضروری است.

در صورت ارائه کارت واکسیناسیون باید توجه داشت که تاریخ آخرین دوز واکسن دریافت شده باید 14 روز پیش از ورود به خاک ترکیه باشد.

واکسن های مورد تایید دولت ترکیه شامل واکسن اسپوتنیک وی (Sputnik V)، سینوواک (Sinovac) و فایزر (Pfizer/BioNTech) است.

واکسن های مورد تایید امارات متحده عربی

برای سفر به دبی چه واکسنی باید بزنیم؟ با اینکه برای گرفتن ویزای توریستی اکثر کشورها لازم است که با سفارت آن کشور در ارتباط باشید اما برای سفر به دبی و یا گرفتن ویزای توریستی امارات لازم است تا به اداره مهاجرت و وزارت کار این کشور مراجعه کنید تا روادید گردشگری برای شما صادر شود.

درخواست ویزای توریستی از طریق کارگزاری‌ها و موسسات مهاجرتی امکان‌پذیر است به صورت شخصی با مراجعه به سفر انجام نمی‌شود. تمامی این مراحل به صورت آنلاین انجام می‌شود.

برخلاف دیگر کشورهای همسایه امارات متحده عربی تاکید خاصی بر لزوم واکسیناسیون کامل مسافران و گردشگران ندارد و شما می‌توانید بدون کارت واکسن به شهرهای مختلف حوزه خلیج فارس سفر کنید اما در صورت لزوم قرنطینه را رعایت کنید.

مسافران و گردشگرانی که دوز نهایی واکسن خود را 28 روز قبل از سفر دریافت کرده‌اند هم نیازی به قرنطینه نخواهند داشت.

به همراه داشتن جواب منفی تست PCR کرونا به زبان انگلیسی 72 ساعت پیش از پرواز الزامی است و همچنین از مسافران کشورهایی که بیشترین درگیری با کرونا را دارند در فرودگاه تست کرونا گرفته می‌شود و تا زمان مشخص شدن تست مسافر ملزوم به قرنطینه در هتل می‌شود. در صورت مثبت بودن جواب نیز به مراکز درمانی راهنمایی می‌شوید.

برای سفر به ابوظبی از دبی حتی به شکل زمینی (برای مراجعه به سفارت آمریکا) نیز شرایط متفاوتی وجود دارد. مسافرانی که از کشورهای سبز کرونایی کارت واکسن دارند و دو دوز خود را کامل کرده‌اند در هنگام ورود به ابوظبی ملزم به انجام تست پی‌سی‌آر هستند. انجام مجدد این تست پس از گذشت 6 روز حضور در ابوظبی نیز اجباری است اما مسافران نیازی به قرنطینه نخواهند داشت.

سایر مسافران واکسینه‌شده‌ای که از کشورهایی با شرایط کرونایی متوسط و درگیر وارد ابوظبی می‌شوند در هنگام ورود مکلف به تست کرونا هستند و پس از آن 5 روز را باید در قرنطینه بگذرانند و در روز چهارم آزمایش را تکرار کنند.

در حال حاضر کشور ایران در لیست کشورهای سبز کرونایی قرار ندارد.

مسافران واکسینه‌نشده‌ای که از کشورهای سبز کرونایی وارد ابوظبی می‌شوند پس از تست PCR و تکرار تست در روز ششم می‌توانند به سفر بپردازند. در صورتی که مسافران بیش از 6 روز اقامت داشته باشند آزمایش را در روز 12 ورود به ابوظبی باید تکرار کنند. در ضمن این دسته از گردشگران نیازی به قرنطینه ندارند.

گردشگران و مسافران واکسینه نشده‌ای که از کشورهایی با شرایط متوسط تا وخیم کرونایی وارد ابوظبی می‌شوند و یا در تماس با یک فرد مبتلا بوده‌اند (به طور مثال در پرواز نزدیک فردی بوده‌اند که نتیجه تست مثبت داشته) نیز پس از انجام تست PCR موظف به طی کردن قرنطینه برای 10 روز هستند که در روز هشتم تست کووید را دوباره باید تکرار کنند.

نوع واکسن های مورد تایید امارات شامل موارد زیر است:
مدرنا – Moderna
فایزر – Pfizer/BionTech
اسپوتنیک لایت- Sputnik light
اسپوتنیک وی – Sputnik V
آسترازنکا/آکسفورد – AstraZaneca/Oxford
سینوفارم Sinopharm
برای کسب اطلاعات درباره شرایط تزریق واکسن کرونا در دبی برای توریست‌ها نیز از این مقاله می‌توانید استفاده کنید.

واکسن های مورد تایید ارمنستان

آیا برای ورود به ارمنستان واکسیناسیون الزامی است؟ طی چند ماه اخیر سفر به ارمنستان به دلیل واکسیناسیون رایگان این کشور برای گردشگران، شدت گرفت. تاحدی که تورهای مسافرتی واکسن برای ساکنان کشورهایی که روند کندتری در واکسیناسیون دارند ایجاد شد و مسافران زیادی را جذب خود کرد. بخش قابل توجهی از این مسافران را ایرانیان تشکیل می‌دادند که به همین دلیل باعث شد تا به قوانین مربوط به ورود به ارمنستان با ویزای توریستی بپردازیم.

ارمنستان یکی از اولین کشورهایی بود که پس از شروع پاندمی مرزهایش را به روی گردگشران ایرانی باز کرد. پیش از شروع کرونا بنابر قراردادی که بین دو کشور ارمنستان و ایران وجود داشت، امکان سفر بدون ویزا و تنها با دریافت ویزای فرودگاهی وجود داشت اما این قراداد در تاریخ 31 ماه می سال 2020 به اتمام رسید و از سمت دولت ارمنستان تمدید نشد.

شهریورماه امسال بود که دوباره ورود بدون ویزا در دستور کار قرار گرفت و امکان سفر با ویزای فرودگاهی به ارمنستان باری دیگر میسر شد.

طبق اطلاعیه منتشرشده در سایت وزارت امور خارجه ایران، تمامی اتباع ایرانی که قصد ورود به ارمنستان را دارند و گذرنامه از نوع عادی، خدمت و یا سیاسی دارند چه از طریق مرز زمینی و چه مرزهای هوایی ملزم به داشتن تست منفی کرونا یا PCR هستند که بیش از 72 ساعت از تاریخ انجام آزمایش نگذشته باشد. این قوانین مربوط به افراد با سن بالای 6 سال است در سفرهای هوایی است. برای سفر زمینی به ارمنستان تست پی‌سی‌آر برای همه از جمله کودکان بالای یک سال الزامی است.

درصورت نداشتن نتیجه آزمایش PCR در نقاط ایست بازرسی مرزی این تست قابل انجام است که طی مدت 2 روز یا 48 ساعت نتیجه در اختیار شخص قرار می‌گیرد. تا زمان اعلام نتیجه آزمایش لازم است تا گردشگران در قرنطینه بمانند که با منفی بودن تست پایان می‌یابد.

مسافران واکسینه شده‌ نیز باید توجه داشته باشند که علاوه بر همراه داشتن تست منفی کرونا، حداقل 14 روز از تاریخ تزریق دوز دومشان گذشته باشد البته اگر واکسنی که تزریق کرده‌اید چند دوزی باشد، درصورتی که واکسن تک دوزی مثل جانسون اند جانسون تزریق کرده باشید از تاریخ صدور گواهی واکسیناسیون حداقل 28 روز باید گذشته باشد.

پرواز ایروان به تهران توسط دو خط هوایی معتبر و به صورت پنج روز در هفته فعالیت می‌کند.

واکسن های مود تایید ارمنستان عبارتند از:

اسپوتنیک وی – Sputnik V
اسپوتنیک لایت – Sputnik light
سینوواک – Sinovac
آسترازنکا آکسفورد- AstraZaneca

واکسن های مورد تایید آذربایجان

آذربایجان چه واکسنی را از گردشگران قبول می‌کند؟ شرایط ورود به آذربایجان و پروتکل‌های مربوط به آن تا حدودی مشابه ارمنستان است. گردشگران پس از دریافت روادید توریستی که به شکل الکترونیکی یا به اصطلاح ویزای لیبلی هم قابل اخذ است، ملزم به ارائه تست منفی Covid-19 هستند که حداکثر 72 ساعت از تاریخ آن گذشته باشد.

این شرایط برای تمامی افراد بالای 18 سال صدق می‌کند. علاوه بر ارائه گواهی تست منفی کرونا، ارائه گواهی واکسیانسیون برای مسافرینی که از کشورهایی مثل بحرین، ایالات متحده آمریکا، ترکیه، امارات، انگلیس، روسیه، اسرائیل، مجارستان، قطر، آلمان، اتریش و سایر کشورهایی که در لیست اعلام شده از سوی وزارت امور خارجه آذربایجان از جمله ایران الزامی است. مسافران گروه سنی 1 تا 18 سال نیز تنها مکلف به ارائه تست PCR هستند.

اگر برای سفر به باکو در حال برنامه‌ریزی هستید، در نظر داشته باشید که شرایط قرنطینه در آذربایجان مانند دیگر کشورهای همسایه نیست و شما ملزم به سپری کردن قرنطینه پس از ورود به خاک آذربایجان نیستید.

سفر به آذربایجان محدود به سفر هوایی بوده و مرزهای زمینی به این کشور کاملا مسدود است.

واکسن های مورد تایید جمهوری آذربایجان شامل موارد زیر است:

فایزر – Pfizer/BionTech
سینوواک – Sinovac
اسپوتنیک وی – Sputnik V
آسترازنکا – AstraZaneca

واکسن های مورد تایید گرجستان

برای سفر به گرجستان چه واکسنی لازم است؟ حدود یک ماه پیش بود که روزنامه شرقی در گزارشی خبر داد که دولت گرجستان در یک تصمیم ناگهانی به یک‌باره مرزهای زمینی خود با ایران را بسته و مسدود کرد. همچنین در تاریخ 29 شهریور سال 1400 خبر از ممنوعیت ورود مسافران ایرانی به کشور گرجستان خبر داد و اطلاع داد که مرز گرجستان با ایران از تاریخ 23 سوم ماه فوریه سال 2020 که اولین مورد ابتلای بیماری کرونا یک ایرانی در گرجستان تایید شده بود بسته شده همچنان این محدودیت به قوت خود باقی خواهد ماند.

این محدودیت‌ها تنها مربوط به مسافران ورودی به این کشور نداشته و حتی ایرانیان مقیم گرجستان نیز اجازه بازگشت به ایران را نخواهند داشت.

پیش از این گردگشران ایرانی به محض ورود به مرز گرجستان ملزم به ارائه تست منفی کرونای خود بودند که این تست سه روز پس از اقامت دوباره باید تکرار می‌شد.

واکسن های مورد تایید گرجستان شامل موارد زیر است:

فایزر – Pfizer/BionTech
سینوفارم – Sinopharm
آسترازنکا آکسفورد – AstraZaneca
سینوواک – Sinovac

واکسن های مورد تایید روسیه

روسیه چه واکسنی را قبول دارد؟ باتوجه به کند شدن روند شیوع بیماری کرونا در روسیه، اغلب پروتکل‌های ورودی مسافران از جمله قرنطینه اجباری حذف شده است. طبق اطلاعیه وزارت امور خارجه روسیه ساکنان دائمی کشورهای روسیه، انگلیس، اتباع ارمنستان، ایران، آذربایجان، بلاروس، قطر، ترکیه و… درصورت سفر به روسیه با پرواز مستقیم اجازه ورود خواهند داشت و ویزا صادر می‌شود.

مسافران همچنین باید نتیجه منفی آزمایش COVID-19 PCR را که حداکثر 3 روز پیش از پرواز انجام داده‌اند را ترجمه‌شده به زبان انگلیسی و یا روسی ارائه دهند. درصورت مثبت بودن نتیجه آزمایش تا زمان بهبودی ملزم به ادامه قرنطینه خواهید بود. واکسیناسیون گردشگران در روسیه رایگان انجام می‌شود و نیاز به اقامت بیشتر از 15 روز دارد چرا که فاصله بین دو دوز واکسن روسی اسپوتنیک حداقل 15 روز است.

در حال حاضر ویزای الکترونیکی برای روسیه صادر نمی‌شود و به تعلیق درآمده است. البته ویزای روسیه برای اتباع ایرانی نیازی به مصاحبه نخواهد داشت و معمولا بدون رد شدن دریافت می‌شود.

واکسن های مورد تایید روسیه با دیگر کشورهای همجوار متفاوت و ساخت خود کشور روسیه است:

اسپوتنیک وی – Sputnik V
اسپوتنیک لایت – Sputnik LIght
ای پی واک کرونا – EpiVacCorona
کووی واک – KoviVac

واکسن های مورد تایید عراق

عراق از گردشگران چه واکسنی را می‌خواهد؟ عتبات عالیات یکی از گزینه‌های ثابت سفرهای زیارتی پیش از کرونا بود که در دوسال اخیر کمی متفاوت رقم خورد. برای سفر به نجف، کربلا، سامرا و دیگر شهرهای کشور عراق نیاز به دریافت ویزای توریستی و یا زیارتی دارید که با مراجعه به سفارت‌های دایر عراق و کنسولگری‌ها قابل اخذ است.

سفرهای هوایی بین ایران و عراق از بهمن ماه 1399 شروع شد اما نه برای سفرهای تفریحی با روادید گردشگری. امسال برای سفر به عراق در اربعین با ظرفیت 60 هزار نفر ویزای توریستی صادر شد.

شرایط پذیرش مسافر در عراق مانند سایر کشورها از پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت پیروی می‌کند. هر مسافر بالای 2 سال موظف به ارائه گواهی آزمایش PCR کرونا تا تاریخ حداکثر 48 ساعت پیش از شروع سفر است. پس از ورود به عراق نیز مسافران به صورت کلینیکی و و یا بوسیله دوربین حرارتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که درصورت مشکوک بودن علائم وارد قرنطینه می‌شوند.

لیست واکسن های مورد تایید عراق برای مسافران نیز به شرح زیر است:

فایزر – Pfizer/BionTech
اسپوتنیک وی – Sputnik V
آسترازنکا/آکسفورد – AstraZaneca/Oxford
سینوفارم – Sinopharm

واکسن های مورد تایید عربستان

عربستان از گردشگران و حجاج چه واکسنی را قبول می‌کند؟ برخلاف محدودیت‌‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برای انجام فریضه حج اما طبق آماری که خبرگزاری عرب نیوز اعلام کرد تا سال گذشته بیش از 10 میلیون زائر، حج عمره خود را در عربستان سعودی سپری کرده‌اند.

در ماه مرداد امسال نیز عربستان طی اقدامی 12 هزار ویزا برای زائران دیگر کشورهای دنیا صادر کرد. معاون وزیر حج و عمره عربستان نیز ظرفیت روزانه 70 هزار زائر را برای انجام فریضه حج با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی مقدار مناسبی دانست و هدف را افزایش ظرفیت تا ماهانه سه میلیون زائر اعلام کرد.

او واکسیانسیون را شرط اصلی پذیرش حجاج عمره و زائرانی دانست که تمایل به زیارت مسجدالنبی و مسجدالحرام دارند. وزارت بهداشت عربستان سعودی نیز تزریق واکسن های مورد تایید برای همه حجاج بالای 12 سال الزامی و ضروری اعلام کرد.

همچنین از زائران خارجی خواسته شده تا وضعیت واکسیناسیونشان را حداقل 72 ساعت پیش از سفر به عربستان سعودی در سامانه مخصوصی که اعلام خواهد شد ثبت کنند.

زائرین و حجاج برای دریافت روادید و کارت واکسن بهتر است تا از واکسن های مورد تایید دولت عربستان استفاده کنند تا سفر راحت‌تری داشته باشند.

واکسن های مورد تایید عربستان عبارتند از:

مدرنا – Moderna
فایزر/ بیوتک – Pfizer/BionTech
آکسفورد/آسترازنکا – AstraZaneca/Oxford

واکسن های مورد تایید قطر

قطر از مسافران با ویزای گردشگری چه واکسنی را می‌پذیرد؟ دوحه مقصد خیلی از مسافران و یا کسانی است که قصد مهاجرت به نیمکره غربی کره زمین را دارند. طبق اعلام ایرلاین‌های قطر برای پروازهای به اصطلاح ترانزیتی که مقصد نهایی آن‌ها کشورهای دیگری به جز قطر هستند هم لازم است تا مدارک لازم را به فرودگاه دوحه ارائه دهید.

در ادامه مسافرینی که مبدا کشورهای سریلانکا، روسیه، فلیپین، پاکستان، نیجریه، نپال، عراق، هند، برزیل، بنگلادش، ارمنستان و ایران هستند، موظف به ارائه گواهی آزمایش PCR با نتیجه منفی و همچنین فرم تعهدنامه هستند. لازم به ذکر است که تاریخ صدور گواهی تست نباید بیشتر از 96 ساعت قبل پرواز بوده باشد. کودکان زیر 12 سالی که نتیجه آزمایش اعضای خانواده همراه آن‌ها منفی است نیازی به ارائه تست PCR ندارند. در ضمن اگر مسافری در فاصله کمتر از 48 ساعت از مقصد به کشور خود بازگردد نیازی به ارائه تست جدیدی نخواهد داشت.

طبق سایت اطلاع‌رسانی کووید-19 قطر، مسافرانی که خارج از قطر واکسینه کامل شده‌اند موظف به ارائه گواهی واکسن ترجمه‌شده به عربی یا انگلیسی هستند که اطلاعات لازم واکسن از قبیل شماره سریال آن و نام و نام خانوادگی و سایر اطلاعات هویتی درج شده باشد.

واکسن های مورد تایید قطر به ترتیب شامل زیر می‌شود:

مدرنا – Moderna
فایزر/ بیوتک – Pfizer/BionTech
آسترازنکا/ کووشیلد/ آکسفورد – AstraZaneca/Oxford
جانسون و جانسون – Johnson & Johnson

واکسن های مورد تایید قزاقستان

سفر تفریحی به قزاقستان با چه نوع واکسنی مجاز است؟ بیشتر از 60 درصد مردم قزاقستان تا سال گذشته حداقل یک دوز واکسن دریافت کردند که باعث افت تعداد بیماران و فوتی‌های ناشی از کرونا در این کشور شد تا حدی که آگوست امسال قرنطینه را لغو کرده و برای مسافرینی که وارد کشور می‌شوند ارائه گواهی واکسن را اجباری اعلام نکرده است.

واکسن های مورد تایید قراقستان شامل موارد زیر می‌شود:

اسپوتنیک لایت
اسپوتنیک وی – Sputnik V
قزواک – Qazvac/Qazcovid
سینوواک – Sinovac
واکسیناسیون در این کشور رایگان است و همچنین واکسن ساخته قزاقستان با نام قزواک طبق گزارشی که فارس نیوز در این باره منتشر کرده بود اثربخشی 96 درصدی را از خودش نشان داده است.

واکسن های مورد تایید کویت
سفر به کویت با چه واکسنی امکان پذیر است؟

برای اخذ روادید کویت می‌توانید به صورت آنلاین اقدام کنید و E-visa بگیرید. همچنین همه مسافران ملزم به ارائه تست کرونایی هستند که حداکثر 96 ساعت از تاریخ آن تا پرواز گذشته باشد. گواهی تست کرونا به زبان انگلیسی و ترجمه‌شده باید باشد که برای مسافرانی که کمتر از 8 سال سن دارند و مسافرانی که در کمتر از 96 ساعت دوباره به ایران بازمی‌گردند الزامی نیست.

پیش از شروع سفر به کویت مسافران و گردشگران باید فرم خوداظهاری که در وبسایت www.cao.ir موجود است را تکمیل کنند.

مسافرانی که زمان ترانزیت بیشتر از 4 ساعت در کشورهایی پیش از قطر داشته‌اند موظف به تکرار آزمایش و قرنطینه با هزینه خودشان هستند. این کشورها شامل آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، کلمبیا، کوستاریکا، کوبا، اکوادور، مصر، فیجی، گرجستان، هند، اندونزی، مالاوی، مالزی، مغولستان، موزامبیک، نپال، هلند، پاراگوئه، پرو، پرتغال، سوریه، سودان، تانزانیا و زیمباوه هستند.

واکسن های مورد تایید کویت این موارد هستند:

مدرنا – Moderna
فایزر – Pfizer/BionTech
جانسون و جانسون – Johnson & Johnson
آسترازنکا – AstraZaneca/Oxford

حرف پایانی در مورد واکسن های مورد تایید کشورهای مختلف

قبل از شروع واکسیناسیون تقریبا سفر تفریحی به کشورهای حتی همسایه و با مرز مشترک ناممکن بود و پروتکل‌های شدید امنیتی اجازه سفرهای غیرضروری را نمی‌داد.

با آغاز فرایند واکسیناسیون در اکثر کشورها اوضاع سفرهای هوایی تا حدودی بهتر شد.

درست است که درحال حاضر هرکشور قوانین خاص خودش را ترتیب داده و در نگاه اول شاید کمی گیج کننده به نظر برسد اما با جلو رفتن فرآیند و نزدیک شدن سطح جوامع به ایمنی لازم این اقدامات و پروتکل‌ها رفته رفته کم‌رنگ‌تر خواهد شد. بنابراین در نظر بگیرید که اگر واکسیناسیون خودتان را با واکسن مورد تایید کشور مقصدتان تکمیل نکرده‌اید جای نگرانی نیست و همچنان راه‌هایی برای دریافت ویزا به غیر از ویزای توریستی وجود دارد.

همین‌طور اگر برای انتخاب نوع واکسنی که قرار است دریافت کنید دچار شک و شبهه هستید بهتر است که این نکته را توجه کنید که پروتکل‌ها و قوانین مربوط به پذیرش مسافر هرکشور دائما در حال تغییر است، مثلا واکسن سینوفارم در ابتدای سال 2020 کمتر از 30 کشور را تحت پوشش داشت که آن را مورد تایید اعلام کرده بودند اما در حال حاضر نزدیک به 70 کشور از جمله چند کشور در اتحادیه اروپا این واکسن را مورد تایید خودشان اعلام کرده‌اند.

 

  • منبع خبر : مجله علی‌بابا