همایش داوطلبین عضویت در شوراهای اسلامی شهرهای شهریار برگزار شد
همایش داوطلبین عضویت در شوراهای اسلامی شهرهای شهریار برگزار شد

شهریاریها: همایش داوطلبین عضویت در شوراهای اسلامی شهرهای شهریار با حضور کاندیدهای این بخش و مسئولان شهرستانی ذیربط برگزار شد.  به گزارش خبرنگار مهر، عصر یکشنبه با حضور مسئولان شهرستانی و کاندیدهای چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهری، همایش داوطلبین عضویت در شوراهای اسلامی شهرهای شهرستان شهریار با حضور فرماندار، معاونین سیاسی انتظامی و برنامه […]

شهریاریها: همایش داوطلبین عضویت در شوراهای اسلامی شهرهای شهریار با حضور کاندیدهای این بخش و مسئولان شهرستانی ذیربط برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار مهر، عصر یکشنبه با حضور مسئولان شهرستانی و کاندیدهای چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهری، همایش داوطلبین عضویت در شوراهای اسلامی شهرهای شهرستان شهریار با حضور فرماندار، معاونین سیاسی انتظامی و برنامه ریزی فرمانداری، دادستان، فرمانده انتظامی، فرمانده سپاه ناحیه شهریار و جمعی از مسئولین در محل اردوگاه شهید محمد منتظری این شهرستان برگزار شد.

همایش مذکور با هدف توجیه داوطلبین در زمینه شیوه تبلیغات قانونی، آشنایی با حدود وظایف و قوانین شوراهای اسلامی و ذکر حساسیت این دوره از انتخابات به دلیل همزمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری، همچنین پاسخگویی به سوالات و رفع ابهامات کاندیدها برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید عباس جوهری فرماندار شهریار اظهار داشت: انتخابات سالجاری به لحاظ شرایط سیاسی کشور و جهان، همچنین همزمانی دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا از اهمیت ویژه و منحصر به فردی برخوردار است، چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز در نامگذاری سالجاری بر خلق حماسه سیاسی تاکید کردند و انتخابات آتی را ممصرع برجسته این حماسه نامیدند.

انتخابات شوراهای اسلامی در هفت شهر شهریار برگزار می شود

این مسئول عنوان کرد: امسال در شهرستان شهریار، انتخابات شوراهای اسلامی شهری در هفت شهر شهریار، اندیشه، فردوسیه، وحیدیه، باغستان، صباشهر و شاهدشهر برگزار می شود که از مدتها پیش تهمیدات لازم برای برگزاری هرچه باشکوهتر این حماسه سیاسی اندیشیده شده است و در ذهن مسئولان که در واقع خادمان ملت هستند، اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا کمتر از انتخابات ریاست جمهوری نیست چراکه امنیت و شکوه حضور مردم در این دو عرصه بهم گره خورده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کوچکترین و دور افتاده ترین روستاهای کشور نیز انتخابات شوراها برگزار می شود که این مساله مایه مباهات ملت و نظام است چراکه در هیچ کجای دنیا، مردم سالاری به این شدت و دقت وجود ندارد.

فرماندار شهریار بیان کرد: اصل انتخابات و حماسه سیاسی به دستان پرتوان ملت رقم خواهد خورد و مسئولان تنها به عنوان خدمتگذاران مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی، وظیفه تدارک و فراهم آوری بسترهای لازم برای حضور حداکثری در این عرصه  را بر عهده دارند، در این راستا تمام تلاش مسئولان شهرستان شهریار بر این بوده است که مجریان امر از میان افراد امین و بی طرف انتخاب شده و بر حسب تکلیف و قانون مدارانه عمل کنند.

نامزدها با پایبندی به مولفه های رقابت سالم در عرصه انتخابات حضور یابند

جوهری با اشاره به مرحله تایید صلاحیت داوطلبان، افزود: اگر صلاحیت شخصی در این مرحله احراز نشد دالّ بر این نیست که صلاحیت وی در تمام امور و عرصه های سیاسی و اجتماعی نفی شده باشد، بلکه این افراد می توانند بر اساس شایستگیها و توانییهای خود، در عرصه های دیگر به خدمت رسانی به مردم بپردازند.

وی متذکر شد: از داوطلبان توقع داریم که اخلاق مدارانه عمل کرده و با پایبندی به مولفه های رقابت سالم در عرصه انتخابات حضور یابند، پس از انتخابات نیز انتظار داریم کاندیدها و هواداران آنها از نتایج تمکین کنند.

روسای دستگاه های دولتی به ویژه شهرداریها از ورود به عرصه تبلیغات انتخاباتی خودداری کنند

این مسئول هشدار داد: فعالیت نامزدها و طرفداران آنها به شدت و دقت از سوی بازرسین و ناظرین رصد می شود و با تخلفات انتخاباتی به صورت ویژه برخورد می کنیم، داوطلبان بدانند که تمام اقدامات آنان زیر ذره بین مردم، مسئولان و هیات اجرایی قرار دارد و کوچکترین تخلف و تخطی از قوانین از چشم بازرسان دور نخواهد ماند.

فرماندار شهریار طی تذکری به مسئولین ادارات و دستگاه های دولتی، عنوان کرد: دستگاه های اجرایی و اداری شهرستان به ویژه شهرداریها، به هیچ وجه حق ورود در انتخابات و استفاده از ظرفیتهای خرد و کلان دستگاه ها و یا پست و جایگاه مسئولیتی خود را برای تبلیغ یا تخریب کاندیدها را ندارند و در صورت مشاهده کوچکترین تخلفی در این زمینه، با قوت و شدت برخورد خواهیم کرد.

وی همچنین در تذکری به نامزدهای انتخاباتی، افزود: کاندیدها باید به قوانین انتخاباتی و حدود مسئولیت و وظایف اعضای شورا آگاه و مسلط باشند، وعده های خارج از حیطه مسئولیت به مردم ندهند تا با التزام به قانون در نهایت امانتداری، انتخاباتی باشکوه برگزار شده و برگ زرین دیگری در تاریخ پر افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.

میانگین سنی ثبت نام کنندگان در انتخابات شوراهای شهریار بین 25 تا 30 سال است

در ادامه این مراسم سید علی اینانلو، معاون سیاسی انتظامی فرمانداری و رئیس ستاد انتخابات شهریار به ارائه آمار ثبت نام کنندگان و تایید صلاحیت شدگان این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح شهرستان پرداخت و اظهار داشت: به طور مجموع 750 داوطلب برای حضور در انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان شهریار ثبت نام کردند که از این میان 483 داوطلب در حوزه شهری و 267 داوطلب نیز در حوزه روستایی هستند.

این مسول عنوان کرد: از میان 483 داوطلب حوزه شهری، 436 نفر مرد و 47 نفر زن هستند و میانگین سنی ثبت نام کنندگان بین 25 تا 30 سال است که در این زمینه 227 داوطلب در رده سنی زیر سی سال قرار دارند، همچنین شش نفر از داوطلبین این حوزه دارای تحصیلات در مقطع دکتری، 46 نفر کارشناسی ارشد و مابقی نیز دارای مدرک کارشناسی هستند.

وی ادامه دادک در حوزه روستایی نیز از میان 267 ثبت نام کننده، 242 نفر مرد و مابقی زن هستند که میانگین سنی ثبت نام کنندگان در این حوزه نیز بین 25 تا 30 سال است و سطح تحصیلات این داوطلبان در مقاطع کارشناسی ارشد، کارشناسی و بیشترین فراوانی در مقطع دیپلم است.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان شهریار به ذکر آمار تفکیکی کاندیدهای هر شهر پرداخت و گفت: در حال حاضر 116 کاندیدا در حوزه شهر شهریار با هم به رقابت می پردازند که از این میان 105 نفر مرد و 11 نفر زن هستند، همچنین در حوزه شهرهای فرودسیه در مجموع 45 نفر شامل 41 مرد و چهار زن، شاهدشهر 18 مرد و یک زن، وحیدیه 31 مرد و چهار زن، باغستان 64 مرد و پنج زن، صباشهر 77 مرد و 9 زن و در شهر اندیشه نیز 39 مرد و پنج زن با هم به رقابتی سالم در انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای شهریار خواهند پرداخت.

رصد فعالیت نامزدهای انتخاباتی از سوی بازرسین ویژه هیات اجرایی

اینانلو در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به بایدها و نبایدهای انتخاباتی کاندیدها، تاکید کرد: زمان قانونی تبلیغات کاندیدهای انتخاباتی از تاریخ 16 خردادماه آغاز می شود و داوطلبین باید توجه داشته باشند که در تبلیغات و وعده های انتخاباتی خود، منافع ملی را بر منافع شخصی مقدم داشته و با این رویکرد در مسیر جلب حضور حداکثری ملت در پای صندوقهای رای  و تحقق حماسه سیاسی گام بردارند.

معاون سیاسی انتظامی فرمانداری، رعایت اخلاق و قانون مداری، پرهیز از صرف هزینه های هنگفت تبلیغاتی، عمل به مرّ قانون و  اصل وحدت ملی را از کاندیدها خواستار شد و گفت: عمل به مرّ قانون وظیفه شرعی و ملی تمام مسئولان، داوطلبان و شرکت کنندگان در انتخابات است، در این راستا تمام فعالیتهای داوطلبین از سوی بازرسین رصد می شود و تبلیغات زودهنگام و سایر تخلفات آنان از چشم ناظرین دور نخواهند ماند.

رقابت در فضایی سالم و تمکین به نتایج انتخابات، وظیفه اصلی نامزدها

در بخش پایانی همایش داوطلبین عضویت در شوراهای اسلامی شهرهای شهریار نیز، خسرو طاووسی دادستان این شهرستان به تشریح برخی موارد و تخلفات انتخاباتی پرداخت و اظهار داشت: شوراها در نظام جمهوری اسلامی یکی از مظاهر مردم سالاری دینی است که موحب افتخار ملت و دست اندرکاران نظام است و اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم و قانونگذاران محلی، وظیفه رسیدگی به مشکلات مردم و رفع آنها را دارند.

این مسئول عنوان کرد: در واقع وظیفه اصلی اعضای شورا که توسط مردم و از میان مردم انتخاب می شوند، پیگیری امور شهری و پاسخگویی به نیازها و مطالبات شهروندان است و انتظام مردم و مسئولان از نامزدهای انتخاباتی این است که برای عضویت در شوراهای اسلامی مکلف و مقید به رعایت قاوانین و اخلاق باشند و در صورت انتخاب نهایی، از این فرصت برای خدمتگذاری به مردم و نظام استفاده کنند.

وی در توصیه ای به کاندیدها، گفت: با تلاش در جهت کاهش تنشها، تمکین به نتایج انتخابات و رقابت در فضایی سالم، برای برگزاری هرچه باشکوهتر انتخابات و تحقق حماسه سیاسی تلاش کنند.

طاووسی در ادامه با استناد به ماده 62 آیین نامه اجرایی قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهری، به ذکر نحوه تبلیغات کاندیدها و جرائم انتخاباتی پرداخت.

در پایان این همایش نیز مسئولان حاضر به سوالات و ابهامات نامزدهای انتخاباتی پاسخ دادند.