در این گزارش به سراغ موزه خودروهای تاریخی رفتیم که با نام موزه «اتومبیل‌‌های سلطنتی» در دل مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران جا خوش کرده است. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو وسایل نقلیه کلاسیک و آنتیک که البته بیش‌تر آنها را با خودرو و موتورسیکلت‌ها‌ می‌شناسیم، به خودی خود یک جذابیت ذاتی دارند. […]

در این گزارش به سراغ موزه خودروهای تاریخی رفتیم که با نام موزه «اتومبیل‌‌های سلطنتی» در دل مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران جا خوش کرده است.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

وسایل نقلیه کلاسیک و آنتیک که البته بیش‌تر آنها را با خودرو و موتورسیکلت‌ها‌ می‌شناسیم، به خودی خود یک جذابیت ذاتی دارند. از فن و تکنولوژی آنها گرفته تا زبان طراحی هر یک بیان‌گر یک دوره فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هستند. از این رو آنها را باید سفیران روایت‌گر تاریخ برشمرد. درست به همین دلیل است که این خودروها و موتورسیکلت‌‌های کلاسیک (به طور کلی) از ارزش بالای معنوی و مادی برخودار هستند.

موزه خودروهای تاریخی سعد آباد

یکی از عوامل مهم در ارزش مادی و معنوی یک خودرو یا موتورسیکلت کلاسیک، تاریخچه و مالکین گذشته آن است. به طور مثال یک شورولت کوروت مدل 1957 که با استانداردهای بالا بازسازی شده است، شاید امروز قیمتی در حدود 120 هزار دلار داشته باشد. اما همین خودرو اگر در گذشته متعلق به یک فرد خاص بوده باشد، حتی ممکن است ارزش آن تا بیش از یک میلیون دلار هم افزایش یابد.

کاخ سعد اباد

حالا تصور کنید در دل پهنه پرطراوت کوهپایه‌‌های توچال و در دل درختان کهن سپیدار و سرو، موزه‌ای باشد که چندین خودرو و موتورسیکلت ارزشمند کلاسیک و آنتیک در آن جای داشته باشند. موزه‌‌‌ای به نام «اتومبیل‌‌های سلطنتی» در دل مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران. این موزه در سال دی ماه سال 1391 افتتاح شده است.

موزه خودروهای تاریخی کاخ سعد آباد

شاید عجیب باشد اما هنوز بسیاری از مردم خبری از وجود این موزه ندارند. موزه‌‌‌ای که همه شامل مجموعه‌‌‌ای از 3 دستگاه روزلرویس، یک خودرو اسپید باگی، 5 دستگاه مرسدس‌بنز، 6 دستگاه موتورسیکلت، یک اسنومبیل و یک کالاسکه تاریخی است.

موزه خودروهای تاریخی سعد آباد

مجموعه‌‌‌ای ارزشمند که هر یک روایت و مالکی خاص دارد طبق اطلاعات رسمی منتشر شده در سایت موزه،‌‌‌ همه اتومبیل‌‌های به نمایش درآمده در آن متعلق به خاندان سلطنتی پهلوی بوده است.

ماجرای مرسدس بنز بسیار ارزشمند

موزه خودروهای تاریخی سعد آباد

از جمله جذاب‌‌‌‌ترین و خاص‌‌‌‌ترین خودروهای موجود در این موزه باید به مرسدس‌ بنز 300SL Roadster اشاره کرد. خودرویی که متعلق به فرح دیبا همسر پهلوی دوم بوده است و به همین دلیل از نطر ارزش مادی خودرو بسیار ارزشمندی است. شاید جالب باشد که بدانید یک خودرو 300SL رودستر امروز در جهان قیمتی بین یک تا 2.5 میلیون دلار دارد. این قیمت البته بستگی به شرایط و تاریخچه خودرو‌ می‌تواند بسیار افزایش یابد.

موزه خودروهای تاریخی سعد آباد

این خودرو اولین بار در سال 1957 ساخته شد. 3 سال قبل از آن ‌‌‌‌مرسدس‌بنز مدل کوپه را تولید کرده بود اما مدل رودستر یا کروکی جذابیت‌‌های خاص خود را داشت. از این مدل تا سال 1963 تعداد 1858 دستگاه ساخته شد. موتور این خودرو با کد M198 در دسته‌بندی ‌‌‌‌مرسدس‌بنز شناخته‌ می‌شود و در 6 سیلندر خطی خود 3 لیتر حجم دارد.

جالب است بدانید این موتور با سیستم سوخت‌پاش انژکتوری کار‌ می‌کند و‌ می‌تواند تا 212 اسب‌بخار (در سال‌‌های بعد با تغییرات استانداردها و تغییرات فنی تا 240 اسب نیرو تولید کرد) نیرو تولید کند که در دهه 50 میلادی بسیار زیاد بود. هم‌چنین گشتاور این موتور به 275 نیوتن‌متر‌ می‌رسید که تقریبا معادل یک موتور 8 سیلندر قدرتمند بود.

موزه خودروهای تاریخی سعد آباد
موزه خودروهای تاریخی سعد آباد
موزه خودروهای تاریخی سعد آباد

مجموعه ای رویایی از مرسدس بنزهای 600

موزه خودروهای تاریخی سعد آباد

از دیگر خودروهای بسیار با ارزش این موزه‌ می‌توان به مرسدس‌بنز‌‌های سری 600 اشاره کرد. خودروهایی که با کد اتاق W100 در دسته‌بندی ‌‌‌‌مرسدس‌بنز شناخته‌ می‌شوند و ناوگان بزرگی از آنها در ایران موجود است. زیرا طبق روایتی 32 دستگاه (طبق اسنادی تا 35 دستگاه) از این خودروها در رژیم گذشته خریداری شده بود که در مراسم‌ها‌‌‌ نقش خودروهای تشریفات را بازی کنند.

موزه خودروهای تاریخی سعد آباد

‌‌‌‌مرسدس‌بنز از سال 1963 تا 1981 تعداد 2 هزارو 677 دستگاه از انواع این خودرو را تولید کرد. نکته جالب توجه این که از میان این خودروها تنها 428 دستگاه LWB یا لیموزین با طول شاسی بزرگ‌‌‌ بودند و در کل تنها 59 دستگاه از مدل Landaulet یا سقف کروکی بازشو ساخته شدند. این خودروها تنها به صورت 4 و 6 در ساخته شدند و در آنها از موتور 8 سیلندر M100 با حجم 6.3 لیتر استفاده شده است.

موزه خودروهای تاریخی سعد آباد

این موتور با سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری بوش‌ می‌توانست تا 250 اسب بخار نیرو و 5.3 نیوتن متر گشتاور تولید کند. از جمله نکات جالب توجه در مورد این خودروها مدار هیدرولیکی پیچیده روغن در آنهاست که حتی برای بالا و پایین بردن شیشه‌ها و جابه‌جایی صندلی‌ها نیز به کارگرفته شده است! ‌‌‌‌مرسدس‌بنز با ساخت این خودرو برای سال‌ها بازار خودروهای تشریفاتی جهان را از چنگ شرکت‌هایی چون رولزرویس و بنتلی درآورد.

موزه خودروهای تاریخی سعد آباد

احتمالا ایران یکی از کشورهایی است که بیش‌ترین و بکرترین ناوگان W100 جهان را در اختیار دارد. همان‌طور که اشاره شد تعدادی از این خودروهای باشکوه که یکی از آنها نمونه ضدگلوله است، در موزه خودرو مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد به نمایش گذاشته شده است. برای اطلاع از شرایط بازدید از این مجموعه تاریخی‌ می‌توانید به سایت اینترنتیsadmu.ir مراجعه کنید.

مجموعه عکس های اختصاصی موزه خودروهای تاریخی کاخ سعد آباد تهران

موزه خودروهای تاریخی سعد آباد
موزه خودروهای تاریخی سعد آباد
موزه خودروهای تاریخی سعد آباد
موزه خودروهای تاریخی سعد آباد
موزه خودروهای تاریخی سعد آباد
موزه خودروهای تاریخی سعد آباد

 

خاطره بازی!/ بررسی 4 اتوبوس کلاسیک شهری در ایران

دورهمی ستاره ها در پیست/ کلوپ رسمی مرسدس بنز 10 ساله شد + گزارش تصویری اختصاصی

نمایشگاه خودروهای کلاسیک در برج میلاد افتتاح شد

همسفر با سفیران زمان/ گزارش تور خودروهای کلاسیک (اردیبهشت 98) + آلبوم تصاویر

میراثی از جنس خودرو/ تور خودروهای کلاسیک در تهران برگزار شد + آلبوم تصاویر اختصاصی

نمایشگاه خودرو مشهد (6)/ دورهمی خودروهای کلاسیک و آفرود در (( مشهد کلاسیکا ))

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 67/ ((گزارش تصویری)) خودروهای تاریخی موزه در شهر آفتاب

اولین قدم با بهترین روش/ نگاهی به ب ام و E21 با کیت آلپین

ایستاده با وقار/ نگاهی به کادیلاک ایران، لوکس‌ترین خودرو مونتاژ شده در تاریخ صنعت خودرو کشور

نگاهی به رنو 5 / نوستالژی هاچ‌بک های تولید شده در ایران

محبوبِ سال‌های دور که میان هیاهو گم شد!/مروری بر سرگذشت نیسان پاترول در ایران

وحشی مینیاتوری!/ نگاهی به مینی کوپر 1975 کاردستی مجموعه سام اسپید

کت و شلوار اتوکشیده! / دیدار با لینکلن کنتیننتال 1977

پرونده کلاسیک / برندهای لوکسی که در تاریخ گم شده‌اند

ملاقات با مرسدس بنز S کلاس کلاسیک / پلی از کلاسیک به مدرنیته

پاسخی به فورد/ نگاهی به ای ام سی جاولین مدل 1968 در مشهد