نکاتی مهم در خرید زعفران اصل باید بدانید
نکاتی مهم در خرید زعفران اصل باید بدانید
تجارت زعفران هم مثل خیلی از تجارت‌ها با دخالت سودجویان روبروست. بنابراین تشخیص زعفران اصل و زعفران تقلبی مساله‌ای است که باید خریداران در هنگام خرید زعفران به آن توجه داشته باشند. اما روش‌های تشخیص زعفران اصل و تقلبی چیست؟

با آن که ایران تولیدکننده بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان است، طبق گزارشی که در آذر ماه ۹۸ منتشر شده، یکی از روش‌های سودجویان برای این محصول این است که زعفران تقلبی را با زعفران اصلی مخلوط می‌کنند و پس از بسته بندی آن را در بازار می‌فروشند.

  از آنجایی که کیفیت زعفران متفاوت است و اکثر مردم این موضوع را نمی‌دانند بهتر است تا ابتدا با روش‌های اولیه تشخیص زعفران اصل از زعفران تقلبی آشنا شد.

روش‌های تشخیص انواع زعفران بسیار ساده است. یکی از روش‌های آسان برای تشخیص محصول اصل و تقلبی این است که به استانداردهای درج شده روی بسته‌بندی محصول توجه شود.  در کل دنیا استانداردهایی برای کیفیت صنایع غذایی وجود دارد؛ برای زعفران هم چندین استاندارد وجود دارد.

این استانداردهای زعفران نشان می‌دهند که هیچ ماده خارجی به زعفران طبیعی اضافه نشده است. بنابراین یکی از روش‌هایی که می‌توان با آن به مرغوبیت زعفران مطمئن شد، بررسی  استانداردها است.

جهت سفارش زعفران اصل قائنات به صورت آنلاین با شماره : ۰۹۱۹۲۳۷۳۲۱۶ تماس حاصل فرمایید.

بنابراین بهتر است از خرید زعفران‌هایی که استاندارد محصول روی آن درج نشده خودداری کرد. با توجه به این که هر کشور تولیدکننده زعفران، استاندارد کیفی خاص خود را برای زعفران دارد باید بدانید که  استاندارد ملی ایران به شماره ۱-۲۵۹ و ۲-۲۵۹ مرجع همه تولیدکنندگان زعفران در ایران است.

این استاندارد برای دسته‌های مختلفی از زعفران برای بررسی عطر، مزه و رنگ اختصاص داده شده است و کلیه انواع زعفران را با همین استانداردها مورد ارزیابی کیفی قرار می‌دهند. این استاندارد همچنین برای مواردی از جمله چگونگی بسته‌بندی زعفران هم پیشنهاداتی ارائه می‌دهد. 

  از جمله تقلب‌های رایج در زعفران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  رنگ کردن خامه زعفران با رنگ استخراج شده از کلاله یا رنگ‌های طبیعی یا مصنوعی دیگر و مخلوط کردن آن با زعفران است.  رنگ کردن مجدد زعفران مصرف شده و استفاده از کلاله حاصل از گل‌های گونه‌های دیگر زعفران که معمولا کوتاه‌تر و فاقد ترکیبات است.

سنگین کردن وزن زعفران با انبار کردن در محل‌های مرطوب یا حتی اسپری کردن ذرات ریز آب و آغشته کردن آن با روغن، عسل، گلیسیرین و یا محلول‌های نیترات پتاسیم یا آمونیوم، شکر، سولفات سدیم است. زعفران به ویژه زعفران پودر شده با تقلبات بیشتری همراه است. چون سودجویان به زعفران سائیده شده برای افزایش وزن خاک سرخ اضافه می‌کنند.

مهمترین تقلبی که صورت می‌گیرد، استفاده از گیاه گلرنگ که شباهت زیادی به زعفران دارد است.
اما گلرنگ چیست؟

زعفران گران‌ترین ادویه و گران‌ترین محصول کشاورزی موجود در دنیاست. این ادویه عجیب و غریب و منحصر به‌ فرد، تقریبا به اندازه طلا ارزشمند است و به همین علت هم به آن طلای سرخ می‌گویند.

بنابراین تعجب‌آور نیست که در زعفران، تقلب خیلی بیشتر از باقی محصولات غذایی وجود داشته  باشد.  کلاهبرداری در زعفران به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی از آن‌ها استفاده از محصولات یا کالاهای مشابه ظاهری به جای زعفران است.

یکی از جایگزین‌های زعفران اصل، گیاه گلرنگ یا همان زعفران هندی است که با نام علمی (Carthamus tinctorius) شناخته می‌شود و عده‌ای سودجو آن را بخاطر ظاهر مشابه‌اش با افزودن عطر زعفران به فروش می‌رسانند. نکته مهم این است که دقت داشته باشید زعفران حقیقی، چون قسمتی از کلاله گیاه زعفران است دارای رشته‌هایی است که انتهای آنها پهن‌تر هستند.

راه‌های تشخیص زعفران اصل

روش‌های زیاد اما ساده و اثبات شده دیگری هم برای تست کیفیت زعفران بدون انجام آزمایشات گران قیمت وجود دارد.

این تست‌ها و روش‌های تشخیص زعفران اصل در ادامه در چند گروه طبقه بندی شده است: ۱- تشخیص از طریق دیداری (دیدن زعفران)

۲- تشخیص از طریق بویایی

۳- تشخیص از طریق مزه

۴- تشخیص از طریق آزمایش آب سرد

۵- تشخیص از طریق بنزین

جهت سفارش زعفران اصل به صورت آنلاین با شماره : ۰۹۱۹۲۳۷۳۲۱۶ تماس حاصل فرمایید.