نکاتی در مورد الکل و وایتکس
نکاتی در مورد الکل و وایتکس
برای از بین بردن ویروس‌هایی که روی سطح دست و صورت و یا سطوح مختلف هستند باید از شوینده‌هایی استفاده کرد که چربی را نابود کنند.
  • استفاده از الکل طبی ۷۰ درصد برای ضد­عفونی کردن دست­ها و سطوح توصیه می­شود.
  • خوردن الکل تاثیری در پیشگیری یا درمان کوید-۱۹ ندارد! و مقاومت بدن شما را در برابر ویروس کم می­کند. ویروس بیشترین اثر را بر دستگاه تنفس دارد.
  • بسیاری از الکل­های صنعتی و دست­ساز حاوی متانول هستند که الکلی سمی است و می­توانند باعث کوری، نارسایی­کلیه و حتی مرگ شوند.
  • در صورت استفاده از الکل صنعتی برای ضد­عفونی کردن سطوح از دستکش استفاده کنید. 
  • خوردن وایتکس علاوه بر این که تاثیری در پیشگیری یا درمان کرونا ندارد، سبب سوختگی و آسیب کشنده دستگاه گوارش می­شود.

گفته شده که ویروس کرونا را چربی احاطه کرده است پس برای از بین بردن ویروس‌هایی که روی سطح دست و صورت و یا سطوح مختلف هستند باید از شوینده‌هایی استفاده کرد که چربی را نابود کنند.

آب و صابون
بهترین عامل از بین بردن ویروس‌های احتمالی روی دست و صورت استفاده از آب و صابون است. بهتر است مرتب و پس از هر تماس دست با سطحی که دیگران به آن دسترسی دارند ۳۰ ثانیه دست‌ها را کامل و بادقت شست.

ژل‌های ضد عفونی
برای جا‌هایی که دسترسی به آب و صابون نیست می‌توان از ژل‌ها استفاده کرد. ماده اصلی این ژل‌ها الکل است که چربی را از بین می‌برد.

الکل
الکل با اینکه چربی و ساختار ویروس را حل می‌کند، اما باید در نظر داشت که الکل سفید یا همان الکل طبی، از لحاظ شرعی نجس است و استفاده از آن برای سطوح و دست‌ها باعث نجاست آن‌ها می‌شود. الکل‌های تقلبی که به طور معمول به آن‌ها الکل صنعتی اطلاق می‌شود. با افزودن یک ماده سمی مثل پیریدین با اتانول به دست می‌آید با اینکه همان فرمول شیمیایی الکل طبی را دارد، ولی به صورت مسکر مصرف نمی‌شود بنا به نظر اکثر فق‌ها نجس نیست؛ بنابراین اگر به نجاست یا پاکی اهمیت می‌دهید پیش از استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن وسایلی مانند گوشی تلفن همراه خود یا سطوحی مثل میز حتما نظر مرجع تقلید خود را جویا شوید.

شوینده‌های سبک
شوینده‌هایی که برای شست و شوی شیشه، شیرآلات و سطوح آشپزخانه استفاده می‌شوند می‌توانند به علت حل کردن چربی‌ها برای سطوح مورد استفاده قرار بگیرند.

شوینده‌های سنگین
شوینده‌هایی با پایه‌های اسیدی مثل وایتکس یا با پایه باز مانند پودر‌های شستشو چربی ویروس را حل می‌کنند، اما از آن‌ها باید برای ضدعفونی سطوحی مثل کف پله یا دیوار‌ها استفاده کرد.

سرکه
اگر دسترسی به مواد شوینده ندارید ترکیب الکل و سرکه به راحتی ویروس را از بین می‌برد. می‌توان از سرکه و آب اکسیژنه البته به صورت کاملا جداگانه هم برای ضدعفونی طوح استفاده کرد. اگر بوی سرکه مشام تان را آزار می‌دهد با استفاده از پوست پرتقال و ریختن آن‌ها در سرکه به مدت چند روز می‌توانید بوی آن‌ها را از بین ببرید.