نخستین سمینار HSE آبفای شهرها و شهرک‌های غرب تهران برگزار شد
نخستین سمینار HSE آبفای شهرها و شهرک‌های غرب تهران برگزار شد

شهریاریها : صبح امروز گروه ایمنی و بهداشت شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک‌های غرب استان تهران، نخستین سمینار HSE یا «ایمنی، بهداشت‌ و محیط زیست» خود را با شعار «تحقق کار شایسته با نهادینه‌سازی فرهنگ ایمنی و سلامت کار» در سالن‌ همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار کرد. منصور جنتی، رئیس هیئت مدیره و […]

آبفاشهریاریها : صبح امروز گروه ایمنی و بهداشت شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک‌های غرب استان تهران، نخستین سمینار HSE یا «ایمنی، بهداشت‌ و محیط زیست» خود را با شعار «تحقق کار شایسته با نهادینه‌سازی فرهنگ ایمنی و سلامت کار» در سالن‌ همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار کرد.

منصور جنتی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل آبفای شهرها و شهرک‌های غرب تهران، در سخنرانی افتتاحیه این سمینار با اشاره به اهمیت و جایگاه ایمنی، بهداشت و کوشش برای حفظ محیط زیست در تمام فعالیت‌ها و پروژه‌ها شرکت آبفای شهرها و شهرک‌های غرب، بر نقش HSE در ارتقای کیفیت محیط کار و حفظ منابع انسانی و محیطی تأکید کرد.

نخستین سخنران این همایش تورج دانا، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، بود، وی که از متخصصان حوزه HSE به ویژه در صنعت نفت و گاز است بر لزوم آگاه‌سازی پیمانکار و کارفرما از شرایط حاکم بر HSE و لزوم حرکت در این زمینه سخن گفت.

عضو مؤسسین رشته HSE در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس کمیته‌های عالی HSE پروژه‌های نفت و گاز شامل NGL سیری، خارک، رشادت، رسالت، فاز یک، چهار، پنج، شش، هفت، هشت توسعه میدان گازی پارس جنوبی، رئیس ستاد اجرائی هوای پاک کل کشور، سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ و عضو دائمی داوران در کمیته علمی همایش ۲ سالانه HSE دانشگاه صنعتی شریف است.

مهدی بهشتی، رئیس هیئت مدیره و مدیر آکادمی HSE شرکت مهندسی مروجان بهره‌وری و مدرس بین‌‏المللی در برگزاری دوره‏های آموزشی HSE دومین سخنران این سمینار بود.

بهشتی با توضیح مراحل HSE بر لزوم تفکیک هر مرحله و تمرکز بر هر مرحله به عنوان جزئی از یک فرآیند کل و در عین حال مستقل تأکید کرد.

مدیر دفتر نظارت بر ایمنی، حفاظت فنی و سلامت کار آبفای استان تهران سومین سخنران سمینار بود که زمینه‌ها و شرایط اجرای HSE را در شرکت‌های آب و فاضلاب تشریح کرد.

عباس جاجرمی که جدا از تدریس HSE در دانشگاه، تجربه نظارت بر بیش از ۱۱۰۰ پروژه ملی و استانی آب و فاضلاب را در کارنامه خود دارد از دشواری‌های اجرا و گنجاندن این مفهوم در طرح‌های آب و فاضلاب سخن گفت.

HSE حروف اول سه کلمه Health به معنی بهداشت و سلامتی Safety به معنی ایمنی و Environment به معنی محیط است که فعالیت‌های بهداشتی، ایمنی و محیط زیست را در برمی‌گیرد.

این مفهوم مدت‌هاست که سنگ بنای تمام پروژه‌هایی است که به نوعی با دو عامل انسان و محیط درگیر است، با توجه به اینکه وظیفه اصلی شرکت‌های آب و فاضلاب نیز تأمین، تصفیه و رساندن آب آشامیدنی بهداشتی به شهروندان است، رعایت و دخالت دادن عامل HSE در این شرکت‌ها بسیار اهمیت دارد. سمینار HSE آبفای شهرها و شهرک‌های غرب استان تهران با همین هدف برگزار شد.

در حاشیه این سمینار، تجهیزات کنترل و انحراف ترافیک و تجهیزات فردی در شرکت آب و فاضلاب به نمایش درآمده و پوسترها، بنرها و بروشورهایی برای آشنایی با مفهوم و الزام‌های HSE، عوامل زیان‌آور محیط کار و اطلاعات مورد نیاز منتشر شده بود.