نحوه دریافت رمز دوم پویا(یکبار مصرف) برای تمامی بانک ها
نحوه دریافت رمز دوم پویا(یکبار مصرف) برای تمامی بانک ها
از ابتدای دی ماه برای خرید اینترنتی خود نیاز به رمز دوم پویا خواهید داشت. رمز دوم یکبار مصرف برای جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی است و برای خریدهای اینترنتی از ابتدای دی ماه ۱۳۹۸ ضروری است.

شهریاریها ،در این مقاله به روش دریافت رمز دوم پویا برای بانک های مهمتر اشاره می کنیم.

فعال کردن رمز دوم پویا ( رمز یکبار مصرف) برای بانک ملی :

کاربران با استفاده از اپلیکیشن ۶۰ بانک ملی که برای اندروید و iOS طراحی شده است می‌توانند هر ۶۰ ثانیه، یک رمز یک‌بارمصرف اول یا دوم دریافت کنند. همچنین مشتری‌های فاقد گوشی‌های همراه هوشمند نیز می‌توانند با استفاده کد دستوری و بدون نیاز به اینترنت، رمز دوم یک‌بار مصرف دریافت کنند؛ در این روش نیز رمز یک‌بارمصرف دریافت شده تنها ۶۰ ثانیه معتبر است. در این روش، مشتری می‌تواند ابتدا با وارد کردن کد دستوری #۶۰*۷۳۷* در سامانه ثبت‌نام کرده و پس از دریافت کد فعال‌سازی، مراحل ثبت‌نام را ادامه دهد؛ سپس تنها با یک بار مراجعه به دستگاه خودپرداز و انتخاب عملیات رمز، وارد منوی فعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف دوم شده و مشخصات لازم را وارد کند.

بعد از نصب اپلیکیشن ۶۰ و ورود به برنامه روی تصویر رمز یک‌بارمصرف کلیک کنید و عملیات نصب را ادامه دهید. در مراحل بعدی با وارد کردن شماره تلفن همراه، کد فعال‌سازی (که پیامک می‌شود) را در اپلیکیشن وارد کنید تا ثبت‌نام کامل شود. بعد از نصب کردن برنامه می‌توانید به یکی از سه روش مراجعه به سامانه‌ی بام، مراجعه به دستگاه‌های کیوسک/cashless و مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز فرایند فعال‌سازی را تکمیل کنید.

فعال‌سازی از طریق سامانه‌ی بام

جهت استفاده از سرویس رمز یکبارمصرف ابتدا نرم‌افزار موبایلی ۶۰ بانک ملی ایران را دریافت و نصب کنید و پس از فعال‌سازی آن نرم‌افزار رمزبان بانک ملی را نیز نصب کنید.

۱- ورود به سامانه‌ی بام و انتخاب ویجت «فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف کارت

۲- انتخاب شماره کارت

۳- وارد کردن اطلاعات کارت

۴- انتخاب نوع رمز (اول یا دوم) مورد نظر

۵- انتخاب دکمه‌ی دریافت کد

۶- وارد کردن کد نمایش داده شده در سامانه در «بخش دریافتی از دستگاه» و کد پیامک شده برای تلفن همراه در «بخش دریافتی از پیامک» در برنامه‌ی ۶۰

فعال‌سازی از طریق کیوسک و CASHLESS

جهت استفاده از سرویس رمز یکبارمصرف ابتدا نرم‌افزار موبایلی ۶۰ بانک ملی ایران را دریافت و نصب کنید و پس از فعال‌سازی آن نرم‌افزار رمزبان بانک ملی را نیز نصب کنید.

۱- کشیدن کارت در دستگاه

۲- انتخاب سرویس تغییر رمز

۳- انتخاب «فعال‌سازی رمز اول یک‌بارمصرف» یا « فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف»

۴- وارد کردن شماره موبایل

۵- بعد از وارد کردن رمز کارت به دستگاه، پیغام موفقیت‌آمیز بودن عملیات روی دستگاه نشان داده می‌شود. سپس بخش اول توکن روی رسید چاپ می‌شود و بخش دوم آن برای کاربر پیامک می‌شود. درنهایت می‌توانید وارد نرم‌افزار رمزبان تلفن همراه و وارد منوی اتصال کارت شوید. در قسمت اول، توکن دریافت شده از رسید دستگاه و در قسمت دوم، بخش دوم توکن که از طریق پیامک ارسال شده را وارد کنید. برای دریافت رمز یک‌بار مصرف دوم نیز می‌توانید به همین روش عمل کنید و برای غیرفعال‌سازی نیز کافی است از منوی اولیه «غیرفعال‌سازی رمز اول یک‌بارمصرف» یا «غیرفعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف» را انتخاب کنید.

 

فعال‌سازی از طریق خودپرداز

۱- مراجعه به خودپرداز بانک مالی و انتخاب گزینه‌ی عملیات رمز

۲- انتخاب گزینه‌ی «فعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف اول» یا «فعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف دوم»

۳- بعد از وارد کردن شماره تلفن همراه و درصورت مغایرت نداشتن با شماره‌ی ثبت شده در سیستم پیامکی حاوی بخش اول و دوم توکن پیامک شده و روی رسید کاغذی چاپ می‌شود.

۴- با ورود به برنامه‌ی ۶۰ و انتخاب گزینه‌ی اتصال کارت، توکن دریافت شده را وارد کنید.

در نظر داشته باشید که با فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف دوم، رمز دوم ثابت غیرفعال می‌شود. برای غیرفعال کرد رمز یک‌بارمصرف دوم کافی بعد از وارد کردن کارت به خودپرداز، گزینه «غیرفعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف دوم» را انتخاب کنید.

 

 

 

فعال کردن رمز دوم پویا ( رمز یکبار مصرف) برای بانک ملت :

۱- دریافت نرم‌افزار اندروید یا iOS از سایت بانک

 

۲- مراجعه به یکی از دستگاه‌های خودپرداز یا پایانه‌ی بانکی غیر نقد بانک، استفاده از منوی تغییر رمز و خدمات رمز پویا، فعال‌سازی سامانه‌ی رمز نگار ملت- اپلیکیشن، ارسال کد فعال‌سازی

۳- ورود کد فعال‌سازی به سامانه و تعیین رمز اپلیکیشن

۴- افزودن کارت یا کارت‌های بانک ملت به سامانه‌ی رمزنگار ملت

۵- دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف از سامانه‌ی رمز نگار ملت

 

مشتری‌های بانک پارسیان برای فعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف باید ابتدا به یکی از خودپردازهای بانک پارسیان مراجعه کنند و از طریق منوی عملیات رمز، ثبت‌نام رمز یک‌بارمصرف، یک رمز دلخواه هشت رقمی (رمز ساده مانند اعداد پشت سر هم و تکرار یک عدد بیش از ۴ بار مجاز نیست)، مطابق تصاویر زیر انتخاب کنند. این رمز برای صدور رمز یک‌بارمصرف الزامی بوده و در صورت فراموش کردن آن، باید مجددا به خودپرداز بانک پارسیان مراجعه کرده و رمز جدید تعریف کنید. این سرویس تنها برای مشتریانی قابل استفاده است که شماره‌ی همراه خود را قبلا در سیستم ثبت کرده‌اند.

 

پس از انجام مرحله بالا، یک کد فعال‌سازی به شماره‌ی موبایل دارنده‌ی کارت ارسال می‌شود. کد فعال‌سازی به مدت ۲۴ ساعت معتبر بوده و در این مدت کاربر می‌تواند از طریق موبایل بانک پارسیان (پارسیان من نسخه‌ی ۱.۳.۱۴ به بعد) نسبت به فعال‌سازی سرویس اقدام کند. برای این منظور پس از اجرای موبایل بانک و رفتن به منوی اصلی، منوی رمز یک‌بار مصرف، گزینه‌ی ثبت، پس از ورود شماره کارت و کد فعال‌سازی ارسال شده به موبایل، عملیات فعال‌سازی انجام می‌شود.

 

پس از انجام این مراحل می‌توانید از طریق موبایل بانک اقدام به دریافت رمزهای یک‌بار مصرف کارت کنید. برای این منظور با مراجعه به منوی اصلی، منوی رمز یک‌بار مصرف، گزینه‌ی صدور، انتخاب کارت مورد نظر، ورود رمز هشت رقمی که کاربر در خودپرداز مشخص کرده است، انتخاب رمز هفت رقمی (این رمز به‌جای رمز دوم کارت استفاده می‌شود)، رمز یک‌بار مصرف به کاربر نمایش داده می‌شود. رمز یکبار مصرف به مدت ۶۰ ثانیه معتبر است و در این مدت تنها یک‌بار قابل استفاده است. توجه داشته باشید که رمزهای تولید شده در صورتی صحیح است که زمان گوشی کاملا دقیق تنظیم شده باشد؛ بنابراین کاربر باید در قسمت تنظیمات تاریخ و زمان گوشی، گزینه‌ی تنظیم خودکار تاریخ و زمان (time and date Automatic) را فعال کند.

 

فعال کردن رمز دوم پویا ( رمز یکبار مصرف) برای بانک سامان :

مشتری‌های بانک سامان می‌توانند به دو روش حضوری و غیرحضوری نسبت به فعال‌سازی رمز دوم پویا  اقدام کنند. امکان فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف کارت بانک سامان بدون نیاز به حضور در شعبه و از طریق نت بانک انجام می‌شود:

گام اول: مراجعه به سایت بانک سامان به نشانی www.sb24.com و نصب اپلیکیشن رمزینه از قسمت اپلیکیشن‌های سامان

گام دوم: مراجعه و ورود به نت بانک سامان به نشانی https://ib.sb24.com

گام سوم: انتخاب منوی «مدیریت کارت» در نت بانک

گام چهارم: انتخاب گزینه‌ی «فعال‌سازی رمز دوم یکبارمصرف کارت» در نت بانک

گام پنجم: کارت مورد نظر خود که قصد فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف برای آن را دارید، انتخاب کنید.

گام ششم: دکمه‌ی «فعال‌سازی برنامک» را انتخاب کنید. در مرحله‌ی نت بانک یک کد QR نمایش می‌دهد. ۱۰ دقیقه فرصت دارید تا باقی عملیات را به‌صورت زیر انجام دهید.

گام هفتم: اپلیکیشن رمزینه را باز و  یک رمز ۶ رقمی برای این برنامک انتخاب و وارد کنید. در حفظ و نگه‌داری این رمز دقت کنید زیرا از این پس ورود شما به اپلیکیشن رمزینه از طریق این رمز ۶ رقمی خواهد بود.

گام هشتم: گزینه‌ی «فعال‌سازی رمز دوم کارت» در اپلیکیشن رمزینه را انتخاب کنید.

گام نهم: گزینه‌ی اسکن کد تصویری را انتخاب کنید.

گام دهم: تصویر نمایش داده شده روی صفحه‌ی رایانه‌ی خود را اسکن کنید.

گام یازدهم: دوباره کد ۶ رقمی رمزینه و سپس کد چهار رقمی که به موبایل شما ارسال می‌شود را وارد کنید. توجه کنید این کد چهار رقمی به شماره موبایلی که در بانک معرفی و در سیستم نرم‌افزاری بانک درج شده است ارسال می‌شود.

پس از نصب و راه‌اندازی برنامک رمزینه، استفاده از آن و تولید رمز یکبار مصرف نیازی به اینترنت ندارد. پس از فعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف کارت، مشتری همچنان امکان استفاده از رمز ایستای دوم کارت را خواهد داشت و برای غیرفعال کردن رمز ایستای دوم کارت باید به شعب بانک مراجعه شود. متقاضیانی که امکان استفاده از نت بانک برای فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف کارت را ندارند، می‌توانند پس از نصب این برنامه روی گوشی خود به کلیه‌ی شعب بانک سامان مراجعه و این خدمت را دریافت کنند.

 

فعال کردن رمز دوم پویا ( رمز یکبار مصرف) برای بانک پاسارگاد :

برای فعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف پویا بانک پاسارگاد می‌توان با مراجعه به بانکداری مجازی یا موبایل بانک و از طریق مسیرهای زیر اقدام کرد:

۱- در بانکداری مجازی: قسمت کارت –> کارت‌های من –> در ستون عملیات انتخاب گزینه… –> انتخاب «مدیریت نوع رمز دوم» و تأیید رمز دوم یک‌بارمصرف به‌عنوان نوع رمز دوم کارت برای کارت مورد نظر

 

۲- در موبایل بانک (همراه بانک) –> قسمت کارت –> رمزپویا –> انتخاب «آیکون فعال‌سازی» (پس از فعال‌سازی آیکون مربوطه به رنگ سبز تغییر می‌کند.)

 

یا از مسیر: موبایل بانک (همراه بانک) –> قسمت سایر –> عملیات کارت –> گزینه‌ی فعال/غیرفعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف کارت –> فعال کردن گزینه‌ی رمز یک‌بارمصرف برای کارت مورد نظر

 

پس از فعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف از طریق یکی از مسیرهای گفته شده، می‌توانید در زمان خرید کالا و خدمات روی درگاه‌های پرداخت، با مراجعه به موبایل بانک (همراه بانک) از طریق منوی کارت موبایل بانک (همراه بانک) –> رمزپویا –> انتخاب گزینه‌ی «دریافت رمز پویا» نسبت به دریافت رمز پویا اقدام کنید.

 

فعال کردن رمز دوم پویا ( رمز یکبار مصرف) برای بانک سپه :

برای دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف بانک سپه باید از اپلیکیشن رمزساز بانک سپه استفاده کنید. رمزساز بانک سپه روی چند سیستم مختلف نصب می‌شود و همچنین چند مشتری می‌توانند از یک نرم‌افزار استفاده کنند؛ به این صورت که با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود می‌توانند به اطلاعات رمزساز خود دسترسی پیدا کنند. این قابلیت برای افرادی که فقط به یک گوشی اندروید دسترسی دارند (مانند اعضای یک خانواده) مفید است. بعد از نصب برنامه از وب‌سایت بانک سپه و فعال‌سازی آن می‌توانید از امکانات آن استفاده کنید. برای فعال‌سازی رمزساز سپه کافی است اپلیکیشن آن را باز کنید و مراحل زیر را انجام دهید:

۱- اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

 

  • شماره‌ی مشتری: شماره انحصاری شما در بانک سپه است. در صورت نداشتن شماره‌ی مشتری، آن را از یکی از شعب بانک درخواست کنید.
  • شماره‌ی سریال: شماره‌ی سریال OTP شماره‌ای است که شعبه بعد از درخواست رمزساز در اختیار شما قرار می‌دهد. این شماره بین ۱۲ تا ۱۹ رقم است.
  • کد فعالسازی: شماره‌ای ۶ رقمی است که به شماره‌ی همراه مشتری پیامک می‌شود. این کد یک بار مصرف است و فقط یک بار می‌توان از آن استفاده کرد.

۲- برای ورود و استفاده از امکانات برنامه باید نام کاربری و رمز عبور تعریف کنید.

 

قواعد تعریف نام‌کاربری:

  • لاتین باشد
  • حداقل ۳ کاراکتر و حداکثر ۱۶ کاراکتر باشد.
  • کاراکترهای حرف و عدد مجاز هستند.
  • به بزرگی و کوچکی حروف حساس نیست.

قواعد تعریف رمز ورود:

  • لاتین باشد.
  • حداقل ۶ کارکتر و حداکثر ۱۶ کاراکتر باشد.
  • کاراکترهای حرف، عدد و ! @ $ & مجاز هستند.
  • حداقل یک حرف و یک عدد استفاده شده باشد.

۳- بعد از زدن دکمه‌ی تأیید، در صورتی که فعال‌سازی با موفقیت انجام شود، پیغام زیر نمایش داده می‌شود. برای استفاده از برنامه باید مجددا آن را اجرا کنید.

 

کد فعال‌سازی یک‌بار مصرف است و نمی‌توان از آن برای فعال‌سازی چند برنامه استفاده کرد.

۴- بعد از فعال‌سازی موفق، برای ورود به برنامه باید نام کاربری و رمز ورود خود را وارد کنید و روی دکمه‌ی ورود بزنید. برای اضافه کردن کاربر جدید می‌توانید روی «فعال‌سازی برای شخص جدید» در پایین صفحه بزنید.

 

درصورتی‌که رمز ورود را سه بار پشت سر هم اشتباه وارد کنید، به مدت ۱۵ دقیقه نمی‌توانید وارد برنامه شوید. در صورتی که ۶ بار پیاپی رمز را اشتباه بزنید به‌مدت یک ساعت، ۹ بار اشتباه به‌مدت یک روز و بعد از ۱۲ بار اشتباه پیاپی دیگر نمی‌توانید وارد نرم‌افزار شوید و باید عملیات فعال‌سازی را دوباره انجام دهید.

۵- منوی اصلی برنامه به شکل زیر است.

 

  • دریافت رمز: با لمس این گزینه وارد صفحه‌ی تولید رمز یک‌بارمصرف می‌شوید.
  • تنظیمات کاربر: این گزینه امکاناتی برای تغییرات روی مشخصات کاربر می‌دهد.
  • تنظیمات رمزساز: در این گزینه می‌توانید به تنظیمات رمزساز دسترسی داشته باشید.
  • ارتباط با ما: اطاعات تماس با بانک نمایش داده می‌شود.
  • خروج: برای خروج کامل از برنامه استفاده می‌شود.

۶- با لمس گزینه‌ی دریافت رمز، رمز یک‌بارمصرف به مدت ۳۰ ثانیه نمایش داده می‌شود. رمز تولیدشده، حداکثر به مدت ۹۰ ثانیه از زمان ایجاد اعتبار دارد. با لمس دکمه‌ی «کپی» مقدار رمز، داخل حافظه‌ی موقت گوشی ذخیره می‌شود.

 

فعال کردن رمز دوم پویا ( رمز یکبار مصرف) برای بانک آینده :

نرم‌افزار ریما امکان دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف را برای مشتری‌های بانک آینده فراهم می‌کند. تا پیش از این نرم‌افزار راز از سوی بانک آینده برای دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف معرفی شده بود که طبق اطلاعیه‌ی بانک این اپلیکیشن از ۲۶ آبان ماه سال جاری قابل استفاده نیست و مشتری‌ها باید از اپلیکیشن ریما استفاده کنند. نحوه‌ی فعال‌سازی کلی برنامه‌ی رمز یک‌بارمصرف روی گوشی تلفن همراه دارای سیستم‌عامل اندروید به شرح زیر است:

۱- مراجعه‌ی مشتری به سایت بانک و دریافت برنامه‌ی رمز یک‌بارمصرف از روی سایت بانک آینده

۲- نصب برنامه و ورود اطلاعات مورد نیاز توسط کاربر (شماره تلفن همراه باید دقیقا همان شماره تلفن همراهی باشد که کاربر به بانک اعلام کرده است.

۳- پس از نصب برنامه‌ی رمز یک‌بار مصرف، فرایند دریافت کلید رمزنگاری، کنترل صحت و تطابق شماره‌ی تلفن همراه وارد شده توسط کاربر با شماره تلفن موجود در پروفایل مشتری در بانک، از طریق ارتباط اینترنتی صورت می‌گیرد.

۴- در صورت انطباق شماره تلفن همراه کد فعال‌سازی از طریق پیامک ارسال می‌شود و درصورت عدم انطباق شماره تلفن همراه راهنمایی مشتری برای مراجعه به شعبه و درج یا اصلاح شماره موبایل در سیستم بانک انجام می‌شود.

۵- فعال‌سازی برنامه روی گوشی به وسیله ورود کد فعال‌سازی دریافتی از طریق پیامک و تخصیص رمز یا الگو (Pattern) به منظور ورود به برنامه‌ی رمز یک‌بار مصرف

۶- مراجعه‌ی مشتری به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک آینده به منظور دریافت کد امنیتی

مشتری در این مرحله پس از وارد کردن شماره تلفن همراه، می‌تواند کد امنیتی را از طریق رسید خودپرداز و کد امنیتی پیامکی را دریافت کند (این فرایند می‎‌‌تواند برای رمز اول کارت و رمز دوم کارت صورت پذیرد).

۷- کاربر با وارد کردن کد امنیتی دریافتی از طریق خودپرداز (۸ رقمی) و کد امنیتی پیامک شده (۱۲۰ رقمی) می‌تواند نسبت به فعال‌سازی برنامه اقدام کند.

فعال کردن رمز دوم پویا ( رمز یکبار مصرف) برای بانک دی :

دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف بانک دی از طریق اپلیکیشن ارس امکان‌پذیر است. پس از نصب اپلیکیشن ارس جهت فعال‌سازی آن وارد سامانه‌ی اینترنت بانک دی شوید و از منوی کارت، گزینه‌ی «فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف کارت» را انتخاب کنید. درصورتی‌که نام کاربری و رمز عبور اینترنت بانک دی را در اختیار ندارید، جهت فعال‌سازی اپلیکیشن ارس به‌همراه مدارک هویتی به یکی از شعب بانک دی مراجعه کنید. هنگام فعال‌سازی اپلیکیشن ارس نیاز به ارتباط تلفن همراه‌با اینترنت وجود دارد اما پس از آن (برای تولید رمز) نیازی به اینترنت نیست.

فعال کردن رمز دوم پویا ( رمز یکبار مصرف) برای بانک شهر :

فرایند فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف بانک شهر به این ترتیب است که پس از نصب نرم‌افزار در تلفن همراه، مشتری باید اطلاعات هویتی خود را وارد کند و سپس با مراجعه به هر یک از شعب بانک شهر و انجام احراز هویت، اقدام به فعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف از طریق اسکن بارکد دوبعدی کند. بانک شهر همچنین اعلام کرده است امکان فعال‌سازی به‌زودی از طریق سایر درگاه‌های بانک فراهم خواهد شد.

 

 

فعال کردن رمز دوم پویا ( رمز یکبار مصرف) برای بانک تجارت :

همراز، اپلیکیشنی است که توسط بانک تجارت و به منظور دریافت رمز یک‌بارمصرف طراحی شده است. برای فعال‌سازی برنامه باید ابتدا به یکی از خودپردازهای بانک تجارت مراجعه کنید و اطلاعات داده شده را در اپلکیشن وارد کنید.

مراحل ثبت درخواست و دریافت رمز یک‌بار مصرف:

۱- ثبت درخواست از طریق دستگاه‌های خودپرداز :

  • مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز بانک تجارت
  • وارد کردن کارت به دستگاه و زدن رمز ورود
  • ورود به منوی سایر خدمات
  • انتخاب منوی سایر خدمات و گزینه‌ی فعال‌سازی رمز پویا
  • دریافت برگ رسید حاوی شماره سریال و شماره تلفن همراه مشتری از دستگاه
  • دریافت یک پیامک حاوی کد فعال‌سازی رمز پویا به شماره تلفن همراه (شماره ثبت شده مربوط به کارت

۲- دریافت نرم‌افزار تولید رمز یکبار مصرف:

دانلود نرم‌افزار همراز از وب‌سایت بانک تجارت و نصب آن (در حال حاضر برنامه در دو نسخه‌ی اندروید و IOS در دسترس است.

۳- نحوه‌ی کار با نرم‌افزار:

  • ورود به برنامه و تعریف کلمه‌ی عبور (رمز تعریف شده باید حداقل هشت رقم باشد
  • افزودن کارت باانتخاب دکمه‌ی «افزودن کارت»
  • ورود شماره کارتی که رمز پویای آن از طریقدستگاه خودپرداز بانک فعال شده است (می‌توانید به‌صورت اختیاری عنوانی را برای کارت خود در بخش عنوان کارت تعریف کنید
  • ورود شماره سریالی که در رسید دریافتی ازدستگاه خودپرداز درج شده است در قسمت شماره سریال توکن
  • ورود کد فعال‌سازی که به شماره تلفن همراه پیامک شده بود در قسمت کلید فعال‌سازی توکن
  • زدن دکمه‌ی تأیید
  • در صورت درج صحیح شماره‌ها در قسمت‌های مربوطه کارت بانکی مورد نظر در برنامه تعریف می‌شود

۴- دریافت رمز یک‌بارمصرف

  • انتخاب گزینه‌ی درخواست رمز یک‌بار مصرف
  • در صفحه‌ی ظاهر شده کلمه‌ی عبور خود را وارد کنید و دکمه‌ی تأیید را بزنید
  • رمز یک‌بار مصرف برای کارت مربوطه تعریف شده و به مدت ۳۰ ثانیه نمایش داده می‌شود
  • رمز نمایش داده شده را به‌عنوان رمز دوم در تراکنشی که قصد انجام آن را دارید، استفاده کنید
  • پس از گذشت ۳۰ ثانیه رمز مخفی خواهد شد و چنانچه به هر دلیل قصد دریافت مجدد رمز یک‌بارمصرف جدید را دارید، کافی است مجددا گزینه‌ی درخواست رمز یک‌بار مصرف را انتخاب کنید و پس از آن کلمه‌ی عبور را در صفحه بعد وارد کنید تا سامانه رمز یک‌بار مصرف جدیدی را برای شما تعریف کند و نمایش دهد.
  • رمز دریافتی به مدت ۶۰ ثانیه جهت انجامتراکنش قابل استفاده خواهد بود و پس از طی این مدت، نامعتبر می‌شود و باید رمز جدیدی از برنامه دریافت شود.
  • فعال کردن رمز دوم پویا ( رمز یکبار مصرف) برای بانک صادرات :

بانک صادرات امکان صدور رمز اول و دوم کارت به‌صورت یک‌بار مصرف (پویا) را نیز با نرم‌افزار امکان‌پذیر کرده است. در همین راستا، نرم‌افزار موبایلی «ریما» به‌عنوان نرم‌افزار تولید رمز یک‌بار مصرف اول/دوم کارت تدوین و از طریق سایت این بانک و نرم‌افزار موبایلی «صاپ» در دسترس است. مشتری‌ها برای فعال‌سازی اپلیکیشن باید ابتدا به دستگاه خودپرداز مراجعه کنند و سپس شماره سریال یا کد فعال‌سازی که دریافت می‌کنند را در اپلکیشن وارد کنند. اعتبار رمزهای تولید شده از طریق برنامه‌ی «ریما​» جهت انجام تراکنش‌های مبتنی بر کارت، ۶۰ ثانیه است.

 

فعال کردن رمز دوم پویا ( رمز یکبار مصرف) برای بانک گردشگری :

فعال‌سازی قابلیت رمز پویای بانک گردشگری از یکی از سامانه‌های اینترنت بانک و موبایل بانک انجام می‌شود.

فعال کردن رمز دوم پویا در سامانه‌ی اینترنت‌بانک

۱- از طریق رمز ورود به سامانه‌ی اینترنت‌بانک گردشگری وارد شوید.

 

۲- از منوی «کارت» روی گزینه‌ی «کارت‌های من» کلیک کنید.

۳- کارت مورد نظر خود را از میان فهرست کارت‌های نمایش داده شده انتخاب کنید.

۴- روی آیکن از قسمت «عملیات» کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه، پنجره‌ی کوچکی باز می‌شود. برای فعال/غیرفعال کردن رمز دوم پویا باید روی گزینه‌ی «مدیریت نوع رمز دوم» کلیک کنید.

 

۵- مطابق شکل زیر در پنجره‌ی باز شده در صورت تمایل برای فعال کردن رمز دوم پویا روی دکمه‌ی «بله» و در صورت عدم تمایل روی دکمه‌ی «خیر» کلیک کنید.

 

۶- پس از انجام مراحل گفته شده، نوع رمز دوم کارت به حالت «رمز یک‌بار مصرف» تغییر خواهد کرد.

 

مشتری‌ها پس از فعال کردن خدمت رمز دوم پویا برای کارت، باید از طریق سامانه‌ی پرداخت همراه اقدام به دریافت رمز دوم پویا برای کارت خود کنند. مراحل دریافت رمز دوم پویا به شرح زیر است:

۱- پس از نصب آخرین نسخه‌ی سامانه‌ی همراه بانک گردشگری، روی گزینه‌ی «خدمات کارت» که از این پس «پرداخت همراه» نامیده می‌شود، کلیک کنید. برای بهره‌برداری از خدمات پرداخت همراه، نیازی به دریافت نام کاربری و رمز عبور از شعبه نیست.

 

۲- برای فعال‌سازی خدمات پرداخت همراه، مشتری باید شماره تلفن همراه خود را وارد کند. کد فعال‌سازی از طریق پیامک به شماره تلفن همراه مشتری ارسال می‌شود. شماره موبایل باید همان شماره موبایلی باشد که در سامانه‌ی بانکداری متمرکز (فناپ) تعریف شده است.

۳-پس از ورود کد فعال‌سازی، مشتری باید طبق تصویر زیر یک رمز عبور انتخاب کند.

 

۴- پس از ورود برای دریافت رمز دوم پویای کارت خود روی بخش «سایر» و سپس گزینه‌ی «رمز یک‌بار مصرف کارت» کلیک کنید.

 

۵- در پنجره‌ی باز شده فهرست کارت‌هایی که برای آن‌ها رمز دوم پویا فعال شده نمایش داده می‌شود. برای دریافت رمز دوم روی کارت مورد نظر کلیک کنید.

  • درصورتی‌که خدمت رمز دوم پویا برای هیچ‌کدام از کارت‌ها فعال نشده باشد، پیغام «کارت یافت نشد» نمایش داده می‌شود.
  • درصورتی‌که شماره موبایل سامانه پرداخت همراه مشتری با شماره تلفن ثبت شده برای تعریف مشتری در سامانه‌ی بانکداری متمرکز (فناپ) یکسان نباشد، پیغام خطای «مشتری دارنده کارت یافت نشد» دریافت می‌شود.

 

۶- در صفحه‌ی بعد یک کد نمایش داده خواهد شد که همان رمز دوم کارت است.

 

فعال کردن رمز دوم پویا ( رمز یکبار مصرف) برای بانک رفاه کارگران :

نرم‌افزاری موبایلی «رمزساز رفاه» از سوی بانک رفاه کارگران برای دریافت رمز دوم پویای یک‌بارمصرف ارائه شده و نحوه‌ی فعال‌سازی آن در تصویر زیر توضیح داده شده است.

 

 

فعال کردن رمز دوم پویا ( رمز یکبار مصرف) برای بانک قوامین :

نرم‌افزار جی بی رمز،  اپلیکیشن بانک قوامین برای دریافت رمز دوم پویای یکبارمصرف است که برای سیستم‌عامل اندروید و IOS عرضه شده است.

 

فعال کردن رمز دوم پویا ( رمز یکبار مصرف) برای بانک مسکن :

بانک مسکن برای ارائه‌ی خدمات رمز یک‌بار مصرف از اپلیکیشن «رمز نمای بانک مسکن» استفاده می‌کند.

۱- با مراجعه به دستگاه خودپرداز بانک مسکن براساس دستورالعمل رمز دوم پویای خود را فعال کنید. پس از فعال‌سازی رمز دوم پویا، رمز دوم ایستا غیرفعال می‌شود.

۲- برای دریافت رمز دوم پویا، نسخه‌ای از برنامه‌ی «رمز نمای بانک مسکن» سازگار با گوشی خود را از سایت بانک مسکن دانلود و نصب کنید. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید رمز دوم یک‌بار مصرف را که صرفا در مدت زمان معین جهت استفاده در یک تراکنش قابل استفاده است دریافت کنید.