ملارد قهرمان مسابقات کشتی با چوخه کشور
ملارد قهرمان مسابقات کشتی با چوخه کشور

شهریاریها به نقل از روابط عمومی اداره ورزش و جوانان،مسابقات قهرمانی چوخه کشور روز جمعه ۹۵/۳/۷ به میزبانی شهرستان ملارد و با حضور گرشاسبی مشاور وزیر ومدیرکل ورزش و جوانان استان تهران، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و با حضور ۱۱۰ ورزشکار از ۱۵ شهرستان از سراسر کشور آغاز شد،که […]

۰۱٫۴شهریاریها به نقل از روابط عمومی اداره ورزش و جوانان،مسابقات قهرمانی چوخه کشور روز جمعه ۹۵/۳/۷ به میزبانی شهرستان ملارد و با حضور گرشاسبی مشاور وزیر ومدیرکل ورزش و جوانان استان تهران، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و با حضور ۱۱۰ ورزشکار از ۱۵ شهرستان از سراسر کشور آغاز شد،که در پایان این رقابت ها تیم چوخه شهرستان ملارد، قوچان و اسفراین در رده های تیمی به ترتیب مقام های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند..

علیرضا صیفوری رئیس اداره ورزش و جوانان ملارد ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین و گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر طی سخنانی افزودند: امروز شهرستان ملارد به عنوان یکی از مراکز مهم کشتی با چوخه در کشور از سوی جامعه کشتی با چوخه به رسمیت شناخته شده است.امروز نیز در این مسابقات شاهد حضور پر رنگ قهرمانان،مربیان و مسئولین سرشناس کشوری این رشته هستیم.

وی با اشاره به برگزاری هشتمین دوره مسابقات قهرمانی چوخه کشور به میزبانی این شهرستان اظهار داشت:کشتی چوخه از رشته های اصیل ایران زمین به شمار می رود که در فرهنگ و آیین کشور عزیزمان ریشه دارد.

وی در تشریح پیشینه تاریخی این ورزش عنوان کرد:خاستگاه اصلی این رشته ورزشی در استان خراسان است که در بسیاری از مراسم محلی و جشن ها و اعیاد با حضور خیل عظیم مشتاقان این رشته برگزار می شده است و با عنایت به اینکه این ورزش از قدیم الایام در میان مردم کرد شمال خراسان مرسوم بوده، تحت عنوان کشتی چوخه از آن نامبرده می شود.

صیفوری گفت:گستره این ورزش محلی امروزه به کشورهای آسیای میانه نیز تسری پیدا کرده که این عمق نفوذ موید توانمندی فرهنگی ایران زمین و بالاخص منطقه خراسان است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ملارد عنوان کرد:یکی از دلایل تلاش مجموعه مدیریت ورزشی این شهرستان برای برگزاری و میزبانی مسابقات کشوری چوخه در این منطقه به مهاجر پذیری و حضور اقوام و طوایف گوناگون از استان خراسان در این خطه از استان تهران باز می گردد.

وی افزود:یکی دیگر از اهداف اصلی ما در میزبانی از این مسابقات حفظ آیین و سنن محلی ایران زمین است، زیرا از نظر ما عقبه این رشته ورزشی با مولفه هایی همچون پهلوانی، فرهنگ و آیین بومی و محلی و منش و روش جوانمردی گره خورده است و هر آنچه برای حفظ این مولفه های خطیر تلاش شود، به همان میزان پایه های اخلاق مداری به عنوان یکی از ابعاد برجسته ورزش پهلوانی تقویت خواهد شد.

صیفوری عنوان کرد:در حوزه اجرایی نیز تلاش کردیم تا با برگزاری دوره های آموزشی مناسب و با حداقل هزینه، زمینه و بستر لازم برای حفظ وتوسعه این ورزش در شهرستان ۴۵۰ هزار نفری ملارد فراهم شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان ملارد یادآور شد:یکی از الزامات توسعه و تقویت این ورزش، احداث گود است و در صورت ساخت آن، شهرستان ملارد که در حال حاضر به عنوان یکی از مراکز کشتی چوخه کشور مطرح است، به قطبی برجسته، تاثیرگذار و تعیین کننده در این رشته خاص، محلی که امروزه آوازه آن به فراتر از مرزهای ایران اسلامی گسترش یافته، تبدیل خواهد شد.

گفتنی است در پایان این مسابقات مسلم نوری به عنوان با اخلاق ترین کشتی گیر، حامد میرزاپور به عنوان فنی ترین کشتی گیر و نفر برتر در وزن ۹۶ کیلوگرم، بهزاد وحدانی(وزن ۶۶ کیلوگرم)، ابراهیم ولیان(وزن ۷۴ کیلو گرم)، سعید مولایی(وزن ۸۴ کیلو گرم) و جواد محجوب در وزن ۹۶ کیلوگرم به کسب عناوین برتر نائل شدند.