ملارد، فقیرترین شهرستان از نظر سرانه‌های پیشرفت
ملارد، فقیرترین شهرستان از نظر سرانه‌های پیشرفت
شهریاریها - نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس در مجلس شورای اسلامی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از اقدامات صورت گرفته برای حل مشکلات مردم این شهرستان گفت.

به گزارش شهریاریها ، حسین حق وردی در «سلام تهران» با اشاره به میزان بودجه تخصیص‌یافته برای ملارد، گفت: به‌طورکلی در دو حوزه بودجه داریم؛ بودجه ملی و بودجه استانی. در سال جاری نقش بودجه استانی پررنگ شده است و به استانداری و مسئولین استانی قدرت مانور بیشتری در بحث‌های بودجه دادند. عمده بودجه شهرستان‌ها در بودجه تملک دارایی و استانی است اما در بحث بودجه ملی 2 پروژه شهرستان ملارد یعنی بحث بیمارستان و آب و فاضلاب در بودجه دیده شده است البته خیلی زیاد نیست و هر دو حدود ۵۰ میلیارد تومان است. بیمارستان پیش از عید نوروز افتتاح خواهد شد. دانشگاه علوم پزشکی در حال هزینه کردن است تا بیمارستان راه‌اندازی شود و باید بودجه آن در نظر گرفته شود چراکه تجهیزات آن آماده شده است اما به‌هرحال بودجه برای افرادی که مشمول کار می‌شوند و نیروهایی که لازم است کار کنند باید در نظر گرفته شوند.

وی با اشاره به مشکلات مردم این شهرستان، عنوان کرد: در شهرستان‌های غرب استان تهران یعنی در ملارد، شهریار و قدس حدود 2 میلیون نفر جمعیت داریم. نرخ رشد جمعیت در حال حاضر بالاترین نرخ رشد جمعیت در سطح کشور است. هیچ‌یک از سرانه‌هایی که داریم هیچ هماهنگی با این جمعیت انبوه ندارد. ۲ میلیون جمعیت داشته و در تمام سرانه‌ها در سطح کشور جزء فقیرترین هستیم که یکی از آن‌ها حمل‌ونقل است. در حمل‌ونقل ریلی هیچ اقدام خاصی تا به الآن اتفاق نیفتاده است.

حق وردی درباره راه‌اندازی حمل‌ونقل ریلی در این بخش، ابراز داشت: حمل‌ونقل ریلی شهرهای حاشیه تهران را به راه‌آهن سپرده‌اند که تحت عنوان قطار حومه‌ای است. در سال گذشته و در دولت گذشته اساسنامه شرکت قطار حومه‌ای تصویب شد و مطالعاتی انجام‌شده و مصوبه شورای ترافیک نیز گرفته‌شده و مقداری از ریل‌گذاری آن نیز انجام‌شده است که از میدان راه‌آهن تا خلیج می‌باشد. این مسیر باید ادامه پیدا کند تا ایستگاه ملکی از ایستگاه ملکی به موازات جاده چیتگر، ابتدا شهرستان قدس سپس شمال شهریار، اندیشه و بعد ملارد را شامل می‌شود و در توسعه آن به صفادشت خواهد رسید.

وی با توجه به مبلغ موردنیاز برای ایجاد این سامانه حمل‌ونقل، مطرح کرد: در قسمت اول یعنی در فاز اول ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد که به ملارد برسد اما قرار است شهرداری‌های مسیر و شرکت عمران اندیشه کمک کنند. هزینه بسیار بالایی است جلسات مفصلی داشته‌ایم. بعدازظهر روز جاری با پیگیری‌های استاندار جلسه مخصوصی برگزار می‌شود. تمام سعی ما این است که در سفر آینده رئیس‌جمهور که در آینده نزدیک است بتوانیم این پروژه را جزء پروژه‌های مصوب این سفر قرار دهیم. در سال گذشته یک ردیف بودجه برای این قضیه بازشده بود اما آن مبلغی که در نظر گرفته‌شده در بحث مطالعات بود. اگر در سفر رئیس‌جمهور جزء مصوبات سفر باشد امیدوار هستیم با عنایت ویژه دولت به نتیجه برسد.

نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استیجاری بودن ساختمان‌های دولتی و اداری در شهرستان ملارد، بیان داشت: شهرستان ملارد و قدس جزء شهرستان‌های جدید هستند  یعنی حدود ۱۰ سال است که دارای فرمانداری شدند و ادارات مستقل دارند. شهرداری برای اکثر ادارات به‌صورت استیجاری مکان تهیه‌کرده است و خود ادارات باید بودجه بگذارند. در شهر ملارد به همت شورا و شهرداری زمین برای شهرک اداری تخصیص پیداکرده است درنتیجه زمین وجود دارد و ادارات باید خودشان ساخت‌وساز را انجام دهند.

حق وردی با توجه به فقدان درمانگاه و بیمارستان در شهرستان ملارد، گفت: در حال حاضر درمانگاه تأمین اجتماعی در این شهرستان وجود ندارد. تنها شهرستان کشور است که با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت هنوز فاقد یک‌ تخت بیمارستان است. بیمارستان ۱۶۰ تخت خوابی که در حال حاضر به نام شهدای سلامت احداث شده است به همت دانشگاه علوم پزشکی ایران عوامل آن مستقر شدند و امیدوار هستیم در هفته‌های آینده رسماً افتتاح شود.

وی با تائید اینکه شهرک صنعتی صفادشت پس از گذشت سال‌ها فاقد جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه است، ابراز کرد: تنها شهرک صنعتی غیردولتی در شهرستان که حدود ۸۰۰ هکتار وسعت دارد و شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین شهرک صنعتی غیردولتی کشور می‌باشد در حال حاضر نزدیک به ۲۰ هزار نفر در آنجا مشغول به کار هستند و مشکلات متعددی نیز دارد؛ از مشکلات آن بحث فاضلاب است. در بحث فاضلاب در حال حاضر تصفیه‌خانه‌های ملارد و شهریار و در شهرستان ملارد علاوه بر تصفیه‌خانه خود شهرستان، مسکن مهر نیز تصفیه‌خانه دیگری دارد، هنوز تکمیل نشده‌اند. اولویت آبفا در حال حاضر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است و پس‌ازآن تعریف پروژه‌های جدید. با بودجه شهر صفادشت و بودجه‌ای که آب و فاضلاب اختصاص خواهد داد سال آینده عملیات احداث تصفیه‌خانه شروع خواهد شد.

حق وردی درباره حق‌آبه کشاورزی و تأمین آب شرب از سد کرج، مطرح کرد: شهرستان‌های غرب استان تهران شامل شهریار تا رباط‌کریم شهرستان‌هایی بودند که حقابه از رودخانه کرج داشتند و پیش از احداث سد، سالی ۴۱۰ میلیون مترمکعب آب وارد این دشت می‌شده است. در حال حاضر تمام آب سد کرج به تهران منتقل می‌شود یعنی حقابه طبیعی و خدادادی گرفته‌شده است. کانال‌هایی داریم که آن‌ها آب کشاورزی موردنیاز را می‌آورند اما در فصل گرم سال که احتیاج کشاورزان به این آب بیشتر است آب را قطع می‌کنند به دلیل به دلیل اینکه مصرف آب شرب بالا می‌رود یک ماه وسط تابستان این آب قطع می‌شود. عمده‌ترین بحث ما این است که چون منابع اصلی آب ما آب‌های زیرزمینی است که هم کم شدند یعنی از نظر کمیت تمام روستاها مشکل آب دارند هم نیترات آن بسیار بالا رفته است یعنی از نظر کیفیت نیز مشکل داریم.

وی با اشاره به پروژه انتقال آب تصفیه‌خانه به این شهرستان، ابراز کرد: پروژه انتقال آب از تصفیه‌خانه شماره ۶ تهران برای آب شرب به شهرستان قدس را جدا در نظر گرفتند و تقریباً پیش از عید عملیات انتقال آب شروع می‌شود. برای شهرستان شهریار و ملارد در یک پروژه در دیداری که قرار شد در بودجه سال آینده حدوداً ۳۰۰ میلیارد تومان برای انتقال آب از تصفیه‌خانه شماره ۶ تهران به شهرستان‌های شهریار و ملارد در نظر گرفته و عملیات آن در سال آینده انجام شود.

نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس در مجلس شورای اسلامی درباره دلیل عدم تصویب طرح شفافیت در مجلس، اظهار داشت: من از امضاکنندگان طرح شفافیت بودم. به موقعی که رأی‌گیری شد رأی خود را منتشر کرده و فیلم گرفتم و رأی مثبت و موافق خود را منتشر کردم اما دلیل عدم تائید و رأی نیاوردن این است که یک آیین‌نامه داخلی داریم و جلسات مجلس، صحن علنی و کمیسیون‌ها بر اساس آیین‌نامه داخلی که مصوب خود مجلس است، منتشر خواهد شد. افرادی که رأی ندادند در حال حاضر نیز ترسی ندارند که نظر خود را ارائه دهند. هرگونه تغییر در این آیین‌نامه احتیاج به دوسوم آرا دارد قطعاً اکثریت نمایندگان این دوره موافق شفافیت هستند و هیچ مشکلی ندارند اما گروهی نیز هستند که مخالف می‌باشند و همان موقع که انتخابات بود نیز وارد کمپین شفافیت نشدند. در آن رأی‌گیری اکثریت نسبی اتفاق افتاد اما 2 یا 3 رأی باقی‌مانده بود و به دو سوم نرسید. در آن روزی که رأی‌گیری می‌شود باید دو سوم رأی داده شود تا تغییر در آیین‌نامه اتفاق بیافتد.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که به تهیه‌کنندگی علی شعبانی و مازیار مهاجر از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.