سینماسینما، ترجمه و گردآوری: مهگان فرهنگ   «هایدی، دختر آلپ» یک مجموعه انیمیشن محصول۱۹۷۴ ژاپن و ساخته ایسائو تاکاهاتا است. داستان دختری به نام هایدی‌ که در روستایی در سوئیس‌ زندگی می کند. این مجموعه انیمیشن اقتباس از رمان سال‌های خانه‌به‌دوشی و یادگیری هایدی اثر یوهانا اشپیری(Johanna Heusser) نویسنده‌ی سوئیسی است.  هایدی دختر بچه‌ای است […]

سینماسینما، ترجمه و گردآوری: مهگان فرهنگ

  «هایدی، دختر آلپ» یک مجموعه انیمیشن محصول۱۹۷۴ ژاپن و ساخته ایسائو تاکاهاتا است. داستان دختری به نام هایدی‌ که در روستایی در سوئیس‌ زندگی می کند. این مجموعه انیمیشن اقتباس از رمان سال‌های خانه‌به‌دوشی و یادگیری هایدی اثر یوهانا اشپیری(Johanna Heusser) نویسنده‌ی سوئیسی است. 

هایدی دختر بچه‌ای است که در همان سال های اول زندگی پدر و مادرش را از دست داده و خاله‌اش سرپرستی او را بر عهده‌ می‌گیرد. خاله ی هایدی باید برای کار به فرانکفورت برود در نتیجه او ‌را پیش پدر بزرگش می برد تا مسئولیت سرپرستی ‌اش را به عهده بگیرد و داستان از اینجا آغاز می شود.

پدربزرگ او در دامنه‌ی کوه‌های آلپ دور از روستا و مردم و  به تنهایی  زندگی می کند و مردم هم از او دوری می کنند. با ورود هایدی شرایط به مرور تغییر می کند. همین که هر دو به هم وابسته می شوند خاله‌ی هایدی بر می گردد و او را برای مراقبت پیش یک دختر ثروتمند می برد و ماجراهایی که بین آن ها تا آخر به وجود می آید.

هایدی، دختر آلپ در ۵۲ قسمت  برای شبکه ی فوجی ژاپن و توسط ایسایو‌تاکاهاتا در استودیو زوئیو اِیزو Zuiyo Eizo  در شهر توکیو ساخته شد. این شرکت از ۱۹۷۵ به نیپون انیمیشن تغییر نام یافت و افراد بزرگی در حوزه‌ی انیمیشن در آنجا مشغول شدند. قابل ذکر است که نیپون انیمیشن مجموعه آثار زیادی چون آن شرلی با موهای قرمز، ماجراهای تام سایر، زنان کوچک، دور دنیا در هشتاد روز، حنا دختری در مزرعه، بچه‌های آلپ، باخانمان (پرین)، بابا لنگ دراز، بینوایان، پینوکیو، سندباد، خانواده دکتر ارنست، داستان‌های جنگل سبز، هایدی، رامکال، داستان خانواده ترپ، مهاجران، نیک و نیکو، آلیس در سرزمین عجایب و …. را تولید کرده است.

تاکاهاتا از تأثیرگذارترین کارگردانان تاریخ انیمیشن ژاپن و جهان و از دوستان نزدیک هایائو میازاکی، دیگر اسطوره بزرگ صنعت انیمیشن بود. تاکاهاتا فیلمنامه هایدی را با کمک افرادی چون ایسایو ماتسوکی، مامورو ساساکی و یوشیاکی یوشیدا نوشت.  تاکئو واتانابه یکی از آهنگسازان ژاپن است که موسیقی این مجموعه را برایش ساخت. 

تاکاهاتا در کارنامه‌ی خود آثار مطرحی چون  مارکو، آن شرلی با موهای قرمز و مدفن کرم‌های شب تاب را به عنوان کارگردان دارد. او‌ در سال ۲۰۱۳ نامزد دریافت جایزه اسکار شد. 

یوهانا اشپیری که تاکاهاتا از کتاب او اقتباس موفقی کرده است در ۱۲ ژوئن ۱۸۲۷ در هیرزل سوئیس بدنیا آمد و در سال ۱۸۵۲  ازدواج کرد. اولین کتابش برگ در مزارع نام‌ دارد که در۱۸۷۱ منتشر شد و در سال‌های بعد به نگارش داستان‌های دیگری  پرداخت. هایدی از موفق ترین آثار اوست و از معروف‌ترین آثار ادبیات سوئیس درجهان به شمار می‌رود. هایدی به پنجاه زبان زنده‌ی دنیا ترجمه و منتشر شده است‌ و‌ تا به امروز منبع بسیار خوبی برای اقتباس و ساخت فیلم های بسیار، سریال و انیمیشن بوده است. به دلیل شهرت این اثر، در شهر ماینفلد سوئیس منطقه‌ی توریستی  به نام هایدی لند وجود دارد.

هایدی، قهرمان داستان کودکی است که پدر و مادر ندارد، دختری با شور و‌ نشاط و مهربان است و به خوبی با همه ارتباط بر قرار می‌کند و کنجکاوی های کودکانه‌ی خود را دارد. جهان کودکی در مجموعه‌ی هایدی کاملا به خوبی بیان شده است. در طول مجموعه مخاطب علاوه بر دیدن زندگی اصلی هایدی و ارتباط با پدر بزرگش با مواردی چون مقابله با چالش های زندگی، صبوری و امید، کشف مسیرهای جدید و از همه مهمتر امیدواری را می‌بیند.

معرفی زندگی شهری و روستایی، تعامل با طبیعیت و حیوانات، یکی دیگر از نکات خوب این مجموعه است. هایدی دختری خندان است، با مهربانی پدربزرگ ساکت و گوشه نشینش را به مردی متفاوت تبدیل می کند. هایدی مجموعه ای از روابط انسانی در میان نسل های مختلف و همچنین خانواده و اجتماع است.

هایدی متعلق به آن دسته از کودکانی است، که سختی ها باعث شده قوی تر و امیدوار تر شوند. او‌ در این مجموعه بیشتر در حال خندیدن است و بسیار  پر انرژی رفتار می کند که این از نقاط پر قدرت این مجموعه انیمیشنی است. 

منابع:

www.ghibli.fandom.com/wiki/Isao_Takahata

https://m.imdb.com/title/tt0070968/fullcredits/writer?ref_=m_ttfc_2

 https://www.britannica.com