مجتبی سامی ؛ تاخیر در بازگشت ارز به کشور از معضلات صادرکنندگان است
مجتبی سامی ؛ تاخیر در بازگشت ارز به کشور از معضلات صادرکنندگان است
شهریاریها - عدم برگشت ارز حاصل از صادرات، بزرگترین مشکل فعالان این عرصه است، زیرا بدلیل تحریم‌های ظالمانه، تجار بین ‌المللی نمی‌تواند وجهی در قبال کالای خریداری شده به حساب صادرکننده ایرانی واریز کنند.

به گزارش شهریاریها ، مجتبی سامی عضو اتاق بازرگانی تهران ، فعال حوزه اقتصادی و صادرات با اشاره به مشکلات این عرصه گفت: عدم برگشت ارز حاصل از صادرات، بزرگترین مشکل فعالان این عرصه است، زیرا بدلیل تحریم‌های ظالمانه، تجار بین ‌المللی نمی‌تواند وجهی در قبال کالای خریداری شده به حساب صادرکننده ایرانی واریز کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به دیگر مشکلات بر سر راه صادر کنندگان کشور اضافه کرد: صدور بخشنامه های مکرر و کارشناسی نشده از طرف سازمان صمت و ممنوعیت های بعضی از کالاها در برخی از فصول سال مانند گوجه فرنگی، خرما، رب گوجه، تخم مرغ و غیره از دیگر مشکلات فعالان این عرصه در خصوص صادرات کالاهای غیر نفتی است.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال می توان به صادرات خرمای پیارم که مصرف سرانه آن در کشور بسیار کم است اشاره کرد زیرا به دلیل گرانی این نوع خرما در سبد مصرفی خانوارها جایی ندارد اما در برخی فصول با ممنوعیت صادرات روبرو می شود.

سامی اضافه کرد: قطع بودن سیستم و مشکلات سیستمی در گمرکات ، قیمت گذاری نامناسب در سیستم ارزش گذاری کالا، هزینه های بالای عوارض بندری، کمبود کانتینر یخچالی و هزینه بالای حمل کالا و هزینه بالای کرایه حمل داخلی از دیگر مشکلات پیش روی صادرکنندگان است.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات مالیاتی بازرگانان گفت: لازم به توضیح است در خصوص مشکلات عدم برگشت ارز به دلیل ایفا نکردن تعهدات ارزی کارت بازرگانی بسیاری از تجار به حالت تعلیق درآمده که این مورد چالش بزرگی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

مجتبی سامی، در خصوص مزیت های صادرات از ایران، بیان داشت: صادرات کالا با توجه به قیمت های تمام شده در کشور ما و ارزش ریال نسبت به دلار برای بازارهای ببن المللی به ویژه مشتریان جدید این عرصه از جذابیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به کالاهایی که از مرزهای کشور صادر می شود، اظهار داشت: عمده کالاهای صادراتی میوه و تره بار، محصولات کشاورزی، مواد غذایی ، شیرینی و شکلات، مواد پتروشیمی، مواد معدنی، کالاهای صنعتی و ساختمانی، خشکبار، فرش، صنایع دستی و … هستند.

این فعال اقتصادی در خصوص خلاقیت های صادراتی در کشور هم گفت: در این حوزه می توان به محصولاتی که در کشور بلا استفاده و دور ریختنی هستند ولیکن در حوزه صادرات دارای مزیت های نسبی می باشند مانند تفاله مرکبات، گل زعفران، پوست مرکبات و برگ توت اشاره کرد که طی مکاتبات و بازاریابی و پیگیری جای خود را در بازار اروپا باز کرده و در حال صادر شدن است.