متین بالسینی، پدیده شنا هم از ایران رفت
متین بالسینی، پدیده شنا هم از ایران رفت
شهریاریها - با وجود اینکه بالسینی چندین بار به روش‌های مختلف نسبت به شرایط گلایه کرده بود، اما هیچ واکنشی از مسئولان فدراسیون که ادعا می‌کنند از جنس این رشته هستند ندید و حالا تصمیم گرفته تا از تیم ملی ایران جدا شود

به گزارش شهریاریها ، هنوز همه اهالی شنا به یاد دارند که در سومین روز از بازی‌های المپیک توکیو تنها نماینده شنای ایران در این مسابقه در ماده ۲۰۰ متر پروانه به آب زد و در دسته اول در کنار شناگرانی از جامائیکا، اسلوواکی، تایلند، سوریه و سیشل رقابت کرد و با رکورد ۱:۵۹:۹۷ به کار خود پایان داد و در نهایت در ماده ۲۰۰ پروانه در رده ۳۳ قرار گرفت.

به گزارش فارسف متین بالسینی که پیش از المپیک در انتخابی المپیک صربستان رکورد ۲:۰۰:۹۴ را ثبت کرده بود توانست رکورد ملی خود را در توکیو بهبود بخشد و تا حدود زیادی نگاه‌ها به شنا را تغییر دهد، اما خیلی زود همه چیز رنگ باخت و ورق برگشت. بالسینی با سهمیه یونیورسالیتی راهی بازی‌های المپیک توکیو شد؛ این در حالی بود که مهرشاد افقری هم بعد از مسابقات شنا انتخابی المپیک صربستان در مسابقات انتخابی المپیک بلغارستان در ماده ۱۰۰ پروانه رکورد B المپیک را ثبت کرد، اما به این دلیل که مسئولان فدراسیون شنا اعلام کردند فرصت ثبت فیناپوینت به اتمام رسیده، نتوانست راهی المپیک ۲۰۲۰ شود.

متین بالسینی بعد از اتمام مسابقاتش در المپیک توکیو مصاحبه‌ای انجام داد که چندان به مذاق مسئولان فدراسیون و ورزش کشور خوش نیامد. رکورددار ماده ۲۰۰ متر پروانه در آخرین مصاحبه‌هایش هم گفته بود: «اگر رکوردشکنی‌ها ادامه پیدا کند احتمال کسب مدال در بازی‌های آسیایی هست، اما ما فقط نباید از شناگران توقع داشته باشیم و باید حمایت‌ها هم اندازه توقعات باشد. شنای ایران در راه پیشرفت است. من، مهرشاد افقری و سینا غلامپور واقعا رکورد‌های ملی را در هر مسابقه می‌زنیم. حداقل برای ما سه نفر که اکنون جزو بهترین شناگران ایران هستیم باید ویژه‌تر سرمایه گذاری و حمایت شود. در این شرایط می‌توان انتظار مدال بازی‌های آسیایی را داشته باشیم، اما تا وقتی این حمایت‌ها نباشد کار خیلی سخت است.»

با وجود اینکه بالسینی چندین بار به روش‌های مختلف نسبت به شرایط گلایه کرده بود، اما هیچ واکنشی از مسئولان فدراسیون که ادعا می‌کنند از جنس این رشته هستند ندید و حالا تصمیم گرفته تا از تیم ملی ایران جدا شود و زیر پرچم پناهجویان در مسابقات بین‌المللی مختلف حضور پیدا کند؛ تصمیمی که البته بسیار عجولانه بود و ذوق‌زدگی رسانه‌های معاند را هم به همراه داشته است.

بالسینی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ توانست ۸ بار رکورد ملی ۲۰۰ متر پروانه را در استخر مسافت کوتاه و بلند بشکند و قطعاً یکی از استعداد‌های رشته شنا محسوب می‌شود، اما سوءمدیریت موجب شد تا او چنین تصمیمی بگیرد. حالا باید منتظر ماند و دید که واکنش اهالی شنا و مسئولان ورزش به این تصمیم بالسینی چه خواهد بود؟