فینال لیگ قهرمانان آسیا با ما چه می‌کند؟
فینال لیگ قهرمانان آسیا با ما چه می‌کند؟
«معجزه برن» دراماتیک بودن فوتبال را اثبات کرد. فینال جام جهانی توانست آلمان را دوباره احیا کند. فینال لیگ قهرمانان آسیا بر ما چه تاثیری خواهد گذاشت؟

به گزارش شهریاریها ، روز گذشته تیم فوتبال پرسپولیس تهران توانست در دیدار نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا، تیم فوتبال النصر عربستان را در ضربات پنالتی شکست دهد و راهی دیدار پایانی شود. این برد در شرایطی به دست آمد که دست‌های سیاستمداران پیش از بازی دوباره قدرت خود را بر فوتبال تحمیل کرده و باعث شدند تا پرسپولیس بدون مهره کلیدی و مهاجرم خطرناکش قدم به میدان بگذارد.

این برد برای ایرانیان خسته از کرونا، خسته از ناکارآمدی دولت، خسته از اقتصاد نابسامان، خسته از تحریم‌های ظالمانه نظام استکبار جهانی، بسیار شیرین بود و به معجزه می‌ماند، حال اگر پرسپولیس دیدار فینال را نیز با پیروزی پشت سر بگذارد قطعاً رخدادهای شفت انگیزی رخ خواهد داد.

فوتبال دراماتیک است و این ادعایی است اثبات پذیر. فوتبال می‌تواند با احیای غرور ملی نقش مهمی را در احیای دوباره جوامع ایفا کند. این توانایی فوتبال پیشتر بارها خود را نشان داده است. فوتبال دوستان با «معجزه برن» آشنا هستند و این چیزی نیست جز فینال پنجمین جام جهانی فوتبال به سال ۱۹۵۴ و دیدار به یادماندنی آلمان غربی و مجارستان.

نخستین قهرمانی آلمان در جام جهانی فوتبال در همین سال بود. آنها در مرحله گروهی همین جام شکست سهمگین هشت بر سه را از مجارستان پذیرفته بودند. یک شکست تحقیر آمیز. اما توانستند با پیروزی بر دیگر تیم‌های این گروه یعنی ترکیه و کره جنوبی به بازی فینال برسند. دست تقدیر دوباره در فینال آنها را رودرروی تیم نخبه و مغرور مجارستان قرار داد. در بازی فینال هرچند که با دو گل از یاران پوشکاش افسانه‌ای عقب افتاده بودند، اما در نهایت بازی را سه بر دو بردند. این در صورتی که همه منتظر پیروزی آسان آنها که سرافکنده از باخت در جنگ جهانی دوم بودند، دوباره سربلند کرده و توانست خود را نجات دهند.

شکست در جنگ جهانی دوم آلمانی‌ها را بسیار سرافکنده کرده بود، اما پیروزی در جام جهانی به آنها دوباره روحیه داد تا بتوانند سرپایشان ایستاده و دوباره اقتصادشان را شکوفا کنند و امروزه نیز اقتصاد آلمان بسیار قدرتمند است. فیلم تحسین شده «معجزه برن» به کارگردانی سونک وورتمن که به سال ۲۰۰۳ تولید شد به همین رویداد می‌پردازد.

مهدی صادقی سال ۱۳۹۷ تحلیلی درخشان از این فیلم و فینال جام جهانی ۱۹۵۴ یعنی همان «معجزه برن» را در کتاب «فوتبال سینماست» منتشر کرد. این کتاب با عنوان فرعی «معجزه برن و قهرمانی آلمان در جام جهانی فوتبال» با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۶۴ صفحه و بهای ۱۷ هزار تومان توسط انتشارات رسم در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

یکی از تحلیل‌های درخشان صادقی از بازی فینال روند تبادل گل‌هاست: «مجارستان تا دقیقه هشت بازی به راحتی هرچه تمام‌تر دو گل وارد دروازه حریف می‌کند. در دقیقه ۱۰ بازی مکس مارلوک، مهاجم تیم ملی آلمان، یکی از گل‌ها را جبران کرد. در دقیقه ۱۸ هلموت ران، مشهور به «باس» یا رئیس، گل تساوی آلمان را می‌زند. در دقیقه ۸۴ بازی ران دومین گل خود در این بازی را وارد دروازه مجارستان می‌کند و معجزه واقعی رخ می‌دهد. پوشکاش افسانه‌ای در دقیقه ۸۸ گلی را وارد دروازه آلمان می‌کند، اما آفساید اعلام می‌شود. همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا آلمان که در جنگ جهانی دوم آتش گرفته و خاکستر شده بود، ققنوس‌وار دوباره متولد شود.»

صادقی درباره این لحظه به ثمر رسیدن گل پیروزی بخش آلمان در فصل «فینال جام جهانی با ما چه می‌کند» نوشته است: «هربرت زیمرمن مفسر معروف فوتبال آلمان که این دیدار را گزارش می‌کرد، پس از سومین گل چنین گفت: «ران به توپ ضربه زد، گل! گل! گل!» و پس از این جمله هشت ثانیه ساکت شد. زیمرمن شوکه شده بود. سپس ادامه داد: «گل برای آلمان! آلمان سه مجارستان دو. به من بگویید دیوانه، به من بگویید روانی.» چند مجله مشهور مانند کیکر، گازتا دلو اسپورت، گاردین و… این چند ثانیه را به عنوان برجسته‌ترین گزارش فوتبال در تاریخ انتخاب کردند.»

فیلم «معجزه برن» آلمان تحقیر شده و سرشکسته در جنگ جهانی دوم را نشان می‌دهد که قدم به جام جهانی ۱۹۵۴ گذاشته است. پسربچه و پدری که از اسرای جنگ جهانی دوم بودند شخصیت‌های اصلی داستان معجزه برن را تشکیل می‌دهند. پسربچه دوست باس (هلموت ران) در فیلم است و حضورش در کنار زمین برای رئیس شانس می‌آورد. آلمان در بازی‌های گروهی هشت به سه به مجارستان می‌بازد. بازیکنان و مربی پس از بازی از این تحقیر بزرگ آرام و قرار ندارند، اما خود را پیدا می‌کنند. در آن دوره نتایج اکثر بازی‌ها عجیب و پرگل است، آنها در بازی گزینشی با ترکیه (دومین بازی با این تیم در دوره گروهی) ۷ بر ۲ ترکیه را شکست می‌دهند و به عنوان تیم دوم راهی دور بعد می‌شوند.

مصائب جنگ چیزی است که با ظرافت هرچه تمام‌تر در فیلم «معجزه برن» مطرح می‌شود. آلمان نیاز به یک اتفاق بزرگ دارد تا جنگ و رخدادهای جنگ را فراموش کند و آن پیروزی در فینال است. این پیروزی برای آلمان در سال ۱۹۵۴ خود رخدادی دراماتیک بود و در «معجزه برن» دراماتیک‌تر از قبل می‌شود. فیلم با این جمله به پایان می‌رسد: «شکوفایی اقتصادی آلمان یکسال پس از قهرمانی در جام جهانی شروع شد.» مهدی صادقی به خوبی از این جمله بهره برده و به تحلیل درخشانی از فیلم دست می‌زند و به مخاطب سینما و دراماتیک بودن فوتبال را اثبات می‌کند.

وضعیت کشور ما اکنون قطعاً بهتر از آلمان پس از جنگ جهانی دوم است، اما ما هم نیاز به پیروزی در دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا داریم. شرایط جامعه به دلیل کرونا و تحریم‌های ظالمانه مناسب نیست. نظام تولید در کشور ما خوابیده و نیاز شدیدی به همبستگی اجتماعی حس می‌شود. مردم نیاز به شادی دارند یک شادی غرورآمیز. شاید این پیروزی نقطه شروع دوباره‌ای برای کشور باشد.