بعضی فیلم سازها علاقه فراوان بخشی از مخاطبانشان به خودرو را به خوبی درک کرده اند و این استراتژی با علاقه قلبی خودشان به خودرو دست به دست هم داده تا فیلم هایی جذاب با محوریت خودرو خلق کنند. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو تعداد علاقه مندان به خودرو یا به قول خودمان […]

بعضی فیلم سازها علاقه فراوان بخشی از مخاطبانشان به خودرو را به خوبی درک کرده اند و این استراتژی با علاقه قلبی خودشان به خودرو دست به دست هم داده تا فیلم هایی جذاب با محوریت خودرو خلق کنند.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

تعداد علاقه مندان به خودرو یا به قول خودمان عشق ماشین ها کم نیست. عشق ماشین سن و سال و زن و مرد نمی شناسد و هر کسی می تواند به خودرو عشق بورزد و از دیدن خودروهای خاص هیجان زده شود. بعضی فیلم سازها این علاقه را به خوبی درک کرده اند و این استراتژی با علاقه قلبی خودشان به خودرو دست به دست هم داده تا فیلم هایی با محوریت خودرو خلق کنند. حالا این خودرو می تواند عاملی برای شروع شدن فیلم، وسیله ای که بیشتر سمت های فیلم داخل آن اتفاق می افتد یا حتی یکی از بازیگرهای اصلی فیلم باشد! فیلم های سینمایی بسیاری با محوریت خودرو در سراسر جهان ساخته شده است و همه عشق ماشین ها با معروف ترین هایشان آشنایی دارند. اما در این گزارش می خواهیم به معرفی و بررسی اجمالی فیلم های ایرانی بپردازیم که خودرو بخش مهمی از آن ها را تشکیل داده و همین مورد می تواند مخاطبان عشق ماشین را به سمت این فیلم ها سوق دهد. بعضا می بینیم که در بعضی از این فیلم ها، خودروی استفاده شده به عنوان شخصیت فیلم چندان گران قیمت و خاص نیست، اما محبوبیتی که حضور در یک فیلم سینمایی رقم زده، باعث شده تا در خاطرات ماندگار شود.

فیلم زرد قناری

فیلم زرد قناری (ساخت سال 1367)

در فیلم زرد قناری که توسط رخشان بنی اعتماد ساخته شده، مهدی هاشمی که نقش یک جوان ساکن در شهری کوچک را بازی می کند، در دام کلاهبرداران افتاده و در این راه پر فراز و نشیب با یک پیکان جوانان به رنگ زرد قناری همراه می شود.

فیلم زرد قناری

از نقش این فیلم در محبوبیت بیش از پیش پیکان جوانان در دهه 60 و 70 خورشیدی نمی توان گذشت. همینطور مهدی هاشمی نیز با بازی در این فیلم، در کنار این پیکان جوانان حسابی درخشید و به عنوان نقش اول این فیلم، به شهرت زیادی دست یافت.

فیلم رنو تهران 29 (ساخت سال 1369)

این فیلم ماجرای دزدیده شدن یک دستگاه رنو 5 با شماره پلاک تهران-29 را به تصویر می کشد. در این فیلم که توسط سیامک شایقی رد سال 1369 ساخته شده، فردی مقرراتی به نام افشار، نقش مالک این رنو 5 را بازی می کند.

افشار مردی است که در حد افراط تابع نظم و مقررات است. همسرش به این دلیل با او اختلاف دارد. اتومبیل رنو 5 آنها، موقعی که به میهمانی رفته اند ربوده می شود و کش مکش زن و شوهر موجب می شود که مرد خانه را ترک کند و چند روزی را در میهمان خانه ای که در دوره ی دانشجویی در آن ساکن بوده به سر برد.

فیلم رنو تهران-29

او به توصیه ی یکی از همکارانش برای یافتن اتومبیل مسروقه از جوان آس و پاسی کمک می گیرد. در روزهایی که افشار با جوان آس و پاس همراه است، روحیه اش دگرگون می شود و پس از یافتن اتاقک اتومبیل همراه همسر و فرزندانش به خانه بازمی گردد.

می توان گفت این فیلم اولین تبلیغ مستقیم محصول خودروسازان ایرانی در سینمای کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود.

فیلم سرعت

فیلم سرعت (ساخت سال 1375)

محمدحسین لطیفی کارگردان مشهور ایرانی، فیلم سرعت را در سال 1375 ساخته و در آن ماجرای پرحاشیه مسابقات اتومبیلرانی ایران را به تصویر می کشد. بیشتر خودروهای حاضر در این فیلم را محصولات ایران خودرو تشکیل می دهند. اما می توانید خودروهای اروپایی از جمله محصولات ب ام و را نیز در بعضی سکانس ها مشاهده کنید.

نکته جالب فیلم سرعت، ایفای نقش قهرمانان وقت مسابقات اتومبیلرانی کشورمان در کنار بازیگران مطرحی همچون حسین یاری و عبدالرضا اکبری است. بعد از اینکه بهزاد شایقی قهرمان اتومبیلرانی قبل از مسابقه اصلی رقیب خود را از دور مسابقه خارج می کند، شرکت اتومبیلرانی ایران خودرو برای روز مسابقه به یک راننده با سابقه نیاز پیدا می کند.

فیلم سرعت

این اتفاق باعث می شود تا حاج آقا افشار که قبلا در جبهه با قهرمان مسابقات رالی به نام امیر هادیان آشنا شده بود، از امیر برای روز مسابقه دعوت کند. البته امیر هادیان به دلیل اینکه یکی از دوستان صمیمی خود به نام سعید را به دلیل رفتن به مسابفه اتومبیلرانی، در جبهه از دست می دهد، حاضر به شرکت در این مسابقه نمی شود.

حاج آقا افشار با اصرار زیاد و صحبت با امیر هادیان به او می گوید که شرکت در این مسابقه افتخاری برای ایران محسوب می شود و کمتر از جنگ در جبهه نیست. هادیان بالاخره قبول می کند و با ماشین طراحی شده به نام ایران در مسابقه شرکت کرئده و علی رغم توطئه های بهزاد برای باخت او، امیر هادیان پیروز میدان می شود.

سریال خودروی تهران 11

سریال خودروی تهران 11 (ساخت سال 1375)

بسیاری از ایرانی ها سریال کمدی خودروی تهران-11 را که در سال 1375 ساخته شده را به یاد دارند. فیلمی به کارگردانی مرضیه بروند، که داستان یک خودروی پراید سبز رنگ با پلاک نوستالژیک لیزری تهران-11 را روایت می کند. این پراید هاچ بک در هر قسمت ماشین یک فرد یا خانواده متفاوت می شود و ماجراهای جدیدی در همین راستا به تصویر کشیده می شود.

این پراید هاچ بک سبز رنگ بعد از فراز و نشیب های فراوان، در نهایت باعث آشنایی و ازدواج دو نفر از مالکان آن می‌شود. سریال خودرو تهران 11 توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون (منظوم)، نمره 5.8 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان می‌دهد عموم مردم خودرو تهران 11 را اثری متوسط اما مفید برای تماشا ارزیابی کرده اند.

در این فیلم بازیگران مطرحی از جمله شادروان سیروس گرجستانی، خانم ثریا قاسمی و رضا بابک ایفای نقش کرده اند.

فیلم مرسدس

فیلم مرسدس (ساخت سال 1376)

از فیلم مرسدس بنز ساخته مسعود کیمیایی می توان به عنوان یکی از فیلم های پرحاشیه دهه 70 شمسی نام برد. در این فیلم بازیگران مشهوری همچون پارسا پیروزفر و محمدرضا فروتن ایفای نقش می کنند. یک دستگاه مسرس بنز S کلاس W126 محور این فیلم است. خودرویی که حاشیه هایی را برای یک خانواده و یک اکیپ دوستانه ایجاد می کند.

علاوه بر این مسرسد بنز، خودروهای کلاسیک خاص دیگری نیز در سکانس هایی از این فیلم در گاراژی منسوب به فردی به نام علوی ها دیده می شوند. البته در تهیه کاور این فیلم بی دقتی شده و به جای مرسدس W126، عکس مرسدس بنز 190 استفاده شده است.

اسفندیار (اسی) که قرار است فردا صبح به قصد مهاجرت از کشور خارج شود، مرسدس بنز گران قیمتی را که به عنوان امانت نزد پدرش بوده سوار می شود و به سراغ دوستانش (داوود که یک نقاش است، یحیی که بازیگر تک نفره تئاتر خیابانی است و حمید) می رود.

دوستان در کنار یکدیگر خوش هستند، اما رستم سوار مرسدس بنز می شود و آن ها با یک وانت به تعقیب او می پردازند. رستم که کرایه دهنده خودروهای قدیمی برای مراسم ازدواج و فیلمبرداری فیلم های سینمایی بوده، می خواهد با مرسدس به سراغ خانواده و همسرش برود و شأن از دست رفته اش را بازگرداند.

فیلم مرسدس

اسی سوار بر یک دستگاه وانت با سرعت زیادی در خیابان ها به تعقیب مرسدس بنز می پردازد و در این جریان دوستانش زخمی شده و راهی بیمارستان می شوند. در حالی که اسی با وانت مرسدس بنز را تعقیب می کند با خودروی دختری به نام زیبا تصادف کرده و زیبا هم همراه این جریان تعقیب و گریز می شود.

رستم به خانه سابقش در کنار ماشین های قدیمی می رود. برادر همسرش را به شدت مضروب می کند و سوییچ مرسدس را به اسی پس می دهد. اسی با زیبا به آرایشگاه می رود و عروس و داماد را به محل عروسی می رساند و خودش به سراغ دوستانش در بیمارستان می رود.

چهار دوست به محل فیلمبرداری یک فیلم اکشن می روند و به شرط استفاده از مرسدس در فیلم، یحیی یک نقش کوتاه جلوی دوربین بازی می کند. دوستان قصد ترک صحنه را دارند که کارگردان اجازه نمی دهد مرسدس را با خود ببرند و آن را برای صحنه های بعدی لازم می داند. مخالفت اسی و همراهانش نتیجه ای جز کتک خوردن آن ها ندارد.

اسی، داوود و یحیی را به خانه حمید می رساند و آن ها شب را در آن جا می گذارند. آن گاه به سراغ زیبا می آید و پس از خداحافظی از او، سحرگاه روز بعد مرسدس را به آتش می کشد. سپس سوار اتوبوسی می شود و با تلفن همراه خود به زیبا می گوید که تصمیمش عوض شده و دیگر قصد رفتن از کشور را ندارد!

فیلم فراری

فیلم این پیکان (ساخت سال 1396)

به مناسبت پنجاهمین سالگرد تولید پیکان، فیلمی مستند به همت سهراب دریابندری و شاهیت آرمین با موضوع پیکان ساخته شد. در این فیلم تاریخچه پیکان و البته تاثیراتی که این یگانه هویت صنعت خودرو کشورمان روی فرهنگ و صنعت ایران داشت بررسی می‌شود.

فیلم این پیکان در سینماهای هنر و تجربه به روی پرده رفت و روایت تازه ای را از این خودروی همیشه در صحنه به تصویر کشید. این فیلم برخلاف تصور، حوصله را سر نمی برد و قهرمان پروری نمی کند. گویی این بار بنا نبوده که کارگردان تن به کلیشه ها بدهد و به مناسبت سالروز این ماشین ملی، از آن اسطوره بسازد.

پیکان

مستند ” این پیکان” داستان را از زمان اوج پیکان آغاز می کند تا به دوره افول آن می رسد. وقتی پیکان آخرین تلاش هایش را برای بقا در قالب ماشین هایی مثل RD یا پیکان پژویی به کار می بندد اما در آخر، در اردیبهشت 1384، بعد از 38 سال، از چرخه تولید خارج می شود و ناخواسته ایران خودرو را با خطر ورشکستگی رو برو می کند.

پیکان

به طور کلی مستند این پیکان حرف های خوبی برای گفتن دارد که شاید از زبان افراد مناسبی بیان نمی شود و به همین دلیل تاثیر گذاری لازم را در برخی سکانس ها ندارد. شنیدن وصف خوبی های پیکان از زبان یک مهندس معمار یا یک عکاس، آنقدر ها جالب به نظر نمی رسد.

فیلم آینه بغل

فیلم آینه بغل (ساخت سال 1396)

فیلم آیینه بغل ساخته منوچهر هادی، همچون دیگر فیلم ها و سریال های این کارگردان، بر جزییات لوکسی مثل خودروهای گران قیمت و خانه های مجلل تاکید دارد. این فیلم با شکسته شدن آیینه یک مازراتی گرن توریسمو شروع می شود. در این فیلم بازیگران مشهوری از جمله محمدرضا گلزار و جواد عزتی ایفای نقش می کنند.

فیلم آینه بغل

آینه بغل یکی از کمدی های خوب چند وقت اخیر سینمای امروز ماست و با دیدن ان حسابی می خندید. اثری که همچون سایر آثار زرد سینما مورد حجمه عده زیادی مخالف و منتقد قرار گرفته است. البته ما منتقد فیلم نیستیم که بخواهیم در این خصوص اظهار نظر کنیم و تنها به دلیل محوریت خودروی مازراتی در این فیلم و نمایش خودروهای گران قیمتی مثل پورشه پانامرا و ب ام و i8 آن را در این لیست قرار دادیم.

فیلم معکوس

فیلم معکوس (ساخت سال 1397)

فیلم معکوس ساخته پولاد کیمیایی، فرزند مسعود کیمیایی، ماجرای مسابقات خیابانی عده ای جوان را روایت می کند. بسیاری نقدهای تندی در مورد این فیلم نوشته‌اند و برخی متخصصان و علاقمندان نیز این «سریع و خشن» ایرانی را پر از اشتباهات فنی می‌دانند.

اما حضور تعدادی از ناب ترین خودروهای کلاسیک ایران نظیر شوولت کوروت، دوج چارجر، ماستنگ مک وان و … در کنار خودروهای اسپرت مدرن و نیسان ها و تویوتا های تیونینگ شده می تواند علاقه مندان به اتومبیل را پای این فیلم بنشاند.

فیلم معکوس

نکته جالب این که یکی از شخصیت‌های اصلی این فیلم رضا دردشتی نام دارد که نام آن برگرفته از پیشکسوت و قهرمان سابق مسابقات اتومبیلرانی کشورمان و البته یکی از تعمیرکاران بنام سال‌های قبل است.«معکوس» فیلمی از رمق افتاده است. فیلمی که کیمیاییِ پسر آن را با معیارها، مشخصه ها و مولفه های فیلم های پدرش و شاید تقلید از آن­ها ساخته است.

موقعیت اکشن ساختن یا بی هویتی جغرافیایی مثل همان اوراقی ماشین بیشتر به کاریکاتور شباهت دارد از سوی دیگر بخش دوم فیلم کاملا بی ربط و بی منطق است. مسابقات اتومبیل رانی برای بدست آوردن سیصد میلیون پول! موقعیتی که در فیلم های هالیوودی بیشتر مشهود است.

فیلم معکوس

در نهایت «معکوس» را باید فیلمی متوسط دانست که سایه ی حضور مسعود کیمیایی همچنان بر آن سنگینی می کند. پولاد کیمیایی هرچه قدر هم که تلاش کند همچنان به شدت تحتا تأثیر سینمای پدرش است.

نوشته: میلاد میرعابدینی