در این نوشتار قصد داریم به اتفاق خودروهایی که در بازار ایران بیش‌تر از سایر خودروها مورد پسند بانوان قرار می‌گیرند را مورد بررسی قرار بدهیم و به اصطلاح، زنانه ترین خودروهای بازار ایران را معرفی کنیم. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو خودرو وسیله نقلیه‌ای است که شاید تا 2 دهه پیش آن‌قدرها […]

در این نوشتار قصد داریم به اتفاق خودروهایی که در بازار ایران بیش‌تر از سایر خودروها مورد پسند بانوان قرار می‌گیرند را مورد بررسی قرار بدهیم و به اصطلاح، زنانه ترین خودروهای بازار ایران را معرفی کنیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

خودرو وسیله نقلیه‌ای است که شاید تا 2 دهه پیش آن‌قدرها هم شخصی محسوب نمی‌شد و بیش‌تر خانواده‌هایی که به‌اصطلاح خودمانی ماشین داشتند، همگی از یک دستگاه خودرو استفاده می‌کردند. حتی آنهایی که دست‌شان به دهانشان می‌رسید و چند ماشین داشتند، چندان شخصی به آن نگاه نمی‌کردند. اما گذر زمان معادلات را تغییر داده. جوامع بشری در کشورهای متوسط به بالا به‌سمت مصرف‌گرایی سوق پیدا کرده‌اند و خودرو نیز با وجود قیمت بالا دیگر می‌رود تا به‌عنوان محصولی مصرفی شناخته شود؛ حتی در بازاری چون ایران. حالا خودرو وسیله‌ای شخصی شده و اکثر خانواده‌ها از خودرو پدر خانواده به‌عنوان وسیله نقلیه اصلی استفاده می‌کنند و هر کس در تلاش است برای خودش یک خودرو شخصی ولو کوچک و ارزان دست و پا کند.

رانندگی خانم ها

البته می‌دانیم که در این گرانی‌ها برای خیل مردم امکانپذیر نیست به ازاء هر عضو خانواده یک ماشین در پارکینگ یا جلو در خانه داشته باشند، اما ما درخصوص فرهنگی که در حال جاری شدن و جا افتادن است سخن می‌گوییم. نه خوب یا بد آن را نقد می‌کنیم و نه کاری به جلوگیری از گسترش یا اشاعه بیش‌تر این فرهنگ داریم. تنها آن‌چه هست را روایت می‌کنیم. در چنین شرایطی که خودروها شخصی‌تر شده‌اند، برخی سگمنت‌ها طرفدار بیش‌تری در میان زنان، مردان، آفرودرها، خانواده‌ها، جوانان و… دارند. برای مثال از دهه 70 شمسی به این سو همواره به‌صورت سنتی خودروهای هاچ‌بک بازار طرفداران بسیاری در میان خانم‌ها داشته‌اند.

اما این طرفداری به آن معنا نیست که همه زنان و دختران می‌خواهند ماشین کوچک با کنترل راحت‌تر داشته باشند. از اواسط دهه 80 شمسی به این طرف بانوان به خرید خودروهای شاسی‌بلند نیز علاقه نشان داده‌اند و حتی بارها شده زنان را در حال راندن یک خودرو شاسی‌بلند فول‌سایز که اتفاقا خودرو شخصی خود آنهاست ببینیم. البته علاقه به شاسی‌بلندسواری در میان خانم‌ها بیش‌تر معطوف به کلاس کراس‌اوورهای کوچک و مینی‌کراس‌اوورهاست. خودروهایی که هم چابکی هاچ‌بک‌ها را دارند و هم ارتفاع بالاتر و تسلط نسبی شاسی‌بلندها بر مسیر. در این نوشتار قصد داریم به اتفاق زنانه ترین خودروهای بازار ایران را که بیشتر از سایر خودروها مورد پسند بانوان قرار می‌گیرند، مورد بررسی قرار بدهیم.

 

هیوندای i20

هیوندای i20 ، یک کلاس بزرگ‌تر

این خودرو هاچ‌بک سابقه حضور با 3 نسل را در بازار کشورمان دارد. نسل اول به‌علت عدم برخورداری از مشخصه‌های جذاب طراحی یک خودرو کره‌ای چندان با استقبال مواجه نشد. اما داستان نسل دوم تفاوت داشت. این خودرو که درواقع فیس‌لیفتی از نسل قبلی محسوب می‌شد، با وجود موتور و کشش ضعیف‌تر توانست در بازار بدرخشد. آن‌هم با تکیه بر ظاهر زیبایی که مورد پسند بانوان قرار گرفت.

 

هیوندای i20

اما نسل بعدی که قطعات منفصله بدنه و فنی آن به ایران می‌آمد و در خودروسازی کرمان مونتاژ می‌شد، ظاهری زیبا و کاملا امروزی و پیشرانه‌ای توانمندتر از گذشته داشت. این خودرو هم‌چنین یک کلاس بزرگ‌تر شده بود و به‌این‌ترتیب برای خانم‌هایی که می‌خواستند خودرویی نسبتا جمع‌وجور و از طرفی برخوردار از فضای مناسب برای قرار دادن وسایل کودکان‌شان داشته باشند، به گزینه‌ای کاملا ایده‌آل بدل شد. البته اگر قیمت نسبتا بالای آن را حتی در زمان عرضه فاکتور بگیریم.

هیوندای توسان

هیوندای ix35 ، مجسمه سیالی در ارتفاع

این کراس‌اوور کوچک به‌عنوان نسل جدید توسان توانست خاطره ظاهر معمولی و از مد افتاده نسل قبلی را از اذهان پاک کند. توسان جدید که حالا با نام اروپایی آن یعنی ix35 شناخته می‌شد با تکیه بر طرحی که وامدار زبان طراحی مجسمه سیالی هیوندای بود دل خیلی‌ها را برد. این خودرو طی دورانی که هنوز مینی‌کراس‌اوورها وارد بازی نشده بودند، در کنار خواهرخوانده‌اش اسپورتیج بخش زیادی از هاچ‌بک و سدان‌سوارها را به سبد طرفداران خود واریز کرد و در این میان به یک گزینه محبوب برای بانوان بدل شد. خودرویی با قدرت مناسب، ظاهر به‌روز و استایلیش، تناسب بالای سیستم‌های فنی، فناوری مدرن و روز، آپشن‌های بسیار و خدمات پس‌ازفروش نسبتا گسترده.

هیوندای توسان

البته در همان دوران نیز هر کسی نمی‌توانست یک دستگاه توسان جدید را خریداری کند و این خودرو قیمت نسبتا بالایی در بازار ایران داشت که از تعرفه‌های واردات و مسائل خاص بازار کشورمان نشات می‌گرفت. درصورتی‌که ix35 اگر با همان قیمت جهانی یا بهایی که در مناطق آزاد عرضه می‌شد به بازار ایران می‌آمد موفقیت‌های بیش‌تری کسب می‌کرد. نسل بعدی توسان نیز به ایران آمد تا این خودرو سه نسل داشته باشد. اما قیمت بالاتر از ix35 و تعداد کم‌تر واردشده سبب شد عملا در حاشیه و زیر سایه سانتافه قرار بگیرد.

کیا پیکانتو

کیا پیکانتو ، کنسرو جذابیت

پیکانتو را باید از جمله ارزان‌ترین خودروهای وارداتی طی دهه 80 و 90 شمسی قلمداد کرد. هاچ‌بک یا مینی‌وَن بامزه‌ و جذابی که یادآور موفقیت‌های دوو ماتیز بود. این خودرو به لطف ظاهر شیک و به‌روز و احجام اغراق شده حتی بزرگ‌تر از آن‌چه در واقعیت هست به نظر می‌رسد و شتاب مناسبی مخصوصا در دورهای اولیه دارد. پیکانتو در میان دختران جوان و خانم‌های خودرو اولی‌ای که می‌خواهند پول نسبتا زیادی برای خرید خودرو خرج کنند و یک مدل استایلیش و مدرن سوار شوند طرفداران پر و پا قرصی دارد.

کیا پیکانتو

البته هستند خانم‌هایی که ترجیح می‌دهند با همین مبلغ یا حتی کم‌تر یک کراس‌اوور یا مینی‌کراس‌اوور چینی بخرند و از جذابیت‌های آن کلاس لذت ببرند. هرچند لوگو کیا بر پیشانی و تناسبات ظاهری پیکانتو در ترکیب با رنگ‌های جذابی چون آبی پرشین موجب می‌شود کم‌تر زنی در برابر خرید یک پیکانتو از خود مقاومت نشان بدهد.

کیا اسپرتیج

کیا اسپورتیج، پوزه ببر

اسپورتیج را با 3 نسل در ایران می‌شناسیم. نسل اول خودرو باکیفیت و موفقی بود که اتفاقا فروش بالایی را تجربه کرد اما ظاهر و فناوری عقب‌تر از زمان عملا موجب شده بود خریداران اصلی آن را افراد مسن و خانواده‌ها تشکیل بدهند. اما دومین نسل با چهره‌ای زیبا و همه آن‌چه هیوندای ix35 از آن بهره می‌برد به خودرو مورد علاقه نسل جوان بدل شد. خانم‌ها نیز از این مدل استقبال زیادی کردند و در بازار بین اسپورتیج و توسان جدید یک دوقطبی جذاب ایجاد شد.

کیا اسپرتیج

طراحی این خودرو از ژن‌هایی بهره می‌برد که پیتر شرایر در ترکیب ظاهر ببر کره‌ای و تجربیات‌اش در کمپانی آئودی به‌دست آورده بود. ظاهر شاهکاری که با استفاده از دماغه پوزه ببری، چراغ‌های کشیده و پیکره‌تراشی پهن در عین سایز مناسب هنوز هم زیبا و مدرن به نظر می‌رسد و زنان شاسی‌بلندسوار را تقریبا از هر نظر برای رفت‌وآمدهای شهری و بین شهری راضی نگاه می‌دارد. سومین نسل از اسپورتیج در ایران نیز خودرو زیبا و جذابی بود که این‌بار شباهت به محصولات پورشه داشت اما عرضه و قیمت بالا مثل توسان این خودرو را نیز به حاشیه راند.

ام وی ام 110

ام وی ام 110s

این خودرو جمع‌وجور و بامزه محصولی از چری چین است که با قیمتی مناسب خودرویی جذاب‌تر نسبت به پراید محسوب می‌شود. هر چند پراید قطعات ارزان‌تر و فراوان‌تری دارد و خدمات پس‌ازفروش‌اش گسترده‌ترند اما برای خانم‌هایی که به دنبال یک خودرو شهری سبک و جمع‌وجور با ظاهر امروزی هستند و چندان تمایل ندارند مشابه ماشین زیر پایشان را همه‌جا ببینند، ام‌وی‌ام 110 s که درحقیقت نسل دوم این خودرو در ایران محسوب می‌شود گزینه مناسبی است.

ام وی ام 110 جدید

طراحی مدرن این خودرو نیز کاملا الهام‌گرفته از نسل نخست سیتروئن C1 محسوب می‌شود. خودرویی که باید نسل نخست آن را به‌عنوان یک کپی آشکار از دوو ماتیز، نخستین خودرو چینی رسمی در بازار کشورمان دانست که با تیراژ قابل‌توجه وارد بازار شد. دورانی که هنوز صنعت خودرو چین به پیشرفت امروز نرسیده بود و با جایگاه فعلی فاصله زیادی داشت. ام‌وی‌ام محصولات دیگری چون 315 و ایکس22 را نیز در سبد محصولات خود دارد که می‌توانند مورد توجه خانم‌ها باشند اما وقعیت این است که این 2 خودرو هرگز به اندازه مدل 110 مورد توجه بانوان نیستند و زنانه به حساب نمی‌آیند.

پژو 206

پژو 206

پژو 206 را بی‌تردید باید محبوب‌ترین هاچ‌بک دوران معاصر دانست. خودرویی که با آغاز دهه 80 شمسی ابتدا با تیراژ اندک و به‌صورت وارداتی و بعدتر در تیراژ وسیع و مونتاژ توسط ایران‌خودرو پا به بازار گذاشت و تابه‌امروز هم‌چنان محبوب، پرفروش و پرطرفدار است. حتی در شرایطی که دیگر کیفیت سابق را ندارد و قیمت‌اش سر به فلک کشیده. این خودرو را الزاما نمی‌توان مدلی زنانه دانست و طیف خریداران و طرفداران پژو 206 بسیار وسیع‌تر از این صحبت‌هاست. حتی با وجود فضای اندک صندلی‌های عقب، 206 گزینه بسیاری از خانواده نیز هست و اصلا به همین علت ایران‌خودرو به فکر طراحی و تولید نمونه صندوقدار آن افتاد. اما با همه این اوصاف قشر قابل‌توجهی از خریداران پژو 206 را بانوان تشکیل می‌دهند و این هاچ‌بک جذابیت زیادی برای خانم‌ها دارد.

پژو 207

پژو 207i

پژو 206 پلاس که در ایران آن را با نام 207i می‌شناسیم، فیس‌لیفت مدل محبوب 206 براساس فرزندش یعنی 207 محسوب می‌شود. این خودرو توسط شریک برزیلی پژو طراحی شد و به سایر بازارها از جمله خود فرانسه نیز راه یافته است. اما نمونه‌ای که امروز تحت عنوان پژو 207 می‌شناسیم، درحقیقت نسخه ایرانیزه شده آن فیس‌لیفت توسط ایران‌خودروست.

پژو 207 اتوماتیک

خودرویی با ظاهر مدرن و باطنی قدیمی که در بازار محدود ایران برای کسانی‌که به‌دنبال یک 206 متمایز با استانداردهای کارخانه‌ای می‌گردند و حاضرند پول بیش‌تری برای این تمایز خرج کنند گزینه مناسبی است. نسخه دنده اتوماتیک پژو 207 جدید هم از آن دسته خودروهایی است که خانم‌های زیادی را در این رده قیمتی جذب خودش کرده و به‌طور میانگین رانندگان زن بیش‌تری نسبت به مردان دارد.

پژو 2008

پژو 2008

مینی‌کراس‌اوور زیبا و مدرن پژو وقتی طی دوران پسابرجام پا به خطوط تولید ایران‌خودرو گذاشت، محصولی کاملا به‌روز و استایلیش بود که البته در مدل‌های نخست از آپشن‌های زیادی بهره نمی‌برد و قرار بود در آینده به امکانات جذابی چون سقف پانورامیک نیز تجهیز شود. آینده‌ای که با بازگشت تحریم‌ها هرگز فرانرسید. این خودرو در میان زنان و دختران ایرانی محبوبیت زیادی یافت چراکه هم هاچ‌بک بود و هم شاسی‌بلند. هم زیبا بود و هم ظریف. هم مدرن بود و هم قیمت قابل دسترسی داشت.

پژو 2008

وقتی همه این ویژگی‌ها را کنار یکدیگر قرار بدهید پازل معیارهای یک بانو برای خرید خودرو تکمیل می‌شود و 2008 گزینه‌ای ایده‌آل به حساب خواهد آمد. این خودرو رقیب هم‌وطنی به‌نام رنو کپچر نیز داشت که توسط خود ایران‌خودرو وارد بازار ایران شده بود اما تیراژ اندک آن خودرو و قدرت کم‌ترش نسبت به 2008، عملا پژو را برنده کرد.

پراید 111

سایپا 111

وقتی دهه 80 شمسی به میانه رسید و خودروهای رنگارنگ وارداتی آمدند، عملا محصولات قدیمی خودروسازان داخلی رنگ باختند و همین شد که خودروساز بزرگی چون سایپا تصمیم گرفت کیا پراید محبوب و قدیمی را به‌صورت جدی فیس‌لیفت کند. حاصل این فیس‌لیفت نیز 2 خودرو نسبتا نامتناسب به نام‌های سایپا 111 (هاچ‌بک) و سایپا 132 (سدان) بودند. 2 خودرویی که هرگز به موفقیت‌های مدل‌های اصلی نرسیدند. البته نمونه هاچ‌بک که در ابتدا با نام مروارید نیز شناخته می‌شد، در میان خانم‌ها رسمیت بیش‌تری یافت و با تکیه بر نام سایپا، ظاهر جدیدتر از قبل و فضای بیش‌تر در مقایسه با رقبای چینی توانست فروش خوبی را تجربه کند.

سانگ یانگ تیوولی

سانگ ‌یانگ تیوولی

مهم‌ترین رقیب پژو 2008 در میان انتخاب‌های بانوان این خودروست. محصولی که هرگز قدرت و هماهنگی فنی 2008 را ندارد اما به‌عنوان یک نمونه وارداتی و برخورداری از آپشنی چون سانروف در برخی مدل‌ها، هم‌چنین برندی که به‌عنوان یک شاسی‌بلندساز قدیمی شناخته می‌شود، مشخصه‌های لازم برای جذب خانم‌ها را دارد. واقعیت این است که ظاهر و آپشن برای بسیاری از خانم‌ها از مشخصات فنی مهم‌تر است. در این میان طراحی ظاهری تیوولی در نظر بسیاری بیش‌تر به یک شاسی‌بلند می‌آید تا 2008.

سانگ یانگ تیوولی

به همین دلیل هم هست که بانوان زیادی این خودرو را برگزیده‌اند. مینی‌کراس‌اووری که حالا نسخه فیس‌لیفت آن نیز در حال ورود به بازار ایران است اما با اعلام ورشکستگی کارخانه اصلی مشخص نیست تا چه زمانی می‌تواند دوام بیاورد.

سوزوکی گرند ویتارا کلاس 10

سوزوکی گرندویتارا

این خودرو حتی در نسخه اولیه که توان مناسبی نداشت نیز بسیار موردتوجه خانم‌ها قرار گرفت. سوزوکی گرندویتارا خودرو قدیمی اما متناسبی است که با بهره از 2 کلمه، مشتریان خانم زیادی به حساب خودش سرازیر کرد. یکی ژاپن و دیگری شاسی‌بلند! همین 2 کلمه کافی بودند که چشم‌ها بر بسیاری از کمبودهای گرندویتارا در قیاس با رقبای کره‌ای و چینی بسته شوند و خانم‌های زیادی این خودرو را خریداری کنند.

البته این اواخر نسخه بهینه‌سازی شده ویتارا با وجود امکانات بیش‌تر و تجهیز به سانروف، دیگر نتوانست در برابر چینی‌های مدرن و خوش‌چهره آن‌قدرها قد علم کند و حتی بازی را به مینی‌کراس‌هایی چون پژو 2008 و تیوولی واگذار کرد.

تیبا 2

تیبا 2

این ماشین به‌عنوان نسخه هاچ‌بک تیبا با وجود طراحی ناهماهنگ توانست عملا به رقیبی برای پژو 206 تیپ 2 تبدیل شود و حتی کسانی‌که بین خرید یک پراید هاچ‌بک صفرکیلومتر یا پژو 206 دست‌دوم مردد بودند را به‌سوی خود بکشاند. نمای عقب تیبا 2 زیبا و هم‌چنان جذاب است اما هماهنگی دقیقی بین طراحی در نماهای مختلف و کابین این خودرو برقرار نیست. البته در مقابل تیبا 2 سواری بهتر و ایمن‌تری نسبت به پراید و ام وی ام 110 دارد و در بسیاری زمینه‌ها از نظر مخارج جانبی از 206 به‌صرفه‌تر است.

تیبا 2

همین موارد کافی است که یک خانم تیبا 2 را به‌عنوان ماشین روزمره انتخاب کند. البته نسخه مدرن‌تر این خودرو با نام کوئیک که یک هاچ‌بک کراس است نیز 2 سالی هست وارد بازار شده اما این خودرو هنوز به یک گزینه اصلی برای بانوان بدل نشده و بیش‌تر موردتوجه مردان جوان قرار گرفته است.

نوشته: میلاد میرعابدینی

وحشی مینیاتوری!/ نگاهی به مینی کوپر 1975 کاردستی مجموعه سام اسپید

تنها با یک کلیک!/ تجربه 3000 کیلومتر رانندگی با هوندا کلیک

مقایسه سدان های دست دوم هم قیمت/ از میان کیا سراتو ، مزدا3 ، رنو مگان و هیوندای آوانته کدام یک را انتخاب کنیم؟

پنجه در پنجه!/ جک S5 بخریم یا چری تیگو5 ؟

سانسور سال های تلخ!/ ترکیب بازار خودروهای وارداتی در سال 1399، ((اگر)) خبری از ممنوعیت واردات نبود

خاطره بازی با خودروهای دهه نودی (2) / بررسی فنی نسل دوم میتسوبیشی پاجرو

نگاهی به رنو 5 / نوستالژی هاچ‌بک های تولید شده در ایران

دست دوم های خانوادگی/ مقایسه تویوتا آریون و نیسان تیانا

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

اعتماد یا قدرت؟/ مقایسه ای میان نیسان پیکاپ و پاژن

چینیِ بد شانس!/ برخورد نزدیک با کوپا T210 فیس لیفت

خاطره بازی با خودروهای دهه نودی (3) / بررسی فنی تویوتا کریسیدا

خاطره بازی با خودروهای دهه نودی (4) / بررسی فنی اپل وکترا

محبوبِ سال‌های دور که میان هیاهو گم شد!/مروری بر سرگذشت نیسان پاترول در ایران

این سدان های پرطرفدار/ تندر 90 بخریم یا پژو 206 صندوق دار؟