فرماندار رباط‌کریم: توجه به مرمت بناهای تاریخی در رباط‌کریم در اولویت قرار گیرد
فرماندار رباط‌کریم: توجه به مرمت بناهای تاریخی در رباط‌کریم در اولویت قرار گیرد

شهریاریها : بیژن سلیمان‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رباط‌کریم اظهار داشت: حفظ و نگهداری بناهای تاریخی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که باید بیش از گذشته به آن توجه شود. وی ادامه داد: شهرستان رباط‌کریم دارای بناهای تاریخی بسیاری است که با حفظ و نگهداری درست این بناها و آثار می‌توانیم به […]

رباطشهریاریها : بیژن سلیمان‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رباط‌کریم اظهار داشت: حفظ و نگهداری بناهای تاریخی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که باید بیش از گذشته به آن توجه شود.

وی ادامه داد: شهرستان رباط‌کریم دارای بناهای تاریخی بسیاری است که با حفظ و نگهداری درست این بناها و آثار می‌توانیم به یکی از قطب‌های گردشگری در استان محسوب شویم.

این مسئول با تأکید بر این که نباید فواید این بناها و آثار نادیده گرفته شود افزود: گردشگران و مسافران بسیاری در این شهرستان برای بازدید از این بناها حاضر می‌شوند که لازم است با مرمت و ایجاد زیرساخت‌ها در توسعه این مهم گام‌های اساسی را برداریم.

سلیمان‌پور اعلام کرد: عدم توجه به بناهای تاریخی سبب می شود تا این بناها با مشکلاتی از جمله فرسودگی و تخریب مواجه شود و در بلند مدت از بین برود.

وی در ادامه سخنان خود به بقعه لوط پیامبر واقع در این شهرستان اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه عدم بازسازی بقعه لوط پیامبر سبب شده است که این بنا امروز با تخریب مواجه شود.

فرماندار رباط‌‌کریم خاطرنشان کرد: در این راستا عدم تسریع در مرمت و بازسازی بقعه لوط پیامبر می‌تواند مشکلات و عواقب ناگواری در پی داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب بقعه لوط پیامبر اظهار داشت: این بقعه یکی از آثار تاریخی و مذهبی شهرستان رباط‌کریم و از بناهای مربوط به دوران قاجاریه است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سلیمان‌پور افزود: متاسفانه به علت عدم توجه و مرمت این بنای تاریخی در گذشته، این بقعه امروز از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردار بوده و در آستانه تخریب و فرو ریختن است.

وی با هشدار درباره عواقب و پیامدهای ناگوار ریزش این بنا گفت: متاسفانه اختلاف بین ادارات میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه مانع از بازسازی این بنا شده و فرو ریختن این بقعه قطعا پیامدهای ناخوشایندی خواهد داشت.

فرماندار رباط‌کریم با بیان اینکه روستای پیغمبر رباط‌‌کریم به دلیل وجود این بقعه در فهرست روستاهای هدف گردشگری استان تهران قرار گرفته است تصریح کرد: شرایط فعلی بقعه حضرت لوط علاوه بر اینکه موجب افول گردشگران شده است، تداعی‌گر بی‌توجهی مسئولان به میراث ملی و تاریخی است و این امر به هیچ وجه زیبنده نیست.

وی خواستار توجه مسئولان به این مهم شد و گفت: فرمانداری رباط‌کریم از مدت‌ها قبل پیگیر رفع این مشکل بوده و شرایط و وضعیت کنونی را به اطلاع مسئولان امر رسانده است، اخیرا هم با ارسال نامه‌ای به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خواستار رفع این مشکل شده‌ایم.

به گفته فرماندار رباط‌کریم شهرستان رباط‌کریم هشت بقعه متبرکه دارد که شامل بقعه عمادالدین،‌ امام‌زاده‌ ابراهیم، امام‌زاده عین و غین، امام‌زاده علی‌اصغر، امام‌زاده محمدتقی ، امام‌زاده ابوطالب و امام‌زاده‌ هادی است.