​فرصت‌های ایران اکسپو برای تجارت ایران/تخمین درآمد دو میلیارد دلاری از ایران اکسپو 2023
​فرصت‌های ایران اکسپو برای تجارت ایران/تخمین درآمد دو میلیارد دلاری از ایران اکسپو 2023
شهریاریها - ​عضو اتاق بازرگانی و مشاور صادرات و ارزی اوپکس با اشاره به فرصت‌های ایران اکسپو برای تجارت ایران از پیش‌بینی و تخمین درآمد بالای یک میلیارد دلاری از ایران اکسپو ۲۰۲۳ برای کشور خبر داد.
به گزارش شهریاریها، مجتبی سامی ، عضو اتاق بازرگانی و مشاور صادرات و ارزی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی اوپکس ، با بیان اینکه تجارت خارجی و دیپلماسی تجاری یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم از ابتدای کار بوده و در این راستا همواره تلاش شده ابتکار عمل در جهت تقویت روابط تجاری به کار گرفته شود، گفت:در همین راستا ایران اکسپو-۲۰۲۳ در راستای تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات با حضور بیش از ۷۰۰ شرکت داخلی برگزار می‌شود و تاکنون بیش از ۵۰ کشور از سراسر دنیا آمادگی خود را برای بازدید از این نمایشگاه اعلام کرده‌اند.
وی افزود: در این نمایشگاه مطابق استانداردهای روز دنیا، شرکت‌های توانمند، ‌پتانسیل‌های صادراتی خود را ارائه می‌‌کنند و فرصت آشنایی و مذاکره تجار و بازرگانان خارجی با شرکت‌های صادراتی ایرانی فراهم می‌شود و طبیعتا این مذاکرات می‌تواند منجر به عقد قرارداد و افزایش روابط تجاری شود.
با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه در چنین سطحی چندین مزیت برای کشور به دنبال خواهد داشت، گفت: در وهله اول این نمایشگاه و حضور تجار در ایران می‌تواند منجر به افزایش گردش مالی در داخل کشور شود. از طرفی از آنجایی که در این نمایشگاه در هر زمینه‌ای چندین تولیدکننده، صادرکننده و تامین‌کننده با توانمندی صادراتی حضور دارند، زمینه گسترش تعاملات تجاری فراهم است.
وی ادامه داد: از همین رو با توجه به حضور گسترده تجار خارجی پیش‌بینی درآمد دو میلیارد دلاری در طول برگزاری ایران اکسپو شده است که اگرچه دستیابی به این هدف نیاز به رایزنی و تعامل بیشتر دارد اما تخمین زده می‌شود بیش از ۲ میلیارد دلار به واسطه برگزاری این نمایشگاه به درآمدهای صادراتی کشور اضافه شود.
این عضو اتاق بازرگانی و مشاور صادرات و ارزی اوپکس ادامه داد: همچنین اگر از بعد سیاسی به مزیت‌های برگزاری ایران اکسپو نگاه کنیم، نکته قابل توجه حضور گسترده مقامات سیاسی و‌ تجاری کشورهای مختلف در ایران است که حتی در کل زمان مذاکرات برجامی این تعداد تجار و هیات تجاری وارد ایران نشده بود.
وی افزود. توسعه روابط با کشورهای شرق آسیا، کشورهای همسایه و آفریقایی که بازار خوبی برای محصولات ایرانی هستند، از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
لازم به ذکر است تاکنون بیش از ۱۲۰۰ نفر مهمان خارجی از بیش از ۶۰ کشور جهان برای ایران اکسپو پذیرش شده‌اند که در بین مهمانان تاکنون ۵ وزیر، بیش از ۲۰ معاون وزیر و بیش از ۳۰ هیات تجاری حضور دارند و در این چند روز از نمایشگاه بازدید خواهند کرد.
در این نمایشگاه ۱۲ گروه کالایی از جمله محصولات دانش‌بنیان، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، صنعت، مواد غذایی، پتروشیمی، ساختمان، صنایع دستی، خدمات فنی و مهندسی و…. محصولات خود را عرضه می‌کنند.