غنی سازی 20درصد در ایران مرهون شهریاری است
غنی سازی 20درصد در ایران مرهون شهریاری است

شهریاریها : علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم سالگرد شهادت شهید مجید شهریاری در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به خصوصیات اخلاقی این شهید گفت: شهریاری به حق شهریار شهدای علم و دانش است و من توفیق داشتم در سال 69 که وی به عنوان دانشجوی رشته هسته‌ای مقطع ارشد در دانشگاه صنعتی […]

13920903000427_PhotoAشهریاریها : علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم سالگرد شهادت شهید مجید شهریاری در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به خصوصیات اخلاقی این شهید گفت: شهریاری به حق شهریار شهدای علم و دانش است و من توفیق داشتم در سال 69 که وی به عنوان دانشجوی رشته هسته‌ای مقطع ارشد در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل می‌کرد، در خدمت وی باشم.

وی افزود: شهریاری جهاد فی سبیل‌الله را درک کرده بود و من حتی در از دست دادن عزیزان به اندازه شهادت وی متاثر نشدم.

صالحی ادامه داد: یکی از عوامل تأثر در شهادت شهریاری فراغ یار بود و دیگری اینکه می‌دانستیم چه گوهری را از دست داده‌ایم. به طوری که پس از شهادت وی مقام معظم رهبری جویای اطلاعات در مورد شهریاری شدند که من گفتم اگر به شهریاری در تخصصش نمره صد بدهیم به بهترین شخص در علم هسته‌ای کشور می‌توان نمره 50 داد.

وی اضافه کرد: در بخشی از موضوع غنی‌سازی 20درصد کسی را برای محاسبات بحرانیت نداشتیم و شهریاری تنها مرجع بود که خودش نیز تائید کننده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دانش،‌معرفت و حکمرانی خوب از عناصر قدرت یک ملت است و شهریاری در این عناصر قدرت سهیم بود.

وی در ادامه با تشریح پرونده هسته‌ای ایران در 11 سال گذشته گفت: حدود 11 سال از پرونده هسته‌ای ایران می‌گذرد که در این مدت دشمن ابهاماتی را ایجاد کرده است.

صالحی افزود: دشمن می‌گوید چرا جمهوری اسلامی ایران که نفت و گاز دارد، به دنبال انرژی هسته‌ای است و افکار عمومی را با توجه به ابزار قدرتمند رسانه‌های جهانی منحرف می‌کند.

وی عنوان کرد:‌این حرف آنان یک دروغ بزرگ است زیرا برای کشورهایی مثل ایران که افتخار تمدن سازی دارند، واجب است که در تولید انرژی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا انرژی مطمئن تا ابد در اختیار ملت باشد.

صالحی خاطرنشان کرد: با یک ارزیابی متوجه می‌شویم که انرژی هسته‌ای بر اساس قیمت سوخت فسیلی به صرفه‌تر است یعنی وجود نیروگاه هسته‌ای مانند بوشهر سالانه 7 تا 8 میلیون بشکه نفت را صرفه‌جویی می‌کند.

وی افزود: قیمت سوخت فسیلی نیروگاه‌های ما تقریبا صفر است، روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت و 500 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنیم. یعنی حدود 4 میلیون بشکه سوخت فسیلی معادل 400 میلیون دلار اعتبار در روز برای تولید انرژی مصرف می‌شود.

وی ادامه داد:‌هر نیروگاه هزار مگاواتی در سال مانع انتشار قریب به 7 میلیون تن گاز آلاینده در هوا می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ابهامات دیگری که دشمنان در رابطه با انرژی هسته‌ای کشور مطرح کرده‌اند، عنوان کرد: دشمن می گوید چرا ایران مانند یک بچه لجوج لجاجت می‌کند؛ در صورتی که طرح این مسئله ابهام شیطنت‌آمیزی است که با شیوه‌های عالمانه بیان می‌شود.

صالحی اضافه کرد: برای نخستین بار در سال 2003 آمادگی خودمان را اعلام کردیم تا بنا برخواسته آنها شفاف‌سازی کنیم و اجازه دهیم حتی فراتر از تعهدات بازرسی کنند، پروتکل 6 ماهه را امضا کردیم و قریب به دوسال و نیم از اجرای آن می‌گذشت که حتی دو بار از تاسیسات نظامی ما در پارچین بازدید کردند ولی پس از دو سال و نیم وفای به عهد نکردند، همه چیز را متوقف کرده بودیم که پس از نقض عهد دشمن فعالیت‌ها را آغاز کردیم.

صالحی یادآور شد: در سال 88 و 89 بیانیه تهران، ترکیه و برزیل صادر شد. ‌ما اگر به دنبال تولید غنی‌سازی 20 درصد بودیم، به آژانس نامه نمی‌فرستادیم که به ما سوخت رآکتور دهند؛ درحالی که گفتند 20 درصد را با شرط و شروط تامین می‌کنند و شرط و شروط آنها حاکمیت کشور را زیر سؤال می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: از ما خواستند اورانیوم غنی‌شده 5 درصد خودمان را به خارج منتقل کنیم که این خواسته آنها را نیز قبول کردیم ولی به دلیل اعتماد به دشمن به صورت 400 کیلویی منتقل شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بیانیه تهران نیز بر اساس درخواست اوباما بود و حتی باور نمی‌کردند آن را امضا کنیم و وقتی امضا شد دوباره خلف وعده کردند و چند روز بعد قطعنامه تحریم را در سازمان ملل به رای گذاشتند. بنابراین ما لجاجت نکردیم.

صالحی عنوان کرد: در سال 88 تعداد سانتریفیوژ کشور 5 هزار بود و 1500 کیلو اورانیوم غنی‌شده داشتیم، سایت فردو وغنی‌سازی 20 درصد را نیز نداشتیم و صفحات سوخت هم ساخته نشده بود ولی امروز 19 هزار سانتریفیوژ داریم. بیش از 7 تن اورانیوم 5 درصد و در حال تولید 15 نوع رادیو دارو هستیم.

صالحی ادامه داد: در مذاکرات اخیر حضور مردم در انتخابات بسیار موثر بود و فهمیدند با این ملت نمی‌توان از طریق فشار برخورد کرد.

وی افزود: ما انقلاب اسلامی هستیم که ادعا داریم در بستر اخلاق حرکت می‌کنیم بنابراین بداخلاقی نمی‌کنیم و اینکه کسی بخواهد دیگری را بدنام کند درست نیست.

وی افزود:‌ مبنای گفتمان ما و مسئولانمان باید حقیقت و انصاف و بدور از غلو باشد باید انسجام داخلی و ید واحده داشته باشیم.

صالحی اضافه کرد: خداوند در قرآن آورده است که اگر دشمن از در صلح برآمد ما نیز از در صلح درآییم ولی چشمانمان باز و هوشیاری تمام داشته باشیم.

وی با اشاره به ابهامات موجود در مذاکرات ژنو گفت: یکسری از افراد تلقین می‌کنند که ما همه چیز را دادیم و چیزی نگرفته‌ایم ولی اینگونه نیست.

وی ادامه داد:‌البته ما می‌توانستیم در شرایط بهتری باشیم و تفاهم‌نامه را قوی‌تر تنظیم کنیم اما دلایلش را در روزی مطرح می‌کنم که اقتضاء شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم این مسائل را باز کنیم.

صالحی افزود: ملت ایران با دشمن اتمام حجت کرده است و اگر آنها خلف وعده کنند ملت می‌دانند که نظام، مقام معظم رهبری و دولت آنچه در توان داشت انجام داد ولی دشمن تمامیت‌خواه است.

صالحی عنوان کرد: ما اساس تولید غنی‌سازی 20 درصد را نداشتیم ولی به ما سوخت ندادند و تولید کردیم، برای یک رآکتور نیاز داشتیم که به همان اندازه تولید کردیم.

وی افزود:‌در مورد رآکتور اراک نیز به خودم و مسئولان تذکر می‌دهم که در این تفاهم‌نامه مشکلی با رآکتور اراک نداریم ولی برخی تحلیلگران آمریکایی از توقف رآکتور اراک گفته‌اند.

وی اضافه کرد: آنها می‌گویند رآکتور اراک منشا تولید پلوتونیوم است که برای ساخت سلاح هسته‌ای به کار می‌رود ولی این مسئله استدلال درستی نیست زیرا پلوتونیومی برای تسلیحات به کار می‌رود که همراه با سموم نباشد و در رآکتور اراک پلوتونیوم موثر در ساخت سلاح تولید نمی‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: می‌گویند ممکن است سوختی بگذاریم که قبل از ایجاد سموم پلوتونیوم موثر تولید کنیم در حالی که دوربین‌های آژانس به طور 24 ساعته در نیروگاه‌ها فعال هستند.

وی افزود:‌می‌خواهند رأکتور اراک متوقف شود زیرا قصد دارند هرگز پرونده ایران به حالت عادی بازنگردد در حالی که گفته‌اند پس از تفاهم‌نامه اول و دوم حالت عادی برای ایران در نظر گرفته می‌شود.

صالحی گفت: ما می‌خواهیم رآکتور آب سنگین داشته باشیم ولی آنها می‌خواهند ما را ازحقمان محروم کنند در حالی که مقام معظم رهبری فرمودند هیچ کدام از حقوق حقه که NPT برای کشورها در نظر گرفته است، نباید از ما گرفته شود.

وی ادامه داد: NPT به صراحت آورده است که کشورهای عضو می‌توانند از حقوق حقه استفاده کنند که یکی از آنها نیز تولید انرژی صلح‌آمیز است. بنابراین نگویند حق غنی‌سازی را با شروط می‌پذیریم. این حق غنی‌سازی نیست.

وی ادامه داد: مجلس به ما تکلیف کرده است که تا 20 هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای داشته باشیم. با روس‌ها در حال مذاکره هستیم و امیدواریم سال آینده شاهد کلنگ‌زنی دومین نیروگاه هسته‌ای و آب‌شیرین کن در بوشهر باشیم.

وی گفت:‌دشمن نگوید می‌توانیم غنی‌سازی کنید ولی مثلا تنها یک گرم در روز، این حق نیست.