طرح انتقال پایتخت در مجلس تصویب شد
طرح انتقال پایتخت در مجلس تصویب شد

شهریاریها :مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه باکلیات طرح انتقال پایتخت سیاسی و اداری رابا 110 رأی موافق، 67 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از 214 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید. 27 نماینده حاضر در مجلس نیز در این رای گیری شرکت نکردند. به نظر می رسد هدف اصلی […]

153027_635234847526598076_lشهریاریها :مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه باکلیات طرح انتقال پایتخت سیاسی و اداری رابا 110 رأی موافق، 67 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از 214 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید. 27 نماینده حاضر در مجلس نیز در این رای گیری شرکت نکردند.

به نظر می رسد هدف اصلی طرح پیشنهادی تراکم زدایی از شهر تهران بوده است. اما هنوز جمع بندی مطالعاتی کاملی در این و باید در این زمینه منتظر اتفاق و نظرات متفاوتی باشیم.

گفتنی است طراحان  این طرح ایجاد پایتخت سیاسی و اداری را به‌عنوان یکی از راهبردهای اصلی برون‌رفت شهر تهران از وضع موجود قلمداد کرده‌اند.

بنا بر گفته امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی طبق این طرح شورای عالی انتقال پایتخت در قوه مجریه تشکیل می شود. و اعضای شورای ساماندهی پایتخت را رئیس‌جمهور یا معاون اول رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورا، وزیر کشور به‌عنوان دبیر شورا، دو نماینده از مجلس، نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، وزرای اقتصاد، کشاورزی، نیرو، نفت، راه و شهرسازی، شهردار تهران، جانشین نیروهای مسلح و معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور تشکیل می‌دهند.

براساس اعلام وی طبق این طرح شورای ساماندهی پایتخت موظف است حداکثر ظرف دو سال نسبت به تهیه و ارائه طرح جامع و انتخاب مکان مناسب برای ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری اقدام کند.