صنایع مستقر در شهرقدس به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز شوند
صنایع مستقر در شهرقدس به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز شوند
شهریاریها - رئیس اداره محیط‌ زیست شهرقدس با تأکید بر راه‌اندازی سیستم تصفیه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی گفت: صنایعی که آب مصرفی زیادی دارند باید به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز شوند تا از این پساب تصفیه شده در چرخه تولید و فضای سبز استفاده شود.

به گزارش شهریاریها ،رضا شایسته رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه که به مناسب هفته هوای پاک برگزار شد، اظهار داشت: پساب‌ها یکی از منابع آب جایگزین هستند و مدول یک سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان قدس راه‌اندازی شده ولی فاضلاب تصفیه شده آن مورد استفاده قرار نگرفته که باید بهینه‌سازی از این منبع آبی انجام شود.

وی افزود: کنترل امور آب وظیفه آبفاست و محیط‌زیست ناظر بر عملکرد فاضلاب صنایع است و صنایعی که تعداد بالایی پرسنل داشته و آب مصرفی زیادی دارند باید به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز شوند تا از این پساب تصفیه شده در چرخه تولید و فضای سبز استفاده شود و با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده 5 واحد صنعتی در سطح شهرستان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب شدند که در دهه فجر افتتاح خواهند شد.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرقدس در ادامه گفت: حدود 32 هزار جمعیت در شهرک‌های صنعتی قدس، گلبرگ و زاگرس وجود داشته که روزانه میانگین مصرفی آب هر کارگر 100 لیتر است که 80 درصد آن وارد فاضلاب می‌شود. بنابراین راه‌اندازی سیستم تصفیه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی مهم است.

وی با اشاره به اینکه 20 درصد آلودگی هوا از منابع ثابت و 80 درصد از منابع متحرک بوده و لازم است علاوه بر افزایش کیفیت سوخت، معاینه فنی خودروها، شوفاژخانه‌ها و موتورخانه‌ها کنترل بیشتر شود، افزود: مردم باید از وضعیت آلودگی هوا مطلع باشند و شهرستان قدس تنها شهرستان استان تهران است که دستگاه سنجش آلودگی هوا ندارد و با توجه به شرایط اقتصادی هزینه‌های میلیاردی توسط محیط‌زیست انجام شده و شهرداری در راه‌اندازی، ساخت اتاقک و نصب تجهیزات باید به طور جدی پای کار بوده و کمک کند.

شایسته گفت: آب آلوده حاصل از شستشوی اموات در آرامستان بهشت فاطمه (س) بدون تصفیه وارد چاه شده و این مجموعه به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز نیست که با پیگیری‌های صورت گرفته حوضچه حفاری و تانک سپتیک تهیه شده ولی نصب تجهیزات هنوز انجام نشده که برای اجرایی شدن و تصفیه این پساب می‌توان در آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه 50 هزار مترمکعب نخاله در سال 98 از جاده معادن جمع‌آوری و این جاده با کمک معادن آسفالت شد در ارتباط با گود نخاله شهرستان گفت: گود نخاله ساختمانی نباید در حریم شهرستان قدس قرار گیرد و باید مجوز انجام این کار از محیط‌زیست گرفته شود و لازم است همه دستگاه‌ها در این زمینه همکاری داشته باشند.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرقدس در پایان خاطرنشان کرد: طبق کمیسیون بند 20 ماده 55 شهرداری، نماینده محیط‌زیست باید در جلسات دعوت شوند اما دعوتی از سوی شهرداری نمی‌شود و باید شهردار جدید نسبت به رفع مسائل زیست‌محیطی شهرستان اقدام جدی داشته باشد.