شیوع ایدز در بین کودکان کار 45 برابر کل جامعه است
شیوع ایدز در بین کودکان کار 45 برابر کل جامعه است

شهریاریها : حسن قاضی زاده هاشمی، امروز همزمان با سالروز شهادت مولای متقیان از خانه درمان کودکان کار وابسته به موسسه خیریه امام علی (ع) در خیابان آذربایجان تهران که یک خانه کوچک 50 متری است، دیدن کرد. وزیر بهداشت در حاشیه این دیدار به خبرنگار فارس درباره میزان شیوع ایدز در بین کودکان کار […]

image_13930428612636شهریاریها : حسن قاضی زاده هاشمی، امروز همزمان با سالروز شهادت مولای متقیان از خانه درمان کودکان کار وابسته به موسسه خیریه امام علی (ع) در خیابان آذربایجان تهران که یک خانه کوچک 50 متری است، دیدن کرد.

وزیر بهداشت در حاشیه این دیدار به خبرنگار فارس درباره میزان شیوع ایدز در بین کودکان کار گفت: متأسفانه آمار تعداد کل کودکان کار را در اختیار نداریم اما بر اساس برآوردی که در یک تحقیق داشته ایم، میزان شیوع ابتلا به ویروس ایدز در بین کودکان کار معتاد 45 برابر کل جامعه است که آمار بسیار بالا و نگران کننده ای است.

وی ادامه داد: با توجه به این مسئله وزارت بهداشت در جریان این دیدار به مسئولان سازمان خیریه مردمی حامی کودکان کار اعلام کرد که آماده است تا برای شناسایی و حمایت از این کودکان، درمان آنها و تأمین امکانات و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آنها کمک کند.

در این دیدار مسئول مرکز درمانی کودکان کار اعلام کرد که این موسسه همه خدمات مورد نیاز کودکان کار اعم از خدمات دندانپزشکی، درمان بیماریهای عفونی و حتی پیوند عضو آنان را پیگیری می کند.

وزیر بهداشت پس از شنیدن این گزارش به مسئولان این موسسه گفت: بهتر است شما یک بخشی از کار را به عهده بگیرید و پراکنده کاری نکنید، برخی کارها مانند پیوند عضو رابه وزارت بهداشت بسپارید و شما کارهایی مثل تأمین شغل، حمایتهای مالی و خدمات بهداشتی و درمانی اولیه مانند تغذیه مناست و پیشگیری از سوء تغذیه و نیز خدمات دندانپزشکی و پیشگیری از بیماریها را برای این کودکان انجام دهید تا موفقیت بیشتری داشته باشید.

هاشمی گفت: اگر در بین کودکان کار کودک سرطانی مشاهده کردید او را موسسه محک معرفی کنید و از خدمات مراکز تخصصی استفاده کنید.

وی ادامه داد: اگر بخواهید، وزارت بهداشت آماده است تا هم از نظر تأمین جا و مکان مناسب و هم امکانات درمانی به شما کمک کند، آقای دکتر ایازی معاون مشارکتهای مردمی وزارت بهداشت در این زمینه رابط ما و شما هستند و از تمام ظرفیت شبکه بهداشتی-درمانی وزارت بهداشت برای کمک به کودکان کار در کل کشور استفاده خواهد شد. شما هم یک رابط معرفی کنید تا امکان همکاری بین وزارت بهداشت و موسسه امام علی (ع) فراهم شود.

وی اضافه کرد:سعی نکنید همه کار را خودتان انجام دهید، گر چه این کار لذتبخشی است و چه کاری بهتر از اینکه آدم غذا در دهان این کودکان نیازمند بگذارد اما کار خود را گسترش دهید و از دستهای بخشنده و افراد خیر دیگر نیز کمک بگیرید تا بتوانید در آینده جمعیت بیشتری را تحت پوشش داشته باشید.

وزیر بهداشت سپس در جمع خبرنگاران گفت: کودکان کار متأسفانه با آسیبهای زیادی مواجه هستند، شیوع سوء تغذیه در بین آنها بالاست،شیوع ایدز و بیماریهای عفونی نیز در بین آنان نگران کننده است. ما باید اول از همه این کودکان را شناسایی کنیم و بعد بتوانیم خدمات مناسبی به آنها ارائه کنیم.

هاشمی افزود: بسیاری از این کودکان خانواده مناسبی ندارند و در بسیاری از اوقات امکان دسترسی مناسب به آنها نیست. دانشجویان و افراد خیر می توانند با همکاری وزارت بهداشت و ارگانهای دیگر در این کار خیر سهم باشند و برای حل این معضل اجتماعی امکانات کشور را تجمیع کنند.

وی گفت: مسئله کودکان کار را ما دو دهه پیش در کشور نداشتیم این مسئله زاییده تصمیمات نادرست سالهای اخیر است و همه متولیان و دستگاههای دولتی برای رفع این مسئله در کشور وظیفه دارند و امیدواریم کمک کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بسیاری از این کودکان در خانواده های ساکن حاشیه شهرها در جایی که هیچ نوع امکانات بهداشتی و رفاهی نیست زندگی می کنند. رسیدگی و ساماندهی این مسئله به تنهایی از عهده دولت خارج است و باید همه گروهها و افراد خیر وارد این عرصه شوند و هم افزایی داشته باشند.

هاشمی اضافه کرد: این یک کار انساندوستانه و اخلاقی است. نجات حتی یک کودک نیازمند کار بزرگی است که باید همه احساس وظیفه کنند.

وی گفت: با توجه به شیوع بالای اعتیاد در بین کودکان کار از مسئولان وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر هم برای ساماندهی این مسئله انتظار همکاری داریم.

خانه درمان کودکان کار یک خانه کوچک و محقر در خیابان آذربایجان تهران تقاطع قصرالدشت است که امکانات بسیاری کمی برای رسیدگی به بهداشت و درمان این کودکان دارد.

فارس